MIKSI en laihdu?
Aloitin Joulun jälkeen herkkulakon, kaikki herkut pannassa mukaanlukien limut, mehut jne. Herkkulakon kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa tähän mennessä, olo on paljon parempi kun ei tule herkuteltua karkeilla/sipseillä/roskaruoalla. Lisäksi aloitin kahvakuulailun ja pitkät lenkit (6-8 km). Työni on hyvin liikkuvaista ja saatan tehdä 10 km lenkin yhden työpäivän aikana. En syö vaaleata leipää, en ole syönyt sitä kymmeneen vuoteen paitsi hyvin harvoin esim brunssilla/hotelliaamiaisella. Olen syönyt 8 vuotta joka aamu puuron, koska se auttaa vatsavaivojen kanssa. Puuroon en laita sokeria tai muutakaan, pelkästään tilkan kookos- tai rypsiöljyä. Perunaa meillä ei syödä koskaan, riisiä joskus ja pastaa kyllä viikottain (täysjyvä). Syömme monipuolisesti kaikenlaista ruokaa, eikä valmisruokia juuri ollenkaan. Liikuntaa harrastan 5-6 x viikossa. Tänään olen syönyt aamulla puuron. Töissä välipalaksi omena ja piltti, lounaaksi lohikeitto ja lohkeava jogurtti. Päivälliseksi broileria ja vihanneksia. Olen juonut tänään veden lisäksi kupin kahvia maidolla ja kupin teetä.
Missä mättää kun paino ei tipu? Vaaka näyttää tasan samaa lukemaa kun joulukuussa. Peilistä kun katson niin huomaan olevani hieman kiinteytynyt, mutta siinäpä se. Mun mitat on 170cm 71 kg. Painoin vuoden 2013 alussa 77 kg, mutta sain juuri silloin lääkityksen kilpirauhasen vajaatoimintaan ja paino on laskenut vuoden aikana tuon 6 kiloa ilman laihdutusta. Voiko oikein lääkitty vajaatoiminta silti junnuttaa painonlaskua? Just kävin labrassakin ja arvot ok, seuraavan kerran vasta vuoden päästä labrat.
Usko alkaa loppua tässä touhussa, kun vihdoinkin on intoa laihtua niin sitä ei sitten tapahdu :( Mitä teen väärin?
Kommentit (18)
Syön 5-6 kertaa päivän aikana, vettä yritän juoda vähintään 2 l, mikä ei joka päivä kyllä tapahdu. -ap
laske kalorit tarkasti. Varmaan vaan saat liikaa kaloreita ruuasta.
4 lisää: oletko käynyt koskaan kalorilaskuri.fi -sivuilla. Siellä paljon hyviä vinkkejä ja pystyt laskemaan kaloreita. Suosittelen
Oon tässä miettinyt pääni puhki, että voiko olla joku ruoka/ruoka-aine mitä syön, jonka vuoksi laihtumista ei tapahdu? Mites tuo kookosöljy? Olen lukenut että sen pitäisi olla tukena laihdutuksessa, kookosöljyä laitan 1 tl aamupuuroon tai teehen päivän aikana. Jostain kyllä luin että pitäisi käyttää 3-4 rkl päivässä kookosöljyä, muttei mun vatsa kestä sitä.. -ap
Täytyy ottaa kalorilaskuri mukaan tähän touhuun! kiitos, käyn kurkkaamassa sivun :) -ap
Tuntuu siltä, että saat ruuastasi juuri sopivasti kaloreita, joilla paino pysyy samana. Itse syön suunnilleen saman verran.
ap, vähennä tai kevennä syömisiäsi ja lisää liikuntaa
Ei ole olemassa mitään taikaruokaa, joka estää laihtumisen. Yksinkertaisesti saat liikaa energiaa= kaloreita jostakin, vaikka söisit kuinka terveellisesti. On se kumma, että se ei mene tajuntaan, että ihminen lihoo tai laihtuu ihan yhtä hyvin "hyvillä" ja "huonoilla" kaloreilla.
Kaikki öljyt ja rasvat ovat sitä ihteään:pelkkää energiaa.
Tai sitten se on yksinkertaisesti se paino, jossa kehosi haluaa pysyä. Niin sanottu "elopainosi".
Liikaa kaloreita, that's it. Kato ruokien kalorimääriä niin näet, jos joku syömäsi sisältääkin luulemaasi enemmän kaloreita.
Lisää lihasmassaa niin peruskulutus kasvaa. Erityisesti reisilihakset ovat tärkeät.
Onko jälkiruoka lounaan yhteydessä pakollinen? Siitä voisi ehkä nipistää.
Joulusta on vielä lyhyt aika. Pitäydy tiukassa ruokavaliossa ja katso puolen vuoden päästä, vieläkö paino jumittaa.
Sinun ei tarvitse laihduttaa. Olet normaalipainoinen.
Peili on parempi mittari kuin vaaka!
Eikun syöt liian vähän. Kun liikkuu niin elimistö tarvitsee tarpeeksi energiaa toimiakseen, liian vähällä säästelee kaikkea ravintoa minkä saa.
Aamupalan proteiinit? Puuron lisäksi esim keitetty muna? Rahkaa välipalaksi ja iltapalaksi esim mehukeiton, marjojen tai piltin kanssa. Välipalaomena pois, jos lounaan keitossa on tarpeeksi kalaa niin lounaan jugurtti pois. Ruualla annoskoko kohdalleen, ei liikaa pastaa.
Testaa viikko tai allekin, niin huomaat toimiiko sinulla.
Lisää proteiinia ja rasvaa ruokavalioon ensin, ilman tarkempia määriä kuulostaa todellakin liian vähältä liikuntamäärään suhteutettuna. Jos siis tuo lähes jokapäiväinen liikunta on tullut ohjelmaan vasta nyt parin kuukauden sisään, kroppa voi ihan sen takia imaista lihaksiin nestettä paljonkin, mikä tasaantuu lähikuukausina. Varsinkin kun työ on liikunnallista, tarvitaan sitä ravintoakin reippaasti! Eli kokeile pikemminkin lisätä syömistä ja odottele ainakin kuukausi miten kroppasi reagoi, sitten vasta vähentelemään jos vielä on tarvetta.
mulla oikeinlääkitty vajaatoiminta ei estä laihtumista. mites ruokailuvälit, juotko tarpeeksi vettä?