Ekonomisti: "Köyhtymisemme on alkanut"
Vaikka maailmalta kuuluu jo vähän parempaa, tästä tulee Suomen pisin rauhanajan laskukausi ainakin 150 vuoteen, jonka ajan tilastoja bkt:stä on tehty
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288645689102.html
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 11:37"]
Enpä usko, että tähän keskusteluun tulee muuta kuin provoviestejä, mutta aion silti yrittää.
Olen ekonomistin kanssa samaa mieltä. Asuinseudullamme (pk-seutu) asuntojen hinta on noussut 2000-alun vuosista enemmän kuin reaaliansiot (oman asunnon ostimme halvalla puoliksi tuurilla). Samalla rakennusten työvoima tuodaan Etelä-Helsingistä-kuten tuttavani rakennusalalla sanoo.
Muu "kotimainen" työ joko myydään ulkomaille tai ulkoistetaan ulkomaille tai sekä että. Ainoa mahdollisuus on alentaa palkkoja Saksan malliin, vaikka kukaan ei halua aiheesta puhua. Julkinen sektori kutistetaan seuraavien kymmenien vuosien aikana, koska väki vanhenee ja rahaa tarvitaan jostain. En itse odota saavani eläkettä ja pohdin, mihin voisin sijoittaa rahani asunnon ja hajautettujen osakkeiden lisäksi.
[/quote]
Minä aion ostaa asunnon jostain uudehkosta EU-maasta. Esim. Balkanilla on hyvin edullista asua, ja kohtuullisillakin osinkotuloilla on mahdollista selvitä hengissä, jos ei sairastu vakavasti. Itseäni pelottaa eniten Suomen pörssiyritystenkin niiaaminen. Nykyään kannattaisi sijoittaa vaikka Etelä-Eurooppaan, siellä taloudet kasvavat jo hyvin.
[/quote]
Mielenkiintoista. Hyvä kuulla uusia näkökulmia. Luotan täkäläiseen oikeusjärjestelmään (toki poikkeuksiakin on) ja asuntomme on keskeisellä sijainnilla kasvanut korkoa. Vaikka asuntojen hinnat laskisivat, ei tulisi mieleenkään myydä. Etelä-Euroopasta olen kuullut siellä asuvilta tutuilta, että hometta on ja löytyy usein. Briteissä asuessani homeen päälle vain maalattiin uusi maalikerros. Balkanilla mietityttää korruptio. Olen jokseenkin skeptinen asunnon oston suhteen Balkanilta, mutta never say never.
[/quote]
Olen tietoinen ongelmista, mutta toisaalta meillä on tuttuja, jotka ovat onnistuneesti hankkineet asuntoja kehittyvistä Itä-Euroopan maista. Jos välit hallintoon on kunnossa, ongelmia ei välttämättä tule, tai ne voi hoitaa. Suurin vetotekijä on hinnat, jotka ovat todella edulliset. Itsekin olen asunut läpihomeisessa talossa Englannissa, mutta ilman mitään oireita, joten minua ei home hirveästi pelota jos samaan pakettiin kuuluu huono lämmöneristys.
Tallinnakin on hyvä vaihtoehto, ja sieltä pääsee nykyään niin helposti Suomeen, ettei suomalaisilla oikeastaan ole mitään syytä pysyä Suomessa ;)
Vierailija kirjoitti:
Suomen metsienkin piti loppua jo 1800-luvulla, kun hakattiin puuta niin paljon!
Metsäthän on loppunut hyvin pitkälle.
Pelkkä läjä puita EI TEE metsää. Metsän muodostumisessa menee satoja vuosia.
Nämä niin sanotut talousmetsät EI ole metsiä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 11:26"]
Lisää porukkaa julkiselle sektorille, ja isot palkankorotukset! Nih. Kyllä Suomi nousee.
Eiku pihalle vaan porukkaa kuin pipoo vaan, että työnantajalle jää enemmän rahaa tuhlattavaksi. Loputkin yritykset halpamaihin. Ja sosiaalietuudet leikataan kaikki.Tällä saadaan Suomeen sitä todellista kasvua ja hyvinvointia.
Yrityksen ainoa funktio on tuottaa rahaa. Se ei ole hyväntekeväisyyttä eikä se on yhteiskuntaa varten. Se on olemassa rahan tekemistä varten.
Siksi yritys pyrkii aina maksimoimaan voittonsa kaikkia mahdollisisa keinoja käyttämällä
Vierailija kirjoitti:
Köh. Juuri uutisoitiin, että viime vuonna sijoitettiin ennätyssumma sijoitusrahastoihin. Helsingin pörssi nousi viime vuonna 23%. Valtio keräsi enemmän verotuloja kuin edellisenä vuonna. Asuntojen hinnat jatkavat nousua.
Mä en näe tässä mitään merkkiä siitä, että meillä menisi huonommin kuin aikaisemmin. Kasvu ei ehkä ole yhtä kovaa kuin aikaisemmin, mutta ei tässä nyt olla myöskään 50-luvulle palaamassa.
Asuntojen hintojen nousu on huono asia ei hyvä asia
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 11:37"]
Enpä usko, että tähän keskusteluun tulee muuta kuin provoviestejä, mutta aion silti yrittää.
Olen ekonomistin kanssa samaa mieltä. Asuinseudullamme (pk-seutu) asuntojen hinta on noussut 2000-alun vuosista enemmän kuin reaaliansiot (oman asunnon ostimme halvalla puoliksi tuurilla). Samalla rakennusten työvoima tuodaan Etelä-Helsingistä-kuten tuttavani rakennusalalla sanoo.
Muu "kotimainen" työ joko myydään ulkomaille tai ulkoistetaan ulkomaille tai sekä että. Ainoa mahdollisuus on alentaa palkkoja Saksan malliin, vaikka kukaan ei halua aiheesta puhua. Julkinen sektori kutistetaan seuraavien kymmenien vuosien aikana, koska väki vanhenee ja rahaa tarvitaan jostain. En itse odota saavani eläkettä ja pohdin, mihin voisin sijoittaa rahani asunnon ja hajautettujen osakkeiden lisäksi.
[/quote]
Minä aion ostaa asunnon jostain uudehkosta EU-maasta. Esim. Balkanilla on hyvin edullista asua, ja kohtuullisillakin osinkotuloilla on mahdollista selvitä hengissä, jos ei sairastu vakavasti. Itseäni pelottaa eniten Suomen pörssiyritystenkin niiaaminen. Nykyään kannattaisi sijoittaa vaikka Etelä-Eurooppaan, siellä taloudet kasvavat jo hyvin.
[/quote]
Mielenkiintoista. Hyvä kuulla uusia näkökulmia. Luotan täkäläiseen oikeusjärjestelmään (toki poikkeuksiakin on) ja asuntomme on keskeisellä sijainnilla kasvanut korkoa. Vaikka asuntojen hinnat laskisivat, ei tulisi mieleenkään myydä. Etelä-Euroopasta olen kuullut siellä asuvilta tutuilta, että hometta on ja löytyy usein. Briteissä asuessani homeen päälle vain maalattiin uusi maalikerros. Balkanilla mietityttää korruptio. Olen jokseenkin skeptinen asunnon oston suhteen Balkanilta, mutta never say never.