Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omenallekko yliherkkä?

23.07.2006 |

Meidän 2,5v tyttö on " kärsinyt" aina löysästä vatsasta. Ainoastaan muutaman kerran kakka on ollut suht koht normaalia, eli semmoista että voi pökäleeksi sanoa. Muuten aina velliä potan pohjalla. Kakkaa myös usein ja paljon. Välillä kakka on ihan vetistä ruikulia ja haisee tosi väkevälle.

Kysyttiin asiasta neuvolassa taannoin, ja sanoivat vain että toisilla vatsa on löysempi kuin toisilla. Tyttö kasvaa kuitenkin hyvin eikä painokaan ole pudonnut. Mitään allergioita ei ole, eipä ole kyllä tutkittukaan.

Nyt ilmestyi polvitaipeen alle ja vatsaan kuivat punaiset ihottumaläntit. Ja tyttö viikon aikana sanonut 3 kertaa että mahassa on kuuma, muutama minuutti tuosta, niin istuu potalla ja ripuloi. Omenaa on on syönyt aina ennen ripulia. Ja ompun syönnistä ei ole mennyt kuin puoli tuntia korkeintaan, kun ripuli tulee. Ja ompun paloja lilluu ripulin seassa. Paprika muuten on kans samanlainen, että ei sula. Eli omena tuon ripulin kai tekee. Huomenna heti koitan lääkäriajan saada, täällä kun on kuukauden ollut terveyskeskus kiinni, ja vain hätätapaukset on hoidettu naapurikunnassa.

Onko muita joilla olisi sama vaiva? Tekeekö teidän lapsille myös muut ruoat ripulia, jos omena tekee? Tytöllä kuitenkin on kakka löysää aina, joten kai on jollekkin muullekkin yliherkkä. Kävin lukemassa tuolta sairaudet ja allergiat-palstalta, että olisiko siellä vastaavaa, mutta painivat aika paljon suurempien allergioiden kanssa, joten en sieltä kehdannut kysyä..

Hinpu

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulla itsellä omena aiheuttaa mahavaivoja (ei ripulia kuitenkaan mutta vatsanväänteitä) ja äitini ei voi syödä paprikaa ollenkaan, hänelle se aiheutta ripulia. Kokeile jättää molemmat pois ruokavaliosta ja katsele miten lapsi reagoi...

-minskuliina

Vierailija
2/8 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivat punaiset ihottumaläntit polvitaipeessa ja vatsassa on klassisia lasten ruoka-aineallergian oireita.

Ja kyllä pahahajuinen vetelä kakkakin voi erittäin hvyin johtua allergiasta, vaikka ei vaikutakaan lapsen kasvuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin lääkäriaikaa aamulla, ja sain ohjeeksi jättää ensin kaikki viljat ruokavaliosta pois kahdeksi viikoksi, ainoastaan luontaisesti gluteiinittomia saisi antaa. Ja jos ei kakka normalisoidu ja iho-oireet häviä tuossa ajassa, niin maitotuotteet pois. Ja omena pois kans. No se omena on helppo jättää, vaikka tykkääkin kovasti ompuista. Mutta nuo viljat on huono, kun leipää on meillä opittu syömään. En tiedä että kokeilisinko ensin viikon niin, että jättäisin tuon ompun ja paprikan pois, ja ehkä tomaatinkin kun sitäkin syö tyttö päivittäin ja mielellään. On kuulema samalla tavalla allergisoiva kuin omena. Mutta toisaalta sitten, se vilja kuulostaa järkeenkäyvemmältä tekijältä kuin vihannekset ja hedelmät. On vaan niin kamalan hankalan tuntuista pistää tyttö viljattomalle ruoalle, kun veli mussuttaa leipää vieressä =( En tiedä mitä tässä osaisi tehdä ja mikä olisi viisainta. Hatunnosto kaikkien allergikkojen vanhemmille, on varmasti hankalaa arki pienen allergikon syömisten kanssa.

Vielä lukisin mielelläni kokemuksia ja kommentteja jos niistä olisi jotain vinkkejä! Ihan uunona olen, kun ei ole ennen tarvinnut pähkäillä että mitä syödään.

Hinpu

Vierailija
4/8 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan järkeenkäyvän kuuloisia ohjeita olet saanut.

Isommissa marketeissa on hyvät valikoimat gluteenittomia leipiä ja myös pullaa ja keksejä, jos niitä kaipaatte.

ns. luontasesti gluteenittomat tuotteet on ymmärtääkseni paremman makuisia kuin ne, joista gluteeni on poistettu.

Lapsen ruoka-allergioiden kanssa ei olla onneksi ainakaan vielä jouduttu painiskelemaan, mutta olen itse allerginen mm. omenoille.

Hankalin vaihe on varmaan tuo, kun mahdollisia allergian aiheuttajia etsitään. Sen jälkeen alkaa sujua helpommin ja lapset onneksi ymmärtää yllättävän hyvin itse, miksi jotain he eivät voi syödä.

Lapsuuden ruoka-allergiat muuten usein helpottaa, kun ikää tulee lisää.

Vierailija
5/8 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa sekoittaa keliakiaa (jolloin sietää viljaa mutta ei sen sisältämää gluteiinia) ja vilja-allergiaa toisiinsa (sama juttu kuin maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin kanssa). Eli jos lapsesi oireilee jollekin _viljalle_, niin ei siihen gluteenittomat tuotteet auta. Niissähän on sitä viljaa vaikkakin siitä on poistettu gluteiini.

Piti vaan kommentoida sivusta edellistä vastausta...

-minskuliina

Vierailija
6/8 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis saapi nyt käyttää, ei niitä joista gluteiini on poistettu. En tiedä mitä tuolla haetaan. Mutta sen unohdin kirjoittaa, että jos gluteiinittomasta ruokavaliosta on apua, niin sitten otetaan vilja kerrallaan takaisin, ja katsotaan että mitä tapahtuu. Vehnä voi kuulema olla yksi joka tekee allergian. Maitoallergia kuulostaa siinä mielessä kaukaa haetulle, että olen luullut sen puhkeavan heti vauvana? Tietty tytön kakka on aina ollut löysää, mutta iho-oireet tuli vasta nyt. Liekö vilja-allergiassa sama? Ja keliakia taas " kehittyy" pikkuhiljaa, ja on periytyvää? Tytön papalla näet on samoja oireita, ripulia ja ihottumaa ollut jo pitkään, mutta jästipää ei mene lääkäriin. Voipi olla että olen ihan väärässä kun aika ummikko näissä olen, mutta mielessäni pyörittelen eri vaihtoehtoja ja koitan saada jotain ymmärrystä mitä kannattaisi tehdä.

Mutta sen nyt päätin, että omena ja paprika ja tomaatti jätettiin pois jo tänään. Ja ananas myös, on oksentanut viime aikoina pari kertaa ananasta syötyään. Katsotaan viikko mitä tapahtuu, ja jos ei auta niin sitten viljat pois, tai tuo gluteiiniton ruokavalio siis. Mansikoita mietin kanssa, kun tyttö syö niitäkin tosi mielellään ja melkein päivittäin, että kaipa nekin on nyt jätettävä kokeeksi pois. En mielelläni " kiusaisi" tyttöä viljojen poisjättämisellä, jos kyse onkin " vain" ompuista ym. Vaikka kaupoissa kyllä nykyään on tosi hyvät valikoimat gluteiinittomia tuotteita, niin silti tuntuu että helpompi on aloittaa näin päin. Ja varan vuoksi haen gluteiinittomien ruokien ja leipien ja leivonnaisten ohjeita jo valmiiksi, niin ei sitten ole ihan urpona, jos täytyy nuo kotimaiset viljat jättää pois. Meillä kun itse leivotaan kaikki mahdollinen, niin tasapuolisuuden nimissä on tytölle oltava yhtälailla tuoretta sämpylää kuin veljelleenkin.. Muuten voipi tulla iso itku :(

Hinpu

Vierailija
7/8 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä olisin heti halunnut saada tytön allergiatesteihin, että olisi nähnyt mikä tekee ihottuman, ja eikös keliakiankin näe verikokeesta. Ainakin keliakialiiton nettisivuilla oli, että lapsen keliakian näkee luotettavasti vasta-ainetestillä(?) Ja tavan allergiatestissä olisi kai tuo vilja-allergia löytynyt. Mutta niin maallikko olen, että en tiedä että miten yleensä näissä tilanteissa tehdään, etsitäänkö vain ruokavaliolla syyllistä oireisiin, vai pääseekö testeihin missä vaiheessa. Tämä tässä tosiaan on nyt vaikeinta, että kun ei tiedä mistä aloittaa. Mutta jospa tämä tästä. Ja toivottavasti ei olisi keliakia, tai joku laaja-alaisempi allergia. Olen siitä ollut tosi kiitollinen aina, että muksut ovat voineet syödä mitä vaan. Kamalalle tuntuu lukea moniallergisten lapsien ruokavaliosta. Vaikea keksiä vaihtelua jos ruokalistalla on poro ja parsakaali ja vadelma tms. Että taitaa meillä olla vielä helppoa siihen nähden!

Hinpu

Vierailija
8/8 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun käsittääkseni näyttää allergiat tai sitten ei. En kyllä hirveästi tiedä keliakiasta, noi potilasyhdistykset on aika hyviä tiedonlähteita, joten se on varmaan verikokeilla testattavissa. Sitä voi sairastaa lapsesta asti, vaikka usein tulee vasta aikuisiällä.

Muut ruoka-aineallergiat on vähän hankalampi juttu, ne voi näkyä veri-/ihoraaputuskokeissa, mutta ei välttämättä edes aikuisilla näy. Siksi varmasti suosittelivat viljojen poisjättämistä.

Ihan allergialääkärille kannattaa yrittää päästä. Yleislääkäreillä ei välttämättä ole hirveän vahvat tiedot allergioista.

oma tuntuma siihen, mistä oireita voisi tulla on aika hyvä opas.