Joulubudjettisi?
Ensimmäinen joulu, kun ollaan ihan kotona puolison kanssa. Tähän saakka on vietetty joulut joko matkoilla tai erikseen omilla sukulaisillamme. Nyt tekisi mieli oikein laittaa koti joulukuosiin ja tehdä itse ruuat jne.
Millaisen budjetin sinä olet varannut joululle?
Yritän tässä hahmottaa omaani, ja jos tosiaan haluan hankkia joulutekstiilejä ja -koristeita, niin alle 1,5 tonnin en taida selvitä. Eli
- ruokiin ja juomiin yhteensä 300 e (sisältää myös uuden vuoden) => oma osuuteni on 150 e
- "joulun rakentaminen" (eli tekstiilit, koristeet yms, maksan itse kokonaan koska puoliso ei pidä tarpeellisena) 400 e?
- joululahjat (puoliso, aikuinen lapsi puolisoineen, 3 sisarusten lasta) 1000 e?
Kuulostaako realistiselta?
Kommentit (33)
En budjetoi tuollaisia, vaan rahaa menee sen verran kuin menee.
Olemme menossa lappiin taas kerran ja olemme siellä pari viikkoa, joten siitä tulee oma hintansa jo mökistä, bensoista ja hissilipuista. Sitten jonkun verran lahjoja, jos jotain löydämme, mutta niistä ei ole kovin paljoa stressiä, koska hankimme tarvittavat jutut silloin kuin tarvitsemme. Ruokaan menee rahaa aina rahaa ja kun kolme teiniä ja me vanhemmat olemme ulkona tuntitolkulla, niin ruokaa menee.
Meillä on onneksi ihan hyvin asiat, joten kaikkea ei tarvitse miettiä.
Olen ostanut ekat joululahjat jo keväällä ja kesällä. Hiljalleen kun hankkii niin on reippaasti varaa ostaa kaikki mitä haluaakin. Enkä lahjo edes juuri ketään mutta tykkään että on paljon paketteja, myös minulle itselleni (kun en saa itse muilta kuin äidiltä)
Levillä Joulu ja uusivuosi. Budjetti 6000-8000€. Miehen kanssa rakastellaan takkatulen loisteessa taas varmaan koko loma.
Noin 150-165 euroa.
Sisältää noin 40 euron lahjan lapselle, ja lahjat kolmelle sukulaislapselle/sukulaisnuorelle jokaiselle noin 25-30€ arvoiset lahjat. Lisäksi pienet symboliset lahjat työkavereille, sukulaisaikuisille ja muutamalle ystävälle yht 10henkilöä ja nämä lahjat yhteensä 30 euroa. Tänä vuonna käytin jokaisen lahjaan 3 euroa, kun löytyi uusia kauniita villasukkia siihen hintaan. Muina vuosina olen leiponut itse leipää, tehnyt omenahilloa, kuivannut keräämiäni sieniä yms. yms.
Koristeita, tekstiileitä yms. on kierrätyskeskukset pullollaan. Niitä olen aikoinaan ostanut.
Lisäksi 5 euron arvoinen joulusuklaa. Ruokaan en varaa sen enempää varjoa kuin tavalliseen viikkoon. Yleensä käydään kerran viikossa halvassa paikassa ulkona syömässä, ja kun tuo jää pois, niin ruokabudjettiin tulee noin 20 euroa lisää.
Ostan itselleni uuden 15” MacBook Pro:n. Kolme tonnia kun huijaa ja käyttää opiskelija alennusta, vaikka ei ole opiskelija. Akalle ehkä joku yöpaita josta minä pidän.
Joululahjoihin 50e, jouluruoat 40e, joulukalenteri 5e, patterit joulukuusen valoihin 5e = 100e
Ehkä 200e menee yhteensä joululahjoihin etupääss lapselle ja jotain pientä suvun aikuisille, pari kymppiä normaalia enemmän jouluaaton herkkuihin. Joulukoristeita en aio hankkia, entisillä mennään. Ehkä saatan sortua uusiin valoihin niinkuin aina, mut max 250e tää joulu on.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on aikuinen lapsi ja ekaa kertaa olet viettämässä joulua?
1/5
Ap panosti muttei miettinyt ihan loppuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Ap haaveilee.
Haaveilin viettäväni jälleen joulun ulkomailla, mutta se haave on sortunut. En tiedä, mikä avauksessani mielestäsi on haaveilua, mutta ihan sama. Moni on vastannut asiallisesti ja aidosti ja se on pääasia.
Ehkä n. 50 e. Sisältää muutamalle lähimmälle ystävälle joululahjan ja ehkä pari parin euron hyasinttia s-marketista omaan kotiini. Nyt kun olen sinkku en ole yhtään juhlapyhäihminen.
Nyt on edessä kotijoulu ensimmäistä kertaa lähes kymmeneen vuoteen. Lahjat hankin vain muutamalle ystävälle ja joulunaikaan olen varautunut noin tonnin budjetilla - hyvää ruokaa, hyviä viinejä ja kauniita kukkia.
Koristeet valmiina,jouluruokaa vain osa itse tehden,ehkä 80e.