Lapsettomuuden varjo - tutkituttakaa naiset itsenne ajoissa
En ole ikinä ollut kateellinen kenellekään mistään.
Mutta nyt olen löytänyt itsestäni ajatuksen lapsettomuuden myötä, että miksi minulle on käynyt näin. Olen edelleen iloinen muiden lapsiperheonnesta ja pystyn näkemään vauvojen äitejä.
En ole yleensä tuomitseva ihminen ja jokainen tekee omat valintansa, mutta tässä lapsettomuuden hetkessä tulee ajatuksia siitä, että miksi näin kävi. Kaveripiirissä on niitä jotka ovat tehneet useamman abortin, polttaneet tupakkaa, niitä joilla on ollut yhden illan juttuja ja sukupuolitautitartuntoja, huono taloudellinen tilanne, huono parisuhde jne. Heille kaikille luoja on suonut lapsen tai lapsia melko vaivatta. Olen ollut heidän elämän kriiseissä rinnallakulkija ja tukia enkä ikinä ole tuominnut. Nyt mieleen nousee ihmetys, kuinka tilaane on tämä. Minä olen maho. Mikään maailmassa ei takaa onnea lapsen saamisesta. Lapsettomuuteeni ei ole syytä. Ei abortteja, ei sp tauteja, ei tupakointia, ei mitään. Muut saavat lapsia vaikeammistakin lähtökohdista, minä en.
Tutkituttakaa naiset ajoissa itsenne, että tiedätte tilanteenne. Vaikka olisitte eläneet kuinka terveellistä elämää, ei se takaa, että kehossanne pystyy hedelmöitymään lapsi. Se saattaa tulla yllätyksenä joillekin.
Kommentit (4)
Tämä asia on eräänlainen tabu. Moni kärsii hiljaisuudessa.
Voin lohduttaa että ei se lapsi suurta onnea tuo välttämäti. Sitä vaan luulee niin. Niin itsekin tein ja nyt kun on lapsia niin ei se arkea onnellisemmaksi ole tehnyt. Huolta lapsista on jatkuvasti.
Ei mikään tutkimus kerro etukäteen varmuudella, onko hedelmällinen. Suurella osalla kyse on selittämättömästä lapsettomuudesta.
Huono tuuri :(