Miten toivoisit sinua hoidettavan vanhana, kun ainoa ilmaisukeinosi olisi ääntely?
Kommentit (3)
olen aina luullut että jos pystyy " ilmaisemaan itseään ääntelemällä" , ei ole vihannes.
4
Itse olen ollut vuodeosastolla vanhuksia hoitamassa ja muistan aina, kuinka siellä oli omia herkkuja vanhuksilla. Eräskin yli 100-vuotias mummo sai aina sokeripalan aterian jälkeen, koska hän siitä kovasti piti. Eräällä toisella oli oma konjakkipullo. :)
Äitini hoiti oman äitinsä kotona hautaan asti. Mummini ei ollut vanha, alle 65-vuotias, kuollessaan, mutta sairauden takia kovin heikossa kunnossa lopussa. Äitini hellästi tanssitti äitinsä vessaan omien jalkojensa päällä, kun toisen jalat eivät enää kantaneet.
Tarpeeksi lääkettä, ettei kipuja ole, tarpeeksi vessatusta, jos itse voi vielä käydä; siihen ON LÖYDYTTÄVÄ aikaa, ei vaippoja ennen kuin on pakko ja nekin vaihdettava tarpeeksi usein. Aikaa vanhukselle, seuraa hänelle, vaikkei kykenisi puhumaan, mutta kuulemaan kykenee voi hänelle puhua. Äitini on osastoillaan toimiessa kuin pieni jukebox, laulaa menneiden vuosien hittejä työnsä lomassa vanhuksille. Ja jos ei kuulokaan pelaa, niin kosketuksen tuntee kuitenkin.
Hoidan vanhuksia, jotka eivät kommunikoi mitenkään.