Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lue tämä ennen kuin tilaat turhaa nettikaupasta!

Vierailija
27.01.2014 |

http://www.kauppalehti.fi/omayritys/yrittaja+kypsyi+zalando-sukupolven+palautusvyoryyn/201401611337

 

Hankolainen sisustusyrittäjä sulkee verkkokauppansa, koska kyllästyi Zalando-sukupolven himoshoppaajiin ja jatkuviiin palautuksiin.

Hankolaista sisustuskauppaa pyörittävä Nana Närhi sulkee verkkokauppansa, koska ”Zalando-sukupolven aiheuttama palautusvyöry kävi hallitsemattomaksi hoitaa”.

”Näihin hautajaisiin en pukeudu mustiin”, kirjoittaa Närhi blogissaan.

 
 

Närhi kertoo perustaneensa verkkokaupan alun perin siksi, että voisi palvella ”niitä kesällä Hangossa piipahtaneita matkailijoita, jotka lähettelivät meilillä jatkotilauksia pitkin syksyä ja talvea milloin mistäkin matosta tai kiposta”.

Tämä toimi hyvin ja hänen Villa Hima -verkkokauppansa saikin paljon medianäkyvyyttä Närhen pontevan markkinoinnin ansiosta.

Sitten tapahtui jotain.

”Vakkari Hanko-frendien lisäksi verkkokauppaan ryntäsi uusi aalto asiakkaita ja heidän imussaan aivan toisenlainen aalto, himoshoppailijat”, Närhi kirjoittaa.

Kauppalehdelle Närhi kertoo, että nähtävissä on uusi aalto nuoria, niin sanottuja ”Zalando-sukupolven shoppaajia”.

”Tämä nuori sukupolvi on tottunut siihen, että verkkokaupasta saa mitä vaan. Ostetaan ostamisen ilosta, ilman että on aikomustakaan pitää kaikkia ostoksia. Ilmainen palautuskäytäntö on totuttanut nämä shoppailijat siihen, että tilataan vaikka kolmenvärisiä sisustustuikkuja, katsotaan kotona, mikä sopii, ja palautetaan kaksi vääränväristä ostosta.”

Palautusten määrä räjähti

Näiden himoshoppaajien myötä palautusten määrä räjähti käsiin. ”Eivät nämä ihmiset näe yrittäjää siellä tuotteen ja verkkokaupan takana. Eivät he tule ajatelleeksi, että palautusten hoitaminen on yrittäjälle, erityisesti pienyrittäjälle, valtava kuluerä.”

”Se maksaa kaksi kertaa lähetyskulujen verran. Ei olisi tarvinnut kärvistellä pitkän matikan tunneilla koko lukiota läpi tajutakseen, että halvasta kun vähentää parit lähetyskulut, käteen jää pelkkää miinusta.”

Himoshoppailijat toivat yrittäjälle myös toisen aivan uudenlaisen ongelman – maksuhäiriöt. Ensimmäiset merkit tästä näkyivät, kun kympin tai kahden ostosta alettiin maksaa parin euron kuukausierissä.

”Kirjanpito muuttuikin salapoliisityöksi, jotta keskeytyneet ja hylätyt maksutapahtumat eivät sekoittaneet kuukausimyyntiä ja jotta alvit tulisi maksettua vain oikeista myynneistä.”

Närhi keskittyy nyt Hangon-myymälänsä toimintaan ja on pystyttämässä verkkokauppaa jälleenmyyjille.

Hänellä on pitkä yrittäjätausta, ja hän on toiminut aktiivisesti yrittäjäjärjestöissä ja Nuorkauppakamarissa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:DDD Voi Närhi-raukkaa! Kannattiko alkaa yrittäjäksi, jos noin ahdistaa?

Vierailija
2/17 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:16"]

Himoshoppailijat toivat yrittäjälle myös toisen aivan uudenlaisen ongelman – maksuhäiriöt. Ensimmäiset merkit tästä näkyivät, kun kympin tai kahden ostosta alettiin maksaa parin euron kuukausierissä.

[/quote]

 

Tyyli tilata tavaraa, josta osan tietää jo valmiiksi palauttavansa epäilemättä on raivostuttavaa pienelle toimijalle. Mutta kuka on niin hullu, että antaa verkkokaupassa pienikatteiselle ja työläästi käsiteltävälle rihkamalle maksuaikaa eli myy laskulla? Ja on ollut tarkoitukseen sopimaton ohjelmistokin käytössä tai sitä ei ole osattu käyttää, jos tuottaa ongelmia saada raportti toteutuneesta myynnistä kirjanpitoa varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin. Olen jo vuosia ostanut pääasiallisesti about kaiken tarvitsemani (ruokaa ja muita päivittäistavaroita lukuunottamatta) netistä (useimmiten ulkomaisista kaupoista) enkä ole koskaan palauttanut yhtäkään tavaraa. Käyttämissäni nettikaupoissa on käytäntönä se, että asiakas maksaa palautuksen. Joten mieluummin sitä laittaa sen epäsopivan tavaran myyntiin kun alkaa maksella palautuskuluja jotka ovat todella jäätävät joidenkin tuotteiden kohdalta. 

Olisi tuossakin kaupassa ollut policyna se, että asiakas maksaa palautuskulut niin olisi tuo kauppa voinut toimiakin.

Vierailija
4/17 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:33"]Vai niin. Olen jo vuosia ostanut pääasiallisesti about kaiken tarvitsemani (ruokaa ja muita päivittäistavaroita lukuunottamatta) netistä (useimmiten ulkomaisista kaupoista) enkä ole koskaan palauttanut yhtäkään tavaraa. Käyttämissäni nettikaupoissa on käytäntönä se, että asiakas maksaa palautuksen. Joten mieluummin sitä laittaa sen epäsopivan tavaran myyntiin kun alkaa maksella palautuskuluja jotka ovat todella jäätävät joidenkin tuotteiden kohdalta. 

Olisi tuossakin kaupassa ollut policyna se, että asiakas maksaa palautuskulut niin olisi tuo kauppa voinut toimiakin.

[/quote]

Ei voi kauppias kävellä Suomen lain yli, eli pitäisi siis siirtää kauppa toiseen maahan. Etämyyntisäännöt jne.

Vierailija
5/17 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:33"]

Olisi tuossakin kaupassa ollut policyna se, että asiakas maksaa palautuskulut niin olisi tuo kauppa voinut toimiakin.

[/quote]

 

Mutta kun se on laitonta.

 

Vierailija
6/17 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:16"]

Himoshoppailijat toivat yrittäjälle myös toisen aivan uudenlaisen ongelman – maksuhäiriöt. Ensimmäiset merkit tästä näkyivät, kun kympin tai kahden ostosta alettiin maksaa parin euron kuukausierissä.

[/quote]

 

Tyyli tilata tavaraa, josta osan tietää jo valmiiksi palauttavansa epäilemättä on raivostuttavaa pienelle toimijalle. Mutta kuka on niin hullu, että antaa verkkokaupassa pienikatteiselle ja työläästi käsiteltävälle rihkamalle maksuaikaa eli myy laskulla? Ja on ollut tarkoitukseen sopimaton ohjelmistokin käytössä tai sitä ei ole osattu käyttää, jos tuottaa ongelmia saada raportti toteutuneesta myynnistä kirjanpitoa varten.

[/quote]Kuka on niin hullu, että laskuttaa itse ja antaa siihen vielä osamaksuvaihtoehdon? Meillä on käytössä everyday, joustoraha ja svea- laskut ja osamaksut. Minä saan rahat heti, ja asiakas maksaa noille yrityksille suoraan, eikä ole maksuhäiriöt meikäläisen ongelma.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:36"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:33"]

Olisi tuossakin kaupassa ollut policyna se, että asiakas maksaa palautuskulut niin olisi tuo kauppa voinut toimiakin.

[/quote]

 

Mutta kun se on laitonta.

 

[/quote]

 

Saapa nähdä tuleeko lailliseksi.

 

Vierailija
8/17 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:42"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:16"]

Himoshoppailijat toivat yrittäjälle myös toisen aivan uudenlaisen ongelman – maksuhäiriöt. Ensimmäiset merkit tästä näkyivät, kun kympin tai kahden ostosta alettiin maksaa parin euron kuukausierissä.

[/quote]

 

Tyyli tilata tavaraa, josta osan tietää jo valmiiksi palauttavansa epäilemättä on raivostuttavaa pienelle toimijalle. Mutta kuka on niin hullu, että antaa verkkokaupassa pienikatteiselle ja työläästi käsiteltävälle rihkamalle maksuaikaa eli myy laskulla? Ja on ollut tarkoitukseen sopimaton ohjelmistokin käytössä tai sitä ei ole osattu käyttää, jos tuottaa ongelmia saada raportti toteutuneesta myynnistä kirjanpitoa varten.

[/quote]Kuka on niin hullu, että laskuttaa itse ja antaa siihen vielä osamaksuvaihtoehdon? Meillä on käytössä everyday, joustoraha ja svea- laskut ja osamaksut. Minä saan rahat heti, ja asiakas maksaa noille yrityksille suoraan, eikä ole maksuhäiriöt meikäläisen ongelma.

 

[/quote]

 

Klarna-laskuhan tuolla näkyy olevan käytössä.

 

Mutta tunnen kyllä aika läheisesti ihmisiä, jotka tekevät laskuista joskus väkisin osamaksuja vaikkei osamaksusopimusta olisikaan... "maksanpa tästä laskusta nyt kolmasosan niin myyjä näkee ettei ole aikomusta jättää maksamatta" tms.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:43"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:36"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:33"]

Olisi tuossakin kaupassa ollut policyna se, että asiakas maksaa palautuskulut niin olisi tuo kauppa voinut toimiakin.

[/quote]

 

Mutta kun se on laitonta.

 

[/quote]

 

Saapa nähdä tuleeko lailliseksi.

 

[/quote]

 

Ai pakollisen palautusoikeuden kumoaminen? Tuskinpa vain.

 

Vierailija
10/17 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:36"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:33"]Vai niin. Olen jo vuosia ostanut pääasiallisesti about kaiken tarvitsemani (ruokaa ja muita päivittäistavaroita lukuunottamatta) netistä (useimmiten ulkomaisista kaupoista) enkä ole koskaan palauttanut yhtäkään tavaraa. Käyttämissäni nettikaupoissa on käytäntönä se, että asiakas maksaa palautuksen. Joten mieluummin sitä laittaa sen epäsopivan tavaran myyntiin kun alkaa maksella palautuskuluja jotka ovat todella jäätävät joidenkin tuotteiden kohdalta. 

 

Olisi tuossakin kaupassa ollut policyna se, että asiakas maksaa palautuskulut niin olisi tuo kauppa voinut toimiakin.

[/quote]

Ei voi kauppias kävellä Suomen lain yli, eli pitäisi siis siirtää kauppa toiseen maahan. Etämyyntisäännöt jne.

[/quote]

 

Itse asiassa pitäisi kauppa siirtää toiseen maanosaan, koska nykyään EU-lainsäädäntökin sanelee, että myyjä on palautuskuluista vastuussa.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä vaatteita tilatessa on se valitettava fakta kaikilla tiedossa, että mitat ei ehkä tärmää tai vaate ei ehkä istukaan niinkuin mallilla siellä verkkosivulla. 

Tai sisustustavara onkin hieman erisävyä kuin verkosta tilatessa luuli. 

Sen takia palautus on vaihtoehto, verkkokaupan pitäjän tulee tietää ja hyväksyä se. 

 

Onkohan tämä "zalando-väen" syyttäminen oikea ratkaisu? Vai voisiko olla että verkkokaupassa oli jotain vikaa itsessään, tuotteet eivät olleet sellaisia kuin luvattu?

Asialla on aina kaksi puolta. 

 

Itse en ole ikinä palauttanut mitään. btw. 

Vierailija
12/17 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"että tilataan vaikka kolmenvärisiä sisustustuikkuja, katsotaan kotona, mikä sopii, ja palautetaan kaksi vääränväristä ostosta" 

 

Siis tämäkö on sitten kiellettyä? Huoh.. Ei pienyrittäjänä kannata avata verkkokauppaa jollei kestä palautusoikeutta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttajat voi myös perustella.  Tottahan se.. Ei kannata tehdä liikaa mikäli se ei kannata. En minäkään yrittäjänä ala tarjota palveluita, jossa on selvä tappion riski.. Nettikauppa ilmaisella palautusoikeudessa yrityksen ollessa pieni on juuri sellainen riski.

Vierailija
14/17 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:07"]

"että tilataan vaikka kolmenvärisiä sisustustuikkuja, katsotaan kotona, mikä sopii, ja palautetaan kaksi vääränväristä ostosta" 

 

Siis tämäkö on sitten kiellettyä? Huoh.. Ei pienyrittäjänä kannata avata verkkokauppaa jollei kestä palautusoikeutta. 

[/quote]

 

Eihän se kiellettyä ole, mutta aika järjetöntä kyllä. Sitä järjettömämmäksi käy, mitä painavammista tavaroista on kyse. Luulisi ostajienkin ymmärtävän, että joku ne postikulut maksaa kuitenkin, ja pienellä yrityksellä ne marginaalitkin ovat pienemmät.

 

Ihmettelen myös näitä Zalandoon ja muihin vastaaviin palauttelijoita, btw. Olen itsekin joskus tilannut esim. housut ja etenkin paria eri kokoa kun kokotiedot eivät ole olleet kovin selviä, mutta tiedän paljon ihmisiä, jotka tilaavat ihan huvikseen ilman aikomustakaan pitää ostamiaan tuotteita. Vähän kuin nikotiinilaastari shoppailuun. Ja tietysti on paljon myös niitä, jotka saavat hulluja shoppailukohtauksia ja sitten kaduttaa. Fiksumpaa olisi tietysti peruuttaa tilaus ennen kuin sitä edes lähetetään.

 

Mutta Zalandon kokoisilla firmoilla on sentään logistiikkaratkaisut ihan eri luokkaa kuin jollain pienellä sisustusliikkeellä. Zalandolla nuo pöljimmät palauttelijat ovat yksinkertaisesti osa kulurakennetta. Totta kai näin pitäisi olla pienemmilläkin kaupoilla, mutta on aika kurja ajatella, että vain jättifirmoilla on varaa käydä kauppaa netissä...

 

Jotkut todella pienet käsityöyrittäjät yms. kärsivät tästä muuten todella paljon, vieläkin enemmän kuin aloituksen kauppa.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:43"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:36"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:33"]

Olisi tuossakin kaupassa ollut policyna se, että asiakas maksaa palautuskulut niin olisi tuo kauppa voinut toimiakin.

[/quote]

 

Mutta kun se on laitonta.

 

[/quote]

 

Saapa nähdä tuleeko lailliseksi.

 

[/quote]

 

Ai pakollisen palautusoikeuden kumoaminen? Tuskinpa vain.

 

[/quote]

 

Palautuskulut saa kesäkuun jälkeen velottaa asiakkaalta. Laki muuttuu.

http://yle.fi/uutiset/verkkokaupan_kuluttajansuojaan_uudistuksia/6887460

Vierailija
16/17 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eihän se kiellettyä ole, mutta aika järjetöntä kyllä. Sitä järjettömämmäksi käy, mitä painavammista tavaroista on kyse. Luulisi ostajienkin ymmärtävän, että joku ne postikulut maksaa kuitenkin, ja pienellä yrityksellä ne marginaalitkin ovat pienemmät."

 

No en mä näin sanoisi. Jos kyse on tuikkukiposta, samoilla postareilla ne tulee. 

Sisustustavara yleensäkin tietyn verran tilatessa pysyy samana. 

Ei etukäteen välttämättä oikeastikaan tiedä mikä väri kotiin sopisi, kun ei konkreettisesti ole tuotetta nähnyt. Ymmärrän tämän siis kyllä.

 

Vaikea silti on uskoa että suurinosa palauttajista olisi näitä "himoshoppailijoita". Marginaalinen ryhmä se on.

Vierailija
17/17 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:55"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:42"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:16"]

Himoshoppailijat toivat yrittäjälle myös toisen aivan uudenlaisen ongelman – maksuhäiriöt. Ensimmäiset merkit tästä näkyivät, kun kympin tai kahden ostosta alettiin maksaa parin euron kuukausierissä.

[/quote]

 

Tyyli tilata tavaraa, josta osan tietää jo valmiiksi palauttavansa epäilemättä on raivostuttavaa pienelle toimijalle. Mutta kuka on niin hullu, että antaa verkkokaupassa pienikatteiselle ja työläästi käsiteltävälle rihkamalle maksuaikaa eli myy laskulla? Ja on ollut tarkoitukseen sopimaton ohjelmistokin käytössä tai sitä ei ole osattu käyttää, jos tuottaa ongelmia saada raportti toteutuneesta myynnistä kirjanpitoa varten.

[/quote]Kuka on niin hullu, että laskuttaa itse ja antaa siihen vielä osamaksuvaihtoehdon? Meillä on käytössä everyday, joustoraha ja svea- laskut ja osamaksut. Minä saan rahat heti, ja asiakas maksaa noille yrityksille suoraan, eikä ole maksuhäiriöt meikäläisen ongelma.

 

[/quote]

 

Klarna-laskuhan tuolla näkyy olevan käytössä.

 

Mutta tunnen kyllä aika läheisesti ihmisiä, jotka tekevät laskuista joskus väkisin osamaksuja vaikkei osamaksusopimusta olisikaan... "maksanpa tästä laskusta nyt kolmasosan niin myyjä näkee ettei ole aikomusta jättää maksamatta" tms.

 

[/quote]

Kuulostaa oudolta että klarna tilittäis sitä tahtia kun asiakas maksaa. En usko.