Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienehkö koira nielaisi kanansiiven kokonaisena. Mitä nyt?

Vierailija
27.01.2014 |

Voi luoja... Aloitin siis barffauksen, ja nyt ekaa kertaa annoin koiralle kanansiipiä, raakana ja kokonaisena. Kyseessä pieni kääpiörotuinen, n 7kg koira. Ja se meni ja NIELAS sen kokonaisena. Ei tukehtunut, eli jotenkin meni alas, mutta pitääkö tosta nyt olla huolissaan, kun ne luut ja kaikki on nyt kokonaisena sielä mahassa?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas tosi kiva viesti, kun oon ihan oikeasti huolissani täällä. En niinkään muuten, mutta niistä luista, kun on kokonaisina.. Ei ois tullut ikinä mieleen että toi voi oikeasti nielasta ison siiven kokonaisena, pieni koira :(

Vierailija
2/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakan mukana tulee pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai oksentaa todennäköisemmin.

Onnea barfaukseen. Tuota sattuu alussa kun koira saa vihdoin sitä, mitä sen kuuluukin syödä.

Vierailija
4/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä siivessä ole kuin rustoa. Pilkkoontuu mahassa. Huomaat kyllä, jos tulee ongelmia. Ole huoleti!

Vierailija
5/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän koirille saa antaa kanan luita? Nehän on tosi teräviä rikkoontuessaan...

Vierailija
6/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:00"]

Eihän koirille saa antaa kanan luita? Nehän on tosi teräviä rikkoontuessaan...

[/quote]

Siivessä "luut" on enimmäkseen rustoa. Lisäksi raakana saa kananluitakin antaa, kypsänä sen sijaan ei koskaan. Koska kypsänä nimenomaan ovat vaarallisen lohkeavia.

Vierailija
7/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 15:41"]

Voi luoja... Aloitin siis barffauksen, ja nyt ekaa kertaa annoin koiralle kanansiipiä, raakana ja kokonaisena. Kyseessä pieni kääpiörotuinen, n 7kg koira. Ja se meni ja NIELAS sen kokonaisena. Ei tukehtunut, eli jotenkin meni alas, mutta pitääkö tosta nyt olla huolissaan, kun ne luut ja kaikki on nyt kokonaisena sielä mahassa?

[/quote]

Ei ole mitään hätää. Jos se luu ei sula, niin se tulee oksennuksena ylös kyllä. 

Mutta näin kokeneena BARFaajana ja koirankasvattajana sanoisin, että missään nimessä ei kannata heti antaa koiralle kokonaisia siipiä. Kannattaisi ainakin katkoa vahvoilla kalasaksilla vaikka nivelistä, ja vasta muutaman viikon päästä alkaa antaa kokonaisina. Herkkävatsaiselle voi alkuun jopa jauhaa lihamyllyssä luineen. Ei kokonaisena antaminen vaarallista ole, mutta voi johtaa tarpeettomiin oksennuksiin koska koiran vatsanesteet ei ole vielä sopeutuneet luu- ja rustoaioneksen sulattamiseen. Mahanesteen pH:han laskee BARFin myötä, mutta se ei käy heti. 

Vierailija
8/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kiitos paljon vastauksista! Voin huokaista helpotuksesta.

Koira on syönyt pari kuukautta sellaista koirien jauhelihaa, jossa on myös luuta jauhettuna. Syönyt riisin kanssa. Lisäksi syönyt ikänsä häränhäntiä jne. En siis osannut ajatella, että olisi ongelma nyt antaa kanansiipiä, mutta ehkä pitääkin tosiaan laittaa pienemmiksi paloiksi seuraavan kerran. Annoin nyt kaksi kerralla, ensimmäisen se nakersi pitkään ja hartaasti, mutta sen toisen se nielaisi kokonaisena, en tiedä oliko vahinko vai joku mielenhäiriö... No jatkossa tiedän paremmin :) Vahtaan nyt tota koiraa kuitenkin tän illan että on ok, mutta ihana kuulla, ettei pitäisi olla ongelma.. Kiitos teille!!

ap

Vierailija
9/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin koira nielas joskus kokonaisen kanansiiven, olin aluksi ihan paniikissa asiasta. Onneksi ei mitään vakavempaa sattunut, koira ei edes oksentanut vaan tuli varmaan sit kakan mukana ulos :)

Vierailija
10/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5vuotta on minun kaksi koiraani barffanneet. Varsinkin tuo pienin 9kg koira hotkii helposti kun pelkää muiden ehtivän ensin. Ei muuta ongelmaa kuin oksentaa pois jos jää liian pitkäksi aikaa mahaan. Voi mennä tunteja - älä huoli!

Barfauksessa ei kannattaisi antaa ainakaan paljoa viljaa. Laita koirallesi esim porkkanankuoret ja hiukan kypsennettyä: jauhetta porkkanaa, kaalia, kurkkua, kukkakaalin sydämet ja sivulehdet, kesällä voikukkaa, horsmaa, koivun hiirenkorvia,  vuohenputkea, vesiheinää, nokkosta. 

Omat koirat kukoistaa kesällä kun saavat suoraan pihalta ruokansa.

Minun koirat syö myöskin mehumaijan mäskit talvella (pakkasesta) ja kuvattuja tatteja joita en ole hyväksynyt perheelle käyttöön. Minulla on myös hevosten kaupasta ostettu merileväpurkki, josta saavat joka päivä talvella. Jos olisi paikka kuivaisin nokkosta.

Vierailija
11/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:27"]5vuotta on minun kaksi koiraani barffanneet. Varsinkin tuo pienin 9kg koira hotkii helposti kun pelkää muiden ehtivän ensin. Ei muuta ongelmaa kuin oksentaa pois jos jää liian pitkäksi aikaa mahaan. Voi mennä tunteja - älä huoli!

Barfauksessa ei kannattaisi antaa ainakaan paljoa viljaa. Laita koirallesi esim porkkanankuoret ja hiukan kypsennettyä: jauhetta porkkanaa, kaalia, kurkkua, kukkakaalin sydämet ja sivulehdet, kesällä voikukkaa, horsmaa, koivun hiirenkorvia,  vuohenputkea, vesiheinää, nokkosta. 

Minun koirat syö myöskin mehumaijan mäskit talvella (pakkasesta) ja kuvattuja tatteja joita en ole hyväksynyt perheelle käyttöön. Minulla on myös hevosten kaupasta ostettu merileväpurkki, josta saavat joka päivä talvella. Jos olisi paikka kuivaisin nokkosta.

[/quote]

kiitos vinkeistä. Toi koira on nyt riisi-kana dieetillä ihan sen takia, että epäillään allergiaa, ja hyvin suppealla ruokavaliolla lähdetty karsimaan. Ei ole kyllä erityisesti auttanut, mutta mennään tällä nyt jonkin aikaa vielä kun lääkäri määräsi :) tavoitteena on toki laajentaa ruokavaliota monipuolisemmaksi, ja täyteen barffaukseen.

ap

Vierailija
12/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:27"]5vuotta on minun kaksi koiraani barffanneet. Varsinkin tuo pienin 9kg koira hotkii helposti kun pelkää muiden ehtivän ensin. Ei muuta ongelmaa kuin oksentaa pois jos jää liian pitkäksi aikaa mahaan. Voi mennä tunteja - älä huoli!

[/quote]

kiitos vinkeistä. Toi koira on nyt riisi-kana dieetillä ihan sen takia, että epäillään allergiaa, ja hyvin suppealla ruokavaliolla lähdetty karsimaan. Ei ole kyllä erityisesti auttanut, mutta mennään tällä nyt jonkin aikaa vielä kun lääkäri määräsi :) tavoitteena on toki laajentaa ruokavaliota monipuolisemmaksi, ja täyteen barffaukseen.

ap

[/quote]

Kuulostaa omituiselta, että lääkäri on määrännyt riisiä koiralle, jolla epäillään allergiaa. Viljatuotteet ovat kaikista yleisin allergian aiheuttaja, joten ihan alkuun karsisin kaikki viljatuotteet pois. Ei se koira riisiä tarvitse elääkseen. Kasvismössöä, kanaa, kanan sisäelimiä, leväjauhetta, näillä minä lähtisin liikenteeseen.

Vierailija
13/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vittua on barffaus

Vierailija
14/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:47"]

Mitä vittua on barffaus

[/quote]

Biologically Appropriate Raw Food eli raakaruokintaa, jota on muotoiltu pitäen mallina villien koiraeläinten ruokavaliota. Käytännössä noin puolet syötetään raakoja lihaisia luita ja loput raakana soseutettua kasvista, lihoja, sisäelimiä, kalaa tms. Kaikki raakana. Ja ei hiilariruokia kuten riisiä, viljaa, maissia, perunaa. 

Se riisi ei tosiaan ole hyvä idea, juuri nuo hiilariruoat pitävät yllä usein allergia- ja tulehdustaipumusta koiran elimistössä, vaikkei koira varsinaisesti juuri ko. aineelle olisikaan allerginen. Usein on käynyt niinkin, että koira joka on todettu allergiseksi esim. naudalle ja kanalle, on hetken päästä BARFiin siirtymisestä voinut täysin ongemlitta syödä nautaa ja kanaa. Vaatii tosin vähintään kuukauden jakson alkuun lman niitä tai hiilariruokia, että suoliston limakalvo saa aikaa rauhoittua ärsytystilasta.

Vierailija
15/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ap

[/quote]

Kuulostaa omituiselta, että lääkäri on määrännyt riisiä koiralle, jolla epäillään allergiaa. Viljatuotteet ovat kaikista yleisin allergian aiheuttaja, joten ihan alkuun karsisin kaikki viljatuotteet pois. Ei se koira riisiä tarvitse elääkseen. Kasvismössöä, kanaa, kanan sisäelimiä, leväjauhetta, näillä minä lähtisin liikenteeseen.

[/quote]

Itseasiassa kuulemma nykyään yleisimmät allergianaiheuttajat vehnän lisäksi ovat nauta ja maitoproteiini. Allergiaselvityksissä yleensä lähdetään liikkeelle siitä, että vedetään yhtä hiilaria ja yhtä proteiinia kerrallaan. Eli esim. se kana-riisi. Sitten jos siitä ei tule oireita, voidaan lisätä yksi aine ruokaan jne. Mutta kokeilujaksojen pitää olla monen viikon mittaisia. Riisille ja kanalle kuulemma koirat ei yleensä ole allergisia, siksi se on turvallinen aloitusruoka. Riisi on vilja joo, mutta yleensä koirien kohdalla kun puhutaan vilja-allergioista, tarkoitetaan suomalaisia viljoja, varsinkin sitä vehnää. Olen siis useamman eläinlääkärin kanssa tästä aiheesta vuosien varrella puhunut, ja itsekin pyrkinyt ottamaan selvää. Mutta koska ruokavalio on nyt niin suppea, niin halusin antaa kanaa luineen ja raakana jne. että koirallakin pysyis mielenkiinto yllä. Tämä on nyt pitkä prosessi (koiran allergiaoireet ihossa, joten menee kuukausia ennenkun mikään vaikutus näkyy) mutta toivottavasti loppujenlopuksi ollaan monipuolisessa ja terveellisessä ruokavaliossa.

ap

Vierailija
16/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 7 kg ahmatti teki saman. Jos kyseessä on broileri eikä kana, sulanee itsestään ja tulee normikakkana ulos. Näin meillä tapahtui. Aikuisen kanan luut ovat kovemmat eivätkä välttämättä sula yhtä helposti. 

Meillä vahingosta viisastuneena barffataan valmiilla soseseoksilla ja luut sen verran isoja, ettei niitä voi niellä kokonaisina vaan niistä jyrsitään osa. Ei toi koira pure mitään, mitä sen ei ole pakko. Imaisee vaan kaiken kitusiinsa. 

Vierailija
17/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koira on allerginen gluteeniviljoille, perunalle, maitoproteiinille, naudalle ja lohelle. Tsemppiä teille eliminaatiodieettiin ja suoliston rauhoittamiseen. Nyt voi tuntua työläältä, mutta kyllä se siitä helpottuu ja tuntuu hyvältä sitten, kun koiran oireet ovat historiaa. 

Defun luomunappulat ovat myös sellaisia, etteivät allergisoi useimpia yliherkkyyteen taipuvaisia. 

Vierailija
18/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sieltä jotakin kautta ulos tulee. Oma koirani jättää joskus aivot off-tilaan syödessään ja saattaa niellä purematta. Ikinä ei ole sen kummempia seurauksia tullut. Joskus oksentaa (ja syö uudestaan jos ei ehdi siivoamaan), joskus voi maha mennä kuralle. Kannattaa tarkkailla, että koira kakkaa seuraavien päivien aikana, muusta en olisi huolissani,

Vierailija
19/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun barffausta aloitettiin aikanaan pennulle, pidin kädellä siitä broiskun (ei kanan!) siivestä kiinni ja annoin pennun jyrsiä toisesta päästä. Näin toimittiin muistaakseni n. viikon ajan ja sitten annoin pennulle siiven kokonaan.

Toki joskus kävi aina vahinko ja meni liian iso pala kurkusta alas. Voin lohduttaa, että mikä siellä mahassa ei ala sulamaan tuntien kuluessa, tulee takaisin ylös paloissa... Ei siis hätää.

Vierailija
20/20 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:57"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

Itseasiassa kuulemma nykyään yleisimmät allergianaiheuttajat vehnän lisäksi ovat nauta ja maitoproteiini. Allergiaselvityksissä yleensä lähdetään liikkeelle siitä, että vedetään yhtä hiilaria ja yhtä proteiinia kerrallaan. Eli esim. se kana-riisi. Sitten jos siitä ei tule oireita, voidaan lisätä yksi aine ruokaan jne. Mutta kokeilujaksojen pitää olla monen viikon mittaisia. Riisille ja kanalle kuulemma koirat ei yleensä ole allergisia, siksi se on turvallinen aloitusruoka. Riisi on vilja joo, mutta yleensä koirien kohdalla kun puhutaan vilja-allergioista, tarkoitetaan suomalaisia viljoja, varsinkin sitä vehnää. Olen siis useamman eläinlääkärin kanssa tästä aiheesta vuosien varrella puhunut, ja itsekin pyrkinyt ottamaan selvää. Mutta koska ruokavalio on nyt niin suppea, niin halusin antaa kanaa luineen ja raakana jne. että koirallakin pysyis mielenkiinto yllä. Tämä on nyt pitkä prosessi (koiran allergiaoireet ihossa, joten menee kuukausia ennenkun mikään vaikutus näkyy) mutta toivottavasti loppujenlopuksi ollaan monipuolisessa ja terveellisessä ruokavaliossa.

ap

[/quote]

Meillä taas tuo karvakorva on erittäin allerginen kaikille viljatuotteille. Ei kestä sitä riisiäkään yhtään, samoin nauta ja possu on poissuljettuja ruoka-aineita. Muutama vuosi ollaan barffattu ja pari vuotta sitten ainakin riisiäkin pidettiin hyvin allergisoivana ruoka-aineena. Meillä helpottu tilanne heti huomattavasti, kun jätti kaikki viljat pois. Ja miksi niitä edes syöttäisi koiralle, ei se koira oikeasti edes tarvitse mitään viljatuotteita.