Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni tekee syömisestä niin ison ongelman?

Vierailija
26.01.2014 |

Etenkin tietyn tyyppiset naiset tuntuvat käyttävän kohtuuttomasti energiaa kehonsa ylenpalttiseen tarkkailuun ja tunnusteluun, löytävät kymmenittäin erilaisia "oireita" ja yhdistävät nämä kaikki ruokavalioon. Sitten aletaan kikkailla jättämällä pois milloin mitäkin aivan normaaleja ruoka-aineita ja paasata, kuinka elämä muuttui niin paljon paremmaksi, kun ei enää syö appelsiineja.

Yleensä nämä vaivat vaikuttavat lähinnä psykosomaattisilta yleisoireilta, ei todellisilta lääketieteellisiltä sairausoireilta: on epämääräistä nivelkolotusta, vatsan turvotusta, rasvoittuvia hiuksia, väsymystä, sameaa ihoa, lohkeilevia kynsiä, pierettää, portaissa väsyttää, tulee hiki, masentaa eikä töissäkään huvita käydä. Kuitenkaan lääkärit (joilla juostaan ahkerasti!) eivät mitään elimellistä vikaa löydä. Sitten mystisesti oireileva itse keksiikin syyttää ruokavaliota ja kas, elämänusko palautuu! Ainakin hetkeksi...

p.s. Todelliset ruoka-aineallergiat, keliakia, diabetes jne. ovat tietenkin asia erikseen ja vaatii tarkat ruokavalion.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinpä. Ja ei se muuten haittaisi mutta yritä nyt sitten kutsua tuollainen syömään. Kerran tein aika isotöisen tortun ko. hörhölle kun olin kysellyt mitä hän voi syödä. No ei se sitä torttua sitten edes maistanut. Ihan järkyttävää porukkaa.

Vierailija
2/15 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on persoonallisuuskysymys. Joidenkin on mahdotonta suhtautua tyynen rauhallisesti asioihin. Ihan sama, mihin he hurahtavat, meno on samanlaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näitä muka paljon, sillä en itse tunne yhtään...

Vierailija
4/15 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliolla on yllttävän suuri merkitys ihmisen hyvinvoinnille. Nuo luettelemasi oireet ovat juuri sellaisia joita voisi seurata vääränlaisesta syömisestä.

Kohtuus (ja kohteliaisuus) silti kaikessa.

Ja ei, en ole ruokavaliohörhö.

Vierailija
5/15 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla oo tuollaisia ainakaan ihan lähipiirissä. Tai yhden lapsen vanhemmat luetteli piiiitkän listan, mille lapsi on allerginen eikä saa syödä. Joillain synttäreillä sit sanoin lapselle, missä tarjottavissa on näitä, mitä ei saa syödä. Lapsi sanoi vaan, ettei haittaa ja söi silti. Eli se oli vanhempien luoma ongelma! 

Vierailija
6/15 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mun työkaveri on jättänyt pois punaisen lihan. Hän sanoi, että siitä tuntuu menevän suolisto ihan tukkoon ja hän voi paremmin, kun hän ei syö sitä. Toinen oli huomannut, että vilja saa vatsan turpoamaan ja viljoja välttämällä hän voi puolestaan paremmin.

Kumpikin on käynyt vatsavaivojen vuoksi lääkärissä eikä heiltä ole mitään sairautta löytynyt. Mitään numeroa he eivät ruokavaliostaan tee vaan se selvisi minulle kerran ruuista jutellessa. Tuskin he syömisistään mitään ongelmaa ovat tehneet, kun saivat vaivansa hoidettua pienillä muutoksilla.

Vierailija
7/15 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 13:43"]

No niinpä. Ja ei se muuten haittaisi mutta yritä nyt sitten kutsua tuollainen syömään. Kerran tein aika isotöisen tortun ko. hörhölle kun olin kysellyt mitä hän voi syödä. No ei se sitä torttua sitten edes maistanut. Ihan järkyttävää porukkaa.

[/quote]

No, sait sitten itse enemmän:)

Vierailija
8/15 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 13:58"]

Ei mulla oo tuollaisia ainakaan ihan lähipiirissä. Tai yhden lapsen vanhemmat luetteli piiiitkän listan, mille lapsi on allerginen eikä saa syödä. Joillain synttäreillä sit sanoin lapselle, missä tarjottavissa on näitä, mitä ei saa syödä. Lapsi sanoi vaan, ettei haittaa ja söi silti. Eli se oli vanhempien luoma ongelma! 

[/quote]

Mistäs tiedät, jos se lapsi itki seuraavana yönä vatsavaivojaan tai hänelle tuli joku ihottuma? Ei kaikki allergiat oireile sillä punaisella sekunnilla, jos jotain väärää suuhunsa pistää. En minäkään tykkäisi, jos lapsi syö jotain sellaista, jonka vuoksi sekä hän että minä nukkuu tosi huonosti seuraavan viikon. Eri asia on, jos kyse on teinistä, jolla pitäisi olla jo ymmärrystä eri tavalla kuin vaikka eskarilaisella.

Vierailija
9/15 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan kuullut syömishäiriöistä? No niin, ne on just tuota.

Vierailija
10/15 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työkaverina yksi tuollainen seko. Tekee ruokavaliostaan ja ongelmistaan päivittäisen shown, eikä maailmassa ole sellaista vaivaa mistä hän ei olisi, edes joskus, kärsinyt... Ja kun kahvipöytään tuodaan matkoilta tuliaisina karkkia tms. 30 ihmiselle, niin tämä näyttää pahaa silmää jos ja kun hänelle ei ole älytty ostaa erikseen laktoositon-gluteeniton-rasvaton-sokeriton-mauton -vaihtoehtoa! Olkoon ilman, mokoma ortorektikko!!!

Vierailija
11/15 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 13:58"]

[/quote]

Mistäs tiedät, jos se lapsi itki seuraavana yönä vatsavaivojaan tai hänelle tuli joku ihottuma? Ei kaikki allergiat oireile sillä punaisella sekunnilla, jos jotain väärää suuhunsa pistää. En minäkään tykkäisi, jos lapsi syö jotain sellaista, jonka vuoksi sekä hän että minä nukkuu tosi huonosti seuraavan viikon. Eri asia on, jos kyse on teinistä, jolla pitäisi olla jo ymmärrystä eri tavalla kuin vaikka eskarilaisella.

[/quote]

oli kyllä jo sen ikäinen koululainen, että tiesi mahdolliset seuraukset. Ei ihan teini, mutta n. 10-vuotias kuitenkin. Tästä vuosia aikaa..

Vierailija
12/15 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on varmaan vain psykosomaattinen vaiva: pari päivää aika korkea kuume ja eilen ripulointia ja oksentelua aamuyöstä puolille öin eikä olo ole vieläkään normaali. Kuume tosin on laskenut. Uskalsin sentään tänään syödä jo vähän kauravelliä. Niin, että mikähän tämän "tohtori" ap:n mukaan lienee aiheuttanut, kun minullakin on näitä ruokarajoitteita?

Vierailija
13/15 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa toisen päin. Ihminen tuntee itsensä turvonneksi, väsyneeksi, huonovointiseksi, kärsii ilmavaivoista, kutinasta jne,

Sitten joku ystävä kertoo, että hänen ystävänsä pojan ihan samanlainen turvotus ja väsymys oli hävinnnyt gluteenittomalla ruokavaliolla tai netistä googlettamaalla löytyy iso joukko ihmisiä, jotka kokevat kutinansa helpottaneen, kun ovat vaihtaneet maitotuotteet jonkin tietyn firman proteinijauheisiin jne.

Sitten hiukankin herkkäuskoiselle tulee mieleen hyötyisikö hänkin maidottomasta, viljattomasta, tuoreruuasta koostuvasta tms. ruokavaliosta. Muutaman viikon kokeilun jälkeen tulee pettymys, ei auttanut. Ja sitten pienen ajan päästä taas seuraava kokeilu.

Raivostuttavaa tietenkin, jos henkilö tekee numeron näistä ruokakokeiluistaan ja olettaa, että muutkin osallistuu niihin yhtä lailla täydellä sydämmellä ja vielä raivostuttavampaa, jos asian osainen ei osaa ylläpitää diettiään. Eli eihän ranskanleipää vehnäjauhoista tehdä (niistähän tulee pullaa) vaan ranskanleipäjauhoista. oten kahvipöydässä pitää olla vehnätöntä, mutta ruualla ranskaleipä maistuu tai eihän pieni määrä haittaa...

Vierailija
14/15 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 13:43"]

[/quote]

Pistetääs toisinpäin: jos sut kutsuttais kahville ja tarjolla olis kermakahvi kookosöljyllä niin joisitko? Tuskin joisit, siis olet aivan järkyttävä.

Siis puolin ja toisin hyväksytään toistemme syömiset.

Vierailija
15/15 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 13:48"]Se on persoonallisuuskysymys. Joidenkin on mahdotonta suhtautua tyynen rauhallisesti asioihin. Ihan sama, mihin he hurahtavat, meno on samanlaista.

[/quote]

Se on juuri noin! Ensin tämä ei syö voita, sitten se syö pelkkää voita ja kermaa, kevyttuotteet ovat pannassa. Sitten se päättää alkaa karkkilakon, jonka jälkeen se tajuaa vian olleenkin leivässä! Leipä pois ja sitten paasataan kaikille kuinka se leipä on huonoksi ihmiselle. Seuraavaksi jätetään pois maito, jonka jälkeen kahvi, jonka jälkeen kurkku.