Hoitolapsi nukkuu vain syöttötuolissa
Olen pph, minulla aloitti kaksi kuukautta sitten 1,5 vuoden ikäinen lapsi. Huutaa koko ajan. Kävelee toistuvasti ulko-ovelle ja itkee siinä äitinsä perään. Syömään rauhoittuu joksikin aikaa. Päiväunille meno on järkyttävä tapahtuma. Olen hyssytellyt, tassutellut, antanut huutaa, mutta mikään ei auta. Saattaa huutaa tunnin, nukahtaa vartiksi ja jatkaa taas huutamista.
Eihän siinä mitään, mutta kun mulla on 3 muuta hoitolasta joiden pitäs nukkua ainakin pari tuntia niitä päiväunia. Olen yrittänyt tehdä erilaisia nukkumisjärjestelyitä että huuto ei kuuluisi toisten lasten nukkumapaikkaan, mutta kun neliöitä ei hirmuisesti ole niin en ole tässä onnistunut.
Kerran tämä vuoden ikäinen nukahti lounaan jälkeen syöttötuoliin (sellainen taittuva syöttötuoli jota olen pitänyt matalaksi taitettuna pöydäksi ja tuoliksi, koska huutaessaan riuhtoo ja yrittää nousta pois tuolista, ja jos tuosta tipahtaa niin ei tule isoa vahinkoa).
Yritin siirtää lapsen sänkyyn --> heräsi --> huuto jatkui
Tällä viikolla nukahti taas tuoliinsa ja annoin nukkua siinä. Lapsi nukkui 45 minuuttia! Ihanaa, luksusta suorastaan! Tänään jätin hänet tarkoituksella istumaan tuoliin pidemmäksi aikaan ja nyt lapsi on nukkunut jo puoli tuntia.
Mitä mieltä tästä olette?
Kommentit (19)
Et taida olla kovinkaan hyvä pph. Juuri sunlaisten tyyppien takia en ole koskaan halunnut lapsiani pph:lle, vaikka tiedän, että heissäkin on asiansa osaavia, lämpimiä ihmisiä.
Olen sitä mieltä, että sinun pitäisi keskustella tästä asiasta vanhempien kanssa ja löytää yhteinen käsitys siitä, miten ja missä heidän lapsensa nukkuu.
Jokainen lapsi on erilainen ja minusta on hyvin outoa, että olet noin pitkään antanut tilanteen olla tuossa kunnossa.
Olen ollut perhepäivähoitaja 12 vuotta ja löytänyt sata erilaista nukuttamis- ja nukahtamistekniikkaa hoitolapsiltani, koska jokainen on todellakin erilainen. Yksi nukahtaa unilelun kanssa sekunnissa, toista pitää silittää, kolmas nukkuu parhaiten rattaissa jne.
Oletko vasta aloittanut?
Vanhemmat painotti että sisällä sängyssä nukutetaan. Äiti mainitsikin joskus että ovat epäilleet refluksiongelmia lapsella pienempänä! Lapsi nukkuu yönsäkin todella huonosti.
Eli lapsella voi olla helpompi nukkua istualtaan...nyt kun aloin miettimään niin on pari kertaa nukahtanut vaunuihin kun olemme tulleet aamupäivällä puistosta ja on silloinkin nukkunut pidemmän pätkän.
Ota yhteyttä alueesi perhepäivähoidon ohjaaajan tai valvojana ja keskustele hänen kanssaan. Toivottavasti olet keskustellut haasteista myös perheen kanssa. Mitä he sanoivat tuolissa nukkumisesta?
Jos muuten itse lukisin tekstisi lapsestani niin vaihtaisin hoitopaikkaa.
Mun mielestä ei kuulosta siltä että itse nukkuminen olisi se suurin ongelma, vaan lapsihan kaipaa kotiin. Ei sellainen lapsi rauhoitu :( Tosi pikkuinen vielä. Juttele äidin kanssa asiasta (varmaan oot jo niin tehnytkin?).
Antaisin itse nukkua missä vaan nukkuu...kunhan on turvallinen paikka.
Sydäntä riipaisee lukea tällaista :/
Jaksamista sulle.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:25"]
Et taida olla kovinkaan hyvä pph. Juuri sunlaisten tyyppien takia en ole koskaan halunnut lapsiani pph:lle, vaikka tiedän, että heissäkin on asiansa osaavia, lämpimiä ihmisiä.
[/quote]
Minäkin olen sitä mieltä, että perhepäivähoitajissa laadun kirjo on aivan liian suuri. Valvonta on olematonta. Pidän työstäni ja minua arvostetaan, puskaradio toimii ja hoitooni suorastaan jonotetaan varapaikoille. Silti omaa lastani en ikinä olisi laittanut perhepäivähoitajalle, ellen tuntisi henkilöä henkilökohtaisesti ja hyvin.
Aiempi perhepäivähoitaja
Voi sentään. Sääliksi se pikkuinen käy.
Jos mahdollista, niin laitat lapsen nukkumaan sänkyyn, johon saat korokepalat sängynjalkojen alle. Jos tämä ei onnistu, niin voiko lapsi nukkua vaunuissa/rattaissa, jotka eivät ole täysin makuuasennossa?
Mutta keskustele nyt ensin ongelmasta lapsen vanhempien kanssa, jos lapsella on refluksi, niin pitäisi se hoitaa tai ainakin yrittää helpottaa oireita.
Kai sää kerrot vanhemmille mitä teillä tapahtuu?
Mutta kihomadot on oma veikkaus, lapsi ei nukahda ja nukkuu huonosti. Herää kutinaan ja taas nukahtamiseen vaikuttaa.
Tai hammassärky herättelee. Allergia?
Kamalan oleellista on miten lapsi nukkuu kotona. Onko toisia päikkyjä? Miten kauan nukkuu yöllä ja onko sekin hetkittäistä. Koska siihen pitää puuttua myös; lapsi kärsii itse tilanteesta eniten.
PS. huonoa hoitoa ja lapsen tuntemista jos lapsi nukahtaa syöttötuoliin. Olisin itse hoitajana kertonut tilanteen vanhemmilla. Takana voi oikeasti olla jotain vakavaakin tai huonosti nukuttu yö. Pitäisi silti pystyä siirtämään lapsi nukkumaan aikaisemmin.
PPS. Mitä te teette siellä kotonanne jos lapsi kokoajan ravaa eteiseen huutamaan äidin perään? Menettekö ollenkan ulos? Lähteekö kesken leikin? Onko lapsille mitään ohjattua toimintaa? Onko sinulla itselläsi taitoja hoitaa lapsia? Saatko lapsen huomion muuhun (oletan ettei onnistu) mutta jääkö sitten muutkin lapset hoitamatta?
Heeetkinen, hetkinen! En siis lyö, läimi tai muutenkaan pahoinpitele täällä lapsia. Kyllä mullakin käy lasta sääliksi kun suuren osan ajasta itkee äitinsä perään, mutta kun on niin pieni ja hiljattain aloittanut niin eiköhän tämä ole aika monessa hoitopaikassa arkipäivää Ja kyllä, uniongelmat ovat vanhempien tiedossa, mutta mitään ratkaisua emme ole löytäneet.
Mutta tuo refluksi voisi olla tässä tapauksessa se avainasia. Kiitoksia teille jotka sitä ehdotitte! Täytyy aloittaa tämän nukkumisasian purkaminen ihan alusta tuolta kantilta.
ap
No jos sä jätät pienen lapsen tarkoituksella istumaan syöttötuoliin, että hän nukahtaa siihen, niin et sä kovin hyvältä hoitajalta kuulosta. Valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:46"]
No jos sä jätät pienen lapsen tarkoituksella istumaan syöttötuoliin, että hän nukahtaa siihen, niin et sä kovin hyvältä hoitajalta kuulosta. Valitettavasti.
[/quote]
miten tämä eroaa siitä jos jättää vaunuihin istumaan siksi aika että nukahtaa?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:25"]
[/quote]
Minäkin olen sitä mieltä, että perhepäivähoitajissa laadun kirjo on aivan liian suuri. Valvonta on olematonta. Pidän työstäni ja minua arvostetaan, puskaradio toimii ja hoitooni suorastaan jonotetaan varapaikoille. Silti omaa lastani en ikinä olisi laittanut perhepäivähoitajalle, ellen tuntisi henkilöä henkilökohtaisesti ja hyvin.
Aiempi perhepäivähoitaja
[/quote]
Aivan, itse sain lapseni molemmat samantien ryhmikseen. Olisi jo pitänyt soida siitä hälyytyskellojen. Hoitajat vaihtui tiheään ja paikan omisti kaksi tyrannia jotka pompotti vanhempia, valitti kun haettiin 10 minuuttia etuaikaan tai myöhästyi 5 minuuttia. Jokaista ystänpuuskahduksesta soitettiin töihin ja itse vein lapsia ihan turhaan lääkäriin, ei saatu saikkulappuja koska lapsi oli terve.
Myöhemmin kuulin, viereisestä tarhasta miten siellä hoitajiakin kohdellaan. Ei sinne kukaan edes tahtonut mennä kuin pitkin hampain hoitamaan lapsia. Ja pois lähtivät heti kun mahdollista.
Omalla alueella kannattaa puistoissa seurata millainen pph. on -jo etukäteen ja valvojalle voi soittaa ja kysyä onko tästä hoitajasta tehty millaisia valituksia. Vaikka hoitaja osaisi hoitaa lapsia, niin hän saa itse sopia hoitopaikkansa säännöt, jos siis on yksityinen.
Vaunuissa selkänojaa saa kaadettua, ei tarvitse tököttää suorana, pää roikkuen ja usein päänkin saa nojaamaan johonkin pehmeään.
Koitappa itse nukkua useamminkin selkä suorana.
Eikä tässä mitään selittelyjä kaivata. Hoitaja on niin kädetön ettei saa lasta nukkumaan muualle kuin syöttötuoliin. Yksinkertaista. En veisi lastani hänelle.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:43"]
Heeetkinen, hetkinen! En siis lyö, läimi tai muutenkaan pahoinpitele täällä lapsia. Kyllä mullakin käy lasta sääliksi kun suuren osan ajasta itkee äitinsä perään, mutta kun on niin pieni ja hiljattain aloittanut niin eiköhän tämä ole aika monessa hoitopaikassa arkipäivää Ja kyllä, uniongelmat ovat vanhempien tiedossa, mutta mitään ratkaisua emme ole löytäneet.
Mutta tuo refluksi voisi olla tässä tapauksessa se avainasia. Kiitoksia teille jotka sitä ehdotitte! Täytyy aloittaa tämän nukkumisasian purkaminen ihan alusta tuolta kantilta.
ap
[/quote]
Itselläni on 5 lasta eikä kukaan ole noin ollut missään hoidossa että huutaa noin perään. Joskus on joku jäänyt itkemään perään mutta hoitaja sanoi että kokeile: soita parkkipaikalta muutaman minuutin päästä niin kerrotaan ettei lapsi enää itke; ja niin oli. Kyllä se on muruseni ammattitaitoakin. Minäkin patistaisin sinua soittamaan valvojallesi ja hommaa jotain koulutusta vaikka tuollaiseen tilanteisiin.
Enkä epäile että pahoinpitelet, mutta aloituslauseesi lapsi nukkuu vain syöttötuolissa jo viittaa siihen että se on ollut ennenkin. Ja miten se vaikuttaa koko hoitopaikassa jos et saa yhden huomiota, vaikuttaako se muihin? Seuraatko miten lapset toimii? KUNHAN KYSELEN!!! Koska minusta tämä on sinulle todella tärkeä asia. Ja äitinä kyllä häiritsisi jos hoitaja ei sitten miettisi näitä vaan juurikin heittäytyy tuollaiseen puolustusasemaan. Etkö kykene miettimään mikä teillä on vikana? Ja miksi et hommaisi itsellesi koulutusta selvään tarpeeseen?
Jos minun lapsia joku nukuttaisi syöttötuoliin niin ei tarvitsisi hoitajana jatkaa. Eli: hommaa itsellesi hyvä ammattitaito ja monia eri kikkoja hoitaa lapsia.
Ihan varmaan yrität parhaasi ja rehellisesti uskalsit kertoa ongelman, täällä aika julmia vastauksia osa, toiv. osaat poimia parhaat neuvot. Ajota ennen isompien päiväunia ulkoilu niin että tämä pienin nukahtaa rattaisiin? Aika todennäköistä että lapsella jotain ongelmaa makuullaan nukkumisessa, toiv. syy löytyy, tsemppiä!
Että ei tykkää nukkua makuuasennossa. Kokeile rattaita mielummin .