Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset: Tulkaa Tiede-lehden keskustelupalstalle

Vierailija
31.01.2014 |

Siellä on laadukkaita keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.

http://www.tiede.fi/keskustelu

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulla. Siellä on varmaan yhtä positiivinen ilmapiiri kuin Mensan palstalla.

Vierailija
2/21 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger-mieheni keskustelee siellä. Kaikki keskustelut eivät ole niinkään laadukkaita, vaan menevät yleistämiseksi / inttämiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen googlaamalla jotain aihetta sinne eksynyt, ja jutut eivät vaikuta ihan sellaisilta, joista olisin kiinnostunut - noin yleensä ottaen siis. Ehkä voin jonain kauniina päivänä harkita.

Vierailija
4/21 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klikkasin tuon auki toivoen, että sieltä voisi löytää fiksujen ihmisten fiksua keskustelua. Heti toka ketju jota luin muuttui nopeasti kanssakeskustelijoiden kakkapäiksi nimittelyksi.

Vierailija
5/21 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule itse tänne!

Vierailija
6/21 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy joskus kurkata, mutta ensimmäinen satunnainen yritys ei olleut lupaava.

http://www.tiede.fi/keskustelu/4000448/ketju/taydellinen_idiootti_moderaattorina

Vierailija
7/21 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole riittävän älykäs sinne, ja toisekseen mulla on sellainen vika että haluan välillä heittää jotain kieli poskessa aiheeseen kuin aiheeseen, joten uskon täällä löytyvän ymmärrystä enemmän kaltaisilleni.

Vierailija
8/21 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vihjeestä, olen tilannut tuota lehteä niin kauan kuin olen tiennyt sen olevan olemassa eli tiede2000-nimisenä ensin.

Mutta aloittajan vihje, lienee kuitenkin tällä kertaa sarkasmia. Ei tuolla kyllä kaksista älykkyyttä vaadita, ja aiheita löytyy moneen tarpeeseen.

Vierailija
9/21 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää rekisteröityä.

Vierailija
10/21 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Mukavampi provota täällä. Aivoja ei välttämättä tarvitse ollenkaan.

Vierailija
11/21 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän vähän tietoa tarvitsee Tiede-lehden toimittajatkin. Viimeisessä numerossa väitettiin, että putoamiskiihtyvyys kaiken massaisille kappaleille on sama, koska maan suurempi massa vaikuttaa enemmän painovoiman suuruuteen. Eihän se näin ole, kun putoavan kappaleen massa kaksinkertaistuu, painovoima kaksinkertaistuu. Kappaleen hitaus myös kaksinkertaistuu, joten kiihtyvyys on vakio.

Ja sitten väitettiin, että Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuudessa ympäristöön pääsi säteilyä. No se ei olisi kovin kummoinen onnettomuus, säteily vaimenee ilmassakin aika nopeasti. Valitettavasti ympäristöön pääsi myös radioaktiivista ainetta.

Ja en jaksa mennä nipottamaan sille keskustelupalstalle. Ärsyttäisi pöhköydet. Täällä mennään niin reilusti yli, ettei ärsytä enää.

Vierailija
12/21 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 17:50"]

Yllättävän vähän tietoa tarvitsee Tiede-lehden toimittajatkin. Viimeisessä numerossa väitettiin, että putoamiskiihtyvyys kaiken massaisille kappaleille on sama, koska maan suurempi massa vaikuttaa enemmän painovoiman suuruuteen. Eihän se näin ole, kun putoavan kappaleen massa kaksinkertaistuu, painovoima kaksinkertaistuu. Kappaleen hitaus myös kaksinkertaistuu, joten kiihtyvyys on vakio.

[/quote]Putoamiskiihtyvyys onkin eri asia kuin painovoima. Putoamiskiihtyvyys maassa on suunnilleen 9,8 m/s2 kaikille kappaleille.

Vierailija
13/21 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 17:47"]Miksi? Mukavampi provota täällä. Aivoja ei välttämättä tarvitse ollenkaan.

[/quote]

DD

Vierailija
14/21 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täällä sen takia ettei tarvitse rekisteröityä. Tulkaa te tiedepalstalaiset tänne.

Vierailija
15/21 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kun höyhen vaan leijailee alas... :D

Vierailija
16/21 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 17:41"]

Mä en ole riittävän älykäs sinne, ja toisekseen mulla on sellainen vika että haluan välillä heittää jotain kieli poskessa aiheeseen kuin aiheeseen, joten uskon täällä löytyvän ymmärrystä enemmän kaltaisilleni.

[/quote]

Riittävän älykäs Tiede-foorumille, salli mun hohottaa.

Vierailija
17/21 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaivataan perjantaijuttuja, tää on ihan väärä päivä aloitukselle :D

Vierailija
18/21 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 17:50"]

[/quote]Putoamiskiihtyvyys onkin eri asia kuin painovoima. Putoamiskiihtyvyys maassa on suunnilleen 9,8 m/s2 kaikille kappaleille.

[/quote]

Kyllä. Mutta artikkelissa väitettiin, että putoamiskiihtyvyys on sama, koska painovoima on yhtä suuri, koska putoavan kappaleen vaikutus painovoiman suuruuteen on niin pieni. Ja näinhän ei ole. Painovoima on kaksi kertaa suurempi, jos massa on kaksi kertaa suurempi. Sen sijaan se, että putoamiskiihtyvyys on yhtä suuri, johtuu siitä, että kun massa on kaksi kertaa suurempi, myös massan hitaus on kaksi kertaa suurempi, eli voiman pitääkin olla kaksinkertainen, että saavutetaan sama kiihtyvyys.

Vierailija
19/21 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 18:55"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 17:50"]

[/quote]

Kyllä. Mutta artikkelissa väitettiin, että putoamiskiihtyvyys on sama, koska painovoima on yhtä suuri, koska putoavan kappaleen vaikutus painovoiman suuruuteen on niin pieni. Ja näinhän ei ole. Painovoima on kaksi kertaa suurempi, jos massa on kaksi kertaa suurempi. Sen sijaan se, että putoamiskiihtyvyys on yhtä suuri, johtuu siitä, että kun massa on kaksi kertaa suurempi, myös massan hitaus on kaksi kertaa suurempi, eli voiman pitääkin olla kaksinkertainen, että saavutetaan sama kiihtyvyys.

[/quote]Joo, ei tarvitse luennoida, kyllä minä tiedän. Ilmaisit asiasi vain hieman huonosti ensimmäisessä viestissä.

Siitä olen samaa mieltä, että Tiede-lehdessä on ihan hassujakin virheitä välillä. Usein käytetään myös jotain englanninkielisen sanan väännöstä, vaikka suomenkielinenkin termi olisi olemassa.

Vierailija
20/21 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiitos. Saan siitä yhdestä kemisti-tiedetoimittajasta tarpeeksi ihan reaali-elämässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi