Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako ennemmin ostaa osakkeita vai hankkia sijoitusasunto?

Vierailija
19.10.2020 |

Koronan takia rahaa on jäänyt reilusti säästöön ja olen huomannut, etten oikeastaan edes kaipaa takaisin aiempaan. Nyt multa jää käyttämättä yli 2 000 €/kk ja sitten kun korona on taputeltu ja elämä palaa takaisin normaaliksi, uskon että 1 500 €/kk säästäminen on pikkujuttu. Mutta kannattaako sellaisilla summilla ostaa ennemmin osakkeita vai hankkia sijoitusasunto? Olen nyt kolmekymppinen ja sijoitushorisonttini on vähintään 20 vuotta, ehkä jopa 30 vuotta tai enemmänkin. Raha tuo ainakin turvaa vanhuuteen jos ei muuta.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnosta saat tuottoa kuukausittain plus arvonnousun kuittaat sitten kun myyt. Mulla on kolme, velkavivulla vaan liikkeelle.

minä saan osakkeista tuottoa ihan viikoittain. Jopa useita kertoja viikossa.

Vierailija
22/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako Telian osakkeita ostaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

You can never go wrong with tesla.

Tää on ihan täysin väärin ymmärretty osake. Tulee vielä moninkertaistumaan.

Vierailija
24/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakkeita koska pienillä summilla (alle 5 milj) et saa kunnolla hajautusta kiinteistömarkkinoilla.

Osakkeet ovat tosi helppoja. Yksi huippunero tekoäly-koneoppimis-tilastotiede matemaatikko kaveri kirjoitti minulle ohjelman joka havaitsee kun suurempi notkahdus on tulossa ja se käskee silloin tyhjentämään salkun ja shorttamaan. Sen avulla olen tienannut tänä vuonna yli 300% tuottoa pääomalle (120% ilman vipua). Js tuo ihan muutaman tunnin työllä vaan.

Eli tuon avulla voin ostaa kaikenlaisia faang + tesla + amd + nvidia pelipapereita korkealla riskillä koska tiedän että kun tulee notkahdus, tienaan silloinkin shorteilla.

Hahahah alapeukuttajille.

Vierailija
25/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Telialla menee nyt kyllä vähän huonosti.

Zinc

(kyllä minä nämä tiedän 10v. vanhoissa ketjuissa)

Vierailija
26/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki jää meren alle ilmastonmuutoksen muuttuessa.

Vierailija
27/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakkeiden ostaminen suuressa mittakaavassa juuri nyt kun kupla on pulleimmillaan on kyllä ihan älytön idea.

Jos sijoitushorisontti on 20 vuotta niin eiköhän ajallinen hajautus onnistu aika tehokkaasti. Harva osaa ennustaa talouden kuprut ennakolta, jotta sitä oikeaa sijoitushetkeä kannattaa jäädä odottamaan.

Vierailija
28/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Telialla menee nyt kyllä vähän huonosti.

Zinc

(kyllä minä nämä tiedän 10v. vanhoissa ketjuissa)

Niin muuten menee.

Vierailija
29/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan tuttu osti bitcoineja kun niiden arvonimi 300 e / kpl.

Muistan vielä kun tyyppi sanoi, että kannattaa ostaa edes yksi bitcoin.

Vierailija
30/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeissa ehkä enemmän riskiä, mutta huomattavasti helpompaa arkesi kannalta ja pääset eroon niistä alle minuutissa. Osinkojakin voi tulla.

Vierailija
31/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki jää meren alle ilmastonmuutoksen muuttuessa.

Miten ilmastonmuutos muuttuu?

Vierailija
32/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä sijoitusasunnossa on iso riski. Niitä pitäisi olla monta että saisi riskin hajautettua. Googlaa esm vuokraisännän huonot kokemukset. Lisänä vielä kuluttajansuoja, huonoa vuokralaista ei niin vaan saa pois. Itse kokeillut molempia ja osakkeiden kanssa kun ei tarvitse säätää, niin siitä jää iso työ pois. Osta tasaista osinkoa maksavia kotimaisia osakkeita, älä ota mitään palveluja joista tulee kuluja paitsi se pakollinen ostokulu - monilla sijoituksen syövät pankkiirien ja sijoitusneuvojien kulut, älä sijoita kuoreen - kovat kulut ja riskiä ei saa jaettua, älä myy paniikissa - nousuja ja laskuja tulee aina, jaa sijoitukset eri osakkeisiin niin että riski jakautuu, sijoita kaikki osingot takaisin osakkeisiin niin saat nauttia korkoa korolle ihmeestä. Omat meriitit niille jotka kyseenalaistaa : omilla sijoituksillani, eli ei perittyä omaisuutta, olen nyt taloudellisesti riippumaton.

Vierailija
33/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa pohdinnassa kannattaa tosiaankin muistaa tuo sijoituksen likviditeetti, eli kuinka helposti siitä pääsee tarvittaessa eroon. Osakkeet ja rahastot muuttaa rahaksi parissa minuutissa verkkopankissa. Yhden kämpän hinta kannattaa pitää noissa nopeasti rahaksi muutettavissa vaihtoehdoissa vaikka muuten hommaisikin kämppiä ja vaikka metsää. Jollei muuta niin pystyypähän tarttumaan kiinni jos tulee hyviä kohteita vastaan.

Muutenkin sijoitusasunnot on sellaisia, että suosittelisin että sijoittajalle on joku erityisvahvuus tuolle alalle. Siitä saa todennäköisemmin kannattavaa toimintaa jos osaat ja viitsitä rempata itse, osaat stailata asunnon tai vaikka satut olemaan kiinteistövälittäjä. Se on iso juttu jos saat oman kämppäsi pistettä aina välitys listan ensimmäiseksi etkä maksa välityspalkkiosta veroja.

Vierailija
34/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse pohdin samaa. Asun vielä vuokralla, ensiasunto ostamatta. Huutokaupassa olisi myynnissä mielenkiintoinen kohde joka on tosin lähiössä alle 10 km kaupungin keskustasta, enkä omista autoa. On käynyt mielessä että huutaisin kohdetta ja jos saan sen, niin laitan sijoitukseen. Pääsisin halvalla, tässä tilanteessa jopa ilman asuntolainaa kiinni vaurastumiseen. Kyseessä iso yliopistokaupunki pk-seudun ulkopuolella. Sijoitan myös osakkeisiin ja tietty kyllähän se varmasti olisi helpompaa ja tuottoisampaa, mutta elämässä pitää kokeilla kaikenlaista. 

Vierailija
35/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakkeita koska pienillä summilla (alle 5 milj) et saa kunnolla hajautusta kiinteistömarkkinoilla.

Osakkeet ovat tosi helppoja. Yksi huippunero tekoäly-koneoppimis-tilastotiede matemaatikko kaveri kirjoitti minulle ohjelman joka havaitsee kun suurempi notkahdus on tulossa ja se käskee silloin tyhjentämään salkun ja shorttamaan. Sen avulla olen tienannut tänä vuonna yli 300% tuottoa pääomalle (120% ilman vipua). Js tuo ihan muutaman tunnin työllä vaan.

Eli tuon avulla voin ostaa kaikenlaisia faang + tesla + amd + nvidia pelipapereita korkealla riskillä koska tiedän että kun tulee notkahdus, tienaan silloinkin shorteilla.

Lol. Redditin /r/JustHappened -osastoa. Nero kaveri kirjoittaa tosta vaan pienen ohjelman kaverilleen. Kukaan muu maapallon ihminen ei osaa kirjoittaa kyseistä ohjelmaa, mutta tämä onkin nero. Kaikkien ekonomistien mielestä osakemarkkinoita ei voi ennustaa, kun ne ovat sisäsyntyisesti kaoottisia, mutta kyllähän sun nero kaveri pystyy mahdottomaan. Uskottavuutta lisää tietenkin se, että olet saanut muutamassa tunnissa 300% tuottoa etkä ole viitsinyt enempää aikaa käyttää koko juttuun. Veikkaan myös, että olet vivuttanut sijoituksesi vähintään tuonne 0,5M€ luokkaan, eli olet tienannut kevyet puolitoista miljoonaa euroa, parissa tunnissa, ja lopettanut siihen. Ellei sitten kaverisi kirjoittanut sitä ohjelmaa eilen.

PS. Kannattaa kertoa sille kaverille, että oikeat sijoituspankit maksaisivat tuosta ohjelmasta helposti satoja miljoonia.

Vierailija
36/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitusasuntoa harkitsevan kannattaa huomata, että mikään vakuutus ei kata kaikkia vahinkoja, joita vuokralainen voi joko tahattomasti tai tahallaan aiheuttaa.

Vierailija
37/39 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitusasuntoa harkitsevan kannattaa huomata, että mikään vakuutus ei kata kaikkia vahinkoja, joita vuokralainen voi joko tahattomasti tai tahallaan aiheuttaa.

Esimerkki: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006676518.html

Vierailija
38/39 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol. Redditin /r/JustHappened -osastoa. Nero kaveri kirjoittaa tosta vaan pienen ohjelman kaverilleen. Kukaan muu maapallon ihminen ei osaa kirjoittaa kyseistä ohjelmaa, mutta tämä onkin nero. Kaikkien ekonomistien mielestä osakemarkkinoita ei voi ennustaa, kun ne ovat sisäsyntyisesti kaoottisia, mutta kyllähän sun nero kaveri pystyy mahdottomaan. Uskottavuutta lisää tietenkin se, että olet saanut muutamassa tunnissa 300% tuottoa etkä ole viitsinyt enempää aikaa käyttää koko juttuun. Veikkaan myös, että olet vivuttanut sijoituksesi vähintään tuonne 0,5M€ luokkaan, eli olet tienannut kevyet puolitoista miljoonaa euroa, parissa tunnissa, ja lopettanut siihen. Ellei sitten kaverisi kirjoittanut sitä ohjelmaa eilen.

PS. Kannattaa kertoa sille kaverille, että oikeat sijoituspankit maksaisivat tuosta ohjelmasta helposti satoja miljoonia.

Kyllä se kaveri on hakenut kaikenlaisiin lontoon investointipankkeihin mutta ei niitä kiinnosta. Pitää kuulemma olla ivy-oxbrige paperit. Jotain 4-5 tonnin kk duunia sille oltiin tarjottu mutta se tienaa useimmat päivät yli sen treideillä.

Sitten siinä on sekin ongelma on että tuskin palkkaavat jos hän ei paljasta miten se ohjelma toimii. Ja jos sen tietävät niin mihin enää sitten tarvitsevat sitä kaveria. Potkut vaan ja ohjelma pyörimään ilman sitä niin säästää satoja tonneja vuodessa.

Siitä ennustettavuudesta sen verran että eiköhän ne lukuisat menestyvät hedge rahastot jotka tienaavat kymmeniä prosentteja joka vuosi indeksistä riippumatta kerro siitä että kyllä voi ennustaa.

En liioitellut siinä että se vaati vaan muutaman tunnin työpanoksen vuodessa. Se on antanut signaalin n 10 kertaa tänä vuonna. Paljonko aikaa luulet että menee siihen että loggaa sisään nettipankkiin ja tekee kaupat? Olisikohan 15 min per kerta...

Vierailija
39/39 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehee... Kirjoitti sinulle ohjelman, eikä ajatellut käyttää sitä itse...

Näin teki. Oli kyllä reilua.

Se itse treidaa discretionary.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi