Miksi kahvinjuonnista tulee stressihiki?
Kun on juonut kahvia tulee samanlainen hiki kuin jännittäessä. Mistä tämä jonhtuu?
Kommentit (9)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:03"]
Aineenvaihdunta käy kierroksilla?
Itselläni on teoria siihen miksi jännittäessä myös aineenvaihdunta vilkastuu. Aikojen alussa kun ihmiset saivat ravintonsa metsästysretkillä oli hyödyllistä että kun ennen metsästysretkeä jännitti niin myös aineenvaihdunta toimi, jolloin myös tarpeet tuli tehtyä ennen metsästysretkeä. Näin metsästys sujui ilman keskeytyksiä, eikä ihmisen ulosteenhaju esimerkiksi metsässä paljastanut saaliseläimille ihmisten läheisyyttä. Pakko olla ihan faktaa, ei oo muuta vaihtoehtoo!! :)
[/quote]
Mutta stressatessa aineenvaihdunta ei vilkastu samalla tavalla kuin fyysisessä rasituksessa. Stressatessa esimerkiksi rasvanpoltto on hankalampaa ja streessaaminen edistää lihaksen palamista.
Eli ei kannata stressillä yrittää laihduttaa.
Kahvissa joku aine ehkä edistää samojen hormonien kuin stressatessa toimintaa.
Oot luultavasti hyvin kofeiiniherkkä. Jos sulla on esim stressiä tai ahdistusta niin kannattaa lopettaa kahvin juonti tai vaihtaa kofeiinittomaan.
Mulla ahdistushäiriö helpotti kahvin lopettamisen jälleen, joka kylläkin on vaikeeta mutta maistuu toi tee ja kofeiiniton cappuccinokin ihan hyvältä! :)
Sinulle ei välttämättä sovi kahvi. Minulle tulee samoja vaikutuksia ja joskus jopa paniikkikohtaus.
Ap tässä.
Olen joo huomannut, ettei kahvista muutenkaan tule kovin hyvä olo. Mutta mistä toi niinku tieteellisesti johtuu toi jännityshiki?
Liittyy siihen että kortisolia (stressihormoni) erittyy liikaa?
Mä rakastan kahvia ylikaiken mutta jouduin kanssa pari vuotta sitten lopettamaan, koska jännitys, ahdistus ja paniikkikohtaukset lisääntyivät niin paljon.. Onneksi tajusin jossain vaiheessa että kahvinjuonti vain lisää sitä "hikeä" siihen. Paljon paremmin olen voinut nyt, kun olen pitäytynyt erossa kahvista - vaikka niin kovasti sitä joskus edelleen tekee mieli.
Sama, tulee aina kamalan hajuinen stressihiki jos juon kahvia paitsi jos juon sitä kotona yksin ni ei oo yhtään niin paha :D En voisi siksi kuvitellakaan että tärkeässä paikassa joisin kahvia. Mut hitsi kun vaan tykkään kahvin mausta niiiiin paljon. Joku geenijuttu se muistaakseni on jos ei siedä kofeiinia normaalisti. Mutta ei perinnöllistä, oon tällainen superpoikkeus mun lähipiirissä 🤔 N
Aineenvaihdunta käy kierroksilla?
Itselläni on teoria siihen miksi jännittäessä myös aineenvaihdunta vilkastuu. Aikojen alussa kun ihmiset saivat ravintonsa metsästysretkillä oli hyödyllistä että kun ennen metsästysretkeä jännitti niin myös aineenvaihdunta toimi, jolloin myös tarpeet tuli tehtyä ennen metsästysretkeä. Näin metsästys sujui ilman keskeytyksiä, eikä ihmisen ulosteenhaju esimerkiksi metsässä paljastanut saaliseläimille ihmisten läheisyyttä. Pakko olla ihan faktaa, ei oo muuta vaihtoehtoo!! :)