Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nivelreuma ja raskaaksi tuleminen?

Vierailija
27.01.2014 |

Moikka moi, onko täällä ketään joka sairastaa nivelreumaa ja on tullut raskaaksi? 

Mä tulin raskaaksi viimevuoden loppupuolella mutta se meni kesken ihan alussa. Viikko sitten lopetin lääkkeiden syönnin koska aijon siirtyä gluteenittomaan ruokavalioon. En syönyt silloin lääkkeitä kun tulin raskaaksi mutta kun raskaus meni kesken niin aloin syömään kun kivut taas pahenivat.

Söin oxiklorinia, naprometinia, trexania ja yhtä muuta jonka nimeä en nyt muista. 

Kysymyks kuuluukin siis, että kuinka nopeasti olette tulleet raskaaksi?

Tulin raskaaksi noin 3 kk yrityksen jälkeen ja välillä tuntuu siltä, että kaikki on menetetty enkä varmaan tuu raskaaksi enää koskaan vaikka ikää onki vasta 20.

Paljon olen netistä tietoa lukenut, että lääkäreiden kanssa pitäisi puhua jne mutta vihaan mun reumalääkäreitä eikä todellakaan huvita puhua niiden kanssa. Aijon myös katkaista hoitosuhteeni reumapolille koska uskon ettei mun enää tarvitse mennä sinne vaan gluteeniton ruokavalio auttaa ja kivut lähtevät.

Kuulisin mielellänne kokemuksianne, että kuinka kauan teillä on kestänyt raskaaksi tuleminen jne?:)

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tyhmä ihminen on?

Vierailija
2/37 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aiot kokeilla jotain ruokavaliota, ja odotat sen parantavan sairautesi? Olet niin varma että katkaiset hoitosuhteesi reumapoliin?Mikä tekee lääkäreistä niin vihattavia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette sairasta niin ette te myöskään ymmärrä. Gluteenittomasta ruokavaliosta on paljon näyttöä, että sillä voi päästä eroon reumasta ja reumalääkkeistä. Lääkkeet on täyttä myrkkyä. 

Jotkin lääkkeet on niin vahvoja, että tuhoaa kehoa niin paljon, ettei voi saada koskaan lapsia. 18 vuotta lääkkeitä syöneenä voin sanoa, etten tähän kehoon enää yhtään myrkkyä laita.

Vierailija
4/37 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut vaikeuksia tulla raskaaksi, mutta noiden lääkkeidenhän on oltava puoli vuotta tauolla, ennen kuin saa edes yrittää raskaaksi tuloa. Tai naprometinia saa syödä, mutta oksikloriinia ja trexania ei. Sinun mahdollisuutesi saada lapsia ovat varmasti ihan hyvät, mutta toki riippuu paljon siitä pystytkö olemaan ilman lääkkeitä. Kun olet noin nuori, minä itse käyttöisin ensin aikaa siihen, että lääkkeillä JA ruokavaliolla, jos siitä on apua (itselleni ei ole ollut) saisi tulehduksen hiljennettyä ja voisi rauhassa pitää lääketaukoa. Ei se jatkuva tulehdustilakaan tee lapselle hyvää.

Raskauden aikana ei mulla ollut mitään kipuja, joten oli helppo olla iomanl ääkkeitä. Valitettavasti imetys kolmiertaisti ne synnytyksen jälkeen, jouduin ottamaan lääkkeet käyttöön ja lopettamaan imetyksesn. Myös lapsen kasvaessa on välillä hankala kun nostelu ja kyykkiminen on aika raskasta, mutta onneksi mun lääkkeet tehoaa hyvin.

Kuten sanottu, mulla ruokavaliot ei ole tehonneet, vaikka useampaa olen koittanut.

Voitko hakeutua parempien lääkärien puheille? On kamalaa, jos tämmöisessä taudissa ei ole hyvä lääkärisuhde, eikätule kuulluksi. Voit oyytää toista lääkäriä ihan kunnallisellakin, tai sit mene yksityiselle.

Vierailija
5/37 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 15:32"]

Siis aiot kokeilla jotain ruokavaliota, ja odotat sen parantavan sairautesi? Olet niin varma että katkaiset hoitosuhteesi reumapoliin?Mikä tekee lääkäreistä niin vihattavia?

[/quote]

Itseasiassa mun ystävä sai vakavasta nivelreumasta huolimatta lapsen juurikin gluteiinittoman ruokavalion avulla. Ja lääkärit olivat tuominneet ikuiseen lapsettomuuteen. Että kyllä, joskus se ruokavalio voi olla juuri se asia, joka auttaa :)

Vierailija
6/37 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolivuotta? Mulla on vain tieto, että 3 kuukautta pitää olla ilman lääkkeitä. 

Tietääkö kukaan miksi niin kauan? 

No tottakai mä voin jatkaa lääkäreissä rampaamista mutta jotenkin tosi huonos fiilis siitä, että lääkärit ei ole mulle ikinä kertoneet et ruokavaliosta voi myös olla hyötyä. Tottakai mä sen ymmärrän, että kaikilla se ei tehoa. Voisivat silti kertoa tai ehdottaa. Tuntuu myös siltä, mun reumalääkärit ei välitä tippaakaan eikä nitä kiinnosta keskustella asioista. 

Ehkä mä sit hakeudun jonkun lääkärin puheille ketä oikeesti kiinnostaa tai ykstityiselle jos niitä sattuis kiinnostamaan vähän enemmän. 

Vierailija
7/37 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trexanin varoaika on 3 kuukautta, mutta mun mielestä oxikloriinissa ei sitä ole, oisko jopa sallittu siihen asti että raskautuu?

Fiksuintahan olisi aloittaa se uusi ruokavalio ja pikkuhiljaa tiputtaa lääkkeet pois, kun et tosiaan vielä tiedä tuleeko se auttamaan...

Vierailija
8/37 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt, että nuo esim. trexanin turvarajat johtuvat siitä, että lääke aiheuttaa niitä epämuodostumia jo sukusoluihin (siis niihin hedelmöittymättömiin munasoluihin/siittiöihin) eikä siis vaan raskauden aikana vaurioita. Siksi tuo aikakin on niin pitkä, ja suosittelisin kyllä sen pitämään vaikka varmuuden vuoksi, tuskin haluat ehdoin tahdoin aiheuttaa epämuodostumia lapsellesi?

Vierailija
9/37 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viitosellekaan lääkäri ruokavalioita ehdottanut, mutta reumahoitajan kanssa puhuttiin. Lääkärin kanta ruolavalioihin oli, että "no jotkut kokevat niistä hyötyvänsä, mutta ei siitä mitään varsinaisia todisteita ole saatu. Mutta ihmisruumis on mpnimutkainen ja kaikki vaikutttaa kaikkeen. voithan sinä kokeilla, mutta muista huolehtia ravintoaineiden saannista, ettei tilanne vaan pahene".

toi 6kk on lähinnä epävirallinen suositus, että ei varmasti ole mitää solumyrkkyjä enää sikiötä vastaanottamassa. Itse olen noudattanut sitä. Lääkkeiden pakkausselosteessa taitaa edelleen lukea 3 kk. Ja mulla on myös kortisoni, sekin vaikuttaa.

Vierailija
10/37 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoaika on trexanilla 6kk, ihan pakkausselosteesta lunttasin.

Vierailija
11/37 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei munkaan lääkärit ole kertoneet mulle mitään ruokavaliojuttuja. Lääkkeitä ne vaan määrää ja lykkää joka kerta lisää reseptejä mukaan. Mulla ei siis ole nivelreumaa, mutta nivel- ja lihastulehduksia jatkuvasti. Reumapolilla olen käynyt myös tutkimuksissa.

Nyt oon lukenut tosi paljon tietoa erilaisista ruokavalion muutoksista ja mua kiinnostaisi tosi paljon kokeilla sellaista ruokavaliota, missä jätetään viljatuotteet, maitotuotteet ja valkoiset sokerit pois. Nehän on myrkkyä keholle ja aiheuttaa erilaisia tulehduksia. On paljon tieteellisiä tutkimuksia siitä, että noiden jättäminen pois auttaa oikeasti monenlaisiin oireisiin :)

Vierailija
12/37 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut että nivelreuma vaikeuttaisi raskaaki tulemista.

Itse tulin raskaaksi 2 kk:n yrittämisen jälkeen 33-vuotiaana. Oxiklorinin jätin varmuuden vuoksi tauolle vaikkei se lääkärin mielestä ollut tarpeellista, Prednisolonia käytin.

Vierailija
13/37 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:20"] 

On paljon tieteellisiä tutkimuksia siitä, että noiden jättäminen pois auttaa oikeasti monenlaisiin oireisiin :)

[/quote]

tieteellinen on kyllä ilmaus, jota en tässä yhteydessä itse käyttäisi, koska ei nuo tutkimukset tieteellisen kritteereitä täytä (yleisesti puuttuu väntään vertailuryhmä, sokko-osa jne). Mutta, koska jotkut saavat niistä apua ja etenkin jos sulla ei ole keliakiaa jo suljettu pois, kannattaa kokkeilla. Sittenpähän ainakin tiedät, auttoiko se vai ei. 

Vierailija
14/37 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä mun mielestä todella harmillista, että lääkärit ei tästä kerro koska eivät taida uskoa siihen. Mutta ainakin hesassa on yksi lääkäri vissiin joku Rauli Mäkelä(netistä löytyy paljon tietoa tän nimellä) joka on tehnyt näitä tutkimuksia joista on oikeesti saanut näyttöä, että gluteeniton ruokavalio auttaa. Auttaa myös moneen muuhunkin saurauteen. 

Mä aijon nyt ainakin tehä niin, että lopetan pikkuhiljaa lääkkeiden syönnin ja syön gluteenitonta ruokaa. Helppoa se ei tule olemaan mutta uskon todella siihen, että siitä voi olla hyötyä. 

Kyllä se raskaus varmasti vielä tulee tännekin, ainakin toivottavasti! Kunhan olen vain saanut ruokapuolen kuntoon ja kivut helpottavat. 

-ketkun aloittaja

Vierailija
15/37 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärithän hyötyy lääkefirmoista kun ne niitten lääkkeitä määrää. Jos ei määrättyjä lääkkeitä ei sponsoroitu ja pikkujouluja ym. Vaihtakaa ruokavaliota.

Vierailija
16/37 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, tein nuorena ensimmäisen lapseni. Lapsuuden nivelreumani alkoi oireilla synnytyksen jälkeen polvien niveltulehduksella. Toisen lapseni tein päälle kolmekymppisen. Otin kovan riskin, sillä reumani oireili jo ennen raskautta. Sain rytmihäiriöitä raskauden aikana. Väsymys oli kova.

Lapsi syntyi onneksi terveenä ja itsekin selvisin hengissä koettelemuksista.

Eli kyllä nivelreumaa sairastava voi tulla raskaaksi, mutta se edellyttää lääkkeiden lopettamista mahdollisten sikiövarurioiden riskin vuoksi. Tuolloin oma reuma voi toki pahentua.

Tilanne on haasteellinen. Moni nivelreumaa sairastava onkin päättänyt jättää lapset tekemättä.

Toivottavasti pääset asiassa eteenpäin. Myötätuntoa!

...Niin, olen saanut Aloe-tuotteista korvaamatonta apua nivelreumassani. Että tässä nyt vain pienenä vihjeenä voimakkaiden reumalääkkeiden rinnalle. Ei kannata lopettaa reumalääkkeitä, mutta ravintovalmisteista ei varmasti ole mitään haittaa, joten kokeilla kannattaa!!

Jatkoja!

Vierailija
17/37 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metotreksaattia käytetään lääkkeellisessä abortissa. Kannattaa ehkä kysyä jostain muualta kuin tältä palstalta, vaikkapa ihan omalta reumalääkäriltä.

Vierailija
18/37 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinolan dietistä: Eteläranta 2:ssa, Helsingissä, osataan kertoa tästä paremmin. 

Vierailija
19/37 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:35"]

Lääkärithän hyötyy lääkefirmoista kun ne niitten lääkkeitä määrää. Jos ei määrättyjä lääkkeitä ei sponsoroitu ja pikkujouluja ym. Vaihtakaa ruokavaliota.

[/quote]

Kuka myy sielunsa parista lasillisesta viiniä? Ei kovapalkkainen lääkäri ainakaan. Etkai oikeasti ole niin tyhmä, että luulet että jos joku saa ilmaiseksi jonkun kynän ja patongin lääkefirmalta, heti alkaa myymään niitä lääkkeitä sairaille jotta saisi jatkossakin kyniä ilmaiseksi?

[/quote] 

Kaikki tiedämme että kalliita lääkkeitä määrätään mielummin kuin hyviä ja edullisia lääkkeitä 

Vierailija
20/37 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:35"]

[/quote]

Kuka myy sielunsa parista lasillisesta viiniä? Ei kovapalkkainen lääkäri ainakaan. Etkai oikeasti ole niin tyhmä, että luulet että jos joku saa ilmaiseksi jonkun kynän ja patongin lääkefirmalta, heti alkaa myymään niitä lääkkeitä sairaille jotta saisi jatkossakin kyniä ilmaiseksi?

[/quote] 

Kaikki tiedämme että kalliita lääkkeitä määrätään mielummin kuin hyviä ja edullisia lääkkeitä 

[/quote]

Jos et halua kalliita lääkkeitä, pyydä lääkäriltä jotain halvempaa (=vanhempaa) lääkettä. Yleensä seuraavan polven lääkkeet ovat paranneltu versio aikaisemmasta, eli niillä on vähemmän sivuvaikutuksia. Jos sinulla ei niitä haitallisessa määrässä ainakaan ole, kannattaa kertoa se sille lääkkeitä määräävälle.