Siivoojan lapsena Ressun lukioon?
Poika haluaa mennä Ressun lukioon, on nyt yhdeksännellä luokalla. Olen yrittänyt sanoa että eikö ihan tavallinen lukio olisi parempi. Olisi lyhyempi koulumatkakin.
Eliittilukiossa varmasti myös vanhempien tausta tulee esille. Lapset itse keskustelevat asioista ja pelkään että poika joutuu häpeämään jos selviää että äiti on vain siivooja.
Sama juttu vanhempainilloissa, muut kertovat ammattejaan, juristi, lääkäri ja minä siivooja. Ja sitten muut menevät hiljaiseksi ja vaihtavat puheenaihetta.
Kommentit (57)
Jos pojan älylliset resurssit riittävät, niin siitä vaan pyrkimään Ressuun. Ei sinne noin vain mennä, sinne pyritään. Ja eiköhän sielläkin ole oppilaita kaikenlaisista taustoista.
Lapsi sitä koulua käy. Ei vanhemmat.
Mun lapsi on siellä abina. Luokan vanhemmat on kaikki akateemisia. Me ollaan vaan ylemmän tutkinnon suorittaneita ja lapsi kysyi miksi me ei olla tohtoreita kuten muut vanhemmat...
Missään se ei näy, eikä ketään kiinnosta.
Tue poikaasi! Hieno koulu se on.
Mun kaveri ja mies ihan tavallisia pienituloisia duunareita ja tyttö ressun lukiossa. Yksi ongelma on tytön snobikaverit kenellä kaikkea merkkivaatteista ties mihin ja ystäväperheellä ei varaa ostaa näitä asioita lapselle. Jos lapsi sen kestää niin mikäs siinä.
Mun lapsi kulkee kirppisvaatteissa. Merkkituotteet ei siellä kiinnosta ketään! Se on akateeminen lukio, ei brassailukoulu.
3
Voi kilin kellit sentään. Ei niitä teinejä pätkääkään kiinnosta joku vanhempien koulutustausta tai ammatit. Eiköhän ne ole ressussa vaan ihan mielissään jos sinne joku poika eksyy, kun suurin osa opiskelijoista on tyttöjä
Ei oo mitään metkitustä mikä vanhempien ammatti. Suurin osa on kyllä akateemisten lapsia. Lapsen pää ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Voi kilin kellit sentään. Ei niitä teinejä pätkääkään kiinnosta joku vanhempien koulutustausta tai ammatit. Eiköhän ne ole ressussa vaan ihan mielissään jos sinne joku poika eksyy, kun suurin osa opiskelijoista on tyttöjä
Ainakin Vanhoissa saa tanssia! Joka vuosi ja monta kertaa.
3
Sulla kannattais olla vähän parempi itsetunto ja ammattiylpeys! Teette äärimmäisen arvokasta ja tärkeää työtä, ja senkin voi tehdä hyvin tai huonosti.
Kuka fiksu nykyisin ajattelee meritologisesti? Statukset romukoppaan, evvk!
Pojalla on mainio flaksi siellä tyttövaltaisessa koulussa ;)
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri ja mies ihan tavallisia pienituloisia duunareita ja tyttö ressun lukiossa. Yksi ongelma on tytön snobikaverit kenellä kaikkea merkkivaatteista ties mihin ja ystäväperheellä ei varaa ostaa näitä asioita lapselle. Jos lapsi sen kestää niin mikäs siinä.
Mun tytön vaatteista suuri osa on ostettu UFFilta. Ei ollut mikään ongelma, kun hän kävi Ressun lukion. Eikä siellä vanhempainillassa kenenkään ammatteja kyselty. No, yksi äiti kyllä tunnisti, kun hän oli ollut opiskelijanani yliopistolla.
Pöh. Älä opeta poikaa häpeämään tärkeää ammattiasi. Millaisessa p*skassa eläisimmekään ilman siivoojia. Lisäksi pojalla on oikeus tavoitella juuri sellaista koulutusta, johon rahkeensa riittävät ja joka aidosti kiinnostaa.
Sinne vaan! Luokkanousu ylöspäin on vanhemmalle upea tunne, todellistä ylpeyttä. Terveisin myöskin siivooja, jonka poika valmistuu kohta lääkäriksi.
Rispektiä pojalle. Älä stressaa omasta ammatistasi. Valitettavan usein duunariperheiden lapsista tulee duunareita vaikka jälkikasvulla kyvyt riittäisi pidemmälle. Kannustat poikaasi ja jos joku vatipää väheksyy jotain sinun ammattisi takia niin ongelma on hänessä. Kaikkia ammatteja tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinne vaan! Luokkanousu ylöspäin on vanhemmalle upea tunne, todellistä ylpeyttä. Terveisin myöskin siivooja, jonka poika valmistuu kohta lääkäriksi.
Juuri näin!
Ap. Sinun on korjattava asenteesi. Lapsesi on hyvä ja niillä avuilla päässyt Ressuun. Ei ole häpeä olla siivooja.
Olin ainoa köyhä betonilähiön kasvatti pienessä maalaislukiossa, jossa muiden vanhemmat olivat vähintään keskiluokkaa, osa kovatuloisia maanviljelijöitä. Ei mitään ongelmia. Suurin osa oli ahkeria opiskelijoita ja vaikutti omaankin tekemiseen niin, että lopetin alisuorittamisen ja kirjoitin M:n paperit, mikä oli kova temppu koko opiskeluhistoriaani verrattuna.
Sinne vaan hakemaan, jos opiskelu maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä kiinnostaa, ei kannata paljastaa muille ellei halua olla koulun "streetwise"
Ei siellä mitään ammatteja kysellä.
Olin Ressun lukiossa 97-01. Oppilaiden välillä oli hyvin meritorkaattinen asetelma: lähinnä (vakava) asenne koulunkäyntiin ja suoritustaso määritti statuksen oppilaiden välillä. Arvostusta sai pärjäämällä koulussa. Perhetaustalla ei ollut merkitystä. Brassailua vaatteilla, matkoilla, autoilla, vanhempien rahoilla tms. oli paljon vähemmän kuin espoolaisen kotikylän koulussa. En muista sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Miten poikasi on ratkaissut tuon ristiriidan? Vaikka olisi stestoskooppi kaulassa ja lääkärintakki päällä, peilistä tuijottaa silti turhapuro.
Ei missään vanhempainillassa kysellä kenenkään ammattia.