Parisuhteen raha-asioista
Miten olette hoitaneet raha-asiat kun ensimmäinen lapsi syntyy? Kun äiti jää äitiyslomalle ja tulot tippuu, mies jatkaa töissä entisillä tuloillaan. Lähinnä koskee niitä keillä on ollut melko samat palkat, omat rahat, tai yhteinen taloustili yhteisiä menoja varten ja omat tilit loppurahaa ja omia menoja varten. Nyt kun nainen ei enää pysty laittamaan yhteiselle niin paljoa kuin ennen... Kuinka ylipäätään olette henkisesti päässeet yli siitä, että on vähän pakko olla toisen elätettävänä, pyytää rahaa jos tarvitsee vaatteita, kampaajaa? Itselleni se tuntuu käsittämättömän vaikealta...
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 13:29"]
Minusta on käsittämätöntä, että naimisiin mennessä on luvattu olla sekä myötä- että vastamäessä yhdessä, tarkoitus on jakaa kaikki murheet, surut, ilot ja onnet yhdessä eli koko elämä. Elämässä voi tulla vastaan niin paljon kaikkea: sairautta, ahdistusta, työttömyyttä ja murhetta. Ettekö luota siihen, että toiseen voi aina luottaa, toinen on siinä tasavertaisena kumppanina, jonka kanssa yhdistätte voimanne ja resurssinne selvitäksenne mahdollisiman hyvin tästä elämästä?
[/quote]
Mitenkä sinä kuvittelet että lapsia hankittaessa ollaan naimisissa? Katso nyt jo vaikka pelkästään Satuhäät-morsiamia: lapset tehty yksi kullekin miehelle, ja sitten miehet pesseet kätensä asiasta kun naiset ovat ilmeisestikin omasta halustaan paksuksi pamahtaneet. Ei nykyisin naisilta voi suunnitelmallisuutta vaatia, kun heillä on oikeus lisääntyä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 14:35"]
Joka tapauksessa minun tulot laskee, mutta perheen menot nousee uuden jäsenen myötä. Että saataisi yhteiselle tilille sama ja mieluummin enemmän kuin ennen, on miehen pakko laittaa aiempaa enemmän omistaan, itse pystyn entistä vähemmän.
[/quote]
Tuohan on itsestäänselvyys. Kasvaahan se miehenkin perhe, ja hänen lapsensa takia sinun tulosi pienenevät. Miksi se pelkästään sinua koskettaisi, teidän molempien tuotoshan se lapsi on? Onko miehelläsi vaikeuksia ymmärtää tämä, vai sinäkö tässä olet se joka ei tajua?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 14:43"]
Joka tapauksessa minun tulot laskee, mutta perheen menot nousee uuden jäsenen myötä. Että saataisi yhteiselle tilille sama ja mieluummin enemmän kuin ennen, on miehen pakko laittaa aiempaa enemmän omistaan, itse pystyn entistä vähemmän.
[/quote]
Tuohan on itsestäänselvyys. Kasvaahan se miehenkin perhe, ja hänen lapsensa takia sinun tulosi pienenevät. Miksi se pelkästään sinua koskettaisi, teidän molempien tuotoshan se lapsi on? Onko miehelläsi vaikeuksia ymmärtää tämä, vai sinäkö tässä olet se joka ei tajua?
[/quote]
En ole ap, mutta sinulla taitaa olla vaikeuksia ymmärtää. Aphan sanoi että Henkilökohtaisesti minulle on todella vaikeaa alentua siihen etten pysty maksamaan menoista puolia eikä etenkään jää mitään yli, vaikka kyllä, sen hetkinen työni tulee olemaan kotona ja siihen on sopeuduttava. ym ym
ap, samat fiilikset oli mutta niistä pääsee yli!
Laskette yhteiset menot yhteen. Molemmatmaksavat tilille rahaa saman prosentuaalisen osan tuloistaan, esim. 50 %. Ap:n tulot vanhempainvapaalla 1000 e, yhteisiin menee 500 e. Miehen tulot 3000 e, yhteisiin 1500 e. Ap:lle jää omiin menoihin 500 e, miehelle 1500 e. Helppoa.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 15:28"]
Laskette yhteiset menot yhteen. Molemmatmaksavat tilille rahaa saman prosentuaalisen osan tuloistaan, esim. 50 %. Ap:n tulot vanhempainvapaalla 1000 e, yhteisiin menee 500 e. Miehen tulot 3000 e, yhteisiin 1500 e. Ap:lle jää omiin menoihin 500 e, miehelle 1500 e. Helppoa.
[/quote]
Pääsee melkein rikastumaan kun on 500e tuhlattavana :P Käytännössä mies tulee toimeen hyvin ja nainen kituuttaa. Koska hoitaa lasta kotona.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 14:43"]
[/quote]
[/quote]
En ole ap, mutta sinulla taitaa olla vaikeuksia ymmärtää. Aphan sanoi että Henkilökohtaisesti minulle on todella vaikeaa alentua siihen etten pysty maksamaan menoista puolia eikä etenkään jää mitään yli, vaikka kyllä, sen hetkinen työni tulee olemaan kotona ja siihen on sopeuduttava. ym ym
ap, samat fiilikset oli mutta niistä pääsee yli!
[/quote]
Mulla oli samat fiilikset, kylla se aika hurjalta tuntui kun tulot ensin putosivat rutkasti ja sitten loppuivat kokonaan kun on teini-ikaisesta saakka tienannut omat rahansa ja kayttanyt ne miten lystaa.
Mies on suhtautunut hyvin ei ole nipottanut mun rahankaytosta ja on kannustanut kayttamaan rahaa omiinkin juttuihini eika vaan lapseen.
Me ratkaisiin tama niin etta mies laittaa summan x mun tilille joka kuukausi ja sen kaytan sitten miten tahdon, lisaksi mies maksaa luottokorttilaskuni mukisematta.
Tietenkin suuremmista ostoksista sovitaan etukateen ja suunnitellaan rahankaytto yhdessa.
Ma jain viela aitiysloman jalkeenkin kotiin joten mulla ei todella ole mitaan tuloja talla hetkella, siihenkin tottuu.
Nainen maksaa, koska se oli naisen idea.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 16:10"]
[/quote]
Jospa olikin molempien idea.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 16:10"]
[/quote]
Jospa olikin molempien idea.
[/quote]
..tai ei kummankaan.
Yhdessä hankittu lapsi = yhdessä hoidetut kulut.
Lapsen syntyessä äidin tulot pienenevät, mutta isän ei. Äidin ansionmenetys koko äitiysloman ajalta jaettuna kahdella on summa, jonka mies maksaa naiselle. Näin molemmat menettävät yhtä paljon rahaa yhteisen lapsen takia.
Jos molemmat vanhemmat ovat sitä mieltä, että lapsi hoidetaan vanhempainvapaiden jälkeen kotona, kotiin jäävän puolison ansionmenetys puolitetaan ja maksetaan summa kotiin jääneelle. Jos asiasta on kiistaa, lastan kotiin hoitamaan jäävä puoliso voi periä toiselta maksimi päivähoitomaksun per kuukausi ja saada kotihoidontuen. Jos kotona oleva puoliso menettää työssä käyvän puolison takia jotain tulosidonnaisia etuuksia, maksaa työssä käyvä puoliso tämänkin rahan kotiin jäävälle.
Voi miten helppoa.
(Joo, meidän taloudessa rahat on yhteisiä koko perheen rahoja, mutta jos eletään puolittamislinjalla, niin pitäähän huomioida menojen puolittamisen lisäksi myös tulomenetysten puolittaminen.)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 13:19"]
Jos minä tulen raskaaksi ja saan lapsen meidän YHTEISELLÄ päätöksellä, se on meidän YHTEINEN lapsi ja vaikuttaa meidän YHTEISIIN tuloihin ja menoihin. Siinä vaiheessa ei enää ajatella kuka elättää ketäkin, vaan tehdään töitä yhdessä sen perheen eteen. Toinen ehkä palkkatöissä, toinen kotona, ja ne on yhtä tärkeitä hommia. Jos mies ei sitä tajua, en ala sille mitään lapsia edes tekemään.
[/quote]
Yhteinen lapsi, yhteiset kulut - mutta silti minusta naisen tulee pyytää mieheltä rahaa omiin kuluihinsa! Ei se mies mikään palkka-automaatti ole, jolla voi maksattaa rakennekynnet, kampaajan, kosmetologin, hieronnan jne. vain siksi, että on mennyt hankkimaan yhteisen lapsen ja on kotona. Kyllä naisen tulee tajuta, että ne omat menot minimoidaan, jos haluaa olla lapsen kanssa kotona. Äitiysloman ajan moni saa täyden palkan ja vanhempainvapaallakin ihan kivasti tulojen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 13:19"]
Jos minä tulen raskaaksi ja saan lapsen meidän YHTEISELLÄ päätöksellä, se on meidän YHTEINEN lapsi ja vaikuttaa meidän YHTEISIIN tuloihin ja menoihin. Siinä vaiheessa ei enää ajatella kuka elättää ketäkin, vaan tehdään töitä yhdessä sen perheen eteen. Toinen ehkä palkkatöissä, toinen kotona, ja ne on yhtä tärkeitä hommia. Jos mies ei sitä tajua, en ala sille mitään lapsia edes tekemään.
[/quote]
Yhteinen lapsi, yhteiset kulut - mutta silti minusta naisen tulee pyytää mieheltä rahaa omiin kuluihinsa! Ei se mies mikään palkka-automaatti ole, jolla voi maksattaa rakennekynnet, kampaajan, kosmetologin, hieronnan jne. vain siksi, että on mennyt hankkimaan yhteisen lapsen ja on kotona. Kyllä naisen tulee tajuta, että ne omat menot minimoidaan, jos haluaa olla lapsen kanssa kotona. Äitiysloman ajan moni saa täyden palkan ja vanhempainvapaallakin ihan kivasti tulojen mukaan.
[/quote]
Ihan kivasti. Miksi pitää tyytyä siihen, että saa ihan kivasti, ja miksi ylipäätänsä pitäisi pyydellä yhtään mitään? Molemmille aikuisille kulujen puolittajille pitäisi olla itsestään selvää puolittaa myös tulomenetys, eikä siinä ole mistään pyytelystä kyse, vaan siitä että jatketaan tasapuolista jakamislinja.
Pitää olla aika huono suhde omaan mieheen, jos ei pysty vaivaantumatta sanomaan: Latatko rahaa mun tilille, kun pääsi loppumaan. Ei siinä tarvita laskukaavo tai yhteisiä tilejä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 18:48"]
Pitää olla aika huono suhde omaan mieheen, jos ei pysty vaivaantumatta sanomaan: Latatko rahaa mun tilille, kun pääsi loppumaan. Ei siinä tarvita laskukaavo tai yhteisiä tilejä.
[/quote]
Meillä ei ole huono suhde mutta en todellakaan vaivaantumatta pystyisi pyytämään miestä siirtämään rahaa tililleni, koska rahat on päässeet loppumaan. Sama toisinpäin, jos mieheni pyytäisi minulta rahaa samalla perusteella, en todellakaan katsoisi hyvällä. Ellei kyseessä olisi erityistapaus, kumman tahansa puolelta. Kyllä jokaisen pitää pystyä itse omat raha-asiansa hoitamaan.
[/quote]
Oli suhde hyvä tai huono, jos joskus on tehty diili että kaikki maksetaan puoliksi, käy usein niin että "unohdetaan" jakaa äitiysloman aikaiset ansionmenetykset, ja minäpärjäänitse-naiset ja kulutpuoliksikutenaiemminkin-miehet ajautuu perheenä tilanteeseen, jossa nainen näkee nälkää ja mies porskuttaa entiseen tahtiin. Mies ei tajua tilannetta ja nainen ei saa suutaan auki, ettei vaan tule pyydettyä mitään.... Voi huoh!
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 19:00"]
[/quote]
Meillä ei ole huono suhde mutta en todellakaan vaivaantumatta pystyisi pyytämään miestä siirtämään rahaa tililleni, koska rahat on päässeet loppumaan. Sama toisinpäin, jos mieheni pyytäisi minulta rahaa samalla perusteella, en todellakaan katsoisi hyvällä. Ellei kyseessä olisi erityistapaus, kumman tahansa puolelta. Kyllä jokaisen pitää pystyä itse omat raha-asiansa hoitamaan.
[/quote]
Mutta jos sä menetät rahaa sen takia, että on tehty yhteinen hankinta, eli lapsi, onko sun mielestä todellakin oikein että vain sinun tulot pienenee?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 19:00"]
[/quote]
[/quote]
Mutta jos sä menetät rahaa sen takia, että on tehty yhteinen hankinta, eli lapsi, onko sun mielestä todellakin oikein että vain sinun tulot pienenee?
[/quote]
Ei. Vastasin kommentilla siihen, että jompi kumpi pyytää toiselta vaivaantumatta rahaa koska omat on loppu. Jos tulojen tasauksesta on sovittu ja senkin jälkeen jompi kumpi sössii raha-asiansa, on mielestäni ihan oikeinkin vaivaantua, ellei ole kyseessä erikoitapaus.
-34-
eikö parempi tuloisen kannata olla töissä ja huonompituloisen lomalla
Ei tarvinnut pyytää rahaa yhtään mihinkään, kun minulla oli käyttöoikeus miehen tiliin. Minä huolehdin laskujen maksuista aina siltä tililtä, jolla oli rahaa. Siksi minulla oli käyttöoikeus hänen tiliin, mutta hänellä ei minun tiliini. Lisäksi oli yhteinen tili.
Meillä mies oli se, joka jäi pitemmäksi aikaa pois töistä kotiin hoitamaan lapsia.
On totta etten tiedä tarkalleen kuinka paljon tukia tulisi, voihan olla että minulla on ihan vääristynyt näkemys tuloista. Olen muita kuunnellessa ymmärtänyt että tulot romahtaa eikä rahaa todellakaan paljoa tule. Positiivinen yllätys kelpaa aina! Joka tapauksessa minun tulot laskee, mutta perheen menot nousee uuden jäsenen myötä. Että saataisi yhteiselle tilille sama ja mieluummin enemmän kuin ennen, on miehen pakko laittaa aiempaa enemmän omistaan, itse pystyn entistä vähemmän.
Voi olla että sanoin aiemmin yhteisen tilin epämääräisesti; yhteinen siis yhteisille menoille, muutoin omat tilit.
Kiva huomata että joku muukin on kokenut hankalaksi tilanteen tai ainakin ymmärtää tunteen. Ainahan niistä selviää, mutta kyllä se itsenäisyyden päälle ottaa.
T. ap