2,5-vuotiaan yöheräily pissahätään
Vähän yli 2,5-vuotias tytömme on ollut päivä- ja yökuiva viime syksystä lähtien. Kuivaksi oppiminen tapahtui aivan yllättäen ja sen jälkeen ei ole tullut vahinkoja kuin yksi päivällä (ei malttanut mennä potalle ajoissa) ja yksi yöllä (isovanhemmat eivät patistaneet potalle ennen nukkumaanmenoa). Tyttö ilmoittaa aina itse hädästään, eikä häntä normaalisti siis tarvitse "hätistellä" potalle tai muistuttaa asiasta.
Heti kuivaksi opittuaan hän nukkui pitkään yöt läpeensä, siis ilman että olisi pitänyt käydä välillä potalla. Nyt ehkä reilun kuukauden verran hän on kuitenkin herännyt vähintään kerran, usein jopa kaksi kertaa yössä pissahätään. Tai en tiedä, mihin hän varsinaisesti herää, mutta herättyään haluaa ainakin käydä potalla.
Tämä alkaa vähän rasittaa, sillä olen itse todella huono nukkumaan. Yleensä en saa unta ennen tytön ensimmäistä heräämistä (yleensä yhden ja kahden välillä yöllä) ja sen jälkeenkin nukahtaminen on usein vaikeaa. Univajetta siis kertyy. Olisiko kellään mitään ideoita, millä lapsen saisi nukkumaan koko yön ilman potallakäyntiä? En halua illalla vähentää tytön juomista yhtään, sillä hän juo muutenkin mielestäni aivan liian vähän, eikä illalla todellakaan kovin paljon.
Kommentit (8)
Mies toki hoitaakin usein yölliset pottailut, mutta kehoni on jo niin "virittynyt" tuohon, että en kuitenkaan nukahda ennen kuin lapsi on potalla käynyt. Ja minä herään joka tapauksessa lapsen ääntelyyn vaikka mies kävisikin hänet viemässä potalle, joten se ei valitettavasti auta asiassa :(
Ap
Muutama idea tulee mieleen. Voitko mennä muualle nukkumaan? Minulla on myös ajoittaisia uniongelmia ja silloin lasten yöheräily rassaa. Olen silloin siirtynyt nukkumaan alakertaan, tarpeeksi kauas, jotta en niihin herää. Kun unirytmi on taas saatu normaaliksi, olen sitten voinut taas nukkua omassa sängyssä, vaikka heräilyjä olisikin.
Toinen idea liittyisi siihen, että lapsella on ehkä mielikuvituksen kehittymisen myötä vain tarve vanhempien seuralle öisin. Voisiko lapsen nukkumapaikkaa vaihtaa. Jos hän on toisessa huoneessa, teidän huoneeseen, jolloin nukkuisi ehkä rauhallisemmin. Tai sitten ihan päinvastoin pois teidän huoneesta, jos heräilyyn onkin syynä sinun levoton pyöriskelysi (näin on ollut joskus meillä).
Vielä tulee mieleen, voisiko potta olla lapsen sängyn vieressä, jolloin hän ehkä voisi käydä sillä herättämättä teitä. Meidän vanhempi poika kävi itsenäisesti potalla tuon ikäisenä. Ei siis mitenkään vaadittu tällaista itsenäisyyttä, mutta ei vaan herättänyt meitä yöllä, vaan tasuutteli itse potalle ja jatkoi sitten uniaan.
Kiitos vastauksesta 4! En valitettavasti voi mennä muualle nukkumaan, kun asumme sen verran pienessä talossa. Lapsi nukkuu omassa huoneessaan, on tehnyt niin reilu vuoden ikäisestä lähtien. Vauvavuonna jouduin nukkumaan jaksoja toisessa huoneessa, isä siis vauvan kanssa, kun en kerta kaikkiaan pystynyt nukahtamaan kun kuuntelin vauvan jokaista äännähdystä ja havahduin liikehdintään. Silloin asuimme isommassa talossa, jossa huoneitakin oli useampia ja nukkumajärjestelyt joustavia. Voisihan tuotakin tietysti yrittää, että siirtäisi lapsen sängyn makuuhuoneeseen ja tyttö nukkuisi taas isänsä kanssa, ja minä siirtyisin tytön huoneeseen.
Tyttö nukkuu vielä pinnasängyssä, isossa sellaisessa siis, koska hän on levoton nukkuja ja pelkäisin hänen putoavan sängystä jos siinä ei ole laitoja. Kyseinen pinnasänky muuntuu isomman lapsen sängyksi ottamalla pinnat pois, jonka jälkeen sängyssä ei ole laitoja ollenkaan. Eipä tullut tuotakaan ajatelleeksi, kun hienon ja kalliin sängyn aikoinaan vauvalle osti... Tyttö ehkä osaisikin käydä itse potalla, jos tosiaan pääsisi sängystään pois. Potta onkin öisin hänen huoneessaan, ettei turhaan herää liikaa kirkkaisiin valoihin ja huushollin läpi raijaamiseen pissahädän tullen.
Uskon, että ainakin välillä yöheräämisen takana on jokin vähän pelottava uni, sillä lapsi joskus alkaa höpöttää esim. ikkunan takana olleesta leijonasta, joka ei kuitenkaan päässyt sisälle. Eli mielikuvitus todella laukkaa ja tyttö on selvästi ruvennut näkemään unia. Joka tapauksessa hän nykyään herättyään haluaa myös potalle, vaikka aiemmin hän tuntui saavan helposti uudestaan unen päästä kiinni ihan itse, jos sattui heräämään yöllä.
Ap
Siis jonkun on pakko nousta noiden pissatusten takia jo siksikin, ettei lapsi itse edes pääse pois sängystä? Nyt ottakaa ensi töiksenne ainakin se sängyn etulaita pois, että tyttö pääsee itse sieltä potalle. Jos pelkäät lapsen putoavan sängystä yöllä (todennäköisesti turhaan), niin laita pehmustetta sängyn eteen lattialle, vauvapatja tms. Ei 2,5-vuotias vahingoitu kamalasti jos putoaa sängystä, ja tuskin hän kovin monesti edes putoaa.
Minusta on vähän nurinkurista, että jos lapsi osaa jo pysyä kuivana, mutta herää pissalle, niin hänet täytyy silti käydä poimimasta sängystä kuin vauvan. Anna lapselle mahdollisuus käydä potalla itsenäisesti, niin kaikki häiriintyvät vähemmän ja yölliset pissakäynnit varmaan vähenevät nopeammin kun lapsi ei automaattisesti saa niiden yhteydessä mitään tosiasiassa tarpeetonta palvelua tai seuranpitoa. Pahat unet, pelot jne ovat sitten erikseen, jos hän tarvitsee niiden yhteydessä lohdutusta niin osaa varmaan hakea sitä tulemalla luoksenne.
Mitä syö ja juo iltapalaksi?
Tuoremehut, sokeriset iltapalat ja (ainakin meillä pahimpana) marjakeitot lisäävät virtsantuotantoa. Jos tytön iltapalaan kuuluu näitä, siirrä ne päivemmälle.
Tyttö ei saa öisin ollenkaan mitään ylimääräisiä palveluja, hänelle ei siis edes jutella siinä pottaillessa. Nostetaan vähäeleisesti sängystä, hän vetää housut alas ja istuu potalle, peppu pyyhitään paperilla, housut ylös ja tyttö takaisin sänkyyn nukkumaan, ja sänkyyn hän nukahtaakin saman tien. En usko, että hän ainakaan tämän ylimääräisen huomion takia vaatisi potallakäyntiä. Sen sijaan olen melkein varma, että heräilyt lisääntyisivät jos sängyn laidat poistettaisiin. Milloin olisi hävöksissä sängystä tippunut lelu, milloin olisi peitto lähtenyt livohkaan, milloin sitten tyttö olisi itse tipahtanut sängystä. Vaikkei sitä tippumista sitten montaa kertaa tapahtuisikaan. En myöskään luota siihen, että tyttö osaisi pyyhkiä peppunsa pissan jälkeen kunnolla, vaan sitten sitä pissaa olisi todennäköisesti tippoina potan ympärillä, pikkuhousuissa ja lapsen käsissä. Tämä ei oikein innosta... Mielestäni noin pienen ei kuulukaan pystyä hoitamaan vessatouhuja täysin itsenäisesti.
Iltapalaksi tyttö syö oikeastaan aina maitoon tehtyä puuroa ja juo maitoa. Maidosta ottaa muutaman pienen hörpyn yleensä.
Ap
Meillä tytöllä kausia, että herää öisin pissalle ja poika taas herää ja tulee meidän väliin, kun näkee pahoja unia. Poika vaan haluaa aina nukkua meidän sängyssä, ei vaikuta yleensä siltä, että ois painajaista nähnyt ...ja tätä yörumbaa on jatkunut jo 3 vuotta :)
Tyttö käy pissalla ihan itsekin ja poika tulee meidän väliin nukkumaan, jos herää. Ei siinä sen ihmeempää. Olen jo tottunut siihen että yöt pätkii.
Öinen pissahätä liittyy olennaisesti kehon omaan hormonituotantoon, ja siihen lapsi ei voi vaikuttaa. Oisko mahdollista, että mies alkaisi käyttää lasta öisin potalla?