Löytyisikö Kuopiosta viimeisillään raskaana olevia jotka haluaisivat kuvia...
Olen valokuvauksen opiskelija, Ingmanin Käsi- ja Taideteollisuusoppilaitoksesta.
Meillä on meneillään Dokumenttiprojekti- kurssi, johon kuvaamme dokumentoiden itse valitsemaamme aihetta.
Itsekin kolmen lapsen äitinä, minua kiinnostaisi kuvata kurssityönäni lapsen ensimmäisiä päiviä joten etsinkin nyt jotakuta joka olisi viimeisillään raskaana(LA ennen helmikuun puoliväliä tai puolivälin tienoilla) ja tahtoisi itselleen kuvia lapsensa ensimmäisistä päivistä ja olisi valmis siihen että kuvia näkevät muutkin kuin perhepiiri(vähintäänkin opettajat sekä muut oppilaitoksen opiskelijat mutta mielellään toki myös käyttäisin kuvia itsekin vaikkakaan tämä ei ole pakollista).
Etsin projektiin muutamaa perhettä. Mahdollisesti olisi myös tilaisuus ottaa vauvasta studiokuvia jos perhe sitä toivoo.
Itse en veloita kuvista mitään ja perhe saa kuviin täydet käyttöoikeudet koska kyseessä on omiin opiskeluihini liittyvä projekti.
Ottamiani kuvia löytyy osoitteesta:
https://www.facebook.com/pages/Syysvaara-Photography/578565085536233
Yhteyttä voi ottaa laittamalla sähköpostia osoitteeseen syysvaara@gmail.com
Kiitos jo etukäteen.
Lilja Syysvaara
Ingmanin Käsi- ja Taideteollisuusoppilaitos, KV13.
Kommentit (40)
miks sä kuvaat eri nimellä kuin oikea nimesi on?
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 17:07"]miks sä kuvaat eri nimellä kuin oikea nimesi on?
[/quote]
Mistä niin päättelet?
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 17:07"]miks sä kuvaat eri nimellä kuin oikea nimesi on?
[/quote]
Mistä niin päättelet?
[/quote]
siitä että sukunimesi ei ole syysvaara.
Nöyryys, sitä suosittelen opettelemaan heti näin alkuun. Valokuvissa jos jossain kauneus on katsojan silmässä ja jokainen näkee kuvat eri valossa. Kokemuksen myötä profiloidut tietyntyyliseksi kuvaajaksi ja kaikki asiakkaat eivät tule jatkossakaan pitämään sinun kuviesi tyylistä. Aivan turhaan lähdet väittelemään ihmisten kanssa makuasioista tai kuvat käsittelyn tasosta, annat vain itsestäsi epäammattimaisen kuvan. Kun itse kuvaajana seisot kuviesi takana, niin se riittää.
Ammattikuvaajana kiinnitin huomioni kuvien epätasalaatuisuuteen, osa oli käsitelty yli kuten tämä profiilikuvana oleva pikkutytön kuva ja osa näytti kuin niitä ei olisi käsitelty lainkaan. Tällä hetkellä esillä olevat kuvat näyttivät perus studiokuvilta, joille löytyy kyllä on oma asiakaskuntansa valokuvamyymälöiden asiakkaana.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 18:01"][quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 17:48"]
[/quote]
Mistä niin päättelet?
[/quote]
[/quote]
Perustele?
Kenenkäs sukunimi se sitten on?
Voit ihan itse käydä katsomassa väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta onko tuo aito ja olemassa oleva sukunimi ja samalla etsiä googlesta löydätkö ketään muutakaan joka tuolla nimellä kulkisi. :)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 18:09"]Nöyryys, sitä suosittelen opettelemaan heti näin alkuun. Valokuvissa jos jossain kauneus on katsojan silmässä ja jokainen näkee kuvat eri valossa. Kokemuksen myötä profiloidut tietyntyyliseksi kuvaajaksi ja kaikki asiakkaat eivät tule jatkossakaan pitämään sinun kuviesi tyylistä. Aivan turhaan lähdet väittelemään ihmisten kanssa makuasioista tai kuvat käsittelyn tasosta, annat vain itsestäsi epäammattimaisen kuvan. Kun itse kuvaajana seisot kuviesi takana, niin se riittää.
Ammattikuvaajana kiinnitin huomioni kuvien epätasalaatuisuuteen, osa oli käsitelty yli kuten tämä profiilikuvana oleva pikkutytön kuva ja osa näytti kuin niitä ei olisi käsitelty lainkaan. Tällä hetkellä esillä olevat kuvat näyttivät perus studiokuvilta, joille löytyy kyllä on oma asiakaskuntansa valokuvamyymälöiden asiakkaana.
[/quote]
Tottahan tuokin on että pitäisi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Itseäni vain korpeaa se että en missään vaiheessa ole pyrkinyt väittämään että olisin ammattilainen. Sekä aloituksessa että suolla sivuilla lukee selvällä suomen kielellä että olen vasta juuri aloittanut opiskelut. Tiedän itsekin etteivät kuvani ole vielä lähelläkään täydellistä. En kuitenkaan tykkää siitä että aletaan väittämään minun tehneen jotakin jota en ole tehnyt. Oli kyse kuvista tai muusta elämästä.
Siilinjärveläinen äiti tarjoutuu kuvattavaksi, tosin olen vasta RV 26. Että jos tunkua ei ole ja pelkät raskaus kuvat riittävät. La vapun tuntumassa!
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 19:45"]Siilinjärveläinen äiti tarjoutuu kuvattavaksi, tosin olen vasta RV 26. Että jos tunkua ei ole ja pelkät raskaus kuvat riittävät. La vapun tuntumassa!
[/quote]
Laita sähköpostia melko varmaksi väittäisin että harjoittelisin kuvaamaan myös raskaana olevaa sekä myös keväämmällä lasta kunhan syntyy. Koskaan tuskin voi harjoitella liikaa. :)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 18:01"][quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 17:48"]
[/quote]
Mistä niin päättelet?
[/quote]
[/quote]
Perustele?
Voit ihan itse käydä katsomassa väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta onko tuo aito ja olemassa oleva sukunimi ja samalla etsiä googlesta löydätkö ketään muutakaan joka tuolla nimellä kulkisi. :)
[/quote]
Väestörekisterikeskus ei oikein vakuuta.. Alle 5 näyttää, kuten myös silloin kun hakee jotain joka ei sukunimi ole. :)
Ainakin aikaisemmin olet kulkenut toisella sukunimellä, olet toki voinut vaihtaa.. mutta miksi? ;)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 18:09"]Nöyryys, sitä suosittelen opettelemaan heti näin alkuun. Valokuvissa jos jossain kauneus on katsojan silmässä ja jokainen näkee kuvat eri valossa. Kokemuksen myötä profiloidut tietyntyyliseksi kuvaajaksi ja kaikki asiakkaat eivät tule jatkossakaan pitämään sinun kuviesi tyylistä. Aivan turhaan lähdet väittelemään ihmisten kanssa makuasioista tai kuvat käsittelyn tasosta, annat vain itsestäsi epäammattimaisen kuvan. Kun itse kuvaajana seisot kuviesi takana, niin se riittää.
[/quote]
Tottahan tuokin on että pitäisi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Itseäni vain korpeaa se että en missään vaiheessa ole pyrkinyt väittämään että olisin ammattilainen. Sekä aloituksessa että suolla sivuilla lukee selvällä suomen kielellä että olen vasta juuri aloittanut opiskelut. Tiedän itsekin etteivät kuvani ole vielä lähelläkään täydellistä. En kuitenkaan tykkää siitä että aletaan väittämään minun tehneen jotakin jota en ole tehnyt. Oli kyse kuvista tai muusta elämästä.
[/quote]
Toisaalta sitten.. Asiakkaat eivät edes kysy, jos kuvasta välittyy vaikutelma että liikaa tai huolimattomasti on käsitelty.
Joten ei mitään pointtia ole asiaa vakuutella.
"Jos olisin jo ammattilainen, en luultavammin olisi opiskelemassa enkä myöskään tekisi tätä ilmaiseksi vaan veloittaisin ammattilaisten taksat, vai mitä? Tosin luultavasti siinä vaiheessa sanoisit ettei kelpaa koska maksaa. Fakta on etten voi kehittyä ellen harjoittele ja tästä olisi kuitenkin hyötyä myös jollekulle jolla itsellään ei pysy kamera kädessä mutta toivoisi lapsestaan saavansa ne kuvat muistoksi ilman että tarvitsee maksaa niitä ammattilaisten taksoja."
Tämä asenne valokuvaajalla on hieman ikävä.
Myöhemminkään ammattilaisena et voi provosoitua teksteistä, tuolla alalla kun asiakasta pitää hyvin usein pitää oikeassa olevana. ;)
Samalla myös hieman lyttäät jo valmistuneita, ammattitaksaa pyytäviä kuvaajia. Niinkuin siitä ei tarvitsisi maksaa, kun voi saada opiskelijatyön ilmaiseksi..
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 20:17"][quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 19:35"]
[/quote]
Mistä niin päättelet?
[/quote]
[/quote]
Perustele?
[/quote]
Väestörekisterikeskus ei oikein vakuuta.. Alle 5 näyttää, kuten myös silloin kun hakee jotain joka ei sukunimi ole. :)
Ainakin aikaisemmin olet kulkenut toisella sukunimellä, olet toki voinut vaihtaa.. mutta miksi? ;)
[/quote]
Yksinkertaisesti siksi että entinen sukunimi oli hankala käytössä. Nykyisellään postitkin tulee sentään oikealla nimellä eikä jollakin joka nyt sattuu olemaan heittämällä vähän siihen suuntaan.
Ja kyllä se väestörekisterikeskuksen sivu näyttää ei oota jos nieä ei ole olemassa.
Juu. Se vaan usein herättää epäilyksiä kun joku näinkin asiakaslähtöisessä työssä yllättäen vaihtaa koko nimensä. Ihmiset ovat kovin uteliaita ja haluavat tietenkin tietää minkä takia näin on. Minä en välitä, mutta näitäkin on. :D
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 20:17"][quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 19:35"]
[/quote]
Mistä niin päättelet?
[/quote]
[/quote]
Perustele?
[/quote]
[/quote]
Yksinkertaisesti siksi että entinen sukunimi oli hankala käytössä. Nykyisellään postitkin tulee sentään oikealla nimellä eikä jollakin joka nyt sattuu olemaan heittämällä vähän siihen suuntaan.
Ja kyllä se väestörekisterikeskuksen sivu näyttää ei oota jos nieä ei ole olemassa.
[/quote]
Niin näyttää. Silloin siellä lukee "Väestötietojärjestelmässä ei ole hakemaasi sukunimeä".
Kun pelkän sukunimen hakee, löytyy ensimmäisenä googlen linkeistä treffi-sivuston ilmoituksesi.
Käytät ilmeisesti samaa nickiä joka puolella, ei ehkä kannattaisi. Ihan ystävällisenä vinkkinä.:)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 20:26"]
"Jos olisin jo ammattilainen, en luultavammin olisi opiskelemassa enkä myöskään tekisi tätä ilmaiseksi vaan veloittaisin ammattilaisten taksat, vai mitä? Tosin luultavasti siinä vaiheessa sanoisit ettei kelpaa koska maksaa. Fakta on etten voi kehittyä ellen harjoittele ja tästä olisi kuitenkin hyötyä myös jollekulle jolla itsellään ei pysy kamera kädessä mutta toivoisi lapsestaan saavansa ne kuvat muistoksi ilman että tarvitsee maksaa niitä ammattilaisten taksoja."
Tämä asenne valokuvaajalla on hieman ikävä.
Myöhemminkään ammattilaisena et voi provosoitua teksteistä, tuolla alalla kun asiakasta pitää hyvin usein pitää oikeassa olevana. ;)
Samalla myös hieman lyttäät jo valmistuneita, ammattitaksaa pyytäviä kuvaajia. Niinkuin siitä ei tarvitsisi maksaa, kun voi saada opiskelijatyön ilmaiseksi..
[/quote]
En muuten lyttää. He osaavat varmasti hommansa paremmin. Taidosta kannattaa maksaa. Kuitenkin miten he ovat sille tasolle päässeet? Olemalla kuvaamatta?
Menetkö sanomaan kampaamokouluun että he lyttäävät jo valmistuneita kampaajia? Yleensä ainakin toivottavasti tällainen tilanne on win-win tilanne sekä opiskelijalle että sille jolle "työ" tehdään. Oli kyse sitten kuvaamisesta tai hiusten leikkuusta.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 20:29"]
Juu. Se vaan usein herättää epäilyksiä kun joku näinkin asiakaslähtöisessä työssä yllättäen vaihtaa koko nimensä. Ihmiset ovat kovin uteliaita ja haluavat tietenkin tietää minkä takia näin on. Minä en välitä, mutta näitäkin on. :D
[/quote]
Itselläni on jo lapsesta asti ollut tiedossa että nimen haluan vaihtaa joten siinä ei ole taustalla yhtään mitään sen kummempaa.
Ei hyvänen aika. Lopeta vastailu hyvä nainen.. :D Jätä yhteystiedot ja anna olla. Miksi ihmeessä jäät korjailemaan ja väittelemään? Jää todella epäammattimainen kuva, kuten yllä sanotaankin.
No harjaaminen selittääkin jotain. :)
Salaliittoteoria on taas vähän huvittava argumentti tässä kohtaa.
Ihmettelin puhtaasti vaan sitä miksi profiilikuvassa on meikattu lapsi. Siltä se NÄYTTÄÄ. Sama se miten vähän sitä meikkiä on. Se ei ole kaikille positiivinen kuva, asiakkaita kun alalla on monenlaisia.