Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pyydät neuvolan "tätiä" Facebook-kaveriksi?

Vierailija
22.01.2014 |

En vaan ymmärrä, miten joku voi ajatella, että se on ok. Pyydätkö myös hammaslääkärisi, lähikaupan kassan ja lapsesi opettajan tai päiväkodin työntekijän kaveriksi? Miten ihmeessä joku voi ajatella, että tämä olisi asiallista? 

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajani kertoi tämän olevan todellinen riesa. Hän on nuori äiti ja moni asiakas lähettää kaveripyynnön yhden käynnin jälkeen. Kampaaja on kiltti ihminen ja sanoi, ettei kehtaisi olla vastaamattakaan. Selkeästi moni pyytäjä haluaa vain stalkata hänen elämäänsä, etenkin, kun hänen miehensä on paikkakunnalla jonkinlainen julkkis.

Mikä ihmisiä vaivaa?

Vierailija
22/40 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 16:26"]

Ei kai kukaan tee noin? Oikeasti?

[/quote]

Tekee tekee. Mun kahdella kaverilla on neuvolatäti fb-kavereissaan, eivät tunne muualta.. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja samoin mieheni. Meillä on väkisinkin lasten opettajia Facebook-kavereina, koska ovat myös samalla työkavereita.

Mutta joo, ei tulisi mieleenkään olla Facebook-kaveri neuvolantädin tai hammaslääkärin kanssa.

Vierailija
24/40 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää todellista?

Vierailija
25/40 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maalla pikkukylässä kaikki tuntee muutenkin toisensa niin ihan normaalia olla myös kaveri Facebookissa. Esim. mun anoppi ja lasten mummu on töissä päiväkodissa.

Vierailija
26/40 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

u

Vierailija
27/40 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se rikkoo vaitiolovelvollisuutta? En ole hoitaja mutta kiinnostaa.

Jos ei ole muuta yhteyttä, niin se voi paljastaa asiakkuuden. Opiskelin muinoin sairaanhoitajaksi (nykyään toisella alalla), ja harkkaohjaajani kertoi käytännön vaitiolovelvollisuuden esimerkkinä sitä, ettei voi pienen paikkakunnan kaupassa moikata jotain asiakastaan ellei hän moikkaa ensiksi, koska jos mitään muuta yhteyttä ei ole niin hän moikkaamalla voisi paljastaa asiakassuhteen. Eihän se nyt niin kauhea ja yllättävä asia ole neuvolan terveydenhoitajan kohdalla, mutta asia voi olla hyvin eri jos kyseessä on vaikka psykiatrinen hoitaja, syöpähoitaja tms.

Vierailija
28/40 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä maalla pikkukylässä kaikki tuntee muutenkin toisensa niin ihan normaalia olla myös kaveri Facebookissa. Esim. mun anoppi ja lasten mummu on töissä päiväkodissa.

Joo, mun piti kirjoittaa samaa että pienellä paikkakunnalla nämä sekoittuvat. Lapseni opettaja on myös kuorokaverini, neuvolantäti on serkun vaimo, kampaaja on naapurini jne...

Vierailija
29/40 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä asiakas/potilassuhteen jälkeen? Mun lasten opettajissa ja hoitajissa sekä omissa asiakaspalveluihmisissä on ollut aivan huipputyyppejä, joihin olen tutustunut vuosien varrella aika hyvinkin ja voisi sanoa, että välit on enemmän kun ammatillisen ystävälliset (kertoneet omia henk.koht. asioitaan, jäädään juttelemaan, kun nähdään kaupassa tms). Entä, kun suhde muuttuu "vapaaehtoiseksi", onko sitten mahdollista?

Omasta mielestä ei, en siis ole tohtinut pyytää. Vähän haikeaakin,  tuntuu tyhmältä etääntyä vain entisten työroolien takia, mutta eihän se fb koko elämä ole. Kätevä kanava vaan pitää yhteyksiä auki ja laajentaa verkostojaan.

Omissa kavereissa on muutama, joihin olen tutustunut työni kautta, vähän sellaisia rajatapauksia, olen niille tän avauksen "neuvolan täti" niin sanotusti. Mutta kun kerran pyysivät ja ovat hyviä tyyppejä, niin siitä vaan :-)

Olen opettaja ja väliini huoltajiijn ovat ammatillisen ystävälliset: pysähdyn kaupassa, jossain tapahtumassa juttelemaan, olen saattanut kertoa kertoa jotain yksittäistä yksityiselämäni puolelta (niin kerron oppilaillenikin). Tätä työtä tehdään omalla persoonalla, joten se oma persoona ja siihen liittyvät asiat ovat esillä ja näkyvissä.

Silti se on ammatillista! Ei tulisi mieleenkään hyväksyä jonkun facepyyntöä ja olisi vaivaannuttavaa saada sellainen.

Vierailija
30/40 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen opettajan pyysin kaveriksi fb:ssa. Ihan siksi, että helpottuu yhteydenpito. Mielestäni yhteydenpitokynnyksen on oltava matala ja epämuodollinen. Ei hyväksynyt pyyntöä, joten teen siitä päätelmäni tämän ihmisen kutsumuksesta ammattiinsa.....

Vierailija
31/40 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ole edes työkavereita lukuunottamatta yhtä joka lentää heti kun lähtee firmasta tai ite lähden.

Vierailija
32/40 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen opettajan pyysin kaveriksi fb:ssa. Ihan siksi, että helpottuu yhteydenpito. Mielestäni yhteydenpitokynnyksen on oltava matala ja epämuodollinen. Ei hyväksynyt pyyntöä, joten teen siitä päätelmäni tämän ihmisen kutsumuksesta ammattiinsa.....

En hyväksyisi minäkään. Kai sulla on joku rakennusinsinööri, sairaanhoitaja, lääkäri ja lakimieskin kavereina joilta kysellä ilmaiseksi kaikkea? Ja jos eivät vastaa, niin ei ole heidän kutsumusammatti? Ihmisen vapaa-aika on vapaa-aikaa ja facebook on vapaa-aikaa.

Vierailija
33/40 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun piirit ovat pienet voi tarhan ym. täti olla myös vaikkapa entinen työkaveri.

Vierailija
34/40 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyttelen kaukana koko FB:sta, kuulostaa lähinnä siltä, että sinne änkeävät ne joilla on tarve tirkistellä muiden elämää tai ne jotka haluavat elää jonkinlaista kulissielämää.

Vierailija
35/40 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mä voin

Vierailija
36/40 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on lapsen opettaja FB-kaverina. Hän pyysi, itse en olisi pyytänyt. Johtui varmaan siitä, että lapsemme olivat samassa hoitopaikassa ja meillä on paljon yhteisiä tuttuja.

Mulla on myös neuvolan terveydenhoitaja FB-kaverina. En muista kumpi pyysi. Veikkaisin, että hän. Lapsistamme on tullut ystäviä, niin sitä kautta ollaan muutoinkin yhteydessä.

Vierailija
37/40 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen yommärtänyt oikein, hoitoalan ammattilaiset eivät edes saisi hyväksyä potilaita tai asiakkaita fb-kaveriksi vaitiolovelvollisuden takia.

No ei kyllä vapaa-ajan kaverisuhteisiin ole mitään rajoituksia. Tietenkään ei saa kertoa, että tämä on sitten minun asiakkaani. Mutta tiedän montakim hoitajaa, jotka ovat osallistuneet esim. asiakkaidensa juhliin vapaa-ajallaan, kun heidät on kutsuttu. Ei sitä kukaan voi rajoittaa mitä vapaa-ajallaan tekee, kun on siviili ihminen.

Vierailija
38/40 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hyväksyisi minäkään. Kai sulla on joku rakennusinsinööri, sairaanhoitaja, lääkäri ja lakimieskin kavereina joilta kysellä ilmaiseksi kaikkea? Ja jos eivät vastaa, niin ei ole heidän kutsumusammatti? Ihmisen vapaa-aika on vapaa-aikaa ja facebook on vapaa-aikaa.

Se on eri asia!

Vierailija
39/40 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 16:44"]

Kerro sille kampaajalle ja muillekin arkajaloille, että fb:ssä saa laitettua asetukset niin, ettei kukaan pysty lähettämään kaveripyyntöjä. How simple is that!

Kerropas mullekin, miten tuo onnistuu?

Yksityisyysasetuksista löytyy kohta: Ketkä voivat lähettää kaveripyyntöjä.

Vierailija
40/40 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ko. henkilö on pantava, niin laitan kaveripyynnön.

En käy baareissa enkä ole tinderissä tai muilla treffipalstoilla.

Facen kautta käy yllättävän hyvä flaksi..