Teini ei halua luistella,koska luistimet sattuvat jalkoihin
Mitä tässä pitäisi tehdä? Vaivasenluu leveän lestin lisäksi on tuonut myös muita kenkäongelmia,mutta liikuntanumero kuulemma nyt laskee,jos teini ei luistele.Teinillä on hokkarit,eli leveimmät luistimet on mitä löytyy,mutta jalka tulehtuu helposti jos siinä pitää puristavia kenkiä,tai tässä tapauksessa luistimia.Opettaja vaatii lääkärintodistuksen,vaikka on itse nähnyt jalan.Mitä tekisitte? Haluaisin toisaalta pakottaa teinin jäälle edes hetkeksi,mutta sitten se jalka tulee kipeäksi.
Kommentit (28)
Totta kai hankit lääkärintodistuksen. Eihän se opettaja nyt ilkeyttään sitä vaadi, vaan on hänelläkin oltava joku todistus siitä että miksi yksi saa vapautuksen luistelusta.
Joka vuosi ne koivet aluksi kipeytyy. Ajan myötä, muutaman luistelukerran jälkeen menee ohi, ainakin mulla.
Tämä vaiva kulkee suvussa,kengillä ei ole mitään tekemistä sillä vaiva on vain toisessa jalassa.Minullakin on vaivasenluu vain toisessa jalassa,samoin oli äidilläni ja mummollani. 3 lääkärintodistusta on aikasemmilta vuosilta,mutta luulevat varmaan sen jalan paranevan aina talvisin.
ap
Mullakin sattui luistellessa aina jalkapohjiin. Mutta luistelin silti.. Eiköhän teinisi sen verran pysty luistimien kanssa jäällä seisoskelemaan, että ope ei hiilly ihan.
Olisiko mahdollista mennä kauppaan ja kokeilla kaikenmoisia luistimia?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:10"]
Joka vuosi ne koivet aluksi kipeytyy. Ajan myötä, muutaman luistelukerran jälkeen menee ohi, ainakin mulla.
[/quote]
Luisteletko usein vaivasta huolimatta? Itse muistan myös kuinka tuo epämuodostuma tulehtui koulussa,kun oli liikuntaa ja kipeähän se oli mutta helpotti jo seuraavana päivänä.Ja miksi muuten vieläkin on vallalla sellainen käsitys,että vaivasenluita on vain vanhoilla(?) ja että ne tulevat pienistä kengistä?
ap
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:14"]
Olisiko mahdollista mennä kauppaan ja kokeilla kaikenmoisia luistimia?
[/quote]
Jos ostaa muutaman numeron liian isot luistimet,niin sitten ei ehkä purista mutta nilkka voi katketa.
ap
Mitä väliä liikuntanumerolla on? Kyllä siitä vitosen saa ja läpi pääsee, vaikka pinnaisi luistelut. Ainakin 80- ja 90- luvuilla sain jopa kutosia, vaikka pinnasin yläastella ja lukiossa melkein kaikki talviliikunnat.
Oikeita taitoluistimia saa alan liikkeistä (myös nettikaupasta) myös leveälestisinä. Tiedä sitten, onko järkevää maksaa kalliita luistimia vain koulun liikuntatunteja varten. Vai innostuisiko tyttösi luistelemaan enemmänkin, jos saisi sopivat luistimet?
Tyhmiä ihnisiä kun tulevat tänne kertomaan kuinka alussa sattuu ja sit tottuu. Daa, tottakai! Eiköhän kaikilla, mutta kyse on nyt ihan eriasiasta..
Mulla vaivaisen luu alkoi kehittymään liian suurista työkengistä. Vaihdoin kenkiä ja myöhemmin työpaikkaa ja nyt ei ole enää vaivaa.
Koulussa en suostunut luistelemaan enää yläasteella, mulle tuli nilkat ja jalkapohjat niin kipeäksi, että ihan poltti. Opettaja laittoi tekemään muuta, kentän laidalla istuminen ei ollut vaihtoehto.
Hanki se lääkärintodistus.
Itse olen aina kuvitellut omaavani vaivasenluun ja lättäjalat, mutta osoittautuikin nivelrikoksi isovarpaan tyvessä.
Lapsen kanssa lähdin aikuisiällä luistelemaan, ensin ostin kaunokit sitten hokkarit ja 3 vuotta olen sitkeästi jäällä käynyt. Voin luistella 5 minuuttia, sitten ne luistimet on vain otettava pois. Varpaan tyvi huutaa hoosiannaa ja koko jalkapöydän luita särkee.... eikä hirmusti helpota kevättä kohden.
Saakohan mistään enää nahkaisia hokkareita, niitä pystyisi venyttämään. Nuo muoviset ei mukaudu jalkaan mitenkään.
Hyvälaatuisia luistimia pystyy muokkaamaan jalan mukaisiksi. Ne kuumennetaan ensin, sitten sidotaan jalkaan ja puristetaan oman jalan mallisiksi. Maksaa noin 15 euroa. Olkaa yhteydessä urheiluliikkeeseen ja tiedustelkaa.
Et tietenkään pakota jäälle, opettaja on vaan kusipää.
Muistan, kun kerran yläasteella kieltäydyin pelaamasta lentopalloa sen aiheuttaman kivun takia ja sain merkinnän niskoroinnista.
Pöh. Aivan turha laji muutenkin koulussa pelattavaksi.
Joitain luistimia tosiaan voi muokata ja eri mallisiakin niitä on. Tosin ne maksavat. yksi vaihtoehto, joka tosin toimii vain, jos liikuntatunnilla ei pelata eikä temppuilla, vaan voi esim luistella kenttää ympäri, on rekitluistimet, jotka kiinnitetään hiihtomonoon. Hiihtomonon mallihan on toinen kuin luistimen. Meidän reumaatikko pystyy luistelemaan retkiluistimilla, muttei tavallisilla.
SInänsä voitte kyllä hankkia sen lääkärintodistuksen, tai sit vaan antaa sen liikuntanumeron laskea (lapsi pysyköön tällöin kokonaan poissa luistelutunneilta, turha mennä sinne aiheuttamaan hämminkiä, jos ei luistele. Äiti allerkijoittaa poissaolotodistukseen että on ollut sairaana - sithän se onkin, jaloistaan.)
Kipuun pakottamisesta ei seuraa mitään hyvää, päinvastoin siitä seuraa pysyvää vastenmielisyyttä talviliikuntaa kohtaan.
No nyt se lähti lääkäriin,ihan hyvä näin kun ei sitä luistelua harrasta muutenkaan. Kenkien osto on muutenkin ihan tuskaa niin itselle kuin teinillekin tällaisten vaivojen takia.Olen harkinnut leikkausta,sillä sopivia kenkiä on todella vaikea löytää.
Kiitos vastauksista! Jos tyttö haluaisi luistella myös vapaa-aikana,niin tottakai yrittäisin järjestää parhaat mahdolliset luistimet,mutta en halua tuhlata rahaa vain siksi ettei liikuntanumero ei laskisi.
ap
Miksi ette hanki sitä lääkärintodistusta sitten, jos kerran vaiva on normaalia elämää haittaava. Todistuksesta saattaa olla hyötyä muussakin tilanteessa. Ilman muuta hankkisin lääkärinlausunnon asiasta, ties vaikka saisi jotakin apua asiaan, jota ei ole ennen saanut. Tai sitten jos puolituntia jäällä onnistuu, niin sitten luistelemaan. Eihän yhdessä oppitunnissa kauan kerkiä luistimet jalassa olemaan.
Mullakin kipeytyi jalat pidemmän luistelun jälkeen, mutta jos jalkoihin sattuu heti luistinten jalkaanlaiton jälkeen ja luistimet ovat muuten sopivat (oikea koko, malli jne.), en kyllä näe syytä pakottaa luistelemaan. Lääkärintodistus vaan kehiin, sillä ymmärrän, että opettajakin tarvitsee ehkä jotain "luotettavampaa". On se kyllä yks helvetti, että luistelun takia laskisi numero. Meillä varhaisteininä oli uinti tytöille ihan vihoviimeinen homma (hankittiin äidiltä lupalappu ym., että voi skipata. Itse en kyllä koskaan pyytänyt, kun tykkäsin uimisesta..) eikä kenenkään numero sen parin uintikerran puuttumisen vuoksi laskenut. Ja se oli vaan turhamaisuutta ja teinipelleilyä, kun taas kipu on ihan eri asia.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:23"]
Mitä väliä liikuntanumerolla on? Kyllä siitä vitosen saa ja läpi pääsee, vaikka pinnaisi luistelut. Ainakin 80- ja 90- luvuilla sain jopa kutosia, vaikka pinnasin yläastella ja lukiossa melkein kaikki talviliikunnat.
[/quote]
Nykyään ei muuten saa. Jos jokin osa-alue on täysin suorittamatta, ei pääse läpi. Kyllä se ap:n teini voi yhden kerran vetäistä luistimet jalkaan ja näyttää että pystyssä pysyy, tuskinpa jalka siitä kuolioon menee. Muuten osaaminen täytyy näyttää kesäkuussa ehtolaiskuulustelupäivänä jossain jäähallissa.
Hankit sen lääkärintodistuksen ja sillä selvä.
Mietityttää miten teinillä voi olla jo vaivasenluu, yleensä se on 50+ vaivoja.
Huonoista kengistä (lue liian pienistä) sekä liian korkeista koroista johtuva vaiva.
En kyllä pakottaisi luistimille se tuskahan on ihan mieletön.