Voiko isäpuoli väkisin tarkistaa onko minulla fritsuja, uhkaa väkivallalla jos en näytä
Haluaisin nyt vastauksia nimenomaan aikuisilta.
Olen 16-vuotias ja seurustelen saman ikäisen pojan kanssa. Tilanne vähän riistäytyi käsistä ja kaulassani on jälkiä (ei siis tehnyt mitään vasten tahtoani) Olen sen jälkeen pitänyt huivia. Niin peittävää meikkiä minulla ei ole että saisin ne piiloon.
Isäpuoli aavisti mistä on kyse ja uhkasi nostaa minut seinälle ja repiä huivin väkisin pois, jos en itse näytä. Hän vihaa ja halveksuu kaikkea seksiin liittyvää eikä hyväksy seurusteluanikaan. Onneksi äiti hyväksyy joten hän ei voi asialle mitään.
Pelkään että jos kerron äidille tai esim. terveydenhoitajalle niin minut viedään kotoa johonkin laitokseen. Isäpuoli ei ole koskaan kuitenkaan tehnyt mitään, paitsi kaksi kertaa seissyt ulko-oven edessä ja estänyt poistumiseni kotoa. Jos olisin yrittänyt rynniä ohi, todennäköisesti olisi ottanut kovakouraisesti kiinni.
Kommentit (14)
Miksi äitisi sallii isäpuolen käytöksen? Jos isäpuoli ei ole huoltaja, ei hänellä ole mitään valtaa äidin yli.
Kerrot äidille heti 😱 Ei noin voi tehdä edes omalle teinille. 16 on jo sen verran iso, että osaa itse määrittää haluaako tehdä mitäkin poikakaverin kanssa. Ja isäpuolella ei loppupeleissä ole sanavaltaa muiden lapsien kasvatukseen, ainakin ottaa saman linjan kuin biologiset vanhemmat eikä lähde noin sooloilemaan.
Ei laillisesti saisi käydä sinuun käsiksi, ei vaikka olisi biologinenkin isäsi. Kerro koulussa terveydenhoitajalle tai opolle tai kelle tahansa jolla on vaitiolovelvollisuus, yksityisyyttäsi ja ruumiillista koskemattomuuttasi ei saa loukata tai uhata (väkivallalla uhkailu) tuolla tavalla.
Ja seuraavalla kerralla kerro poikaystävällesi mitä fritsuista sinulle seuraa, luulisi hänenkin ymmärtävän ne jättää ohjelmistosta toistaiseksi.
Joo isäpuolen pitää nähdä omin silmin onko fritsuja pyypyyssäkin.
Ei saa tehdä. Olisiko sinulla joku luotettava aikuinen jolle voisit asiasta kertoa? Kaikilla on oikeus koskemattomuuteen ja tuo kuvailemasi tilanne on väkivaltaa.
Näin oli 80-luvulla ap nuoruudessa.
Yritä päästä elämässä eteenpäin
Ei voi tehdä noin. Ja sinua ei viedä mihinkään laitokseen fritsujen takia jos kerrot asiasta, jos asiat ovat muuten sinulla ok, eli käyt koulua, et käytä päihteitä, välit äitiin ok, kotisi on muuten turvallinen jne. Voit sanoa isäpuolellesi aivan asiallisesti ja rauhallisessa tilanteessa äitisi kuullen ettei hän ole huoltajasi ja että kerrot terkkarille ja teette rikosilmoituksen jos uhkaa vielä väkivallalla. Tsemppiä!
Terv. Nuorten kanssa työskentelevä
Jep. Totta kai nykyajan 16-vuotias kirjoittaa näin. Onkohan tuon kirjoittaja mies kun meikkien tuntemus on vähän heikkoa?
Jo pelkällä väkivallalla uhkailu on laitonta, oli kohteena sitten toinen aikuinen tai lapsi. Se, että joudut elämään väkivallan uhassa, ei ole missään määrin oikein. Harvoin uhkailu jää vain uhkailuksi, väkivaltaisesta kiinnipidosta on lyhyt matka muihin väkivaltaisiin tekoihin.
Et kertonut äitisi ja isäpuolesi suhteesta (uusi, vanha, avio-/avoliitto) mitään, mutta yleensä tällaisissa tapauksissa se on se isäpuoli, joka häädetään eri osoitteeseen (tai sinä muuttaisit äitisi kanssa) ja hän saisi lähestymiskiellon. Hänhän ei ole sinun oikea isäsi tai huoltajasi, joten hänen etäännyttäminen sinusta on laillisesti helpompaa, eikä hän saisi mitään tapaamisoikeuksia tai muuta sinuun liittyen.
Kerro lapsi rakas tilanteestasi koulussa (terkkari, opettaja, avustaja tai kuraattori) ja vaikka sitten yhdessä äidillesi jos luulet ettei yksinään sinua uskoisi. Koulun aikuisilla on ammattinsa puolesta tietoa, miten tilanteissa kuuluu toimia.
Tsemppiä! Sinä uskallat kyllä :)!
Isänpuolen seksifantasia kaipaa mielipidettäsi?
Aika tyhmä isäpuoli, jos ei tajua, että näyttäisit jos ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Totta kai nykyajan 16-vuotias kirjoittaa näin. Onkohan tuon kirjoittaja mies kun meikkien tuntemus on vähän heikkoa?
Kaikki teinit eivät kirjoita "Lol OMG XD XD XD" kieltä, vaan ihan normaalia suomea.
Ei voi vaikka olisi isäsikin ja sinulla on oikeus olla fritsuja. Ne on sinun oma asiasi. Sinulla on oikeus täyteen koskemattomuuteen kaikissa tilanteissa.
Ei voi.