Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osakesäästäminen

Vierailija
29.01.2014 |

Moniko reistä tällä foorumilla harrastaa osakesäästämistä, tarkoitan arvopaperi hommaa, en asunto-osakkeita?

Itse aloitin vasta viime joulukuun alussa ja ainakin toistaiseksi voin sanoa, että olisi pitänyt aloittaa paljon, paljon aikasemmin.

Aloittaessani minulla oli pääomaa sijoittaa hieman vajaa 3000 eruroa ja nyt osakesalkkuni arvo on hieman ylitse 15 500 euroa, olen enemmän kuin tyytyväine tilanteeseeni.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis parissa kuukaudessa...?

Omat rahat menee kaikki mitä tulee, mutta  ollaan säästetty lapsen tilille rahaa, ja ajateltu että olisi parempi sijoittaa ne osakkeisiin. Mutta kun ei ole kokemusta mitä pitää tehdä ja miten aloittaa.

Onko sinulla sellaisia osakkeita josta maksetaan osinkoja?

Oletko ostanut monen eri yhtiön osakkeita?

Vierailija
2/15 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mulla on osakkeita. Mutta mua kiinnostaa ihan helvetisti mitä yhtiöitä ap:n salkussa on, kun on moninkertaistanut salkkunsa arvon 1,5 kuukauteen. Vai oletko ostanut lisää osakkeita alun jälkeen siis kymppitonnilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdessa kuukaudessa salkun arvo 5-kertaiseksi? Mahdollista vain järjettömän kovalla riskillä ja todella hyvällä tuurilla.

Vierailija
4/15 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerropa ap mitä osakkeita sulla on? En ihan tällä istumalla usko arvon nousseen noin paljon.

Vierailija
5/15 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, hetken jo pelästyin, että olenko ainoa sössijä, kun aloittelijatkin pärjäävät noin hyvin. Onneksi pari muutakin täällä ihmettelee, että miten muka tuollainen kurssinousu, sehän on ihan tajuton.

Minulla on osakkeita ja indeksirahastoja. TÄllä hetkellä osakkeet aivan vithurallaan.

osake 1 n. 3 % voitolla, osake 2  n. 6 % voitolla ja osake 3 n. 20 % miinuksilla. Nämä on hanittu viime vuonna, kun aloitin sijoittamisen. Indeksirahasto Seligsson viimeaikaisen notkahduksenkin jälkeen vielä n. 7 % voitolla ja siinä on pienet vuosikulut. Eli mulle indeksirahasto on ollut turvallisin ja järkevin vaihtoehto tähän saakka. Se ei välttämättä olisi, mikäli mulla olisi pankin kalliskuluinen indeksirahasto.

Vierailija
6/15 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ap sun sijoitusstrategiasi?

Vierailija
7/15 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 12:08"]

No kerropa ap mitä osakkeita sulla on? En ihan tällä istumalla usko arvon nousseen noin paljon.

[/quote]

AP puhui osakesäästämisestä, minkä minä ymmärrän ainakin niin, että niitä ostetaan aina kun siihen allokoitua rahaa on. Eihän tuo nyt ole mikään temppu jos "viime" joulukuu tarkoittikin vuotta 2012. Silloin 3keur possa ja siitä vaikka tonnilla kuussa niin ollaan nyt 15k:ssa eikä tarvita edes nousua.

Vierailija
8/15 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime joulukuu on tietääkseni joulukuu 2013.

Vierailija
9/15 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen säästänyt osakkeisiin yli 30 vuotta.

Aloitin kymmenvuotiaana lapsilisärahoilla ja salkun arvo on vaihdellut.

Nyt suoria osakesijoituksia on jotain 200k€ arvosta.

Lapsilleni ostin ensimmäiset osakkeet alle yksivuotiaina, heillä on muutaman kymppitonnin arvoiset salkut/lapsi.

Norjalainen kalateollisuus tuottaa hyvin ja saksalaiset luksusautonvalmistajat. Ja moni muu myös.

Vierailija
10/15 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 12:27"]

Viime joulukuu on tietääkseni joulukuu 2013.

[/quote]

Niinhän se oli, mutta kuvio on helpompi ymmärtää jos asia on mennyt vuodella sekaisin.

Jos taas joku tekee osakemarkkinoilla kolmen tonnin kassalla kuukaudessa 400% nousun, niin vaikka mennyt ei koskaan ole tae tulevasta, alkaa se noilla luvuilla kyllä olla. Tyyli nimittäin takaa sen, että kuukauden kuluttua ei olla 75000 eurossa, mitä toinen +400% vaatisi. Luultavimmin lähempänä 3 kuin 15 keur.

Vierailija
11/15 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mukana ollaan. Mä olen tehnyt viimeisen parin vuoden aikana noin tonnin kertaostoksia kotimaisista perusosakkeista. Nyt niiden arvo on -10%- +45%. Kauhean paljon ei jää ylimääräistä rahaa säästöön, mutta muutaman kerran vuodessa saa ostettua lisää. Tähän asti olen aina ostanut eri osakkeita, mutta kohta voisi alkaa miettiä jonkun tietyn yhtiön lisäämistä. Riskinsähän tuossa on, mutta itse katson, että on parempi laittaa säästöön osakkeisiin kuin tilille. 

Vierailija
12/15 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koko talous pyörii "osakerahoilla" eli emme käy kumpikaan töissä eli elämme osinkorahoilla ja myyntivoitoilla.

Vierailija
13/15 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt taitaa olla vähän huono aika ostaa. Viime päivien rysäyksen jälkeenkin hinnat ovat aika korkealla. Vaikka niinhän ne ovat aina...

Vierailija
14/15 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo harrastan, mut nimenomaan harrastan eli suht pienillä rahoilla "pelaan". Oletko siis säästänyt vasta pari kuukautta, joulukuusta 2013?

Vierailija
15/15 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeitahan on. Se on tie vaurauteen ja hyvinvointiin.  Kyllä se kannattaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan