Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko tyttöni 1.5 v autistinen?

Vierailija
23.01.2014 |

Tyttö 1, 5 v ja välillä tulee sellainen olo että kaikki ei ole niin kuin pitäisi.  Motorisesti hyvin kehittynyt. Kävellyt 1 vuotiaana ja nyt melkein jo juoksee. Syö nätisti itse.kiipeilee ja tulee pylly edeltä alas. nukkunut aina huonosti ( korvalapsi). Potalla istuu hetken mutta ei kauan. Joskus tulee pissa. Leikkii kyllä kaikilla leluilla ja leikkii esim että auto ajaa, laittaa ruokaa, pyyhii pöydän jne. Villistelee veljensä kanssa. 

Sanoja on 8 kpl ja puhuu paljon vaan ns omaa kieltään. Hoitotädillä onenemmänkin kiinnostunut koirasta kun tädistä tai muista lapsita. Osoittaa jos jotain näyttää tai haluaa. Halaa ja antaa pusuja jos pyytää. 

Aistiherkyyttä en ole huomannut. 

Hoitotädille jää mielellään ja itkuja ei ole tullut lähtötilanteissa ollenkaan? Vilkuttaa iloisesti??? Kun hänet hakee niin voi kyllä puskahtaa pieneen itkunalkuun. 

Katsekontakti ei ole yhtä hyvä kuin muilla lapsilla minusta. Harvoin katsoo minua jos on sylissä. Jos hänet nostaa lattialta niin ei katso silmiin. Reagoi omaan nimeen ja ymmärtää puhetta kuitenkin todella hyvin.

Tuo katsekontakti ihmetyttää ja se että ei ota muihin kuin perhejäseniin helposti kontaktia. Ei minusta kuitenkin viihdy vaan omissa leikeissään. 

Onko vaan kuvittelua tämä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ajatelleeni aikoinaan pojastani samalla lailla ja ihan normaaliksi kasvoi kuitenkin. Oli vaan niin kovin haaveissaan kuten on välillään edelleen, ikää 9v. Poika alkoi kaivata selkeästi enemmän syliä ja ottaa kontaktia noin parivuotiaana. Vielä nykyäänkin tulee monta kertaa päivässä halaamaan, kaivautuu kainaloon ja sanoo rakastavansa mutta ei vieläkään tykkää katsoa silmiin :D

ihan normaali poika ja paljon hyviä kavereitakin.

Vierailija
2/15 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuullosta oudolta. Meillä molemmat oppi puhumaan kaksivuotiaana. En ollu huolissaan kun muuten asiat suju. Tiiäntuosta katsekontaktista, en oo koskaan tarkkaillu suuremmin mutta lähtökohtaisesti vanhempi lapsemme ottaa enemmäm kontaktia ja tuijottelee ja nuorempaa ei paljon kiinnosta :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistinen lapsi ei yleensä reagoi puheeseen, vaikka ymmärtäisikin. Oma lapsi lievä tapaus, mutta tämä puheeseen reagoimattomuus on ollut silmiin pistävin ominaisuus. Eikä vilkuttanut koskaan kellekään. 

Vierailija
4/15 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en olisi huolissani

Vierailija
5/15 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on autistinen tyttö ja jos olisin pyytänyt häneltä tuonikäisena haleja ja pusuja hän olisi vaan jatkanut omia puuhiaan. Minäkin korostaisi tuota puheeseen reagoimista ja jos sanojakin on jo tuossa iässä niin hyvä.

Vierailija
6/15 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minunkaan poika puhunut 1,5 v iässä kun muutaman sanan. En ollut huolissani. En osaa sanoa tarkalleen oliko jo 2 v kun puhetta alkoi tulla solkenaan. Ei osannut lukea sujuvasti kun koulun aloitti mutta todistus kertoo että loistavasti menee.

Vierailija
7/15 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ota pitkää katsekontaktia, vilkaisen vaan. Huomasin että esikoinen tekee samoin. Aloin itse skarpata ja kuopus katsoo silmiin. Miten itse teet

Vierailija
8/15 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson silmiin. Mies katsoo jalkojaan kun puhuu. Ap

Vierailija
9/15 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo mitenkään epänormaalia että 1,5v ei ole

Vielä juuri kiinnostunut muista lapsista.

Huono katsekontakti voi johtua myös esim heikosta näöstä.

Vierailija
10/15 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta noukkii ja nääkee hyvinkin pienet esineet ja murut. Tiedä sitten. Ap

Vierailija
11/15 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan tavallinen tuonikäinen!

Pienten ryhmän hoitaja

Vierailija
12/15 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan normaalilta. Kun itkuun purskahtaa sinut nähdessään, voi se tarkoittaa, että muistaa äidin ja on ollut ikävä. Entäs jos unohtaisit välillä kiireet ja huushollihommat, ja kokeilisit antaa enemmän aikaa. Menet vaikka sinne lattialle pötkötteleen, kun lapsi leikkii vieressä. Juttelet hänelle hellästi ja hymyilet paljon. Ja monena iltana sama. Vietät aikaa hänen kanssaan, niin pääset perille, millainen persoona

Vierailija
13/15 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen..jos lievä kiintymyssuhteen häiriö (äiti kiireinen, mennyt päiväkotiin kovin varhain) niin sen voi korjata vielä. Olen huomannut omassa lapsessa samaa. Tein lliikaa töitä. Sitten kun elämä rauhoittui ja vietin aikaa, osoitin rakkautta lapselle, niin tämä puhkesi kukkaan

Vierailija
14/15 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalilta kuulostaa. Lapsi ilmaisee myös katseellaan tarvetta kontaktiin. Oma esikoiseni, jolle olin todella läsnä, puuhaili mieluumin kaiken jännittävän parissa, sillä pääsi liikkumaan ja koko maailma oli auki. Sori vaan, mutta lepertelevä äiti sai vain vilaisun silloin tällöin, ja minun todettiin olevan paikalla. Riitti lapselle.

Ajattele asiaa lapsen kautta, maailma on auki ja hän tieää, että olet siellä.

Vierailija
15/15 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään syytä huoleen. Autistinen lapsi ei ota katsekontaktia, ei puhu yhtään sanaa vielä tuossa iässä, vetäytyy omiin oloihinsa, järjestää yksin  palikoita tms. riviin. Olen itse vaikeasti autistisen lapsen kummitäti. Kaikki mitä kerrot, kuulostaa täysin normaalilta. Älä huolehdi turhia!