Millainen on köyhän joulu?
Kommentit (7)
Päivä päivien joukossa. En ole uskonnollinen, joten joululla ei merkitystä. Lepäilen pyhät ja lueskelen, ulkoilen ja siistin kotia.
Toivottavasti jokainen saa syödäkseen ja on katto päänpäällä!
Riippuu, kuinka paljon on rahaa käytössä ja minkälaiselle kokoonpanolle se pitäisi riittää. Itselläni on joulussa suurimmat menoerät joulukuusi, lahjat ja suklaat, joita syödään vähän liikaakin. Mutta ilman kuusta ja vähemmillä suklaillakin saa hyvän joulun, edellisvuosien koristeita voi käyttää, ja jouluruuista monethan ovat aika halpoja, joten ne saa kyllä normaalilla ruokabudjetilla. Lahjat saa pikkulapsille ja aikuisille hankittua halvalla, haasteita tulee esiteinien ja teinien kohdalla. Mutta kyllä omilla lapsillanikin usein jotkut lahjatoiveet ovat olleet aika halpoja, että eipä sekään mahdotonta ole.
Oikein ihana varmasti taas, kiitos kysymästä :)
Tähän asti joulu ja tunnelma tullut siivotusta kodista, kynttilöistä, jouluisesta musiikista. Mummulakäynnistä, joulusaunasta.
Mukissa kuumaa glögiä. Lasten kanssa tehtyjä piparkakkuja. Suklaata. Telkkarista jouluisia lastenohjelmia.
Joulupöydässä pieni kinkku, perunalaatikkoa, porkkanalaatikkoa, rosollia, lihapullia, salaattia.
Lahjat lapsille pienet, edulliset, mutta ei marttyyriasenteella vaan olen aina painottanut että joulufiilis tulee muusta kuin krääsästä, ja kummasti muksut mukisematta näyttävät tyytyväisiltä.
Pesen aina lakanat (käsin tietysti, koska ei ole pesukonetta) jouluksi, jotta saisi hieman juhlan tuntua. Ei siis siitä pesemisestä, vaan raikkaista lakanoista.
Takkaa ei tietenkään kurjalliston asunnossa ole, joten laitan usein youtubesta läppärin näytölle liekkivideon. Sitä sitten katselen ja juon "hopeateetä".
Tuskin köyhien joulut mitenkään samanlaisia on, paitsi tietenkin siinä mielessä ettei lahjoja ole montaa ja ruokiakin vain paria lajia. Minä olen köyhä ja työtön, ilmoitin jo juhannuksena että nyt ei tule lahjoja perheelle eikä suvulle. Eikä tartte mullekaan mitään ostaa. Kaikki ymmärsi, tosin luulen että jouluun mennessä asia on unohtunut ja joku saa aiheen loukkaantua.
Varmaan niitä on erilaisia.
No minulla ei ainakaan ole lahjoja. Ja herkkujen virkaa toimittaa rusinarasia (pieni). Joulusaunaan ei pääse, koska ei ole varaa asuntoon missä olisi sauna.