Takan tuhkaluukun tyhjennys?
Ostettiin vasta hetki sit asunto, jossa meillä on takka, kysymys kuuluu että tyhjennetäänkö se tuhkaluukku vaan johonkin pussiin ja thats it? Mies on työmatkalla, enkä viitti häneltä kysyä neuvoa, saa luulla että osaan neuvomattakin.. :)
Kommentit (13)
Voit toki tehdä niin, jos tuhka on kylmää. Itse sirottelen sitä välillä myös pihalle. Kuuma tuhka pitää laittaa peltiämpäriin tms. jos et vie pihalle.
Aijaa.. :0 Ei meillä kyllä ole, silti mies on sitä jotenkin tyhjennellyt :/
Ap.
pussiin, jos tuhka on varmasti kylmää, muuten peltiämpärissä ulos jähtymään
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 20:42"]Voit toki tehdä niin, jos tuhka on kylmää. Itse sirottelen sitä välillä myös pihalle. Kuuma tuhka pitää laittaa peltiämpäriin tms. jos et vie pihalle.
[/quote]
Ok, eli kun nyt oon poltellut takkaa, niin aamulla voin kuitenkin tyhjentää pussiin? Miten näinkin yksinkertaiset asiat on näin epäyksinkertaisia..
Meillä viedään ne tuhkat ulos pensaiden juurelle...en alkais itse sisällä tyhjentämään pussiin koska pöllyää tuhkat ympäri kämppää...tosi varovasti vien ne ulos
Kiitti teille, kätevä keksintö tämä sivusto :)
Ap
Takan polttamisen jälkeen pitää odottaa vähintään vuirokausi, että tuhkat on varmasti kylmiä. Sitten kippaat tuhkat metalliseen tuhkasankoon ja tyhjennät sen pihalle, edim. pensaan alle. Tuhka on samalla parasta lannoitetta. Esim. marjapensaat tykkää.
Ei saa laittaa pussiin eikä normiroskikseen.
Neuvoo palomiehen vaimo
Tulipa paljon kirjoitusvirheitä, kun kännyllä naputtaa.
Huomasi palomiehen vaimo :)
Suojaa takan edusta vaikka muovipussilla. Laita kaksi muovipussia päällekkäin. Vedä tuhkaluukku varovasti auki. Meidän takassa luukun pohja toimii kuin rikkalapiona. Kippaa tutkat varovasti pussiin. Kaavi loput tuhkat takkasetin rikkalapiota muistuttavalla työkalulla pussiin. Sulje pussi tiiviisti ja vie roskiin. Huom. tuhkan pitää olla ehdottomasti kylmää! Et tarvitse mitään tuhkaimuria. Sen sijaan voit lopuksi imuroida takan edustan, sillä jonkin verran tuhkaa menee kuitenkin lattialle.
Jos illalla polttaa takkaa niin ei missään tapauksessa aamulla mihinkään pussiin tuhkaa! Jos löytyy peltiämäri niin sellaiseen uskaltaa laittaa kunhan pitää huolen ettei jätä ulkona sitä mihinkään talon seinustalle tms.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 20:46"]Takan polttamisen jälkeen pitää odottaa vähintään vuirokausi, että tuhkat on varmasti kylmiä. Sitten kippaat tuhkat metalliseen tuhkasankoon ja tyhjennät sen pihalle, edim. pensaan alle. Tuhka on samalla parasta lannoitetta. Esim. marjapensaat tykkää.
Ei saa laittaa pussiin eikä normiroskikseen.
Neuvoo palomiehen vaimo
[/quote]
Tuhka ei ole lannoite vaan toimii kuten kalkki. Eli kalkitsee eli nostaa maan ph-arvoa.
Kannatta avata pellit kun tyhjää tuhkat, silloin ei pölise niin paljon, eikä tuhkia tarvitse joka päivä tyhjätä, meillä on sellainen peltilaatikko mihin tuhkat menee sitä kun ei ihan täyteen laske on helppo kipata pihalle.
Ei se sillein toimi. Sulla pitää olla tuhkaimuri etteivät pienhiukkaset pöllähdä ulos ja aiheuta syöpää sisäilmassa.