Pyörätiellä ei saa ajaa pyörällä?
Tässä lähistöllä on pari kapeaa pyörätietä. Pari kertaa joku vanhempi alueen asukas, yleensä koiranulkoiluttaja, on huutanut perään, että "tämä on kävelytie, pyörät kuuluvat ajoradalle!"
Edellisen kohdalla tein niin, että soitin kaupungille ja kysyin saako kyseisellä kadulla ajaa pyörällä. Sanoivat, että kyllä saa jos sitä ei ole erikseen kielletty liikennemerkillä. Tämä on siis liikennelainsäädännön näkemys asiaan. End of story.
Nyt tuli jälleen joku keski-ikäinen nainen kahden puudelin kanssa vastaan ja huusi perään, että aikuisten kuuluu polkea ajoradalla, ei kävelytiellä. Oli sellainen päivä että huutelut sai riittää. Nousin pois pyörän selästä ja kysyin naiselta missä ovat asiaa koskevat liikennemerkit. Ei pystynyt niitä osoittamaan, mutta sanoi että monet muutkin menevät autotiellä ja pyörät kuuluvat "ajoradalle". Sanoin että tämä "kävelytie" on itse asiassa kevyen liikenteen väylä ja siinä saa ajaa vaikka sähköpotkulaudalla jos haluaa. Näyttääkö polkupyöräni autolta? En halua pyöräillä autotiellä, koska se on vaarallista, ja autoilijat vihaavat pyöriä vielä enemmän kuin nämä koiranulkoiluttajat.
Kerroin hänelle, että kaupungilta on saatu lupa pyöräillä tässä ja voimme vaikka soittaa poliisille tai väitellä tässä koko ilta aiheesta. Ei suostunut poliisille soittoon. Hän ei myöskään uskonut, että olen aiemmin selvittänyt asian, vaan kutsui minua valehtelijaksi. Sanoin: "mikä motiivi minulla olisi jankata tässä jos olisin valehtelija?" Tähän hän vastasi virnuillen "enhän minä voi tietää vaikka sinulla ei olisi mitään motiivia." Hän yritti selvästi saada minut vaikuttamaan hullulta, kun jään keskellä katua haastamaan aiheesta. Syytti myös minua aggressiiviseksi. Ymmärrän ettei asioiden selvittäminen muuten kuin nimettömillä lapuilla kerrostalossa kuulu suomalaiseen tapakulttuuriin, mutta se on minulle ihan yksi hailee. Olen lopen kyllästynyt siihen, että Suomessa huudellaan kanssaihmisille säännöistä - ja varsinkin jos ollaan väärässä sen säännön suhteen. Nainen lopulta poistui paikalta ja koko ajan samanaikaisesti syytti minua valehtelusta ja väärässä olemisesta, ja silti ihmetteli miksi jatkan keskustelua.
Nainen siis odotti, että hän voi huutaa minulle perään ja jatkan vain kiltisti matkaani naama punaisena korjaamatta asiaa.
Sain taas kerran tarpeekseni suomalaisten lähimmäisenrakkaudesta. Meillä on kansallinen hätätila mutta näköjään puudelirouvien prioriteetit ovat yhä tällä tasolla.
Kommentit (20)
Oikein teit, vit-uttaa tuollaiset pätijät.
Vierailija kirjoitti:
jos pyörätie-merkkiä ei ole se ei ole pyörätie vaan kävelytie
kaupungin virkamiesten mielipiteillä ei ole väliä
Pyöräily ei ole kiellettyä missään ellei sitä ole erikseen kyltillä kielletty. Ei se niin päin mene, että pyöräily pitää erikseen sallia jollain pyörämerkillä. Muuten niitä pitäisi lätkiä joka ikiseen paikkaan. Autojen pysäköinti toimii samalla periaatteella: saat jättää autosi mihin vaan missä se ei ole kielletty.
jokaisella pyörätien pätkällä on liikennemerkki helsingissä
voit käydä vaikka tarkistamassa
tapauksessa jossa merkkiä ei ole pyörällä ajetaan ajotiellä lain mukaan
Ihan sama mitä mieltä asiasta sattuu olemaan, tässä tilanteessa painavat faktat ovat kuitenkin nämä:
-kaupungilta on saatu virallinen lupa pyöräillä kyseisellä kadulla, siinä missä huutelijalla ei ole asiasta muuta kuin oma mielipide
-autoilijoita v*tuttaa suunnattomasti kun autotielle kurvaa polkupyöriä hidastelemaan. tällainen on vaarallistakin.
Totta kai kaikki yhteiskuntaluokat vihaavat pyöräilijöitä eikä ihmisten mielestä heitä saisi päästää mihinkään polkemaan. Mutta ei voi mitään, johonkin ne tulee laittaa. Ja muistakaa 2020-luvun ulinat ekologisuudesta, pitäähän sitä pyöräillä.
tässä aivan virallinen tekstikin:
"Polkupyöräilijän on pääsääntöisesti ajettava pyörätiellä, mikäli sellainen on liikennemerkillä osoitettu ajosuunnassa. Jos pyörätietä ei ole osoitettu, on pyöräilijän käytettävä ajoradan (n.k. "autotie") oikeaa reunaa"
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä mieltä asiasta sattuu olemaan, tässä tilanteessa painavat faktat ovat kuitenkin nämä:
-kaupungilta on saatu virallinen lupa pyöräillä kyseisellä kadulla, siinä missä huutelijalla ei ole asiasta muuta kuin oma mielipide
-autoilijoita v*tuttaa suunnattomasti kun autotielle kurvaa polkupyöriä hidastelemaan. tällainen on vaarallistakin.Totta kai kaikki yhteiskuntaluokat vihaavat pyöräilijöitä eikä ihmisten mielestä heitä saisi päästää mihinkään polkemaan. Mutta ei voi mitään, johonkin ne tulee laittaa. Ja muistakaa 2020-luvun ulinat ekologisuudesta, pitäähän sitä pyöräillä.
kaupungin virallisella luvalla ei ole mitään merkitystä
ainoastaan liikennemerkillä on laillinen merkitys
Vierailija kirjoitti:
jokaisella pyörätien pätkällä on liikennemerkki helsingissä
voit käydä vaikka tarkistamassa
tapauksessa jossa merkkiä ei ole pyörällä ajetaan ajotiellä lain mukaan
Pk-seutu on ihan omaa luokkaansa tässä asiassa, siellä kaikki ajavat pyörillä keskellä autotietä. Jos käyt joskus kehä kolmosen ulkopuolella niin huomaat ettei tuota harrasteta muualla.
Itse ajanut PYÖRÄtiellä pyörällä 30 vuotta ja näin tulen jatkamaan.
Vierailija kirjoitti:
tässä aivan virallinen tekstikin:
"Polkupyöräilijän on pääsääntöisesti ajettava pyörätiellä, mikäli sellainen on liikennemerkillä osoitettu ajosuunnassa. Jos pyörätietä ei ole osoitettu, on pyöräilijän käytettävä ajoradan (n.k. "autotie") oikeaa reunaa"
Pienet kaupungit eivät merkitse pyöräteitä erillisillä liikennemerkeillä, koska pikkukaupungeissa näitä ongelmia ei yleensä edes ole, eikä kukaan aja siellä autotiellä pyörällä. Kikkelis kokkelis.
En tule ikinä ajamaan pyörällä autotiellä. Mitä mieltä olet tästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräily ei ole kiellettyä missään ellei sitä ole erikseen kyltillä kielletty. Ei se niin päin mene, että pyöräily pitää erikseen sallia jollain pyörämerkillä. Muuten niitä pitäisi lätkiä joka ikiseen paikkaan. Autojen pysäköinti toimii samalla periaatteella: saat jättää autosi mihin vaan missä se ei ole kielletty.
Kevyenliikenteenväylän merkissä on aina myös pyörän kuva, jalankulkijan kuvan lisäksi. Jalkakäytävä merkitään pelkällä jalankulkijan kuvalla varustetulla merkillä.
Jalkakäytävä (ei saa pyöräillä): https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_liikennemerkeist%C3%A4#/m…
Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä (saa pyöräillä): https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_liikennemerkeist%C3%A4#/m…
Sitten on vielä erikseen merkit jos on omat kaistat pyörille ja jalankulkijoille jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoa ei saa pysäköidä ilman maanomistajan lupaa.
Vitsi, oot mun idoli 🤩🤩 Pysy tollasena kuin olet! 😍
Vierailija kirjoitti:
-autoilijoita v*tuttaa suunnattomasti kun autotielle kurvaa polkupyöriä hidastelemaan. tällainen on vaarallistakin.Totta kai kaikki yhteiskuntaluokat vihaavat pyöräilijöitä eikä ihmisten mielestä heitä saisi päästää mihinkään polkemaan. Mutta ei voi mitään, johonkin ne tulee laittaa. Ja muistakaa 2020-luvun ulinat ekologisuudesta, pitäähän sitä pyöräillä.
Jos kaupunki antaa luvan ajaa tiellä, niin myös liikennemerkit tulee muuttaa sen mukaiseksi.
Autoilijan vi*tutuksella ei ole tässä mitään väliä, autoilijoita nyt keskimäärin v*tuttaa ihan kaikki muutenkin.
En tule ikinä pyöräilemään autotiellä. Anteeksi, sinä helsinkiläinen pyöräilijä joka tässä ketjussa niin kiivaasti tahdot pyörät ja 2-tonniset henkilöautot samalle kaistalle. Toivon että ymmärrät maalaisjärjellä mitä ajan takaa. Vai pitääkö rautalangasta vääntää miksi en suostu menemään väylälle missä 18-vuotiaat luisuttelevat bemareita ylinopeudella?
Olen kerran jäänyt elämässäni ylinopeudella yllättäneen auton alle ja nyt on ruuvit jalassa. Jos joku koiranulkoiluttaja tulee minulle naputtamaan lakikirjaa että tästä "kävelytieltä" puuttuu nyt pyöräilyn sallittu merkki, käsken painua h*lvettiin. Järjettömintä tuossa laissa on sekin, että kävelytiellä pyöräily onkin yhtäkkiä sallittua jos olet alle 13-vuotias. Jos olet yli 13, niin tervemenoa kuolemaan. Ihan kiva, että lapsia suojellaan, mutta miten 12-vuotias pyöräilijä vie enemmän tilaa jalkakäytävältä kuin 15-vuotias?
Miettikää nyt asiaa minun näkökulmastani: kerran on melkein kuoltu, ja minun pitää mennä takaisin riskeeraamaan henkeäni ajoradalle polkupyörän kanssa vain koska jotakuta koiranulkoiluttajaa harmittaa että minä ajan pyörällä pyörätiellä.
Suomessa on aina pimeää, sataa vettä, sataa lunta, tiet on huonossa kunnossa.. ja pitäisi lähteä sivuluisussa lunta vastaan taistelevien autojen seuraksi. Kaiken lisäksi teiden reunat on täynnä autoja, joten en voi ajaa ajoradan reunassa kuten tässä ketjussa ehdotettiin. Joudun ajamaan keskellä! Niin, ja teillä siellä stadissa on kuule pyöräkaistat ja omat valot pyöräilijöille, meillä böndellä ei ole.
Pyöräily jalkakäytävällä ei haittaa KETÄÄN. Ihan hyvin siinä mahtuu kaikki yhteiselämään. Kyse on nyt vain siitä että kaikki vihaavat pyöräilijöitä. Koiranulkoiluttajat eivät halua pyöräilijöitä omalle kaistalleen. Autoilijat eivät varsinkaan halua pyöräilijöitä eteensä. Tiedätkö sen fiiliksen kun ajat viidenkympin tiellä, mutta edessäsi on joku konkelilla sotkemassa 10km/h? Pyöräilijät autotiellä aiheuttavat vaaratilanteita ja ohituksia.
Pyöräilijän ja kävelijän välinen nopeusero on pieni. Paljon pienempi kuin pyörän ja auton. Tämän pitäisi kertoa sinulle jo jotakin.
Voi olla että tässä ketjussa esitetyt lakipykälät pitävät paikkaansa, ainakin teknisesti. Kehtaan silti väittää, että pyhä lainsäädäntömme voi olla väärässä ja puutteellinen. Idea siitä, että pyörätiellä ei saa ajaa pyörällä ennenkuin on käynyt tarkistamassa 2km pitkän tien päästä onko siellä varmasti pyörän merkki, on järjetöntä. Tyypillisintä sääntö-Suomea. Alanko tästä lähtien tarkistamaan jokaisen kadun luokitukset etukäteen ennen pyörän päälle astumista? No en todellakaan. Niin ei tee kukaan muukaan.
Toistan: näiden asioiden valossa en tule ikinä ajamaan polkupyörällä ajoradalla. Tulkaa vaan marmattamaan, mutta saatte kyllä sitten luvan osoittaa mitä tein väärin ja miksi, mielellään poliisin kanssa. Ylhäältä on turha tulla huutelemaan jos ei ole valmis keskustelemaan asiasta.
Tämän langan valossa aion ottaa asian puheeksi poliittisella tasolla. Eritoten nyt kun kaikilla on sähköskeittilaudat yms. niin kevyen liikenteen lainsäädäntö kaipaa uudistusta pikaisesti.
Tämä laki on ilmeisesti jäännös jostain muinaishistoriasta kun teillä liikuttiin pääosin hevosilla. Nyt järki käteen, lainsäädäntöä pitäisi uudistaa, ei tälläista muualla ole!
Vierailija kirjoitti:
En tule ikinä pyöräilemään autotiellä. Anteeksi, sinä helsinkiläinen pyöräilijä joka tässä ketjussa niin kiivaasti tahdot pyörät ja 2-tonniset henkilöautot samalle kaistalle. Toivon että ymmärrät maalaisjärjellä mitä ajan takaa. Vai pitääkö rautalangasta vääntää miksi en suostu menemään väylälle missä 18-vuotiaat luisuttelevat bemareita ylinopeudella?
Olen kerran jäänyt elämässäni ylinopeudella yllättäneen auton alle ja nyt on ruuvit jalassa. Jos joku koiranulkoiluttaja tulee minulle naputtamaan lakikirjaa että tästä "kävelytieltä" puuttuu nyt pyöräilyn sallittu merkki, käsken painua h*lvettiin. Järjettömintä tuossa laissa on sekin, että kävelytiellä pyöräily onkin yhtäkkiä sallittua jos olet alle 13-vuotias. Jos olet yli 13, niin tervemenoa kuolemaan. Ihan kiva, että lapsia suojellaan, mutta miten 12-vuotias pyöräilijä vie enemmän tilaa jalkakäytävältä kuin 15-vuotias?
Miettikää nyt asiaa minun näkökulmastani: kerran on melkein kuoltu, ja minun pitää mennä takaisin riskeeraamaan henkeäni ajoradalle polkupyörän kanssa vain koska jotakuta koiranulkoiluttajaa harmittaa että minä ajan pyörällä pyörätiellä.
Suomessa on aina pimeää, sataa vettä, sataa lunta, tiet on huonossa kunnossa.. ja pitäisi lähteä sivuluisussa lunta vastaan taistelevien autojen seuraksi. Kaiken lisäksi teiden reunat on täynnä autoja, joten en voi ajaa ajoradan reunassa kuten tässä ketjussa ehdotettiin. Joudun ajamaan keskellä! Niin, ja teillä siellä stadissa on kuule pyöräkaistat ja omat valot pyöräilijöille, meillä böndellä ei ole.Pyöräily jalkakäytävällä ei haittaa KETÄÄN. Ihan hyvin siinä mahtuu kaikki yhteiselämään. Kyse on nyt vain siitä että kaikki vihaavat pyöräilijöitä. Koiranulkoiluttajat eivät halua pyöräilijöitä omalle kaistalleen. Autoilijat eivät varsinkaan halua pyöräilijöitä eteensä. Tiedätkö sen fiiliksen kun ajat viidenkympin tiellä, mutta edessäsi on joku konkelilla sotkemassa 10km/h? Pyöräilijät autotiellä aiheuttavat vaaratilanteita ja ohituksia.
Pyöräilijän ja kävelijän välinen nopeusero on pieni. Paljon pienempi kuin pyörän ja auton. Tämän pitäisi kertoa sinulle jo jotakin.Voi olla että tässä ketjussa esitetyt lakipykälät pitävät paikkaansa, ainakin teknisesti. Kehtaan silti väittää, että pyhä lainsäädäntömme voi olla väärässä ja puutteellinen. Idea siitä, että pyörätiellä ei saa ajaa pyörällä ennenkuin on käynyt tarkistamassa 2km pitkän tien päästä onko siellä varmasti pyörän merkki, on järjetöntä. Tyypillisintä sääntö-Suomea. Alanko tästä lähtien tarkistamaan jokaisen kadun luokitukset etukäteen ennen pyörän päälle astumista? No en todellakaan. Niin ei tee kukaan muukaan.
Toistan: näiden asioiden valossa en tule ikinä ajamaan polkupyörällä ajoradalla. Tulkaa vaan marmattamaan, mutta saatte kyllä sitten luvan osoittaa mitä tein väärin ja miksi, mielellään poliisin kanssa. Ylhäältä on turha tulla huutelemaan jos ei ole valmis keskustelemaan asiasta.Tämän langan valossa aion ottaa asian puheeksi poliittisella tasolla. Eritoten nyt kun kaikilla on sähköskeittilaudat yms. niin kevyen liikenteen lainsäädäntö kaipaa uudistusta pikaisesti.
Kuule, jätä se pyörä kotiin ja mene kävellen, niin saat kulkea jalkakäytävää. Tuollainen raivopää on vaaraksi itselleen ja muille.
Miten edes vaivaudut selvittämään hänelle asiaa? Olisin vain iloisesti heiluttanut kättä, että tässä mennään.
Matrix aina välillä muuttelee sääntöjä. Joskus se oli niin, että jalkakäytävällä saa ajaa pyörällä, jos ei pyörälle ole osoitettu muutta. Sitä ennen se jonkun kepillä huitovan mummon mukaan oli kielletty. Nykyään se saattaa olla taas kielletty. Huomenna voi olla sallitua.
Lakiin pitäisi kirjoittaa että pyörällä saa liikkua kaikkialla missä sitä ei ole erikseen liikennemerkeillä kielletty.
Siis lähtökohtaisesti sallittua mutta paikallishallitus voi kieltää halutessaan.
Voi hitto miten kujalla ihmiset on liikennesäännöistä.