***TAMMENTERHOJEN MAANANTAI***
[color=blue] Heips kaikille pitkästä aikaa! Palailin töihin lomilta ja nyt meinaan mennä lukemaan teidän viime viikon kuulumisia heti kun ennätän! Toivottavasti viikko on ollut mukava kaikilla!
Eilen oli gallupia siitä, että kysytäänkö kumpi on tulossa. Kyllä sen verran uteliaita ollaan että meinataan sitten 4d-ultrassa kysäistä jos vaavi suostuu sen näyttämään.
Esikko antoi vauvalle jo lempinimen, Ruu. Ihan kiva juttu koska itse en onnistu koskaan keksimään tulokkaalle tekonimeä.
Maha on aika iso jo ja iltaisin liikkeet tuntuu selvästi kun köllöttelee selällään kaikessa rauhassa.
Palailen vielä myöhemmin kertomaan lomakuulumisia. Nyt töiden pariin!
Kataya ja Ruu 14+6
Kommentit (34)
Meillä Vantaalla (ja oli myös Helsingissä) käynnit on noin kuukauden välein, loppupuolella parin viikon välein ja sitten viikon välein. Kyllä mä kysyisin väliin jotain aikaa, musta on ihan kiva aina käydä neuvolassa.
RASKAUDEN SEURANTAKÄYNNIT NEUVOLASSA
No: Ajankohta Kohderyhmät Vastaanotto
1. 8-12 rvk Kaikki (ensisynnyttäjä ja uudelleen synnyttäjä)
TERVEYDENHOITAJA / KÄTILÖ
2. 8-12 rvk Kaikki (ensisynnyttäjä ja uudelleen synnyttäjä)
LÄÄKÄRI
3. 13-15 rvk Kaikki (ensisynnyttäjä ja uudelleen synnyttäjä)
4. 17-20 rvk Kaikki (ensisynnyttäjä ja uudelleen synnyttäjä)
5. 24-26 rvk Kaikki (ensisynnyttäjä ja uudelleen synnyttäjä)
6. 28 rvk Kaikki (ensisynnyttäjä ja uudelleen synnyttäjä)
LÄÄKÄRI
7. 30 rvk Ensisynnyttäjä
8. 32 rvk Kaikki (ensisynnyttäjä ja uudelleen synnyttäjä)
9. 34 rvk Ensisynnyttäjä
10. 36 rvk Kaikki (ensisynnyttäjä ja uudelleen synnyttäjä)
11. 37 rvk Ensisynnyttäjä
LÄÄKÄRI
12. 38 rvk Kaikki (ensisynnyttäjä ja uudelleen synnyttäjä)
13. 39 rvk Ensisynnyttäjä
14. 40 rvk Kaikki (ensisynnyttäjä ja uudelleen synnyttäjä)
15. 41 rvk Kaikki (ensisynnyttäjä ja uudelleen synnyttäjä)
16. Heti syn. jälk. Kaikki (ensisynnyttäjä ja uudelleen synnyttäjä)
17. 2-3 kk syn. jälk. Kaikki (ensisynnyttäjä ja uudelleen
synnyttäjä)
LÄÄKÄRI
kyllä niinku tuntus jäävän sulla yks aika pois??
soita ja varaa aika myös väliin...
Joka neuvolakäynnin aluksi annetaan virtsanäyte, josta tutkitaan valkuainen ja sokeri. Virtsassa oleva valkuainen voi olla oire raskausmyrkytyksestä, virtsatietulehduksesta tai liian vähäisestä juomisesta.
Tuollaista löysin siitä valkuaisesta,espoon sivuilta.siellä oli myös noista nla käynneistä..
https://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10224
Maria ja himpula (taas)
Taulle: Jos on valkuaista virtsassa, voi se olla merkki raskausmyrkytyksestä. TH oli kyllä aika karu, jos ei sulle mitään selvittäny :-( Ihan jo tuonkin takia sun olis hyvä olla tarkemmassa syynissä! Soita ihmeessä ja kysy uusi aika vaikka jo parin viikon päähänkin, ettei ainakaan tarvi paria kuukautta murehtia raskaudenkulkuaan ja omaa vointiaan. Toivottavasti tuo itse-tylyys olis vaan joku kesälomanpaikkaaja ja ens kerralla saisit vähän parempaa huolenpitoa!
G: Emme halua tietää sukupuolta, eikä Vaasassa sitä paitsi sitä kerrotakaan. " Sillä ei ole lääketieteellisesti mitään merkitystä, joten minä en asiaan ota kantaa!" kommentoi paikallinen tk:n ultraaja ystävälleni, joka asiaa kysäisi...
G: Olen sisustaja-koristemaalari, mutta viimeiset kolme vuotta olen ollut hoitotuella ja aion tulevaisuudessakin jatkaa samalla " uralla" . Ehtiihän noita hommia myöhemminkin sit tehdä, kun ei sillä lailla päivitettävä ala ole. Ammattini on siis mamma ;-)
(.) Möyrintää ja pieniä potkujakin jo. Ihanaa, kun ei tarvitse enää miettiä ja murehtia, onko siellä elämää yleensäkään! Istukka on kuulemma takana alhaalla ja ehkä sen takia nuo liikkeetkin on tuntunu jo useamman viikon ajan.
Muumimaailmassa käyneille kysymys; missä majoituitte ja mitä mieltä olitte majoituksesta? Suuntaamme sinne parin viikon sisään ja ottaisin kiitollisuudella vinkkejä vastaan!
Ottilialle voimahalit! Luulin, ettei porukkamme enää pienene, mutta niin se elämä osaa olla julma. Jaksamista!!!
¨c¨16+4
Valitettavasti tämä th on mulla jatkossakin. Täytyy vaan nyt sitten soittaa sinne ja varata uus aika, kyllä kaks kuukautta tosiaan tuntuu pitkälle ajalle. En muista sitäkään, että missä vaiheessa ne neuvolasta antaa ne kelan paprut, täytyy sekin kysyä.
Huomenna vien aamulla labraan uuden näytteen, niin toivottavasti selviää, että mikä on vai onko mitään.
Päänsärky ainakin kiusaa taas, siihenkään ei th siis ottanut mitään kantaa. Mutta muistaakseni täällä muillakin on päänsärkyä ollut, niin ilmeisesti normaali raskausoire.
Mulla tosiaan eka raskaus oli lähes oireeton, hyvä kun edes tiesi raskaana olevansakaan =) Siks oon nyt ihan pihalla kaikesta ja kaikki huolettaa.
-tau- taas...
Mulla oli jäätelöä, banaaniviipaleita, vaahterasiirappia ja raparperihilloa:) Oli kyllä hyvää:)
Hitsi ku hermostuin äsken kun mun piti tehä pestokastiketta ja oon tottunu tekeen sen tietyllä tavalla ja sit tajusin et no siihenhän tulee parmesania ja se on ulkomaista, joten en tiiä onko tehty pastöroidusta maidosta. Kysyin sokkarilta mistä sen juuton ostin ja he sanoivat että on ilmoitettu jos on pastöroimattomasta maidosta, mutta en oikein usko..ulkomaisethan yleensä ei oo turvallisia. No, etinpä uuden ohjeen mihin ei tullu parmesaania mut en oo sitä vielä tehny. Onpa hankalaa..ja nyt mielessä kummittelee kaikki fetasalaatit ym.jotka oon jossain ulkona syöny kun vielä googletin tota listeriaa ja siellä maalailtiin vauvalle aivokalvontulehdukset ym :(
Jeps, no nyt iltapalalle!
-Beijaflor
Tau79: mulla on kans ihan samanlainen terkkari. EI yhtään tee mieli mennä neuvolaan, kun se on niin puhumaton ja tekee vain just ne tutkimuksensa ja sanoo, että kaikki on ok ja hei, hei! Tuli vain mieleen ku ollaan samoilta suunnilta, että ettei vaan olis sama terkka... Olis aika sattuma.
Mulla omaan napaan kuuluu kovasti kasvamista ja turvotusta. Painon noususta ei ole tietoa, kun ei ole puntaria. Herkut kyllä maistuu. Supistelu on minun riesa näköjään tässäkin raskaudessa. Yöllä herättelee, kun maha on ihan kipeä. Se on vain kestettävä kai. Vauvan liikkeet tuntuu kivasti. Lonkka paukahtelee selän puolelta aina kun lähtee liikkeelle, jos on istunut jonkin aikaa.
Hei kertokaa ihmiset jotain vinkkiä miten tän naaman sais jotenkin ihmismäisen näköiseks eikä tartteis näyttää näppyläiseltä. Mulla noi näppylät on ihan finnejä. Onko kosmetologilla käynnistä hyötyä.
Joop pikaisesti piti vain käydä, mutta tästä tulikin sepustus.
Tuisku ja kirppunen 16+5
En oo aikaisemmin tajunnut katsoakaan ketä muita täällä P-K:sta. Onko sun th:n nimi Uotila? Jos on, niin sit varmaan sama täti.
Tää on tosiaan kuin jokin kone, ei omaa minkäänlaisia sosiaalisia taitoja. Tosi ikävää varsinkin ekaa odottavien kannalta, kun se eka raskaus on kuitenkin aina niin uus ja jännä juttu ja tekee mieli jutella ja kysellä ja sit jos saakin tuollaista liukuhihnakohtelua, eikä mitään asioita kommentoida/selvitetä. =(
-tau- joka nyt vaan roikkuu koneella edelleen...
Sama tyyppi!! Mikä sattuma. Se on nimittäin ihan leipiintyny hommaansa. Ainaki tuntuu ihan siltä. Sittenhä me asutaanki ihan lähekkäi...Kuka sul oli aikasemmi. Oliko Kallinen? Mulla oli ja oli tosi mahtava tyyppi. Vai oliko se nii, et sul vaihtu kesken vai mites se nyt menikään. Näin harva pää mulla on...*nolostuu*
Tuisku
Parmesania ihan suositellaan Italiassa raskaanaoleville kalsiumin lähteeksi ja pikkulapsillekin ensimmäiseksi ruoaksi pastan seuraksi. Maitoa ei pastöroida, mutta kun se juusto kypsyy ja kuivuu niin kauan (useita vuosia), niin se on ihan turvallista syötävää. Asuin itse vajaat 10v. Italiassa ja siellä ollaan _todella_ tarkkoja ruokien kanssa, että mitä saa syödä, mitä ei ja Parmesania ehdottomasti saa.
Jep! Edellinen th tosiaan oli tuo Kallinen ja aivan huippuihana ja asialleenomistautuva! Harmi, kun nyt on sit just täysin päinvastainen!
Kun näin samoilla nurkilla asutaan ja samassa kuussa la, niin aattelin, että ehkä voistais vaihtaa vaikka ihan sähköpostiakin? Jos kiinnostaa, niin tässä osoite: kreisikala @ gmail.com Nuo välit vaan pois osoitteesta. (ei tartte sit tälleen huudella =) )
-tau-
Palattiin jo perjantaina kotiin neljän viikon veneilyreissulta, oli ihan kiva jo tullakin. Lapsukainen jäi vielä viikoksi mummon ja ukin matkaan kun päiväkoti on suljettu heinäkuun loppuun. Elellään vähän niinkuin " nuorena parina" . Kävin töissäkin, mutta kun polvi on nyt reistannut pari viikkoa ja menee vaan pahemmaksi, antoi työpaikkalekuri viikon sairaslomaa ja lähetteen ortopedille. Kiva mennä töihin lomalta ja ilmoittaa että jäänkin saikulle, mutta ei auta kun ei pääse edes kunnolla kävelemään...
Masu: vointi ollut ihan ok, huono olo on jotakuinkin ohi. Pieniä supistuksia tai samantyylisiä mahan piukkenemisia on ollut, lähinnä kun on kävelty reippaasti tai olen tehnyt jotain fyysisesti raskaampaa. Esikoisen kanssa jäin saikulle kun suppareita tuli vähän liikaa pitkin päiviä viikon 30 jälkeen. Toivottavasti vaan jotain kiinnittymis tms juttuja. Liikkeitä olen mielestäni jo muutamana päivänä tuntenut ja välillä selällään ollessa tuntuu ihan selkeä pallukka jossain kohdin mahaa :-)
G työ: olen asiakaspalveluassistentti nimikkeeltäni, vastaa myyntisihteerin hommeleita eli tilausten vastaanottoa, asiakaspalvelua ja miljoonaa muuta juttua.
G sp: ei haluta tietää
Oliko yksi painokysely? No loman aikana tuli pari kiloa ja taisi johtua vaan mässäilystä :-( Täytyy taas katsella vähän mitä suuhun laittaa...
Huomenna neuvolaan, pääsee kuuntelemaan sydänääniä. Ennen lomaa ei vielä kuulunut kun oli viikkoja 12+jotain. Toivottavasti kaikki ok... Ensi viikolla olisikin jo rakenneultra, on mennyt aika lomalla nopeasti.
Aurinkoista viikkoa kaikille!
Mirabella ja Albert rv 17+0