mitä ajattelet 40-vuotiaasta naisesta,
joka menee joka ilta nukkumaan klo 20 ja herää klo 5. näin jatkunut monta vuotta. (kyseessä siskoni)
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 07:17"]
Terveet elämäntavat.
[/quote]
Miten niin?
siis mitä outoa tuossa on? Saa riittävästi unta, mikä merkitys sillä on sinulle, meneekö nukkumaan aikaisin vai myöhään?
Osa meistä on iltaihmisiä, osa aamuihmisiä. Osa ryhmittää rytminsä elämäntilanteen ja työn mukaan.
Anna kun arvaan - sinusta siskosi on outo ja haet näkemyksellesi vahvistusta täältä? Itse ilmeisesti mieluiten valvot myöhään ja nukut pitkään jos siihen on mahdollisuus?
Harrastaa vanhaa maaseudun rytmiä? Toki voi nykypäivänä vähän haitata sosiaalista kanssakäymistä, jos ei ehdi illanistujaisiin yms.
Yleensä tuossa iässä ei myöskään tarvitse 9 tunnin unia, 7-8 h riittää useimmille.
Unirytmejä on erilaisia, ja ovat tutkitusti synnynnäisiä. Jollekin sopii iltavalvominen, toiselle aamu. Muiden on asiaa turha päivitellä.
Kaverini isä on tuollainen. Oli jo silloin 20 vuotta sitten kun oltiin teinejä. Siellä isä meni nukkumaan klo 20 ja heräsi viiden aikaan. Mikäpä siinä. Aamusta päivä pisin.
Ainakin saa riittävästi unta! Minäkin tarvitsen vähintään kahdeksan tunnin unet ja pidän kiinni siitä, että saan ne :)
Ajattelisin, että siskosi käy töissä tai treenaa jotain tai tykkää käydä uimahallissa ennen ruuhkaa tai.... En mä oikeasti sen enempää edes ajattele, erilainen rytmi kuin vataosalla.
Terveet elämäntavat, ota mallia.
[/quote]
Mikä siinä on erityisen tervettä?
Nukkuu aika paljon. Ehkä voisi mennä tunnin myöhemmin nukkumaan.
Jos nukkuma-ajat tuntuvat pakonomaisilta, niin sitten kaikki ei ole ok. Välillä on voitava valvoa myöhempään jonkin kivan/tärkeän menon vuoksi.
Aikaisen aamuheräämiset ovat hieno juttu,jos haluaa vaikka käydä kuntoilemassa ennen töitä.
Miksi minulla pitäisi olla ajatus jonkin toisen ihmisen elämäntavoista?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 08:52"]
[/quote]
[/quote]
Riittävä unensaanti tietenkin. Vai onko termi sinulle täysi vieras?
Jos työaika on vaikka 7-15 kuten esimerkiksi terveydenhuollossa, ja haluaa käydä lenkillä tai ulkoiluttamassa koiraa ennen töihin lähtöä, niin tuohan on hyvä rytmi. Tietysti voi rajoittaa elämää jos ei koskaan voi valvoa myöhempään.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 08:53"]
Nukkuu aika paljon. Ehkä voisi mennä tunnin myöhemmin nukkumaan.
Jos nukkuma-ajat tuntuvat pakonomaisilta, niin sitten kaikki ei ole ok. Välillä on voitava valvoa myöhempään jonkin kivan/tärkeän menon vuoksi.
Aikaisen aamuheräämiset ovat hieno juttu,jos haluaa vaikka käydä kuntoilemassa ennen töitä.
[/quote]
Miksi pitää voida valvoa toisinaan??? En oikeasti tajua syytä? Jos ei ole iltaohjelmaa ja on tyytyväinen elämäänsä niin mikäs siinä. Voihan sitä kaiken tarvitsemansa ohjelman hoitaa myös päivisin.
Itse olen normaalisti illan kukkuja ja herään töihin aamulla klo 5. Joskus toivon että saisin unen aikaisemmin, esim. jo klo 22 aikaan, mutta aika harvinaisia on ne illan. Poikkeksellisesti nyt raskaana olen ollut jo iltaväsynyt. Olen voinut mennä nukkumaan jo klo 21 aikaan, ai miten ihanaa kun saa joskus nukuttua kunnon yöt. Eipä tuo ole iltamenojani hidastanut.
Nanen parhainmillaan tuossa iässä.Balanssissa ja kauneinmillaan tuossa iässä.
Ihan ymmärrettävää. Jos herää tuohon aikaan, niin kyllä viimeistään kahdeksalta alkaa väsyttämään. Huomaa sen itsekin, kun herää viideltä kouluun kahdeksan aamuina.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 08:58"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 08:52"]
[/quote]
[/quote]
Riittävä unensaanti tietenkin. Vai onko termi sinulle täysi vieras?
[/quote]
Mä nukun oikein hyvin, kiitos vaan kysymästä. Mutta huomattavasti itselleni paremmin sopiviin aikoihin. Eikö se ole tervettä?
Kiitos vastauksista. Siskollani ei ole yhtään sosiaalista elämää, ei käy töissä tms. Hänellä on jonkinlainen pakkomielle nukkua tuo klo 20-5. t.ap