Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivoojan lapsena Ressun lukioon?

Vierailija
22.10.2020 |

Poika haluaa mennä Ressun lukioon, on nyt yhdeksännellä luokalla. Olen yrittänyt sanoa että eikö ihan tavallinen lukio olisi parempi. Olisi lyhyempi koulumatkakin.
Eliittilukiossa varmasti myös vanhempien tausta tulee esille. Lapset itse keskustelevat asioista ja pelkään että poika joutuu häpeämään jos selviää että äiti on vain siivooja.
Sama juttu vanhempainilloissa, muut kertovat ammattejaan, juristi, lääkäri ja minä siivooja. Ja sitten muut menevät hiljaiseksi ja vaihtavat puheenaihetta.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi melko surullista, jos poika ei tavottelisi haluamaansa opiskelupaikkaa siksi, ettei ap arvosta itse omaa työtään.

Vierailija
42/57 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne vaan! Luokkanousu ylöspäin on vanhemmalle upea tunne, todellistä ylpeyttä. Terveisin myöskin siivooja, jonka poika valmistuu kohta lääkäriksi.

Miten poikasi on ratkaissut tuon ristiriidan? Vaikka olisi stestoskooppi kaulassa ja lääkärintakki päällä, peilistä tuijottaa silti turhapuro.

Jossain määrin ylemmänkeskiluokan kulttuurin voi omaksua. Kun poika nai jonkun ylemmästä luokasta tulevan vaikka myös lääkiksessä opiskelevan naisen. Kasvattaa tämä nainen parin yhteiset lapset ylemmän sosiaaliluokan kulttuuriin.

Mitä on ylemmän sosiaaluokan kulttuuri?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän poika ole työväenluokan kasvattina riittävän kova kestämään pientä kuittailuakin. Tuskin sitä edes tulee, koska Ressuun menee kunnon nynnyt ja hikipingot, joita kiinnostaa tyyliin roolipelaaminen ja läksyjen teko. Poika lienee vähän kovempaa tekoa, niin kuin onkin. Kyllä se siellä piireihin pääsee ja oppii aikanaan keskiluokan konstit, unohtamatta kuitenkaan juuriaan. Äitinä saat olla ylpeä.

Näin ressulaisen äitinä sanoisin että siellä on sivistynyt ja rento tunnelma. Salliva.

Ihana kuulla, että siellä on kaikin tavoin fiksua porukkaa!

Vierailija
44/57 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se luokkajako näkyy kyllä. Mutta eri juttu, miten nuoresi siihen suhtautuu.

Omassa ei-lukiossa tiettyjen hyvien menestyvien perheiden lapset saattoivat tienata pääomatuloa ” verokalentereiden” mukaan jopa yli 100 te pääomatuloina. Ja kun täyttivät 18-v, oli parkissa Bemaria ja Audia. Mutta siellä he olivat muiden joukossa.

Vierailija
45/57 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni luokkakaveri kävi Ressun, ja viihtyi hyvin. Vanhemmat ovat pakolaistaustaisia, ei akateemisia. He tosin kannustivat lastaan.

Vierailija
46/57 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmasti koittaa, jos pääsisi sinne haluamaansa lukioon!

Vierailija
47/57 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komea, älykäs poika "eksoottisella" duunaritaustalla on kyllä sellainen tyttömagneetti noissa piireissä, että sen pojan on mentävä kouluun!

Tämä on ihan totta. En toki ollut Ressussa, vaan toisessa "hyvässä" lukiossa. Samoilla kursseilla oli itähelsinkiläinen, hieman vaatimattomammista oloista tuleva poika, joka oli todella hyvä oppilas ja myös hyvännäköinen ja -kroppainen. Kun hän piti huipputason kirjaesitelmän Bulgagovin romaanista, alkoi huokailua kuulua :) Tutustuimme ja teimme sitten paljon porukassa. Kävimme hänen kotonaankin, eka kerta muuten kun itse kävin kaupungin vuokratalossa.

Vierailija
48/57 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa ei-lukiossa tiettyjen hyvien menestyvien perheiden lapset saattoivat tienata pääomatuloa ” verokalentereiden” mukaan jopa yli 100 te pääomatuloina. Ja kun täyttivät 18-v, oli parkissa Bemaria ja Audia. Mutta siellä he olivat muiden joukossa.

Ressu on Kalevankadulla. Ei sinne kukaan autolla kulje.

Vierailija
49/57 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole poika koskaan maininnut, että siellä olisi vanhempien tietoja kyselty, saa nyt lakin joulukuussa Ressun lukiosta.

Onnea lapsellesi Ressuun hakemiseen, ka-raja keikkuu aina siinä 9,4-9,7 välillä.

Vierailija
50/57 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ressu on Kalevankadulla. Ei sinne kukaan autolla kulje.

Tiedän kyllä.

Mutta ex-lukiooni, joka oli myös yksi Suomen eliittilukioista ja jonne tultiin pitkälti yli 9 keskiarvolla, kuljettiin myös autolla. Siellä hämmästeltiin sitten, miten monien abien autot ja vuositulot oli paljon hienompia kuin opettajien. Koska niin isot pääomatulot.

Vierailija
51/57 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halkeaisin ylpeydestä etenkin siivoojana, jos minulla poika olisi Ressussa. Ei siellä kukaan kenenkään taustoja kysele. Sellainen on Suomessa niin kulttuuriin kuulumatonta muutenkin. Minullakin aikuisena on kaiken maailman harrastusporukoita, ollaan läheisiäkin enkä tiedä läheskään kaikista, mitä työkseen tekevät.

Vierailija
52/57 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla ainakin tyytyväinen itseesi, että oot älykäs kun lapsesikin on, sillä lapsen älykkyys periytyy äidiltä!

Tiesitkö, että älykkyys periytyy äidiltä?

Tutkimusten mukaan äidin geenit vaikuttavat siihen, kuinka älykäs lapsesta tulee.

https://www.is.fi/perhe/art-2000001262133.html

Vierailija
53/57 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit olla ainakin tyytyväinen itseesi, että oot älykäs kun lapsesikin on, sillä lapsen älykkyys periytyy äidiltä!

Tiesitkö, että älykkyys periytyy äidiltä?

Tutkimusten mukaan äidin geenit vaikuttavat siihen, kuinka älykäs lapsesta tulee.

https://www.is.fi/perhe/art-2000001262133.html

Minä ainakin olen perinyt älykkyyteni isältä. 

Vierailija
54/57 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin Ressu on paljon rennompi lukio kuin moni kuvittelee. Oppilaita on todella moneen lähtöön eivätkä läheskään kaikki ole perinteisiä hikareita. Toki niitäkin on mutta paljon vähemmän kuin ajattelisi. Myös ilmapiiri on salliva ja kaikkia kunnioittava.

Meillä poika arpoi kauan että uskaltaako hakea Ressuun. Me olemme hyvin tavallinen alemman keskiluokan perhe kehä kolmosen ulkopuoleta. Ei köyhiä mutta ei missään nimessä mitään akateemista eliittiä tai rikkaita. Sellaista tavallista suomalaista opistotasoa. Mutta meillä on aina kotona seurattu paljon maailman asioita ja keskusteltu niistä lasten kanssa. Ja sillä asenteella kun poika uskalsi sitten mennä Ressuun niin on pärjännyt erinomaisesta. Ei ole saanut kursseista läheskään aina parhaita arvosanoa ja mutta ei se ole haitannut ketään. Kavereitakin on löytynyt paljon.

Mutta hyvän lukion vaikutuksen kyllä huomaa siitä että pojan ajattelu on kehittynyt tosi paljon kun opettajat eivät opeta vain perusasioita vaan tunneilla keskustellaan paljon ja syvennetään kurssien ulkopuolelta. Se näkyy siinä että kirjoituksista on sitten tullut lähes vain L:liä vaikka kurssiarvosanat eivät sitä olekaan ennustaneet.  

Eli jos yhtään tuntuu siltä että poikasi haluaisi Ressuun niin suosittelen vahvasti että menee.

Vierailija
55/57 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä huippulukioissa kyllä pärjää kun tajuaa että niiden arvosteluasteikko on vähän erilainen kuin normilukioissa. Ressun ja SYKin kurssiarvosana 8 saattaa vastata muiden lukioiden kymppiä. Eli ei kannatakaan tavoitella kymppejä joka kurssissa vaikka niitä on saanut yläkoulussa.

Meillä oli omalle lapselle aika yllätys kun kirjoituksista alkoi napsahtaa L:llä toisensa perään vaikka kurssien aikana ja niiden arvosanojen perusteella ei ollut pitänyt itseään kovin hyvänä kun arvosanat vain kasia tai ysiä, joskus joku seiskakin joukossa

Eli rennolla ja avoimella mielellä sinne eikä kannata ottaa liikaa paineita. Jos on pärjännyt hyvin yläkoulussa niin pärjää lukiossakin vaikka joku muu saisikin vielä parempia arvosanoja. On itse asiassa ihan kasvattavaa että tajuaa että ei olekaan se maailman paras vaikka on yläkoulussa ollut se luokkansa "kymppirohmu". Aina löytyy joku joka on vielä parempi.

Vierailija
56/57 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne vaan! Luokkanousu ylöspäin on vanhemmalle upea tunne, todellistä ylpeyttä. Terveisin myöskin siivooja, jonka poika valmistuu kohta lääkäriksi.

Miten poikasi on ratkaissut tuon ristiriidan? Vaikka olisi stestoskooppi kaulassa ja lääkärintakki päällä, peilistä tuijottaa silti turhapuro.

Mitä saavutat tällaisella ilkeydellä? Kun sinä katsot peiliin, sieltä tuijottaa edelleen se naiseton, epäonnistunut mielenterveyskuntoutuja, jonka elämä meni jo. Jos joku toinen pärjää ja nousee vaatimattomista lähtökohdista, on se upea saavutus, josta sietää olla ylpeä. Mutta sitähän sinä et katkeruudessasi pysty käsittämään.

Ei tämä ole ilkeyttä vaan karu totuus. Itse olen sukuni musta lammas ja ainoa, jota on koulutus kiinnostanut enemmän kuin kortteliralli. Saamastani kasvatuksesta puuttui sattuneesta syystä akateeminen dimensio kokonaan ja yliopistossa olen ollut kuin kala kuivalla maalla. Paljon oppinut mutta juuret ovat essonbaaricumissa. Ehkä tilanne olisi parempi, jos elämä olisi mennyt kuten kuvailit eli olisin samanlainen epäonnistunut vätys kuin sukulaiseni. 

Vierailija
57/57 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään vanhempainillassa kysellä kenenkään ammattia.

Tänä vuonna oli meidän "eliittilukion" vanhempainilta netissä, ja sekin meni pieleen niin ettei luokanvalvojan ja muiden vanhempien kanssa vaihdettu sanaakaan. Minulla ei toisin sanoen ole aavistustakaan, ovatko vanhemmat siivoojia vai tohtoreita. Joten sinne Ressuun vaan, jos siltä tuntuu.