hankinpa sitten kuntopyörän turhaan
Että ottaa päähän.
Tulipa tuossa jonkin aikaa sitten mieleen, että sitä varmaan pitäisi alkaa harrastamaan jotain liikuntaa säännöllisesti, jotta saisi itsensä parempaan kuntoon, ehkä pudotettua painoa ja myöskin vähennettyä osteoporoosin riskiä.
Minä siinä sitten miettimään, että mikä voisi olla hyvä kuntoilumuoto, kun en reiluhkon ylipainoni takia oikein sellaisiakaan lajeja uskalla yrittää, jossa polviin tulee liikaa rasitusta.
Ja niinmpa sitten ajattelin, että pyöräily voisi olla hyvä vaihtoehto, ja koska en tykkää pyöräillä sateessa, niin hankinpa sitten kuntopyörän.
Ja nyt sitten luin, että pyöräilystä ei olekaan mitään apua osteoporoosia vastaan, vaan minun olisi pitänyt alkaa harrastamaan jotain muuta liikuntaa ja hankkia joku muu kuntoilulaite.
Eikä minulla riitä aika, into, energia tai kunto siihen että ensin ajan kuntoyörällä, ja sitten vielä sen jälkeen pitäisi tehdä jotain muuta treeniä
Kommentit (12)
Eihän osteroporoosi ole ainoa huolenaihe. Jalkojen lihaskunnon ylläpitoon kuntopyörä on hyvä, eikä rasita niveliä. Vaikuttaa vähän, että keksit tekosyitä voidaksesi olla treenaamatta?
Kuntopyörästä on hyvä aloittaa, varsinkin jos se tuntuu mieluisalta. Kun saat painoa putoamaan ja kuntoa kohenemaan, ehkä nekin lajit alkaa tuntua houkuttelevammilta, joista on enemmän hyötyä osteoporoosin ehtkäisyssä. Monet osteoporoosin ehkäisyn kannalta hyvät lajit ovat sellaisia, jotka varsinkin ylipainon kanssa altistavat nivelrikolle, eikä sekään ole kiva sairaus. Ensin fillarilla painoa alas, sitten muutaman kuukauden kuluttua lisäät ohjelmaan hyppyjä ja tärähdyksiä sisältäviä lajeja. Olet oikealla polulla, tsemppiä!
Kaikki läskit pyöräilee koska siinä voi istua. Kuule, kävele. Se jos mikä laihduttaa. Ja mikään kuntoilu ei osteoporoosia estä vaan alat syödä D vitamiinia ja kalsiumia +muita vitamiineja jotka tukee tärkeiden vitamiinien imetymistä. Lopeta ylensyöminen. Niin loppuu lihominen.
Ehkä sinun ei sitten kannatta edes yrittää yhtään mitään. Istu sohvalle ja aloita suklaapatukan mässyttäminen.
Mulle sanoi lääkäri kerran kun oli reilusta ylipainostani puhetta, että ainakaan mulla ei ole pelkoa osteoporoosista. Että joku hyvä puoli läskeissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kuntopyörästä on hyvä aloittaa, varsinkin jos se tuntuu mieluisalta. Kun saat painoa putoamaan ja kuntoa kohenemaan, ehkä nekin lajit alkaa tuntua houkuttelevammilta, joista on enemmän hyötyä osteoporoosin ehtkäisyssä. Monet osteoporoosin ehkäisyn kannalta hyvät lajit ovat sellaisia, jotka varsinkin ylipainon kanssa altistavat nivelrikolle, eikä sekään ole kiva sairaus. Ensin fillarilla painoa alas, sitten muutaman kuukauden kuluttua lisäät ohjelmaan hyppyjä ja tärähdyksiä sisältäviä lajeja. Olet oikealla polulla, tsemppiä!
Liikunta ei laihduta vaan ravinto. Tarpeeksi suuri kalorivaje niin laihtuu.
Outo syy. Ethän sä voi läskiesi takia harrastaa mitään osteoporoosia ehkäisevää liikuntaa, eli pomppimista ja hypähtelyä.
Minullakin on kuntopyörä, mutta näin hyvillä keleillä käyn kyllä lenkkeilemässä. Kuntopyöräilyä sitten kun tulee viistoräntää tai on -30 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanoi lääkäri kerran kun oli reilusta ylipainostani puhetta, että ainakaan mulla ei ole pelkoa osteoporoosista. Että joku hyvä puoli läskeissäkin.
Ei kyllä pidä paikkansa. Yli 40kg ylipainoisella exälläni on alkava osteoporoosi ja se johtuu ihan siitä että elää pelkällä mässyllä ja vitamiiniköyhällä ruualla. Kun kokeet otettiin niin näki veriarvoista heti, että tyyppi on aliravittu.
Hyvä ettei ollut mikään oikea syy, olen nimittäin hankkimassa kuntopyörää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta ei laihduta vaan ravinto. Tarpeeksi suuri kalorivaje niin laihtuu.
Tuo on vanha klisee, joka ei pidä paikkaansa. Tottakai jos otetaan esimerkki, että henkilö käy tunnin kävelyllä ja jatkaa pizzan mussutusta ja karkeilla mässäilyä, niin ei tietenkään laihdu. Energiatasapainostahan tässä on kyse, ihan kuten kerroit. Mutta ajatellaanpa keski-ikäistä naista. Hänen lepoaineenvaihduntansa on noin 1500kcal vuorokaudessa. Sen lisäksi hän puuhastelee jotain: elää ja liikkuu. Siitä tulee 400kacl tuohon päälle. Kokonaiskulutus on 1900kcal/vrk.
Nyt sanot, että "liikunnalla ei ole merkitystä". Se onkin totta, mikäli liikunnalla tarkoitetaan 200kcal kävelylenkkiä. Mutta mitäpä kun lähdet juoksemaan pitkälle lenkille ja poltatkin 1000kcal. Voitko tosissasi väittää, ettei tuo ole merkittävä lisäys 1900kcal päiväkulutukseen? Nyt sanot, että ei tuohon pysty. No ei varmasti heti pystykään, kun massaa on ja kunto samalla heikko. Mutta siihen pystyy kyllä kun alkaa treenaamaan. Nimimerkillä: kokemusta on.
Jos pidät pyöräilystä, niin polje vaan sillä kuntopyörällä. Jos kunto nousee, niin onhan siitä silti sinulle iloa! Kannattaa aloittaa liikunnan harrastaminen sellaisesta lajista josta itse pitää ja kuntopyöräilyn voi saada tehtyä melkein vahingossa, jos voi katsella telkkaria tai kuunnella äänikirjaa samalla.