Päästätkö lapsesi tekemään jauhelihataikinaa?
Oma 3-vuotiaani halusi ehdottomasti tulla "auttamaan" kun äiti muovaili sikanautataikinaa, ja päästin, kunhan pesi kätensä ennen ja jälkeen. Toisaalta tuo käsienpesu on mitä on ja huomaamatta saattaa vaikka maistaakin, kun selkänsä hetkeksi kääntää. Miten te muut teette?
Kommentit (37)
Olen päästänyt. Mitä pelkäät, sianlihan trikinoosia vai? Se on kyllä Suomessa todella kaukainen mahdollisuus, liki mahdottomuus. Sitten on tietysti kaikki muut mahdolliset pöpöt mutta niitä voi saada raa'asta kananmunasta tai multaisesta salaatista, eli ihan täyshygienista ruuanlaittoa ei oikein ole olemassa...
Jauhelihataikina tehdään muovipussin sisällä, tai isompi annos jollakin vatkaimella sekoittaen.
Miksi minä en ymmärrä, mikä ongelma tässä voisi olla?
Tietenkin kädet pestään aina ennen ruuanlaittoa ja entä sitten, jos laittaa sitä suuhunsa? Suomessa ei ole myöskään raaoissa kananmunissa mitään vaarallista, eikä tuoreessa lihassakaan.
Eniten minua olisi epäilyttänyt se, keksiikö lapsi antaa maistiaisia vieressä kyttäävälle koiralle, eli jääkö siitä mitään paistamista.
No kiva kuulla, ettei ole vaaraa, mulle on vaan jostain jäänyt takaraivoon, että raa'assa sianlihassa on vaikka mitä vaarallista. Lapsen käsistä taikinaan tulevat pöpöt kuolevat varmasti uunissa, niiden suhteen en ollut huolissani.
Kiitos vastauksista!
Ap
Maistan itsekin aina raakaa jauhelihaa ja maustettua lihapullataikinaa. Vielä ei ole trikiinit tärpänneet, ikää 42v.
Lapsi vain mukaan keittiöhommiin ja sitten kehutte pullia ruokapöydässä vuolaasti, siitä se innostus lähtee,
Ai, kun tykkäsin lapsena jauhelihataikinasta. Olin aina auttamassa että saisin maistella raakaa jauhelihataikinaa.
Nykyään suurinta herkkua on silloin tällöin miehen tekemä tartar pihvi. NAM!
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 12:03"]
Jauhelihataikina tehdään muovipussin sisällä, tai isompi annos jollakin vatkaimella sekoittaen.
Miksi minä en ymmärrä, mikä ongelma tässä voisi olla?
Tietenkin kädet pestään aina ennen ruuanlaittoa ja entä sitten, jos laittaa sitä suuhunsa? Suomessa ei ole myöskään raaoissa kananmunissa mitään vaarallista, eikä tuoreessa lihassakaan.
Eniten minua olisi epäilyttänyt se, keksiikö lapsi antaa maistiaisia vieressä kyttäävälle koiralle, eli jääkö siitä mitään paistamista.
[/quote]
Muovipussin sisällä? Siis onko siellä pussissa kokki vai jauheliha vai molemmat yhdessä? Enpä ole moista ennen kuullut.
No kyllä minäkin syön tartar-pihvejä, mutta vain naudasta, en ap:n tarkoittamasta sikanaudasta...
Kyllä sianlihaakin voi syödä raakana, ja esim. Saksassa sitä syödäänkin usein niin. Jos ei ap:n lihapullat ole villisiasta niin riski on tosiaan häviävän pieni.
En päästä ja olen erittäin tarkka kaiken nautaa sisältävän ruoan käsittelyssä kotonani. Ehec - potilaisiin törmään riittävästi työni puolesta; ehkä tieto lisää tuskaa mutta kyseinen tauti on sen verran vaarallinen etten ehdoin tahdoin sitä perheelleni halua. :/
Kasvissyöjien kodista puuttuu tämäkin ongelma.
Eli meinaat, että se ehec tulee tenavan käsistä?
Enpä sanoisi että riski on häviävän pieni. Sianlihassa (myös suomalaisessa) tavataan varsin monia taudinaiheuttajia, mm. yersiniaa.
Puolella teurasikäisistä sioista tautia aiheuttavaa yersiniaa
Patogeeninen Yersinia enterocolitica on levinnyt laajalle suomalaisessa sikatuotannossa. Sitä esiintyy yli puolella suomalaisista teurastusikäisistä lihasioista, ja tutkimuksissa yli 70 prosentilta tiloista on löytynyt ainakin yksi positiivinen sika.
Jos jauheliha on sika-nautaa niin silloin ollaan tosi tarkkoja, koska raa'an sianlihan syönti voi olla jopa hengenvaarallista trikiinin vuoksi.
Meillä käytetään yleensä naudan jauhelihaa ja sitä olen itsekin maistellut raakana kohta 35 vuotta, joten siinä ei ole mitään ongelmaa.
Sianlihan ja kananlihan kanssa pitää olla raakana tosi tarkkana. Niistä voi saada ikäviä tauteja tai sitten peräti trikiinia, vaikkakaan sitä ei ole esiintynyt pitkään aikaan ja kaikki ruhot tarkastetaan sen varalta nykyään.
Sit ihmetellään miks taas iski vatsatauti...
Minä taas ihmettelen miten me olla jo kuoltu sukupuuttoon, kun jauhelihakin on hengenvaarallista?
Minä taas ihmettelen miten me olla jo kuoltu sukupuuttoon, kun jauhelihakin on hengenvaarallista?
Minä rakastan raakaa jauhelihaa. Mutta meille ostetaankin vain naudan jauhelihaa.
Mitä sitten? Jos tulee vaan omalle perheelle, niin kyllä itse antaisin tulla auttamaan. Ja eikä se nyt kuole jos vähän maistelee, ei varmaan maista toiste kun ei maistukaan "hyvälle sokeritaikinalle"
Höllää vähän.