Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä päätin tuossa joku aika sitten, että yritän vähentää halpisvaatteiden ostelua

Vierailija
29.01.2014 |

Oon aina hankkinut vaatteeni halpisketjuista. Viime aikoina on alkanut yhä enemmän ärsyttää koko se halpavaatteisiin liittyvä filosofia. Tiedän kyllä, että joudun jatkossakin jonkin verran hankkimaan ketjuliikkeiden vaatteita (esim. ostin just äitiysfarkut Hnekkamaukasta), mutta yritän nyt tehdä ainakin isommat hankinnat mahdollisimman ekologisesti ja tietenkin ostaa paljon myös kirpparilta.

Mun piti ostaa vaate hautajaisiin ja tänään tilasin Sanna Hopiavuoren mekon. Toivotaan, että se sopii raskausvatsan kanssa...

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketään muuta, joka on tehnyt saman päätöksen?

Vierailija
2/7 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös. Ostan pääosin kirpparilta, mutta en sieltäkään mitään H&M:n, vero modan, vilan tms. halpamerkin vaatetta. Parempilaatuisia on aika vaikea löytää, kirpparit on turvoksissa näitä halpisrättejä. Mieluummin maksan vähän enemmän sitten käytetystä laatuvaatteesta kuin ostan eurolla halpisrätin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa yritän itsekin. Luin Rinna Saramäen kirjan Eettinen vaatekaappi ja se vaan vahvisti käsitystäni siitä, että vaikka tehtaat ympäri maailman suoltavat pikavaatetta toisen perään voin silti omalla toiminnallani vaikuttaa edes vähän. Äitiysvaatteeksi jouduin minäkin ostamaan halpistoppeja ja -housuja mutta onneksi sain paljon kierrätettynäkin. Jos olisi rahaa, teettäisin itse kankaista lähtien ihan omat vaatteet niin reilusti kuin pystyn mutta siihen asti yritän parhaani näillä resursseilla. Just löysin eilen kivoja reiluja vaatteita, mekon, topin, housut ja jakun mitä voisin kuvitella eri yhdistelmin käyttäväni vuosia eteenpäin. Pitää vaan vähän laskeskella kannattaako ostaa koko setti vai vaan osa.

Olipa kivan näköisiä vaatteita tuolla Sanna Hopiavuorella. Just sellaisia mistä pidän. Jos osaisin ommella, vähän tuon tyylisiä mekkoja olisin surautellut itselleni (toistaiseksi toiveajattelua).

Toivottavasti se mekko sopii sulle nyt ja myöhemminkin!

Vierailija
4/7 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein pari vuotta sitten saman päätöksen. Huomasin, että ostelin aivan kamalan määrän kaikkea roskaa joka kuukausi hm:lta, gina tricotista ym. Ne olivat niin halpoja, että niitä oli helppo ostaa kerralla vaikka miten paljon ja suurin osa jäi kuitenkin lopulta käyttämättä. Kaikki kaapitkin tursusivat ja niitä oikeasti kivoja oli vaikea löytää. Sitten päätin, että nyt loppuu. Kävin kaikki kaapit läpi ensin itse ja sitten annoin ystävieni ottaa mitä halusivat ja loput annoin hyväntekeväisyyteen.

Nykyään ostan vaatteita vähän kalliimmilta merkeiltä koska heillä yleensä materiaalit ovat hyviä ja saumat eivät ala purkautumaan ja vaatteet kestävät pesuakin kauemmin. Ostan kuitenkin määrällisesti huomattavasti vähemmän kuin ennen ja vain sellaisia oikeasti kivoja vaatteita. Rahaa ei vaatteisiin kulu vuodessa yhtään enempää kuin aikaisemminkaan. Toki joskus saatan edelleen ostaa jotain noilta halppismerkeiltäkin, mutta lähinnä puuvillaisia perus t-paitoja tai jotain muuta pientä.

Vierailija
5/7 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan kyllä halpisketjujen vaatteita kirppareilta, esim. syksyllä ostin hyvän Henkkamaukan talvitakin. Mutta harvemmin ne on siinä kunnossa, että viitsii ostaa.

Mua ärsyttää, kun oon ostanut kaikkea turhaa ja tarpeetonta vaatetta ja huonolaatuista vielä. Juhlavaatteet esim. on tosi vaikeita. Ajattelen, että kun maksan enemmän vaatteesta, harkitsen ostokset myös paremmin. 

Ap

Vierailija
6/7 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen. Päätös ei ole mitenkään ehdoton, ostan esim. henkkamaukasta kyllä lastenvaatteita enkä mitenkään erityisemmin tunne siitä syyllisyyttä. Mulla on tyttö ja poika, joten ne eivät juurikaan peri vaatteita toisiltaan, ja molemmat kasvavat niin nopeasti etten halua ihan hirveästi panostaa mihinkään tiettyyn vaatekokoon rahaa.

Omia vaatteitani en ole kuitenkaan nyt muutamaan vuoteen ostanut halpakaupoista. Joskus olen tehnyt niistä loisto-ostoksia, mutta yleensä en, ja alkoi harmittaa se että kaapit olivat täynnä vaatteita jotka olivat "ihan kivoja siihen nähden miten halpoja ne olivat", eli ei oikeasti kuitenkaan täsmälleen sitä mitä olisin halunnut käyttää. Niihin en koskaan kovin paljon kiintynytkään, kun aina niiden kivuus oli vain sitä tasoa "siihen nähden miten halpa".

Olen sen verran hintatietoinen että on ottanut paljon harjoittelua päästä tavasta ostella noita vaatteita ja ymmärtää että se alennusprosentti tai alhainen kpl-hinta ei lopulta kuitenkaan tee niitä lempivaatteita joita käytän yhä uudelleen ja uudelleen. Ennen minulla oli koko ajan uusia ei-lempivaatteita, nyt tulee harvemmin vaatteita joista tykkään sitten sitäkin enemmän.

Vierailija
7/7 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa pskaa eri paketissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi