Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako teidän 7-vuotiaat sitoa itse luistimensa?

Vierailija
22.01.2014 |

Otsikossa se kysymys olikin. Eli osaavatko teidän ekaluokkalaisenne sitoa ja kiristää luistimensa itse (siis tehdä solmut jne)? Olemme harjoitelleen asiaa pojan kanssa, mutta ei meinaa luonnistua millään. Mietin, että onkohan poika ainoa luokassaan jota saa ope autella luistimien kanssa...

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osannut, eikä vielä tokallakaan tarvinnut itse osata. Varsinkin uusien hokkareiden kiristäminen on työlästä jopa minulle. Liikuntatunnin alussa oli isompia auttamassa luistinten kanssa - olisiko ollut viitosluokkalaisia. Hyvä systeemi minusta. 

Vierailija
2/14 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa osaa tehdä solmut ja tietää, miten luistimet laitetaan. Ei ne kuitenkaan hänen itse laittaminaan ole tukevasti ja hyvin.

Meillä opettaja auttaa ekaluokkalaisia ja vielä tokaluokkalaisiakin. Välillä on kysytty, onko vanhempia päivällä kotona ja jokunen vanhempikin on saattanut mennä kentälle mukaan auttamaan luistimien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa. Hokkareiden kiristäminen tarpeeksi kireelle vaatii itseltäkin vähän ponnisteluita..

Vierailija
4/14 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa. Nyt nuorimmainen on 5 ja hänkin osaa. Toisaalta käydään paljon luistelemassa niin tuo taito on opittu. Ei tarvitse ekalla vielä osata sitoa. Rohkaise lastasi pyytämään apua "loppukiristyksessä" niin ovat kunnolla ja tukevasti :)

Vierailija
5/14 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaavat, mutta eivät hyvin. Jos ei aikuinen auta, luistimet ovat löysällä.

Vierailija
6/14 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisi jäänyt aikoinaan moni jääkiekkotähti syntymättä, elleivät olisi osanneet edes kengännauhoja itse solmia. Eikö se muuten ole ainakin aikaisemmin ollut yksi koulukypsyyden merkki, että osasi solmia kengännauhat. Mutta tietysti ajat ovat muuttuneet curlingin myötä. Milloinhan mammat alkavat kulkea jääkentän lisäksi koulussa pyyhkimässä lapsensa pepun.

Vierailija
7/14 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 09:34"]

Kyllä olisi jäänyt aikoinaan moni jääkiekkotähti syntymättä, elleivät olisi osanneet edes kengännauhoja itse solmia. Eikö se muuten ole ainakin aikaisemmin ollut yksi koulukypsyyden merkki, että osasi solmia kengännauhat. Mutta tietysti ajat ovat muuttuneet curlingin myötä. Milloinhan mammat alkavat kulkea jääkentän lisäksi koulussa pyyhkimässä lapsensa pepun.

[/quote]

Kengännauhojen sitominen on hieman eriasia, kuin luistimien. Eipä tähän muuta.

Vierailija
8/14 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyllä on Selänteelle ja Koivun veljeksillekin joku ekalla kiristänyt luistimet, näin uskaltaisin väittää. Kyllä meidänkin tytär osaa kengännauhat solmia, mutta luistimet on aivan eri asia kun ne pitää saada samalla todella tiukasti, eli monot ja kengät onnistuu, mutta luistimien kanssa autetaan vielä tokallakin kun uudet luistimet on niin jäykät, että opettajallakin oli ollut tiukkaa.

Vierailija
9/14 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa sitoa kengännauhat, mutta juuri tuo riittävän tiukalle saaminen on ongelma. Lisäksi, jos on -17 astetta pakkasta ja kentän laidalla pukevat, niin tuskin saa itse kunnolla laitettua.

Vierailija
10/14 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiristää osaa napakaksi, mutta nauhoja ei saa solmittua tiukasti vaan rusetti jää löysälle. Sanoinkin pojalle, ettei haittaa solmun löysyys, sen voi ope tehdä. Jo se auttaa open urakkaa, kun kuitenkin osaa kiristää nauhat tiukaksi.

Vierailija
11/14 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiin olin sanomassa että jääkiekkoilijoista mutta joku ehti ensin, mutta olen nähnyt valokuvan jossain lehdessä missä jokujääkiekkoilija sitoi luistimiaan 3- vuotiaana.

Meilläkin on lapset osanneet pikkusesta pitäen laittamaan nauhat. Esikoinen täytti kesällä aikanaa 4 kun oppi ja pikkuveljensä vuotta nuorempi oppi seuraavalla viikolla mitä isompi oppi eli 3- vuotiaana. Se on sitkeää opettelua hetken, pitää tsempata oikein, lapsi ei saa siis ahdistua puuhasta. 4- vuotiaana miehenikin oppi sitomaan nauhansa, siinä meni viikko kun opetteli joka päivä.

Ei se ole paha homma, mutta nykyaikaan kuuluu ettei vanhemmat ehdi tälläisiä asioita kuten narun sitominen tai kuperkeikan opettelu. Ne lapsi oppii jossain muualla jos oppii. Tai koulussa ihmetellään asiaa vasta. Osaako kuoria perunaansakaan? Meillä 5- vuotias poika kuorii perunoita apunani perunamuusia varten. Olkaa mukana lapsien puuhissa!

Vierailija
12/14 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ette hanki lasten luistimiin vahanauhoja urheilukaupasta? Maksavat alle 6€ ja luistimien kiristäminen ja solmiminen oh huomattavasti helpompaa.

Vierailija
13/14 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisi jäänyt aikoinaan moni jääkiekkotähti syntymättä, elleivät olisi osanneet edes kengännauhoja itse solmia. 

[/quote]

Kyllä olisi muuten aikoinaan jäänyt moni jääkiekkotähti syntymättä, ellei kukaan olisi auttanut alussa luistimien sitomisessa. Tuskinpa ihan jokainen jääkiekkotähti oli täysin omatoiminen 7-vuotiaana.

Vierailija
14/14 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä meilläkin osataan kenkiin rusetit tehdä jne, mutta luistimet on eri asia, koska ne pitää saada tiukasti ja pitää myös tiukalla sen aikaa kun tekee sen solmun ja just siinä kohtaa pojalla alkaa luistin löystymään kun pitää solmia. Eli täytyy olla sormissa ja käsissä sekä voimaa, että näppäryyttä. Noita vahanauhoja pitää siis miettiä jos se auttaisi asiaa, eikä sidonta "purkaudu" niin helpolla.

Eskarissa olin mukana jäähallissa kun nuo luisteli ekoja kertoja ja ei silloin ainakaan _kukaan_  saanut luistimia täysin itse "pelikuntoon". Joten uskon, että se on aika harvinaista että 3-tai 4-vuotias osaisi vielä solmia itse alusta loppuun.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan