Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?
Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat
Kommentit (9003)
juueipysty kirjoitti:
Mun mielestä amerikkalaiset on aitoja koska ne tavat on siellä keksitty, eniten ihmettelen sitä miksi kaikki muun maailman nuoriso haluaa matkia heitä ja väheksyvät kaikkia oman maansa perinteitä.
Ihan jo pelkkä syöminen mäkkärissä ihmetyttää mua kovasti jos se mäkkäri sijaitsee muualla kuin amerikassa. Ite en ole koskaan käynyt mäkkärissä syömässä, muutaman kerran olen ollut mukana ja katsonut kun muut syö, kerran kännissä jonku hampurilaisen siellä syöny. En syö roskaruokaa, siksi.
Leipa, salaatinlehti, tomaatti ja pihvi roskaruokaa Suomessa? Kermasepustuksista verisuonet oikein nauttii.
Vierailija kirjoitti:
Asunnot korjataan sukulaisia varten että ne viihtyvät vierailuilla, omat huoneet, kylppärit ym. Ei kai ne sukulaiset koko ajan vieraile.
Tohon vois vastata vaikka että entäs suomalaisten kämpät, koirankoppeja joissa tilaa nippa nappa Askon huonekaluiile, tarkkaan on mitoitettu ettei ole hukkaneliöitä 😁
Pitaisi varmaan aloittaa samanlainen ihmettelyketju Suomesta ja suomalaisista tavoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissakin asunnoissa ei ole eteistä lainkaan, tullaan suoraan olohuoneeseen. Vai ovatko halpisasuntoja.
Ovat tai sitten vanhoja.
Eivät ole halpisasuntoja, vaan on rakennustyyli. Eri puolilla Amerikkaa on erilaisia rakennustyylejä, ja rakennusten ikä vaihtelee ja tyylitkin sen mukaisesti.
Arkkitehti1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnot korjataan sukulaisia varten että ne viihtyvät vierailuilla, omat huoneet, kylppärit ym. Ei kai ne sukulaiset koko ajan vieraile.
Tohon vois vastata vaikka että entäs suomalaisten kämpät, koirankoppeja joissa tilaa nippa nappa Askon huonekaluiile, tarkkaan on mitoitettu ettei ole hukkaneliöitä 😁
Voi, voi, hukkaneliöt 😱
Vierailija kirjoitti:
juueipysty kirjoitti:
Mun mielestä amerikkalaiset on aitoja koska ne tavat on siellä keksitty, eniten ihmettelen sitä miksi kaikki muun maailman nuoriso haluaa matkia heitä ja väheksyvät kaikkia oman maansa perinteitä.
Ihan jo pelkkä syöminen mäkkärissä ihmetyttää mua kovasti jos se mäkkäri sijaitsee muualla kuin amerikassa. Ite en ole koskaan käynyt mäkkärissä syömässä, muutaman kerran olen ollut mukana ja katsonut kun muut syö, kerran kännissä jonku hampurilaisen siellä syöny. En syö roskaruokaa, siksi.
Leipa, salaatinlehti, tomaatti ja pihvi roskaruokaa Suomessa? Kermasepustuksista verisuonet oikein nauttii.
?..ja juustokuorrutus vähintään.
Vierailija kirjoitti:
juueipysty kirjoitti:
Täyttä paskaa, aina kipeenä noita roskaruokia syövät tyypit, kun eivät syö kuin moskaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset asuvat ympäri vuoden asuntovaunua muistuttavassa parakeissa. Vaikuttaa siltä, että sellaisissa asumuksissa ei ole kunnollisia perustuksia, jotka on valettu.
Ne voidaan siirtää tarvittaessa toiseen paikkaan. Perustuksia ei tarvita. Talotkin perustetaan usein laatalle joka jää paikalleen pyörremyrskyn käydessä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko siellä oikeasti ottaa henkivakuutuksen jättisummista? Murhadokkareissa on näitä että puoliso murhataan ja usein motiivina vakuutusrahat. Miten siellä voi itse päättää niin älyttömiä summia?
Voi olla.
Blorz Tgyiff kirjoitti:
Kysellään tuntemattomiltakin: Mita kuuluu?
Tämä. Ja vieläpä oletus, että vastapuoli kertoisi koko elämäntilanteensa! Hemmetin uteliasta sakkia.
Onneksi ainakin suomalaiset ovat ottaneet tuon coolimmin ja huikkaavat vastaukseksi vain jotain nasevaa onelineria. Toivottavasti sama tapa leviää myös kantaväestön eli natiivienkunkielisten keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaisten naisten hinku päästä naimisiin. Kosimista odotellaan ekoista treffeistä lähtien, kihlasormuksen pitää olla näyttävä ja kallis, eikä elämällä ole pohjaa jos ei ole sulhasta/aviomiestä.
Yksi asia mikä kummastuttaa, mutta voisi Suomeenkin rantautua, on se että kuolleet haudataan tyyliin välittömästi. Jos joku kuolee tänään, niin jo ylihuomenna hänet haudataan. Olen aina ihmetellyt miksi Suomessa kalmoa säilytellään monta viikkoakin ennen kuin se kuopataan.
Tästähän suurimmaksi osaksi johtuukin se, että Suomesta on käytännössä kadonnut avonainen arkku hautajaisissa. Minä toisaalta kyllä ymmärrän tuota ns. panttaamistakin. Siinä parissa päivässä pitäisi shokissa tajuta järjestää hautajaisia eikä läheisen kuolema välttämättä ole ehtinyt mennä tajuntaan, kun konkreettiset hautajaiset jo tulevatkin. Ne muutamat viikot antavat aikaa moneen asiaan.
Minusta taas olisi helpompaa siirtää suru ja järkytys hetkeksi sivuun, ja keskittyä hautajaisten järjestämiseen pikavauhdilla, ja sitten vasta antaa tunteiden vyöryä kun järjestelyt on ohi ja vainaja haudattu. Ainakin omalle äidilleni oli tuskallista kun hänen äitinsä kuoli (vaikka olikin odotettavissa, sairas ja iäkäs ihminen), kun hautajaisia piti odottaa ja odottaa, kun olisi vain halunnut saada ne pois päiväjärjestyksestä. Siis just suomalaiseen tyyliin, että hautajaiset on sitten kahden ja puolen viikon päästä.
Varmasti tässä on henkilökohtaisia eroja. En sitten tiedä onko tässä nimenomaan jokin säädös syynä Suomen käytännössä, vai saisiko ne järjestettyä nopeamminkin? Voisin uskoa, että hyvinkin on koska Suomi.
Riippuu aluksi siitä miten ja missä tilanteessa kuolee.
Mun eno kuoli kohtuullisen nuorena kotiin yhtenä yönä, joten piti ensi odottaa että kuolinsyy selvitettiin. Ekalla kerralla ei saatu selvää, joten tutkivat toisenkin kerran. Vasta sitten saatiin hautauslupa. Kesti muistaakseni jotain 3-4 viikkoa.
Jos kuolee vaikka saattokodissa, kaikki paperit saa heti (koska ei tarvittu kuolinsyyntutkimusta), mutta ruumishuoneella kuljettamiseen menee aikaa, siellä valmistelevat vainajan, ja sitten kuljettavat kirkkoon hautajaisia varten. Hautaustoimistoltakin menee jokin aika järjestellä asiat. Ja toki yleensä kaukaisempi suku, ystävät ja kollegat haluavat tiedon kuolemasta ja hautajaisten ajankohdasta, joten yleensä odotetaan jonkin aikaa siitä kun kuolinilmoitus on lehdessä julkaistu, että kaikki ehtivät valittaa surua ja/tai osallistua hautajaisiin.
Eli kyllä tuossa useampi asia on hoidettava ja aikataulutettava oikein, ennen kuin voidaan haudata.
Hautauslupa pitää saada ennen hautajaisia. Siinä voi kestää, jos hoitava lääkäri haluaa selvyyden kuolinsyystä -> lääketieteellinen avaus tai on kyse äkkikuolemasta -> oikeuslääketieteellinen.
Ja isoissa kaupungeissa kuten Oulussa avattavia riittää ja samat patologit suorittavat muutamana päivänä kuukaudessa myös maakunnasta tulevat tapaukset. Joten jostain Kuusamosta 240 km päästä tuotu vainaja saattaa viivähtää sillä reissulla.
Vierailija kirjoitti:
juueipysty kirjoitti:
Leipä??? Useimmiten se on kyllä pikemminkin valkoinen vehnäpulla. Majoneesinkin unohdit. Monesti siinä on myös cheddarjuustoa. Suolaa liikaa, ja pullasta ja ketsupista tulee sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juueipysty kirjoitti:
Leipä??? Useimmiten se on kyllä pikemminkin valkoinen vehnäpulla. Majoneesinkin unohdit. Monesti siinä on myös cheddarjuustoa. Suolaa liikaa, ja pullasta ja ketsupista tulee sokeria.
"Roskaruokaa" se on siksi, että syömisen jälkeen on jäljellä niin paljon roskaa: kertakäyttöpakkauksia, paperia, ym.
Kun ollaan matkusteltu, niin erityisen hienoa on mennä _Eurooppaan_.
Tiedättehän siihen paikkaan, missä on vaikkapa Venetsia ja Eiffel-torni... Ei puhettakaan, että mainittaisiin onko kyse mistä _maasta_. Sillä ei kait ole niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Blorz Tgyiff kirjoitti:
Kysellään tuntemattomiltakin: Mita kuuluu?
Tämä. Ja vieläpä oletus, että vastapuoli kertoisi koko elämäntilanteensa! Hemmetin uteliasta sakkia.
Onneksi ainakin suomalaiset ovat ottaneet tuon coolimmin ja huikkaavat vastaukseksi vain jotain nasevaa onelineria. Toivottavasti sama tapa leviää myös kantaväestön eli natiivienkunkielisten keskuudessa.
Onhan tää sarkasmia ja et oikeasti luule, että tohon "Mitä kuuluu?"-tiedusteluun kuuluisi vastata jotakin muuta, kuin että "Kiitos hyvää"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gender reveal party. Eli älytön spektaakkeli tulevan lapsen sukupuolen paljastamiseksi.
Juu. Vaihtoehtoja on lähtökohtaisesti kaksi, ja se on sitten jotain aivan superjännää että tulee - jompikumpi. Kyllä siinä kemut tarvitaan.
Niinpä, mua ainakin ärsyttää Suomenkin sukupuolen pamilointi kun joku on raskaana. Ymmärtäisin, jos vaihtoehtoja olisi lähtökohtaisesti enemmän kuin 2.
Ensin 9kk paksuna, synnytys päälle ja titiditittidii: se on appelsiini!
Tai: kolme kissaa ja kaksi pupua!
Sitten voisi ehkä vähän harmittaa.. vai johtuuko tääkin nyt taas siitä että olen vela :D ehkä..
Suu auki ihmettelen amerikkalaisten tapaa kommunikoida tyyliin "Yo bro! Yo sis! That´s awesome! Wow! OMG! How dope!"
Rasvaisen ja sokerisen roskaruoan syöminen . Autoilu pienilläkin matkoilla . Lienevätkö sairaita kaikki ja eivätkö osaa itse mitään tehdä ? Sitten on painot 200-300 kiloa ,mutta eipähän ole tarvinnut nautinnoista tinkiä .
Ainakin Eastwoodin filmeissä katsotaan oven takana olleet postit siten, että seisotaan rapun puolella. Suomessa tyrkitään kaikki sisäpuolelle ja pamautetaan ovi kiinni, niin että varmaan koko rappu kaikuu.