Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G-Herpes ja parisuhteen aloitus

Saasta
20.10.2020 |

Onko sinulla tai kenties kumppanillasi ollut genitaaliherpes tavatessanne? Onko asia koitunut suhteen esteeksi, ollut esim. pakkien syy? Voisitko seurustella ihmisen kanssa, jolla tämä?

Itselläni teinivuosina suuseksistä (oireeton huuliherpes kumppanilla) saatu HSV-1, ei enää koskaan oireillut ensimmäisen kerran jälkeen. Silti asian olen joka kerran suhteen alussa ennen seksiä ottanut puheeksi, eikä se ole ketään karkoittanut. Nyt on edessä taas tilanne, jossa asia on kerrottava. Silti ahdistus ja häpeä on valtava. Haluaisin vertaistukea ja kokemuksia omieni lisäksi

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ei. Voisin.

Mistä sitä tietää onko hpv tai herpes jos ei ikinä ole oireilut.

Vierailija
2/17 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jos ei ikinä ole oireita ollut niin ei sitä tiedäkään. Mulla nyt on kerran ollut ja lääkäri totesi testin otettuaan HSV-1:sen, joten mun on pakko se aina kertoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut, mutta voisin alkaa suhteeseen.

Vierailija
4/17 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko harrastaneet suojaamatonta seksiä kumppaneidenne kanssa, jos kumppanilla ei ole ollut sukupuolitautia? Eli siis olette tartuttaneet kumppanin.

Vierailija
5/17 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko harrastaneet suojaamatonta seksiä kumppaneidenne kanssa, jos kumppanilla ei ole ollut sukupuolitautia? Eli siis olette tartuttaneet kumppanin.

En ilman asiasta etukäteen informoimista. Exäni omasta halustaan jätti kondomin pois, mutta koskaan ei tullut oireita, joten en usko tarttuneen. Mahdollista toki, mutta ensi-infektio usein kyllä erittäin huomattava - ainakin monella. Ap

Vierailija
6/17 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Kerroin kahdelle. Toinen ghoustas, toisen kanssa menin naimisiin. Oikea ihminen ei peräänny. Hyvä testi kertoa se ajoissa.

Vierailija
7/17 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tartunnan nykyiseltä mieheltäni. Hän ei tiedä mistä on sen saanut, oli nuorempana paljon irtosuhteita eikä aina käyttänyt kumia. Kun sain ensimmäisen kerran oireita (7 vuotta sitten) ja herpes todettiin, mies oli todella järkyttynyt. Kertoi ettei ole koskaan oireillut millään tavalla. En usko että valehteli, mutta en rehellisesti sanottuna myöskään tiedä voiko sitä kantaa täysin oireettomana tai onko se yleistäkin. Mies jätti pitkään myös huomioimatta erään ihan muun terveysvaivan, ennen kuin lopulta meni lääkäriin, niin epäilen että on voinut suhtautua samalla tavalla lieviin herpesoireisiin ja unohtanut sitten kokonaan. Ja tuolloin kun herpes minulla todettiin, olimme tunteneet 4kk, niin ehkä ei uskaltanut kertoa oireilleensa joskus.

No, ihan sama se on. Ei ole hänellä ainakaan meidän suhteen aikana oireillut ja minäkin vain kahdesti sen ensioireilun jälkeen, huomattavasti lievempänä. Kyllähän sen asian kanssa elää, en koe ongelmana, mielestäni aika samanlainen kuin huuliherpes, ikävä, mutta ei vakava vaiva.

Toki asia olisi eri, jos eroamme joskus ja asia pitäisi ottaa puheeksi uuden kumppanin kanssa. Varmasti jännittäisi, onhan sillä tosi ikävä kaiku, sellainen leima. Mutta uskon että kuka tahansa fiksu aikuinen ymmärtää, että herkules voi olla kenellä vain, vaikkei mitään villiä koko kylän sängyssä hyppimistä olisi harrastanutkaan. Minulla on ollut kaksi kumppania ennen nykyistä puolisoani, joten en usko että olen millään mittarilla kovinkaan menevää seksielämää viettänyt.

Vierailija
8/17 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin hiljaa niin kauan kuin ei esiinny mitään rakkuloita. Sen jälkeen ihmettelisin, mistä ovat mahtaneet olla peräisin.

Vierailija
9/17 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupsis, herkules on automaattisen tekstinsyötön mielestä sama asia kuin herpes.

Vierailija
10/17 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin hiljaa niin kauan kuin ei esiinny mitään rakkuloita. Sen jälkeen ihmettelisin, mistä ovat mahtaneet olla peräisin.

No sehän on vastuullista ja reilua.

Vierailija
11/17 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti jos ei ikinä ole oireita ollut niin ei sitä tiedäkään. Mulla nyt on kerran ollut ja lääkäri totesi testin otettuaan HSV-1:sen, joten mun on pakko se aina kertoa.

Ei ole mikään pakko. Olet vain niin kuin et tietäisikään. Miksi antaa tasoitusta niille, jotka eivät koskaan käy testeissä?

Itse kiellän aina HSV:n testaamisen. Aivan turhan stigmatisoiva tauti, jota ei pitäisi koskaan testata.

Vierailija
12/17 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Kertonut aina kumppaneille kukaan ei ole vielä sen takia antanut pakkeja. Eikä kukaan ole ainakaan maininnut jälkikäteen että olisi saanut tartunnan.

Vierailija
13/17 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään pakko. Olet vain niin kuin et tietäisikään. Miksi antaa tasoitusta niille, jotka eivät koskaan käy testeissä?

Itse kiellän aina HSV:n testaamisen. Aivan turhan stigmatisoiva tauti, jota ei pitäisi koskaan testata.

Eikös tää ole laitonta, josta voisi haastaa oikeuteen? Siis se, että jos kyseinen tauti on todettu aiemmin. Tietysti voi vedota "unohtaneensa" kun ei vuosiin oireillut. Mutta ei se kiva olisi oikeuteen joutua.

Vierailija
14/17 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tää ole laitonta, josta voisi haastaa oikeuteen? Siis se, että jos kyseinen tauti on todettu aiemmin. Tietysti voi vedota "unohtaneensa" kun ei vuosiin oireillut. Mutta ei se kiva olisi oikeuteen joutua.

Ei voi. HIV:n tietoinen levittäminen on tuomittu pahoinpitelynä, mutta ei herpeksen kaltainen täysin vaaraton tauti mitään seurauksia aiheuta, vaikka siitä ei sanoisikaan.

Huomatkaa, että jos vain teeskentelet, ettet tiedä, olet tasan samalla viivalla kuin joku, joka ei ole koskaan käynyt testeissä. Jos kumppania oikeasti kiinnostaa, hän pyytää nähdä testitulokset.

Vierailija
15/17 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin huvittavaa, että herpes (etenkin jos HSV-1) on yläpäässä joku harmiton yskänrokko ja alapäässä hävettävä ja syntinen asia, vaikka ei koskaan oireilisikaan. Eihän sitä ole kiva saada tietenkään ja hienoa, että toimit vastuullisesti. Joidenkin tutkimuksien mukaan joka kolmas herpestä kuitenkin kantaa ja suuseksin yleistymisen myötä yhä useampi saa juurikin sen perinteisen huuliherpeksen alakertaan.

Vierailija
16/17 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSV paranee itsekseen. Ei tuosta kannata mainita, jos ei vastikään ole ollut rakkuloita.

Vierailija
17/17 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin aika yllättynyt jos itselläni ei 1 eikä 2 tyypin herpestä kumpaakaan olisi. Kyllähän ne tarttuvat oireettominakin ja seksikumppaneita on kuitenkin ollut ihan sopiva läjä. Ei ole koskaan oireillut, mutta epäilen kantavana jompaa kumpaa ainakin, huuliherpeshän tarttuu helposti vaikka juomalasista ja toisella vanhemmistani oli se (joten luulen että molemmilla vaikkei oireillut). Olen tiedottanut, että hiv:ä ja klamydiaa minulla ei ainakaan ole, mutta herpestä tai sen kummempia ei ole edes koskaan testattu. Toki aivan sokkona ilman kumia ei harrasta uppo-outojen kanssa, joten herpeksen tarttumista lähinnä epäilen (vaikka voihan taudin saada vaikka aviossakin). Ei ole ikinä estänyt minkäänlaista seksikohtaamista, toki olen nainen ja miehet ehkä ottavat seksissä näitä riskejä vähän helpommin. Tai ainakin miehet joiden kanssa olen ollut eivät varmaan olisi kieltäytyneet vaikka olisin sanonut että nyt on ovis ja kumiallergia ja paha vauvakuume, niin vie muna miestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä