Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

40+ naiset, pelottaako vaihdevuodet?

Vierailija
22.01.2014 |

Itseäni, no jos ei nyt pelota, niin on alkanut viime aikoina jännittää vaihdevuodet. Täytän tänä vuonna 42 vuotta, joten ei niihin enää niin hirveän pitkä aika ole. Jännittää lähinnä kehon muutokset, ja miten sitä osaa jälleen kerran suhtautua uuteen kehoon. Ensin murrosikä, sitten raskaudet ja nyt on kohta taas pakko suhtautua uusiin muutoksiin.

En ole koskaan saanut mitään ikäkriisiä, sillä ikääntyminen kaikkine uusine elämänvaiheineen on ollut ihanaa, mutta nyt on iskenyt pieni jännitys päälle. Toivottavasti ei ylly peloksi tai ihan kauhuksi.

Mites muilla?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hirvitä. Luotan homeopaattisiin valmisteisiin.

Vierailija
2/20 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hirvitä. Luotan homeopaattisiin valmisteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi käyttää hormonihoitoa, joten ainoa vaihtoehto on kärsiä. Tai kokeilla jotain luontaishoitoa. kaverini tilaa jenkeistä jotain voidetta, joka kuulemma auttaa tosi hyvin, eikä maksakaan paljon. Pitää sitten kysellä kaverilta, jos ja kun on ajankohtaista. Oon 44 v, mutta ei vielä oireita, äidillä alko vähän alle 50v ja sen muistan, että sillä oli kamalia vuotoja, piti tulla joskus töistä keskenpäivin sen takia. Ja ne hikoilut kesti varmaan 10 v ja oli rytmihäiriöitä, migreeniä yms. Huh!

Vierailija
4/20 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapsen 44 v ja n 52 v alkoi vaihdevuodet pikkuhiljaa, pientä kuumotusta, yöllä heräsi ahdistukseen, sen kyllä aiheutti todennäköisemmin ex mies, silloinen aviomies. Menin lekuriin ja sanoin että haluan vaihdevuosipillerit ja niitä oon popsinut nyt muutaman vuoden. Ahdistukset ja kuuumotukset tipotiessään.

Vierailija
5/20 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodeoireet ovat hyvin yksilöllisiä, eikä niitä kannata pelätä. Olen 60 v. enkä tähän mennessä ole kokenut mitään muutoksia, paitsi kuukautiset pois jääminen n. 50 v. ja gynen mukaan limakalvonikin on edelleenkin erinomaisessa kunnossa, enkä edes mitään voiteita käytä.

Ainoan muutoksen ruokavalioon tein neljäkymppisenä, jolloin päivittäin lisäsin ruokavaliooni pari ruokalusikallista kylmäpuristettu oliivi tai rypsiöljyä ja niiden käyttöä jatkan edelleen. Kropan lisäksi öljy tekee hyvää limakalvoille, iholle ja hiuksille. Olen kuullut, ettei aasialaisilla naisilla ole vaihdevuosi oireita tai ainakaan niin voimakkaina, koska käyttävät soijaa ja kylmäpuristettuja öljyjä.

Oma gynekin suositteli aikoinaan juuri kulmäpuristetun öljyn reilua lisäämistä, hormoonien sijaan ja se on minulle tepsinyt.

Vierailija
6/20 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä niissä pelottaa?? Hikoilun kestää eikä ainakaan mulle tullut muita oireita. Kuukautiset loppui kuin seinään (viimeiset alkoi 48v syntymäpäivänä), hikoiluja tuli 5 vuoden aikana mutta mitään muita oireita ei ole. Joskus noihin hikoiluihin liittyi sellainen ahdistuksen tunne mutta sekään ei ajanut mua ottamaan hormonilääkitystä. Onneksi, nyt on ohi ja ihan luomusti:) Limakalvotkin on pelanneet entistä paremmin koko ajan, joskus muistaessani vahvistan niitä Femigyn emätintableteilla. Liukkareita ei tarvita

Mieliala on ollut parempi kuin ennen, seksi on upeaa ja sitä on reilusti, en ole lihonut enkä laihtunut (olen normaalipainoinen), muutama ryppy on tullut silmäkulmaan ja pari harmaata hiusta löytynyt viimevuonna. Jaksaminen on jopa parempi, käyn salilla ja touhuan paljon okt pihalla. Ehkä myös tuo pikkukoululainen pitää vielä virkeänä;D

Mä koin tän todella vapauttavana, nyt voi nauttia naiseudesta ja naisellisuudesta ilman kuukautisia ja pelkoa raskautumisesta koska tahansa:D Miehenkin (nuorempi) mielestä olen ihan yhtä kaunis ja haluttava kuin ennenkin.

Vierailija
7/20 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota,kuukautiset ainakin nyt 40v melkein 41v ihan säännölliset.

Vierailija
8/20 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi etukäteen pelätä asioita, joihin on vielä pitkä aika. Viime gynekäynnillä, oli munasarjat ultratessa kymmenen vuotta ikäistään nuoremmassa kunnossa ja nyt olen viimeisilläni raskaana. Ei ole aikomustakaan mummoutua vielä piiiiitkään aikaaan.

Vierailija
9/20 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, hiivittää mahdolliset hikoilut yms. Hormonilääkitystä en voi käyttää, eli kai se on kärsittävä vaan. Ennakoivia oireita jo on, vaikka olen vielä alle 40v. Äidilläkin alkoi aikaisin.

Vierailija
10/20 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hirvittää.

Vierailija
11/20 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jo ohittanut ne syöpähoitojen takia. Ei todellakaan hauskaa, mutta minkä sille voi. 

Vierailija
12/20 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan. Olen 46 ja juuri gynekäynnillä gyne tarkasti hormoniarvot ja totesi että voisin helposti vielä tulla raskaaksi (kääk!), joten vielä ei taida olla ihan lähellä. Käytän hormonkierukkaa.

Vierailija
13/20 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:35"]

Joo, hiivittää mahdolliset hikoilut yms. Hormonilääkitystä en voi käyttää, eli kai se on kärsittävä vaan. Ennakoivia oireita jo on, vaikka olen vielä alle 40v. Äidilläkin alkoi aikaisin.

[/quote]

entäs voidetta?

Vierailija
14/20 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaushormonit ei tosiaan kiinnosta minuakaan. Pitäisiköhän käydä tuollaisessa hormoniarvojen tarkistuksessa, niin tietäisi vähän enemmän kroppansa tilanteesta? Mitään oireita ei vielä ole ollut.

ap

Vierailija
15/20 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. Olen 45-v, eikä vielä ole merkkejä vaihdevuosista. Olen syönyt vhh-ruokaa 8 vuotta ja uskon sen pitävän vaihdevuosioireet kurissa. Lisäksi olen harrastanut vaihtoehtohoitoja 25 v ja uskon niiden voimaan tässäkin asiassa. Tiedän monia tuotteita ja hoitotekniikoita, joilla on erittäin tehokas vaikutus hormonaalisiin ongelmiin.

Äidilläni oli kamalat vaihdevuodet ja kestivät vuosia, hormonihoidosta sai niin paljon sivuvaikutuksia, että ne piti lopettaa. Siskolla oireet löivät täysillä päälle pari vuotta sitten, mutta kun hän vaihtoi ruokavalion vhh:ksi, oireet lievittyivät todella paljon. Loput oireet hoidettiin vaihtoehtohoidoilla ja hyvin on mennyt.

Vierailija
16/20 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen 52 ja hormonitoiminta on vielä ihan ok, lääkäri sanoi että ihan pientä laskua on.  Vaihdoin uuden hkierukan. Mitään oireita en ole havainnut vielä.

Vierailija
17/20 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tutustunut voiteisiin, kun ei ole vielä tarvinut. Mutta sisältääkö estrogeenia? Se on kielletty minulta.

-2

Vierailija
18/20 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan innolla, niin ihanaa päästä eroon kuukautista.

Äidilläni tosin tuli vasta 53 veenä ja juo ja tupakoi, joten oletettavasti mulla menee pidemmälle.

t: 45v tänä vuonna

Vierailija
19/20 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nyt ihan pelota, mutta mietityttää. Kiinnostaisi nuo vaihtoehtoiset hoidot, en haluaisi hormoneja alkaa syömään, kun karsastan muitakin lääkkeitä. Tuosta ruokavaliosta olen minäkin kuullut positiivista ja että ainakin sokeri pahentaa oireita. Gynekologini suosittelee esim. lapsettomuudesta kärsiville karppaamista. Muuten minulla ei ole kokemusta vaihtoehtoisista hoidoista, kun olen niin terve, etten tarvitse oikeastaan mitään hoitoja tai lääkkeitä. Mietin tässä, että pitäisikö jo ennaltaehkäisyksi alkaa rukata ruokavaliota oikeaan suuntaan.

Vierailija
20/20 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. Oli jo menopaussi. Uudessa kehossa ja elämässä ollut nyt parisen vuotta. Elämä on ihanaa. Ja tiesin jo ajat sitten, että menopaussi  tulee aiottua aikasemmin. Tai siitä varoiteltiin, että riski siihen on.

t. 43v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme