Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä pitäisi tehdä? Ala-astelainen ja hygienia.

Vierailija
27.01.2014 |

Voi yökötys mun kolmosluokkalaista. Lähtee yksin aamulla kouluun ja on iltapäivän yksin. Viime vuosi meni ihan hyvin ilman suurempia ongelmia, mutta nyt tämän lukuvuoden aikana tilanne on muuttunu;

lapsi ei aamulla aina muista/halua harjata hampaitaan. Tästä on puhuttu asiallisesti ja olen kertonut että hengitys haisee pahalta jos ei hampaita harjaa. Jotta ei kaverit haistaisi löyhkää olisi syytä hampaat pestä aamulla. Reiät hampaissa olisi hänen osaltaan ihan vain tyhmyyttä ja jos ei välitä niistä ihan sma, itse kärsii niiltä osin seurauksett.

Lapso ei aina muista vetää vessaa. Pieni juttu, mutta ärsyttää.

Lapsi ei aina muista vaihtaa puhtaita alusvaatteita. Sukat ja alushousut jättää vaihtamatta turhan usein. Muut vaattee kyllä vaihtaa, mutta noi unohtuu.

Viimeisin äklötys on se että lapsi ei sen lisäksi että vedä vessaa, ei pyyhi pa*kan jälkeen paperiin. Tän huomasin vetämättömästä vessasta ja toistuvasti 2kk aikana pyykkiin tulleista likaisista alkkareista. Joista on sanottu useasti ja kehotettu pyyhkimään huolellisemmin tai käyttään bidetä.

Mikä sitä vaivaa? 10- vuotias ja tyttö.

Miten saisin sen huolehtimaan hygieniastaan paremmin? Jos ei puhe auta, eikä esimerkit seurauksiata.

Sorrt virheet, 2v sylissä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli äiti on hylännyt 10-vuotiaan tyttönsä uuden vauvan takia ja nyt tyttö kerjää huomiota laiminlyömällä hygiensa.

Tämä oli aika kauheaa luettavaa:

Reiät hampaissa olisi hänen osaltaan ihan vain tyhmyyttä ja jos ei välitä niistä ihan sma, itse kärsii niiltä osin seurauksett.

Sinä et rakasta lastasi jos annat hänen tuhota hampaansa. Anna lapsesi pois jollekin joka välittää.

Vierailija
2/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sillä koulussa jotain huolia? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 9-vuotias tyttö joka myös varsin piittaamaton hygieniastaan. On vielä lapsi siis eikä siinä iässä että ulkonäkö kiinnostaisi. Joudun joka päivä muistuttamaan hampaanpesusta (joudun muistuttamaan myös 12-v veljeään) ja patistamaan suihkuun, vaihtamaan alkkareita jne. 

Tuon ikäisellä jokin palkitsemissysteemi voisi auttaa. Rasti tai tarra aina kun pesee hampaat ja palkkioksi jotain kivaa. 

Jos kerran lapsi on ennen muistanut, mutta nyt ei, hänellä on varmaan jotain meneillään joka vie ajatukset eikä vain muista tai välitä. Jos lapsella on kavereita ja muuten kaikki hyvin, älä tee asiasta hirveän isoa numeroa. Muistuta vaan ja muistuta, soita vaikka töistä aamulla että harjaa ne hampaat jne. Ja opeta sitä vessan käyttöä. tuon ikäinen ei ehkä osaa vielä käyttää bideetä oikein kastelematta koko vessaa. Osta kauniita uusia pikkareita ja puhu kauniisti siitä hygieniasta. 

Muista ennen kaikkea ettet nolaa lasta etkä puhu halveksivasti tai inhoten. Siitä voi jäädä todellisia traumoja. 

Vierailija
4/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on kolmasluokkalainen ja mua vähän tökki sun kirjoitus. Tuon ikäinen on lapsi ja tarvitsee muistutusta ja tukea asioissa! Lapsi tuntuu olevan aika lailla yksin noiden asioiden kanssa.... Tule, palkitse ja kannusta! Toi kauniit pikkarit ehdotuskin on ihan loistava!

Vierailija
5/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastanhan minä lastani, ei siitä ole kyse. Tuosta asiasta on puhuttu ihan hirveän monta kertaa, viimeksi sanoin sitten lopulta noin. Hänelle on ostettu ihan oma sähköhammasharja, hän itse saa valita hammastahnansa ja kännykässä on muistutus hampaidenharjauksesta. En voi joka aamu soittaa ja varmistaa harjasiko vai ei. Siksi sanoin viimeksi että olet jo niin iso, että voit tehdä valinnan olla harjaamatta hampaitasi, silloin niihin tulee ennen pitkää reikiä ja ne on paikattava hammaslääkärissä poraamalla. Kerroin myös että harjaamattomat hampaat myös haisevat ja sen haistavat muutkin kuin omat vanhemmat.

Lapsi saa paljon huomiota osakseen ihan joka päivä, mutta 2- vuotias ja 5- vuotias vaativat myös osansa. Ekaluokalla ei ollut ongelmaa kun olin kotona kuopuksen kanssa. Tokaluokkakin meni hyvin. Ongelmat alkoivat vasta kolmosella.

ap

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:52"]

Eli äiti on hylännyt 10-vuotiaan tyttönsä uuden vauvan takia ja nyt tyttö kerjää huomiota laiminlyömällä hygiensa.

Tämä oli aika kauheaa luettavaa:

Reiät hampaissa olisi hänen osaltaan ihan vain tyhmyyttä ja jos ei välitä niistä ihan sma, itse kärsii niiltä osin seurauksett.

Sinä et rakasta lastasi jos annat hänen tuhota hampaansa. Anna lapsesi pois jollekin joka välittää.

[/quote]

Vierailija
6/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi kauniit pikkarit onkin hyvä idea. Lapsi tarvitsee uusia alushousuja jo ihan siksikin, että noihin vanhoihin on jäänyt 90 asteen pesusta huolimatta jälkiä :-(

Jos kauniit pitsireunuspöksyt motivoisivat. Jos antaisin aina yhdet uudet tilalle siisteinä pesuun tulleista. Kiitos, tämä idea meni käyttöön.

En ymmärrä mistä tämä on saanut alkunsa. Esikoinen on tietyllä tavalla erikoisasemassa perheessä, kun on vanhin lapsi. Saa huomiota joskus liikaakin. Siksi tuntuu käsittämättömältä että hän hakisi huomiota nyt näin.

Housutkin olleet ennen tätä ihan siivot jo vuosien ajan. 5- vuotiaasta lähtien on ihan itse pyyhkinyt takapuolensa.

'

ap

Vierailija
7/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun 10-vuotias ainakaan tuollaisia asioita yksin muistaisi. Siis välillä muistaa ja välillä ei, mutta ei itsenäisesti huolehtisi aina hygieniastaan.

Vierailija
8/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko lapsi olla masentunut? :(

Vierailija
9/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla siitäkin kyse. Paras kaveri muutti syksyllä ja on nyt kolmantena pyöränä eräiden tyttöjen porukassa. On vaan aika vaikea tehdä tolle asialle paljonkaan. Meillä on omia tyttöjen iltoja lapsen kanssa ja perheen kanssa ollessaan on varmasti ihan iloinen ja tavallinen. Tunteistaan ei oikein puhu ja siihen on vaikea pakottaakaan. Tilaisuuksia annetaan. Mieheni on tuossa suurin syy. Hän ei tunteitaan paljon näytä. Toki halailee ja pussailee lapsia, mutta ei koskaan sano rakastavansa heitä tai näytä suruaan. Itse näytän tunteeni hyvät ja huonot.

ap

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:21"]

Voisiko lapsi olla masentunut? :(

[/quote]

Vierailija
10/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna huomiota, ole läsnä, ole kiinnostunut, kannusta, kehu jos tarvetta, motivoi,

Vierailija
11/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko vaatteet laittaa lapselle valmiiksi? Edelliset pyykkikoriin. Sieltä ei tule noukittua likaisia alusvaatteita.

Ehdotan, että lapsi käy suihkussa wc-käynnin jälkeen, jos siisteys on ongelma. Murrosikä lähestyy, joten puhtaus kannattaa opettaa lapselle jo nyt.

Vierailija
12/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsehän se kolmasluokkalainenkin edelleen syliin? Huomioitko myös fyysisesti samalla tapaa kuin pienemmät?

Vierailija
13/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee syliinkin.

Ehdotin tota suihkujuttuakin, mutta käy tietenkin isolla hädällä silloin kun saa olla yksin kotona. Bidestä on puhuttu aiemmin ja sitä tarjottu ratkaisuna.
En voi olla valvomassa mitä tekee silloin kun on yksin.

Vierailija
14/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 = ap

Vierailija
15/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tytöllä jo esimurkkuikä ja "kapinoi" tuolla tavalla, kun ei ymmärrä hygienian tärkeyttä vielä oikeasti?

Ei varmaan auta muu kuin muistutella muistuttelemasta päästyäänkin ja olla kärsivällinen ja jossakin vaiheessa asiat alkavat taas sujua hyvin.

Vierailija
16/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos bideen käyttö ei onnistu tai se tuntuu lapsesta tyhmältä, niin voitko laittaa kosteuspyyhkeitä vessaan kuivan wc-paperin lisäksi?

Vierailija
17/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosteuspyyhkeitä voi toki kokeilla. Tällä hetkellä olen avoin kokeilemaan melkein mitä vaan, koska jotenkin toi kierre täytyy saada katkaistuksi.

ap

Vierailija
18/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä lapsi suihkussa joka ilta ja anna puhtaat sukat ja alkkarit, entiset heti pyykkiin. Aamulla laitat tahnan valmiiksi hammasharjaan, ja aina jos huomaat siitä että hampaat on pesemättä, otat jonkun edun pois ja katsot vieressä että harjaa aamun sijasta sitten vaikka ennen päivällistä.

Pieni lapsi kaipaa vielä paljon hoivaa ja käskemistä; eivät asiat tapahdu itsekseen.

Vierailija
19/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu oudolta lukea tälläistä. Itse muistan hyvin kun olin 10-vuotias, kuukautiset alkoivat kun täytin 11. Kyllä jotain on pahasti vialla, jos yhtäkkiä lopettaa pyllyn pyyhinnän kun on käynyt paskalla. Eihän tytölle ole sattunut mitään ikävää, jopa seksuaalistaahdistelua tms, josta et olisi tietoinen? Hygienian laiminlyöminen voi kertoa myös siitä, että haluaa tehdä itestään "ällöttävän" jotta ihmiset pysyisivät loitolla.

Vierailija
20/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, mikä kirjoitusvirhe tuli... seksiaalista ahdistelua siis. T:20

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän