Kävikö miehesi lasten neuvoloissa?
Neuvolassa ollaan aina ihan fiiliksissä, kun isä on mukana. Meillä isällä sellainen työ, että pääsee lähes aina mukaan. Aloin oikein miettiä, että onko se oikeesti niin poikkeuksellista että siellä miehet käy, kun ne niin ylistää sitä? Ollaanko meillä ihan poikkeuksellisia?
Kommentit (43)
Ehkä kerran käyttänyt jonkun noista muksuista. En kyllä muista kenet.
Esikoista odottaessani tais olla ekalla neuvolakäynnillä mukana ja kaikissa ultrissa (joka muksun kohdalla siis)
Mä sinne saan itteni aina järjestää, koska mies "ei tiiä mitä niille nyt sit pitäs sanoo, jos ne jotain kysyy" ...
No mitä muuta se on? Onko nämä neuvolaisät olleet muuten miten paljon perhevapailla? Vai käykö he vain siellä neuvolassa?
Ei ne neuvolakäynnit ole niin ihmeellisiä, että siihen tarvittaisiin molempia vanhempia. Lapsi mitataan ja punnitaan, terkkari lätkäisee esitteen kouraan ja se on moro sitten. Ei se ole mikään seurustelutuokio, jossa istutaan kertomassa ummet ja lammet lapsesta ja elämästä yleensä. Just näitten vuoksi, jotka tekevät olonsa kotoisaksi vastaanotolla ja porisevat tuntikausia, ajat ovat aina myöhässä.
Pakko kommentoida, vaikka minulat ei varsinaisesti kysyttykään ;) Olen neuvolassa työskentelevä puheterapeutti eikä ainakaan minun vastaanotollani kovin usein isiä näy. Jos isät tulevat lasta tuomaan, ovat usein ihan tosiaan vain tuomassa, ja moni isä ei valitettavasti osaa esim. kertoa lapsestaan juuri mitään, kun yritän kysellä varhaisvaiheista jne. Valitettavan moni äiti myös näytää suhtautuvan niin, että ei isän tarvitsee tietää näistä jutuista, että äiti hoitaa. Ettei anneta miehelle edes mahdollisuutta osallistua. Se on kurjaa. Ymmärrän, että jossain rutiinissa neuvolatarkastuksessa ei tarvitse molempien olla mukana, mutta silloin kuin lapsen kehityksessä on joitain viivettä niin olisi hyvä että molemmat vanhemmat ovat paikalla kuuntelemassa ja kyselemässä.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:12"]
No mitä muuta se on? Onko nämä neuvolaisät olleet muuten miten paljon perhevapailla? Vai käykö he vain siellä neuvolassa?
[/quote]
Jos se, että isäkin käy neuvolassa, on esittämistä, niin sitten senkin täytyy olla, että äiti käyttää niitä lapsia siellä. Oikeasti, yritä nyt perustella, miksi se on esittämistä, jos kerran sitä mieltä olet.
Mun mies on yksityisyrittäjä ja määrittelee itse työaikansa. Miestä kiinnostaa lasten asiat, joten on ihan luonnollista käydä neuvolassa. Onko tämä esittämistä ja jos on, mitä sen on tarkoitus esittää?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:13"]
Ei ne neuvolakäynnit ole niin ihmeellisiä, että siihen tarvittaisiin molempia vanhempia. Lapsi mitataan ja punnitaan, terkkari lätkäisee esitteen kouraan ja se on moro sitten. Ei se ole mikään seurustelutuokio, jossa istutaan kertomassa ummet ja lammet lapsesta ja elämästä yleensä. Just näitten vuoksi, jotka tekevät olonsa kotoisaksi vastaanotolla ja porisevat tuntikausia, ajat ovat aina myöhässä.
[/quote]
Täällä on ainakin lastenneuvolassa tapana jutella tosi paljon. Aikaa on varattu sen verran, ikinä ei ajat ole olleet kuin max. 5 min. myöhässä. Myös äitiysneuvolassa on varattu aikaa keskusteluun. Ei siis ole pelkästä mittaustilanteesta kyse.
Mun yksi tuttu on lastenneuvolassa töissä ja hän aina painottaa, että on tärkeä tuntea lapset ja vanhemmat alusta asti, jotta syntyy luottamuksellinen suhde. Tässä asiassa on ilmeisesti täällä kaupungissamme panostettu paljon, ja neuvola onkin todella hyvä!
Odotusaikoina mies on tullut mukaan ultriin - järjesti niitä varten vaikka vapaata, jos ei muuten olisi töiden puolesta päässyt. Näihin perus-neuvoloihin (pissaa purkkiin-kerro kuulimiset-katsotaan missä mennään-kuunnellaan sydänäänet) on tullut mukaan, jos on työvuorojen puolesta päässyt. Erikseen ei ole niitä varten vapaata ottanut.
Vauva-aikana on tullut mukaan lapsen neuvolakäynteihin aina kun mahdollista. Neuvola-ajat olen koittanutkin varata miehen työvuoroihin sopiviksi. Ja kun molemmat on taas töissä oltu, on mies monet kerrat hoitanut neuvolakäynnit, päiväkodin vasu-keskustelut jne. ihan itsekin ilman minua. Hänellä kun on siihen paremmat mahdollisuudet työaikojen puolesta.
Ja hyvin positiivista palautetta on tullut, joka kyllä ihmetyttää sinänsä. Mutta ainahan se tuppaa (ainakin vielä toistaiseksi) suomalaisessa kulttuurissa olla tapana nostaa lastensa elämään osallituva mies jollain lailla jalustalle, kuin lasten elämään osallistuminen olisi miehelle todellinen saauvtus. Siinä missä naiselle se on ihan perus juttu. Esimerkiksi yh-isät nauttivat mielestäni kohtuutonta hehkutusta samalla kuin yh-äitejä leimaa usein jopa halveksunta.
Kai se on vähän tapauskohtaista. Se on ainakin näemmä harvinaista jostain hassusta syystä, että lapsettomuutta tutkittaessa polilla käynneillä ei miehiä pahemmin näkynyt. Olimme ainoa pari joka kerta joka siellä odotushuoneessa istui. Sen sijaan siellä oli yksittäisiä naisia tai naisia äiteineen. Hassua. Luulisi noiden tutkimusten olevan ihan yhtäpaljon kummankin suhteen puoliskon juttu.
Mua vei aina, kun olin pieni isä neuvolaan. Hänen oli helpompi järjestää työaikojani, kuin äitini. Itse teen vuorotyötä ja saan järjestettyä neuvolat helpommin omien työaikojen mukaan. Äitiysneuvolaan en kyllä miestä edes tajunnut kaivata, ultraäänissä mies oli mukana.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:23"]
Ja hyvin positiivista palautetta on tullut, joka kyllä ihmetyttää sinänsä. Mutta ainahan se tuppaa (ainakin vielä toistaiseksi) suomalaisessa kulttuurissa olla tapana nostaa lastensa elämään osallituva mies jollain lailla jalustalle, kuin lasten elämään osallistuminen olisi miehelle todellinen saauvtus. Siinä missä naiselle se on ihan perus juttu. Esimerkiksi yh-isät nauttivat mielestäni kohtuutonta hehkutusta samalla kuin yh-äitejä leimaa usein jopa halveksunta.
[/quote]
Asialla näkyy olevan myös kääntöpuoli: jotkut näköjään tulkitsevat miehen neuvolakäynnit teeskentelyksi...
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:24"]
Mua vei aina, kun olin pieni isä neuvolaan. Hänen oli helpompi järjestää työaikojani, kuin äitini. Itse teen vuorotyötä ja saan järjestettyä neuvolat helpommin omien työaikojen mukaan. Äitiysneuvolaan en kyllä miestä edes tajunnut kaivata, ultraäänissä mies oli mukana.
[/quote]
Siis isäni oli helompi järjestellä työaikojaan ei mun työaikoja :D
Minun mieheni on tullut mukaan aina, kun on päässyt, ja ihan omasta tahdostaan. Meitä molempia kiinnostaa lapsen terveys, mies esimerkiksi on aina ihan tohkeissaan lapsen mitoista :)
Miksi täällä suhtaudutaan jotenkin niin väheksyvästi siihen, että mies käy neuvolassa?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 11:33"]
Minun mieheni on tullut mukaan aina, kun on päässyt, ja ihan omasta tahdostaan. Meitä molempia kiinnostaa lapsen terveys, mies esimerkiksi on aina ihan tohkeissaan lapsen mitoista :)
Miksi täällä suhtaudutaan jotenkin niin väheksyvästi siihen, että mies käy neuvolassa?
[/quote]
Väheksyvästi? Pitääkö sille Miehelle soittaa fanfaareja käynnille osallistumisesta?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:13"]
[/quote]
Terveydenhoitaja vastaa:
Meillä on nimenomaan aikaa sille juttelulle, uskon kyllä että jossain asiat ovat toisin. Suurin osa lapsista tulee äidin kanssa, osa isän ja osalla molemmat vanhemmat. Yhtään sitä ei ihmetellä jos isä tuo lapsen yksin neuvolaan :) Ja useimmiten isä osaa ihan hyvin kertoa arjen sujumisesta lapsen kanssa.
Joskus tulee riittämättömyyden tunne kun huomaa, että molemmat ovat ottaneet töistä vapaata. Tulee paineita että saa neuvolakäynnistä sellaisen, että vanhemmillekin jäisi tunne että kannatti tulla mukaan, että he saavat käynnistä irti jotain. Mutta siis aina on positiivista jos molemmat osallistuvat!
Vaikka olenkin kotona vauvani kanssa ja mies töissä, pyritään me aina siihen, että isä olisi mukana. Minusta ainakin on rankkaa muistaa itse kaikki asiat, joten se tuo elämään helpotusta kun meitä on kaksi. Ainakin nyt kun lapsi on vielä vauvaiässä niin infoa tulee paljon. On hyvä, että isäkin tietää missä mennään, koska hoitaa lasta yhtälailla kotona ollessaan.
Meillä mies hoitaa lapsen neuvolassa käynnit.
Kyllä meillä on varattu aikaa niin että täti kyselee kaikkea, ja kun meillä on kaksoset, niin aikaa on varattu tuplasti, ei meidänkään neuvolassa ole yleensä aikataulut myöhässä. Kyllä meillä miestä kiinnostaa kaikki lapsiin liittyvät asiat, esim. jos mies on töissä ja lapsilla on jotain, vaikka sairaana tai muuta, niin mies soittaa töistä että mikä on tilanne, tarkistaa yövuorosta miten olen saanut lapset nukkumaan ym. Mies on myös vienyt toisen lapsista yöllä päivystykseen kun tuli pieni tapaturma.
Olemme käyneet aina yhdessä. Totta kai häntä kiinnostaa oma lapsi yhtä paljon kuin minuakin.
Raskausaikana mies ei tullut mukaan kuin ultriin (ja niistä yhteen ei saanut töitä järjestymään). Ja vain siksi, että on itse halunnut nähdä vauvat. Toisaalta ne neuvolan rutiinikäynnit ei kyllä annakaan oikein kenellekään mitään (ei edes minulle :).
Lapset on vienyt neuvolakäynneilleen se, jonka on ollut helpompaa jäädä töistä pois ja yhtä hyvin on mennyt, eikä kukaan ole isää vastaanotolla kummastellut.
Nyt toivoisin isää mukaan synnytystapa-arvioon, kun se jännittää, mutta ei ole helppoa järjestää vapaata ja ilmankin toki pärjätään.
Miksi se, että molemmat vanhemmat käy neuvolassa, on esittämistä?