Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?
Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat
Kommentit (9004)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaiset etunimikäytännöt. En oikeastaan ihmettele, vaan seuraan kiinnostuneena ja yritän ymmärtää taustalla olevia kulttuureja.
Afrikkalais-amerikkalaisilla tuntuu olevan kehittynyt ihan omaa aitoa afrikkalais-amerikkalaista nimistöään. Shonda, Keisha, Latoya, Kanesha lukuisin eri variantein.. afrikkalaisia ja ranskalaisia vaikutteita ehkä, ainakin korvakuulolta.
Sitten jotkut antavat lapsilleen kaupunkien ja paikkojen nimiä. Chelsea, Dakota jne.. Onko se pelkkä muoti-ilmiö, vai jonkun erityisen ryhmän vanhempaa kulttuuria?
No oli miten oli, ennemmin tai myöhemmin nuokin rantautuvat Suomeen..
Miltä kuulostaisi Kouvola, Helsinki, Espoo, Kuusamo...?
Tai vaikka Inari, Kaarina, Saana, Salla, Loviisa, Sirkka.....
Näissä on aika paljon eksotiikkaa mukana. Tosin kuin joku Dakota
Dakota(t) on/ovat paljon eksoottisempia kuin yksikään edellä mainittu paikka.
Dakotat ovat varmasti omalla tavallaan eksoottisia, mutta oikeasti aika harvassa paikassa maailmassa on napapiirin pohjoispuolella elämää joten ei nyt lytätä omaa kulttuuriamme tuolla tavalla.
Miten se on oman kulttuurin lyttäämistä, jos Dakotat ovat jonkun mielestä eksoottisempia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella lyhyet lomat ja pitkät työpäivät. Armoton valkokaulustyöläisten työtahti. Ehkä siksi en enää ihmettele heidän jättimäisiä kahvimukejaan/termosmukejaan.
Lisäksi jättimäiset palkat, ainakin suomalaisiin kollegoihin verrattuna, insinöörillä, lääkäreillä tmv. helposti tuplat, varsinkin jos laskee ostovoimalla. USA:ssa firettäminen on oikeasti mahdollista.
Niin siis jättimäiset palkat juuri kyseisellä väellä, mutta taas tavallisissa duunarihommissa on paiskittava vähintään kahta duunia, että pärjäät edes jotenkuten.
Tosin ei ne jättimäiset tulotkaan tahdo riittää, kun on jättimäiset menotkin. Onnellisesti otit huomioon vain ostovoiman, mutta unohdit tyystin ne todella suuret kuluerät, eli terveydenhoitokulut, päivähoito, koulutus, kiinteistöverot ym, jotka Yhdysvalloissa maksaa jotain aivan muuta, kuin me4illä täällä Suomessa.
Suomalainen koodarikin palasi takaisin kotimaahan, kun edes 200 000 euron tulot ei riittäneet asumiseen piilaaksossa: https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/c106f9a4-cfad-46fa-b05b-f1682f52e36f
Erityisesti perheelliselle asuminen Yhdysvalloissa kallista ja sikakalliiksi se muuttuu, jos satut sairastumaan vakavasti. Mutta joo eihän nämä nuoret "firettämisestä" haaveilevat sinkut tuollaisia jonninjoutavuuksia ajattele, kun menestysputki ja mijoonat siintelee silmissä. Jokainen on oman onnensa seppä ja sitä rataa.
Huom! Piilaakso ei ole koko Amerikka. Ei ole tarvinnut toimeentulon puutteen takia lähteä Suomeen, mutta ennen tai myöhemmin varmasti lähdetään.
Ei olekaan, mutta muualla amerikassa tuskin palkatkaan koodareilla tuota luokkaa. Totta kai Piilaakso on erittäin kallis paikka asua, kuten joku Manhattanikin, mutta kyllähän se nyt jotain kertoo elinkustannuksista, jos edes 200 000 euron palkalla ei koe pärjäävänsä riittävän hyvin, vaikka kyseessä olisikin Piilaakso.
Itse amerikkaa ihmettelen. Joutaisi heidöän tapansa elää jo roskikseen. Aina ollaan pullistelemassa että ollaan parhaita mutta jos syytetään jostain niin ollaan käyttämässä 5 vuotiaan taktiikkaa keskustelussa ja syytetään ensin muita kaikesta ja sitten poistutaan paikalta "voittajana". Niin ja se hemmetin liioittelua AIVAN kaikessa. Lapinlisä on pientä kun puhutaan amerikan lisästä. Asuin oman aikana montanassa, new yorkissa ja kaliforniassa. En edes tajunnut että näiden 4 vuoden aikana olin erittäin onneton ja harhaluuloinen aivan kaikesta, meni toista vuotta suomessa että uskalsin taas olla normaali ihminen. All mighty dollar aint so mighty.
Pekka Korhonen1 kirjoitti:
Itse amerikkaa ihmettelen. Joutaisi heidöän tapansa elää jo roskikseen. Aina ollaan pullistelemassa että ollaan parhaita mutta jos syytetään jostain niin ollaan käyttämässä 5 vuotiaan taktiikkaa keskustelussa ja syytetään ensin muita kaikesta ja sitten poistutaan paikalta "voittajana". Niin ja se hemmetin liioittelua AIVAN kaikessa. Lapinlisä on pientä kun puhutaan amerikan lisästä. Asuin oman aikana montanassa, new yorkissa ja kaliforniassa. En edes tajunnut että näiden 4 vuoden aikana olin erittäin onneton ja harhaluuloinen aivan kaikesta, meni toista vuotta suomessa että uskalsin taas olla normaali ihminen. All mighty dollar aint so mighty.
Sinulle on jäänyt jokin kauna tai olet toiminut jotenkin oman kokemusperäsi vastaisesti. Parasta Amerikassa on se, että saa olla sellainen kuin on. Se on vapauttavaa. Kun toimii maan lakien, asetusten ja tapojen mukaisesti, niin ei pitäisi olla ongelmia.
Pekka Korhonen1 kirjoitti:
Poor you!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että eskaria sanotaan Kindergarteniksi, vaikka se tarkoittaa päiväkotia.
En jaksa enaa sadatta kertaa selittaa amerikkalaista koulusysteemia joten olkoon.
Ei siinä ole mitään selittämistä. Minulla on monta lasta ollut monta vuotta amerikkalaisissa kouluissa, ja tiedän ihan hyvin miten ainakin yhdessä osavaltiossa koulu toimii. Mutta sanana se on väärä. Se on saksankielinen sana päiväkodille, ei eskariluokalle. Toki se toimii mutta hieman huvittaa.
USAssa paivakoti on Daycare.
Olen varmaankin väärässä ketjussa, koska en tiedä aiheesta paljonkaan, mutta onko tosiaan niin, että hot dog voi tarkoittaa sekä sitä sämpylää, jossa on nakki välissä että sitä pelkkää nakkia?
Suomalaisia näyttää usein ahdistavan amerikkalaisten halu rikastua. Siinä näyttää olevan jotakin perisuomalaista kovin ahdistavaa. Se on ehkä pelkoa, että jollakin on enemmän rahaa tai joku uskaltaa yrittää, ja on onnistunut rikastumaan. Itse en ole rikas, mutta olen tyytyväinen. Amerikkalaiseen kulttuuriin kuuluu huolehtia omasta ja perheen hyvinvoinnista, ja siihen kuuluu myös raha-asioista huolehtiminen ja varojen kartuttaminen. Näitä asioita opitaan jo nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia näyttää usein ahdistavan amerikkalaisten halu rikastua. Siinä näyttää olevan jotakin perisuomalaista kovin ahdistavaa. Se on ehkä pelkoa, että jollakin on enemmän rahaa tai joku uskaltaa yrittää, ja on onnistunut rikastumaan. Itse en ole rikas, mutta olen tyytyväinen. Amerikkalaiseen kulttuuriin kuuluu huolehtia omasta ja perheen hyvinvoinnista, ja siihen kuuluu myös raha-asioista huolehtiminen ja varojen kartuttaminen. Näitä asioita opitaan jo nuorena.
Niin, ja tämä on yleensä pitkäjänteistä toimintaa eikä niinkään halu rikastua yhdessä yössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että eskaria sanotaan Kindergarteniksi, vaikka se tarkoittaa päiväkotia.
En jaksa enaa sadatta kertaa selittaa amerikkalaista koulusysteemia joten olkoon.
Ei siinä ole mitään selittämistä. Minulla on monta lasta ollut monta vuotta amerikkalaisissa kouluissa, ja tiedän ihan hyvin miten ainakin yhdessä osavaltiossa koulu toimii. Mutta sanana se on väärä. Se on saksankielinen sana päiväkodille, ei eskariluokalle. Toki se toimii mutta hieman huvittaa.
USAssa paivakoti on Daycare.
Tiedän. Mutta kindergarten on suomeksi päiväkoti. Mutta Usassa sitä käytetään eskariluokasta, vaikka se oikeasti tarkoittaa päiväkotia. Ja se on vähän hassua.
Vähän kuin suomen kielestä otettaisiin sana ’sauna’, mutta sitä ei käytettäisi saunasta, vaan suihkusta. Se saattaisi tuntua huvittavalta.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaankin väärässä ketjussa, koska en tiedä aiheesta paljonkaan, mutta onko tosiaan niin, että hot dog voi tarkoittaa sekä sitä sämpylää, jossa on nakki välissä että sitä pelkkää nakkia?
Voi sitä nakkia sanoa hot dog, ja sämpylää sanotaan hot dog bun. Nakkia voidaan sanoa myös wiener sausage tai wiener tai frankfurter.
Vierailija kirjoitti:
Joo.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä väitettäsi. Onhan suomalaisillakin halu rikastua. Itseäni ainakin enemmänkin ihmetyttää, että amerikkalaisilla on omituisia harhakäsityksiä, miten tullaan rikkaaksi ja mitä se rikkaus on. Kitara kainalossa lähdetään jonnekin suurkaupunkiin ja eletään jossain kämäisessä luukussa ja sitten rämpytetään sitä kitaraa jossain kulmakuppilassa ja odotetaan, koska joku musiikkimiljonääri tulee tarjoamaan sinulle sopimusta. Tai sitten kierretään jotain maatalousnäyttelyiden kauneuskilpailuja ja kykykilpailuja. (Ehkä olen katsonut liikaa elokuvia, mutta onhan näitä tarinoita kuultu paljon.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella lyhyet lomat ja pitkät työpäivät. Armoton valkokaulustyöläisten työtahti. Ehkä siksi en enää ihmettele heidän jättimäisiä kahvimukejaan/termosmukejaan.
Lisäksi jättimäiset palkat, ainakin suomalaisiin kollegoihin verrattuna, insinöörillä, lääkäreillä tmv. helposti tuplat, varsinkin jos laskee ostovoimalla. USA:ssa firettäminen on oikeasti mahdollista.
Niin siis jättimäiset palkat juuri kyseisellä väellä, mutta taas tavallisissa duunarihommissa on paiskittava vähintään kahta duunia, että pärjäät edes jotenkuten.
Tosin ei ne jättimäiset tulotkaan tahdo riittää, kun on jättimäiset menotkin. Onnellisesti otit huomioon vain ostovoiman, mutta unohdit tyystin ne todella suuret kuluerät, eli terveydenhoitokulut, päivähoito, koulutus, kiinteistöverot ym, jotka Yhdysvalloissa maksaa jotain aivan muuta, kuin me4illä täällä Suomessa.
Suomalainen koodarikin palasi takaisin kotimaahan, kun edes 200 000 euron tulot ei riittäneet asumiseen piilaaksossa: https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/c106f9a4-cfad-46fa-b05b-f1682f52e36f
Erityisesti perheelliselle asuminen Yhdysvalloissa kallista ja sikakalliiksi se muuttuu, jos satut sairastumaan vakavasti. Mutta joo eihän nämä nuoret "firettämisestä" haaveilevat sinkut tuollaisia jonninjoutavuuksia ajattele, kun menestysputki ja mijoonat siintelee silmissä. Jokainen on oman onnensa seppä ja sitä rataa.
Älä höpötä, sairasvakuutuksen maksaa firma, näin on käytännössä kaikissa keskiluokkaisissa ammateissa. Juuri puhuttiin vuokrista Los Angelesissa ne ovat Helsingin suuruusluokkaa/m2 siis Los Angelesissa, joka on jenkkien kalleimpia alueita asua. Jos ei muka päivähoitoa onnistu löytämään halvemmalla, kuin mitä itse tienaa, niin silloin kannattaa ehdottomasti jäädä kotiin hoitamaan lapsia, näinhän Suomessakin moni tekee, ihan lasten hyvinvoinnin takia.
Ensinnäkin Piilaakso on äärimmäinen erikoispaikka maailmassa ei ole toista samanlaista, CV:ssä se näyttää hyvälle. ja tottakai kallein paikka asua USA:ssa. Mutta kyllä siellä $200k pärjää ihan mainiosti minulla on ollut perheellinen kaveri siellä töissä ja mainiosti näytti menevän, mutta ruuhkat ja suntojen kalleus ajoivat San Diegoon, jossa paremman talon sai kolmanneksella ja palkka säilyi samana +n.$200k. Yliopistot maksaa, huippuyliopistot paljonkin, mutta suomen tasoisista saa tutkinnon n. $50000 ja sen maksaa isolla palkalla nopeasti pois, jos ei ole onnistunut stipediä saamaan, joita on jaossa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä väitettäsi. Onhan suomalaisillakin halu rikastua. Itseäni ainakin enemmänkin ihmetyttää, että amerikkalaisilla on omituisia harhakäsityksiä, miten tullaan rikkaaksi ja mitä se rikkaus on. Kitara kainalossa lähdetään jonnekin suurkaupunkiin ja eletään jossain kämäisessä luukussa ja sitten rämpytetään sitä kitaraa jossain kulmakuppilassa ja odotetaan, koska joku musiikkimiljonääri tulee tarjoamaan sinulle sopimusta. Tai sitten kierretään jotain maatalousnäyttelyiden kauneuskilpailuja ja kykykilpailuja. (Ehkä olen katsonut liikaa elokuvia, mutta onhan näitä tarinoita kuultu paljon.)
Olet katsonut ihan liikaa elokuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höpötä, sairasvakuutuksen maksaa firma, näin on käytännössä kaikissa keskiluokkaisissa ammateissa. Juuri puhuttiin vuokrista Los Angelesissa ne ovat Helsingin suuruusluokkaa/m2 siis Los Angelesissa, joka on jenkkien kalleimpia alueita asua. Jos ei muka päivähoitoa onnistu löytämään halvemmalla, kuin mitä itse tienaa, niin silloin kannattaa ehdottomasti jäädä kotiin hoitamaan lapsia, näinhän Suomessakin moni tekee, ihan lasten hyvinvoinnin takia.
Ensinnäkin Piilaakso on äärimmäinen erikoispaikka maailmassa ei ole toista samanlaista, CV:ssä se näyttää hyvälle. ja tottakai kallein paikka asua USA:ssa. Mutta kyllä siellä $200k pärjää ihan mainiosti minulla on ollut perheellinen kaveri siellä töissä ja mainiosti näytti menevän, mutta ruuhkat ja suntojen kalleus ajoivat San Diegoon, jossa paremman talon sai kolmanneksella ja palkka säilyi samana +n.$200k. Yliopistot maksaa, huippuyliopistot paljonkin, mutta suomen tasoisista saa tutkinnon n. $50000 ja sen maksaa isolla palkalla nopeasti pois, jos ei ole onnistunut stipediä saamaan, joita on jaossa paljon.
Piilaakso ei ole poikkeuksellisen kallis alue. Itärannikolta löytyy monta yhtä kallista. Ja sairasvakuutusta ei aina maksa työnantaja, ja on niissä omavastuut.
Ja mieti nyt sitä Los Angelesia lasten kannalta. Heität jonkun keskiarvon, mutta se keskiarvo sisältää hirveän monta sellaista aluetta, jonne Suomesta tullut lapsiperhe ei kertakaikkiaan muuta. Ne alueet, missä lapsi voi vapaasti liikkua ja leikkiä, ovat kaupungissa kuin kaupungissa sellaisia, missä talojen hinnat ovat seitsennumeroisia (ja kiinteistöverot vuodessa viisinumeroisia), ja vuokrat lähtee viidestä tonnista ylöspäin kuussa.
Noilla alueilla ei tarvita yksityiskouluja, mutta ei koulunkäynti ole ilmaista. Tonneja vuodessa menee eri maksuihin. Saati sitten kun mennään collegeen. Jos on useampi lapsi, Usassa on parempi olla miljonääri.
Missä muuten saa edes nelivuotisen tutkinnon $50 000, joka vastaisi edes vähän suomalaista tasoa? Itärannikon kouluissa (jopa ihan state universityissä) tuo on vuosimaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom! Piilaakso ei ole koko Amerikka. Ei ole tarvinnut toimeentulon puutteen takia lähteä Suomeen, mutta ennen tai myöhemmin varmasti lähdetään.
No me olemme asuneet itärannikolla suurkaupungissa, ja aika hurjat asuntojen hinnat ja muut kulut sielläkin on. Kyllä tulot pitää olla vuodessa $300 000 luokkaa, että Usassa saa saman elintason kuin Suomessa alle 100 000 euron tuloilla. Ainakin jos pitää jälkikasvua kouluttaa, ja asua alueella, missä lapset voivat rauhassa liikkua ulkona.
Ihan varmasti joo! Laitas nyt niitä hintoja kehiin 100k€ ei Suomessa todellakaan juhli, eihän siitä jää käteen kuin 60k€ . Mutta $100k vastaavassa jenkkipaikassa esim. jossain midwestissä tai Texasissa, sillä elelee jo mukavasti saatika sitten $300k. Niin ja ei Piilaaksoa tai Manhattania nyt verrataan vastaaviin Suomalaisiin paikkoihin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sanotte siihen, jos joku ulkomaalainen perustaisi käsityksensä Suomesta ja suomalaisista suomalaisiin elokuviin?
Oikeastaan tämä ei ole sen hassumpaa kuin että Suomessa hiihtokenkiä sanotaan monoiksi ja tietynlaista sänkyä hetekaksi .