Zalando-sukupolvi on täällä! Kuulutko siihen?
Hankolaista sisustuskauppaa pyörittävä Nana Närhi sulkee verkkokauppansa, koska ”Zalando-sukupolven aiheuttama palautusvyöry kävi hallitsemattomaksi hoitaa”.
”Vakkari Hanko-frendien lisäksi verkkokauppaan ryntäsi uusi aalto asiakkaita ja heidän imussaan aivan toisenlainen aalto, himoshoppailijat”, Närhi kirjoittaa.
Kauppalehdelle Närhi kertoo, että nähtävissä on uusi aalto nuoria, niin sanottuja ”Zalando-sukupolven shoppaajia”.
”Tämä nuori sukupolvi on tottunut siihen, että verkkokaupasta saa mitä vaan. Ostetaan ostamisen ilosta, ilman että on aikomustakaan pitää kaikkia ostoksia. Ilmainen palautuskäytäntö on totuttanut nämä shoppailijat siihen, että tilataan vaikka kolmenvärisiä sisustustuikkuja, katsotaan kotona, mikä sopii, ja palautetaan kaksi vääränväristä ostosta.”
Näiden himoshoppaajien myötä palautusten määrä räjähti käsiin. ”Eivät nämä ihmiset näe yrittäjää siellä tuotteen ja verkkokaupan takana. Eivät he tule ajatelleeksi, että palautusten hoitaminen on yrittäjälle, erityisesti pienyrittäjälle, valtava kuluerä.”
”Se maksaa kaksi kertaa lähetyskulujen verran. Ei olisi tarvinnut kärvistellä pitkän matikan tunneilla koko lukiota läpi tajutakseen, että halvasta kun vähentää parit lähetyskulut, käteen jää pelkkää miinusta.”
Himoshoppailijat toivat yrittäjälle myös toisen aivan uudenlaisen ongelman – maksuhäiriöt. Ensimmäiset merkit tästä näkyivät, kun kympin tai kahden ostosta alettiin maksaa parin euron kuukausierissä.
http://www.kauppalehti.fi/omayritys/yrittaja+kypsyi+zalando-sukupolven+palautusvyoryyn/201401611337
Nainen! Tunnistatko itsesi tästä? Kuulutko SINÄ Zalando-sukupolveen? Palautatko kauppiaan piikkiin läjäpäin tilaamaasi tavaraa? Maksatko ostoksesi parin euron erissä?
Kommentit (29)
En. Mä pyrin tilaamaan vain ne mitä otan, joskus on harhaostoksetkin tullut pidettyä, kun en kauhean kalliita tilaile. Kahdet housut olen eläissäni palauttanut kun olivat niin kaukana oikeasta koosta. Ei ole kellekään mukava että se tavara reissaa sotkettavana ja kyllähän ne palautusten osuudetkin niissä hinnoissa ja postikuluissa näkyvät.
Ja erissä olen maksellut vain isompia ostoksia, puhelimet ja kameran, sellaisista liikkeistä joiden osamaksukulut eivät ole kohtuuttomia.
Aiheesta on jo ketju: http://www.vauva.fi/keskustelu/3921653/ketju/lue_tama_ennen_kuin_tilaat_turhaa_nettikaupasta
Mikä sukupolvi. Samaahan tehtiin Anttilan postimyynnistä 15 v taaksepäin
Tietysti palautan, jos tuote ei olekaan sopiva. En maksa osamaksulla koskaan.
Verkkokaupan tuotteista on paha sanoa, studiovalot kun eroaa kodin luonnonvalosta kovasti.
Himoshoppaajat on todella pieni ryhmä palauttajista
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 22:57"]
Aiheesta on jo ketju: http://www.vauva.fi/keskustelu/3921653/ketju/lue_tama_ennen_kuin_tilaat_turhaa_nettikaupasta
[/quote]
On niin katkeraa, kun uuden aloituksen tekijä ei viitsi selata läpi kymmeniä sivuja taaksepäin varmistaakseen, onko joku jo mahdollisesti tehnyt tästä aloituksen. On niin katkeraa, että minun tekemääni vanhempaa aloitusta ei kunnioiteta, vaan röyhkeästi tehdään uusi. Katkeraa on sekin, että uudemman aloituksen tekijä voi saada enemmän vastauksia kuin minä. Se on aivan sietämätöntä.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 22:57"]
[/quote]
On niin katkeraa, kun uuden aloituksen tekijä ei viitsi selata läpi kymmeniä sivuja taaksepäin varmistaakseen, onko joku jo mahdollisesti tehnyt tästä aloituksen. On niin katkeraa, että minun tekemääni vanhempaa aloitusta ei kunnioiteta, vaan röyhkeästi tehdään uusi. Katkeraa on sekin, että uudemman aloituksen tekijä voi saada enemmän vastauksia kuin minä. Se on aivan sietämätöntä.
[/quote]
En ole aloittanut yhtään ketjua. Haun käyttäminen tuntuu olevan vierasta?
Verkkokaupan kuluttajasuojaan on tulossa EU-direktiivin myötä muutoksia ensi kesänä, oikeusministeriö tiedottaa.
Suurimmat muutokset koskevat ministeriön tiedotteen mukaan kuluttajan peruuttamisoikeutta sekä elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvoitetta.
Jatkossa kuluttajan on aina erikseen ilmoitettava peruuttamisesta, kun nykyisin pelkkä tavaran palauttaminen katsotaan ilmoitukseksi.
Kuluttajan on jatkossa yleensä vastattava tavaroiden palauttamiskuluista, ellei myyjä ole sitoutunut vastaamaan palauttamiskuluista tai jättänyt ilmoittamatta kuluttajalle, että tämän on vastattava niistä.
Siistäh?
Miksi tarjoaa osamaksua jos ei sitä kuitenkaan siedä? Jos on mahdollista maksaa pienissä erissä ja joku haluaa niin tehdä, ei kai se sen asiakkaan vika ole? Sen kun otat osamaksu-mahdollisuuden pois.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 23:24"]
Siistäh?
Miksi tarjoaa osamaksua jos ei sitä kuitenkaan siedä? Jos on mahdollista maksaa pienissä erissä ja joku haluaa niin tehdä, ei kai se sen asiakkaan vika ole? Sen kun otat osamaksu-mahdollisuuden pois.
[/quote]
Ongelma on kai asiakkaat, jotka maksavat osissa vaikkei osamaksumahdollisuutta olisikaan. Näitä oikeasti on...
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 22:57"]
[/quote]
[/quote]
En ole aloittanut yhtään ketjua. Haun käyttäminen tuntuu olevan vierasta?
[/quote]
Huom tämä kirjoittaja on eri kuin #5.
Mutta tosiaan kun ketju jo on niin on kai se nyt parempi, että kaikki asiaa sivuavat kommentit olisivat _yhdessä_ ketjussa kun muuten osa toistelee omat mielipiteensä kahteen kertaan ja loppujen mielipiteet jää uusilta lukematta. Ei kyse ole mistään muusta.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 23:24"]
Siistäh?
[/quote]
Ongelma on kai asiakkaat, jotka maksavat osissa vaikkei osamaksumahdollisuutta olisikaan. Näitä oikeasti on...
[/quote]
Heitä on - eivätkä he voi olla täysi-ikäisiä. Kahden euron osamaksueriä? Äidin antamilla viikkorahoillako he maksavat?
Yleensä tilaan vain sen mitä aion pitää. Sen sijaan vaatteita ja kenkiä tilatessa on pakko ottaa useampaa mallia ja kokoa, koska sovittamatta ei voi tietää, mikä niistä on passeli. Tilasin esimerkiksi taannoin muistaakseni viidet housut, joista oli alunperinkin tarkoitus pitää vain yhdet. Onneksi löytyi yksi sopiva pari.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 23:01"]
Himoshoppaajat on todella pieni ryhmä palauttajista
[/quote]
Tällaisia on vaikea näyttää toteen ilman kunnollisia tilastoja... Vaikket sinä toimisi näin ja vaikkei sinun tuttavapiirissäsi näitä himoshoppaajia olisi, niin se ei tarkoita, etteikö niitä olisi olemassa. Aika monet suomalaiset valitettavasti synkentävät kulutusluottotilastojakin, joten väistämättä jotkut sitä himoshoppailuakin harrastavat...
Minä pidin ihan vähän aikaa todella pientä verkkokauppaa, ja jo siihen lyhyeen kokemukseen mahtui jos jonkinlaista asiakasta. Palautettu tavara tuli yllättävän usein selkeästi käytettynä takaisin (esim. vaate hajuvedeltä tuoksuen) mutta minä en voinut asiasta ruveta vänkäämäänkään. Kukaan ei valittanut kuvien ja kuvauksen olevan harhaanjohtavia, mutta yksi asiakas valitti ettei voi pitää vaatetta koska on aina vihannut polyesteriä (ja kuvauksessa luki 100% polyesteri) ja toinen sanoi olevansa niin allerginen villalle ettei voi olla samassa huoneessakaan (tässäkin luki selvästi 100% villaa).
Eli... joo. Kaikenlaisia löytyy.
En kuulu, kaikki käyttötavara ostetaan Kodin Ykkösestä ja vaatteet vaatekaupoista.
No, en kuulu. Tilaan netistä äärimmäisen harvoin - enkä taatusti mitään tuikkuja. Tilaan vain sellaista, jonka oikeasti haluan, olen pitkään harkinnut ja jota en ole löytänyt helpolla perinteisestä kaupasta.
Zalandosta olen tilannut tasan kerran. Joululahjaksi sellaisen ison tähtivalaisimen. Toimi, ei tarvinnut palauttaa.
Noh, toisaalta, jos pitää nettikauppaa ja myy kaikenmaailman huokeita tuikkuja, niin lienee syytä hyväksyä se, että ihmiset haluaa palautella tavaroita. Ennen katsottiin kaupassa, että onko nyt tämä punainen kynttilä kiva vai tuo sininen... Nyt tilataan ne netistä ja harkitaan asiaa kotona. Joku nettikauppahan taannoin mainosti, että harkitse rauhassa kotona.
Tuota velaksi ostamista en sen sijaan ymmärrä lainkaan. Itse säästän ensin rahat ja ostan sitten, jos kyse muutaman tonnin luokkaa olevista jutuista tai sen alle.
En käy perinteisissä kaupoissa juuri lainkaan vaan tilaan netistä. Maksutavaksi valitsen verkkopankkimaksun ja laskun vasta toisena vaihtoehtona. En ole koskaan palauttanut mitään, vaikka olisi pitänyt. Laatu on ollutkin onnetonta tai joku vaate vaikkapa aivan läpinäkyvä. Syynä on ollut laiskuus, virheostokset ovat pyörineet kaapissa ja menneet Pelastusarmeijalle.
Pienyrittäjän kipeä tilitys omin sanoin:
http://villahangosta.blogspot.fi/