Anoppi käyttäytyy kuin kotonaan
Hieman taustoja ensin. Olemme kolmekymppinen, varsin tuore pariskunta. Olemme seurustelleet vuoden, josta yli puolet olen jo käytännössä asunut miehen luona. Käytännön syistä olemme alusta asti viettäneet aikaa enemmän miehen luona, mutta virallisesti emme asu yhdessä, minulla on omistusasunto tyhjillään keskustassa. Kodiksi tätä kuitenkin kutsun yhteisestä sopimuksesta.
Ongelma on se, että suhtaudumme miehen äidin käytökseen aivan eritavoin. Kutsun häntä nyt lyhyesti anopiksi. Heillä on hyvin tiivis suhde, yhteyttä pidetään puhelimitse päivittäin ja anoppi tulee tänne ilmoittamatta ja kutsumatta lähes päivittäin. Hän touhuilee täällä kuin kotonaan, tyhjentää astian- ja pyykinpesukoneita ja petaa sänkyä. Viimeksi mainitusta suutuin, niin se on jäänyt nyt pois. Anoppi saattaa soitella minulle ja sanoa, mitä täällä pitää tehdä, viedään pihakalusteet varastoon, avataan ilmalukko piipusta, sitten hän kantaa puita saunalle ja tuo postit. Kyllä, nyt kun kirjoittaa tätä niin huh huh..
Minä olen tällä hetkellä sairaslomalla uupumuksen takia ja käyn terapiassa, tarvitsen tosi paljon omaa aikaa ja lepoa. Touhuilen täällä kyllä paljon, "emäntänä" oleminen sopii minulle hyvin ja nautin siitä. Minun on vain vaikea olla jämäkkänä, anoppi on hyvin päällekäyvä ja määrätietoinen. Edellinen keskusteluyritys hänen kanssaa paisui riidaksi, jossa minut haukuttiin horoskooppimerkkiäni myöten..
Mies ei täysin ymmärrä. Haluaisin löytää viisaan tavan toimia tilanteessa. Haluan säilyttää ihmissuhteet mutta myös itsekunnioitukseni. Mies on monesti sanonut, että kyllä äiti saa täällä touhuta. Pikkusen olen saanut siimaa, että nyt se koskee enää pihaa aivan vapaasti. Tämä on minusta inhottava tilanne, mutta erota en aio tämän vuoksi, en ainakaan tässä vaiheessa. Uskon, että jotain on tehtävissä, otetaan se sitten vaikka opin kannalta.
Kokemuksia, viisaita neuvoja?
Vain luonnehäiriöinen narsisti tulee toisen kotiin kutsumatta ja puuttuu asioihin! Älä alistu anopin kynnysmatoksi! Laita rajattomalle ja luonnehäiriöiselle anopille rajat! Suomessa on perustuslaissa säädetty kotirauha! Anopin häiriköidessä kotirauhaanne voit tarvittaessa soittaa vaikka poliisin paikalle. Estä anopin yllätyskyläilyt ja tupatarkastukset. Laita kotinne ulko-ovi lukkoon äläkä päästä anoppia sisälle. Älä vastaa anopin puhelinsoittoihin ja tekstiviesteihin. Laita numeronesto puhelimeen.
Yleisesti ohjeita kaikille, joilla on hankalat appivanhemmat : Älä pyydä koskaan äläkä ikinä anopilta mitään apua mihinkään asiaan! Sama pätee appiukkoon! Tämä itsenäisyys ja riippumattomuus tehoaa hankaliin ja tunkeileviin appivanhempiin parhaiten! Appivanhempia ei pyydetä lastenhoitajaksi eikä lapsia viedä hoitoon tai yökylään anoppilaan. Kun omistushaluiset isovanhemmat vaativat lapsenlapsia kylään ja yökylään, niin et anna heille periksi! Äiti ja isä päättävät lastenhoidosta ja lastenkasvatuksesta - eivät suinkaan isovanhemmat.
Appivanhempia ei pyydetä kotiavuksi. Heiltä ei pyydetä rahaa tai neuvoja eikä kysytä mitään apua. Jos asutte eri paikkakunnilla ja kaukana toisistanne, näitä ohjeita on helppo toteuttaa. Puolison pitää olla Sinun puolellasi. Jos puolisosi asettuu vanhempiensa puolelle, saat taistella yksin tuulimyllyjä vastaan!