Onko kerrostalossa kamala asua?
Mä asun pienen kunnan keskustassa. 300 m2 okt, oikea unelmatalo, iso piha, koulut, kaupat jne. lähellä.
Silti mua ahdistaa. Haluaisin isomman kaupungin keskustaan. Korkealle kerrostaloon. Isot ikkunat, joista näkisin ihmisten kiirehtivän kadulla ja ELÄMÄÄ. Olen opiskelijana asunutkin useassa kerrostalossa, mutta vain vuokralaisena.
Ongelmana on mies. Hän inhoaa kerrostaloja ja hänellä töitä paikkakunnallamme. Vaikea vaihtaa paikkakuntaa, koska yrittäjänä joutuisi aloittamaan alusta eikä hyvää mainetta saada ellei pääse töihin ja vaikeahan se on tuntemattomana edes saada töitä, kun sitä mainetta ei ole.
Ei olisi uteliaita naapureita, jotka tietävät sun asiat paremmin kuin sä. Ei lumenluontia. Ei pihahommia.
Toisaalta kerrostalossa joudut joka kuukausi maksamaan yhtiövastikkeen ja monissa se on aika iso. Jos joutuu vielä lainaa maksamaan, niin tuleehan se aika kalliiksi. Entä sitten ne yleiset remontit? Siis ne isot. Eihän yhtiövastike korvaa kaikkea?
Kommentit (28)
Tuli mieleen nro 9:n viestistä, että voihan sen asunnon joskus vuokrata keskustasta. Samaan tapaan mitä muut menevät kesällä mökille, voisitte vuokrata aika ajoin pienen asunnon keskustasta ja viettää siellä kunnolla lomaa, joko "viikko silloin tällöin" tai sitten esim. kuukausi putkeen.
Ns. metsässä asumisen huonoin puoli on juuri tuo, että sieltä pitää aina erikseen lähteä "kaupungille". Kun asuu kaupungissa voi vaan mennä (ihan spontaanisti) esim. teatteriin ja/tai syömään ja ottaa samalla muutaman lasillisen ilman että pitää miettiä millä pääsee kotiin.
Itse pidän luonnon läheisyydestä, siksi asumme kaupunginosassa jossa on luonto lähellä, mutta josta kulkee julkiset keskustaan sujuvasti ja nopeasti "vuorokauden ympäri". Ihan keskustassa en tahtoisi asua, mutta käyn siellä töissä joten lähes joka päivä siellä tulee oltua.
Olen samanlainen kuin miehesi ja koskaan en olisi onnellinen kerrostalossa, eikä miehesikään. Kerrostalossa teidän pitää olla hiljaa ja pyykkiä ei pestä, kun kello on 22.00. Lisäksi vielä naapureita joka puolella ja heiltäkin voi tulla möykkää. Tuskin miehesi sulle periksi antaa.
Mietippä jos saat haukkuvan piskin naapuriksesi. Niitä lähinaapureita kun on neljä. Sivussa, alhaalla ja ylhäällä. Onko kiva käydä kesäisin parvekkeella, kun nyt voit juoda kaffeesi omalla pihallasi. Monet ok-talossa asuvat on tottuneet möykkäämän milloin haluttaa ja kerrostalossa se ei sovi. T.25
Asun keskisuuren kaupungin ydinkeskustassa kerrostalossa, jossa saa möykätä mielin määrin. Paikalla rakennetun talon seinät ovat vahvat eikä mistään kuulu pihaustakaan. On tosiaan ihanaa katsella sekä muuta maisemaa että liikennettä korkealta ikkunasta, nautin näkymästämme todella paljon. Pk-seudulla meillä ei olisi varaa asua näin, mutta täällä on. Torille on minuuttien matka, samoin työpaikoille. Silti ulkoilumaastotkin ovat lähellä. Mieheni on asunut aiemmin omakotitalossa, mutta ei enää haikaile sinne. Sijaintimme on niin mahtava. Autokaan ei ole välttämätön. Remonttiasioissa kannattaa käyttää järkeään ihan niin kuin omakotitalossa asuessakin: me odottelemme oman kylppäriremonttimme kanssa taloyhtiön putkiremppaa ja laitamme siinä yhteydessä sitten paikat haluamaamme kuntoon. Olen mukana myös taloyhtiön hallituksessa. Hallituspaikoille ei ole mitään tunkua, joten talonsa asioihin pääsee halutessaan helposti vaikuttamaan.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 13:06"]
Remonttiasioissa kannattaa käyttää järkeään ihan niin kuin omakotitalossa asuessakin: me odottelemme oman kylppäriremonttimme kanssa taloyhtiön putkiremppaa ja laitamme siinä yhteydessä sitten paikat haluamaamme kuntoon. Olen mukana myös taloyhtiön hallituksessa. Hallituspaikoille ei ole mitään tunkua, joten talonsa asioihin pääsee halutessaan helposti vaikuttamaan.
[/quote]
Niinhän sitä tyhmempi voi tuudittautua luulemaan... olen itsekin taloyhtiön hallituksessa, mutta sinne tuo märkätilaremppa tuli puolta vuotta aiemmin eli v. 2010, näppärästi vuotta sen jälkeen, kun olimme ehtineet itse omalla rahalla sen teettää. Koska talomme on rakennettu 1989, ei siinä ollut/ole vielä putkiremonttia tiedossa pitkään aikaan, joten emme voineet aavistaa tuollaista remonttihanketta olevan tulossa (märkätilojen remontithan ovat kosteusvahinkoja lukuunottamatta normaalisti osakkaan itsensä maksettavia).
TOISIN sanoen, tosiasia on, että jos joku/jotkut saavat muut osakkaat suostuteltua, yhtiökokous voi lyhyelläkin varoajalla hyväksyä kalliita remontteja, joihin yksittäinen osakas päätyy maksumieheksi ilman, että hyötyy itse millään tavalla.
Tällaisia remontteja voi märkätilaremonttien lisäksi olla vaikkapa hissin rakentaminen tai parvekkeiden lasittaminen. Jos asut ekassa kerroksessa, ei se hissi sinua hyödytä, mutta sinäkin maksat. Jos olet jo lasittanut parvekkeen tai sinulla ei ole parveketta, maksat muttet taaskaan hyödy.
Näitä on. Toki se hallituksessa olo hiukan auttaa, mutta ei välttämättä pelasta...
13
Me asumme kerrostalossa Helsingin kantakaupungissa ja tykkäämme tosi paljon. Haluamme ensinnäkin asua lähellä keskustaa, joten kerrostalo on käytännössä ainoa vaihtoehto. Mutta pidämme kyllä tästä kerrostaloasumisesta ihan itsessäänkin: meillä on kaksi ihanaa parveketta, hyvät näkymät, asialliset naapurit, loistava äänieristys jne.
Lapsuudenkotini oli rivitalossa lähiössä. Olihan se ihan kiva asumismuoto pienelle lapselle, mutta viimeistään 10-vuotiaana aloin unelmoida kerrostaloasumisesta Helsingin keskustassa. Vanhempani aina puhuivat, että keskustassa olisi kauhean kallista asua, ja olihan se kallista jo silloin, mutta ei niin kallista, ettei meillä olisi ollut siihen varaa. Minulle kuitenkin syntyi lapsena sellainen mielikuva, että en varmaan ikinä pystyisi pääsemään elämässäni niin pitkälle, että voisin muuttaa kerrostaloon Helsingin keskustaan asumaan.
Nyt kun olen aikuisena "saavuttanut" jotain niin maagista, että pystyn asumaan kerrostalossa kantakaupungissa (vaikkakaan ei ihan ydinkeskustassa), niin täältä en lähde kuin jalat edellä!