Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos pari eroaa, onko oikein vaatia lahjat takaisin?

Vierailija
21.01.2014 |

Miten se menee?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Sittenhän lahjat pitäisi palautella joka toiselta pariskunnalta, ja miten niitä edes uskaltaisi käyttää? Kaikki pitäisivät lahja-astiat, -pyyhkeet ja -lakanat käyttämättöminä jemmassa kaapissa eron varalta?

Vierailija
2/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellanen mielikuva, että KIHLAJAISLAHJAT on pitänyt ennenmuinoin palauttaa jos kihlaus purkautuu ennen avioliittoa. Joskus kai 50-60-luvuilla vielä..? Tietääkö joku tarkemmin.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai, jos kehtaat sanoa tutuillesi että antavat tavarat takaisin niin siitä vain. Mä mielelläni myös kuulen miten menee, tule sitten raportoimaan.

Vierailija
4/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tavallisia lahjoja tarvitse palauttaa. Kuka edes kehtaa pyytää. Mutta jotkut sukuperintökorut palauttaisin pyytämättäkin.

Vierailija
5/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoleman yhteydessä palautetaan saadut synttärilahjat. Kirkosta eroavat palauttavat kummilusikkansa.

Vierailija
6/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä selitin huonosti. Siis jos pari eroaa, niin voivatko vaatia toisiltaan takaisin toisilleen ostamansa lahjat?

Siis vaikka olisi ihan vaan seurustrelupari, tai avoliitossa tai naimisissa olevat?

Vierailija
7/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7=ap

Vierailija
8/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ne ovat lahjoja, eivät ehdollista lainaa. 

Ei kai ap tosissaan kysele? Jos pariskunta eroaa, palauttavatko he toisilleen vuosien varrella annetut synttäri- ja joululahjat? 

Vierailija
9/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä vaatia, mutta pakko ei ole palauttaa, lahja mikä lahja.

Riippuu sitten ihmisen moraalista, mitä palauttaa vai palauttaako mitään.

Vierailija
10/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 19:24"]

Mulla on sellanen mielikuva, että KIHLAJAISLAHJAT on pitänyt ennenmuinoin palauttaa jos kihlaus purkautuu ennen avioliittoa. Joskus kai 50-60-luvuilla vielä..? Tietääkö joku tarkemmin.  

[/quote]

juu, näin oli. Koulussa näin lakitiedon tunnilla muinoin opetettiin.

Vierailija
11/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 19:34"]Ei. Ne ovat lahjoja, eivät ehdollista lainaa. 

Ei kai ap tosissaan kysele? Jos pariskunta eroaa, palauttavatko he toisilleen vuosien varrella annetut synttäri- ja joululahjat? 

[/quote]

Mä sain exältä lahjaksi auton ja äitinsä sormuksen.

Ei tullut mieleenkään pitää niitä, kun erottiin. Ei vaikka erottiin, koska exä petti.

Vierailija
12/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yleensä ole niin että lahja on lahja, eikä sitä palauteta missään tapauksessa. Kun lahjan kerran on antanut, se on sitten lahjan saajan ikioma.

Vierailija
13/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex palautti. Tai "palautti", eli pakatessaan kamojaan meidän yhteisestä kodista, jätti ottamatta ne tavarat, jotka oli vuosien varrella minulta saanut. Paitsi joitain kalvosinnappeja en löytänyt, ne oli vissiin kelvanneet. Yllättäen oli muistaakseni olleet törkeän kalliit.

Vierailija
14/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 19:38"]

Voihan sitä vaatia, mutta pakko ei ole palauttaa, lahja mikä lahja.

Riippuu sitten ihmisen moraalista, mitä palauttaa vai palauttaako mitään.

[/quote]

Niin, tätä ei kyllä mikään laki sanele. Mutta aika monessa katkerassa erossa ihminen varmaan mieluiten heittäisi exältään saamansa lahjat sen naamalle, joten välttämättä ei ole mitään suurta ongelmaa niiden takaisin saamisessa. Jos ero taas on ystävällismielinen niin silloin tärkeiden tavaroiden takaisin saaminen on vielä todennäköisempää.

Vierailija
15/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja on lahja. Sitä ei palauteta missään tapauksessa.

Vierailija
16/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tästä mitään lakia ole. Tapakulttuureissa on kaksi selvästi eri koulukuntaa. Olin avoliitossa ja miehen vanhemmat oli ostaneet minulle vuosien varrella kalliita lahjoja - toki mieheni kanssa yhteiseen kotiimme, mutta joululahjapaketissa oli ollut nimenomaa minun nimeni ja mies oli saanut oman pakettinsa. Erotessamme he suuttuivat, kun en antanut niitä takaisin ja minulle taas oli itsestään selvää, että ne on lahjaksi annettu, eli minun omaisuuttani.

Vierailija
17/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen ajattelisin, että lahja on lahja ja saaja saa halutessaan pitää, mutta poikkeuksena pitäisin ns. suvun perintöesineitä. Eli jos miehen äiti on vaikka antanut lahjaksi jonkin heidän suvussaan kulkeneen korun, niin tällaiset tulisi palauttaa, koska niiden kohdalla on varmaankin ajateltu, että sekä saaja että lahja pysyvät suvussa.

Vierailija
18/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 19:34"]Ei. Ne ovat lahjoja, eivät ehdollista lainaa. 

[/quote]

Ei tullut mieleenkään pitää niitä, kun erottiin. Ei vaikka erottiin, koska exä petti.

[/quote]

Mä olisin pitänyt auton, mutta palauttanut sormuksen.

Vierailija
19/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 19:42"]

[/quote]

[/quote]

Mä olisin pitänyt auton, mutta palauttanut sormuksen.

[/quote]

Kyllä mäkin sitä harkitsin xD

Mutta osti auton, koska mulla ei ollut itselläni varaa ostaa ja tarvitsin sitä silloin. Jos olisi ostanut vaikkapa 30-vuotislahjaksi, olisin mäkin pitänyt. Nyt koin, että se oli exän vaikka mun nimissä olikin.

Vierailija
20/20 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain kihlasormus, jos ei olla ehditty jo naimisiin ennen eroa. Sukukorun ym. Palauttaisin vain jos ei olisi yhteisiä lapsia joille lahjoittaa se.