Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako ennemmin ostaa osakkeita vai hankkia sijoitusasunto?

Vierailija
19.10.2020 |

Koronan takia rahaa on jäänyt reilusti säästöön ja olen huomannut, etten oikeastaan edes kaipaa takaisin aiempaan. Nyt multa jää käyttämättä yli 2 000 €/kk ja sitten kun korona on taputeltu ja elämä palaa takaisin normaaliksi, uskon että 1 500 €/kk säästäminen on pikkujuttu. Mutta kannattaako sellaisilla summilla ostaa ennemmin osakkeita vai hankkia sijoitusasunto? Olen nyt kolmekymppinen ja sijoitushorisonttini on vähintään 20 vuotta, ehkä jopa 30 vuotta tai enemmänkin. Raha tuo ainakin turvaa vanhuuteen jos ei muuta.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitusasunto Helsingistä on paras.

Vierailija
2/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaan tuoton saa pitkällä tähtäimellä osakkeista. Lisäksi osakkeilla on helpompi tasata riskiä ajallisella hajattamisella. Asuntosijoittaja voi jonkun verran tuottoeroa voi kiriä kiinni pitämällä sijoitusasunno(i)ssa riittävän isoa velkavipua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeet ehdottomasti vaivattomempi ja paremmin historiallisesti tuottaneet... paitsi, että asuntoihin kun saa helposti vipua, niin tuotot voi selkeästi ylittää osakkeista saatavat. Mutta onhan siinä riski korkojen noususta.

Vierailija
4/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on aloitustilanteesi? Jos otat lainaa sijoitusasuntoon, onko sinulla säästettynä jo pesämuna tai muita vakuuksia tarpeeksi?

Osakkeissa pääset alkuun pienemmällä pääomalla eikä se ole samalla tavalla sidottu kuin mitä olisi asunnossa. Toisaalta osakekurssit saattavat vaihdella paljonkin ja jos joudut realisoimaan huonossa syklissä, niin takkiin tulee. Osakkeisiin voit laittaa rahaa aina sen mukaan mitä tilisi saldo näyttää. Pankki taas ei paljon kysele, vaan laina on hoidettava vaikka sattuisi tulemaan tyhjiä kuukausia väliin tai vuokralainen laittaa kämpän sellaiseen kuntoon, että se vaatii ison remontin.

Vierailija
5/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu omasta mielenkiinnostasi. Kummallakin voi vaurastua.

Vierailija
6/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitat sijoitusasunnolla vuokalaista, niin siihen sisältyy melkoinen riski. Yksi ksipäinen vuokralainen voi viedä useiden vuosien tuottosi ja osan pesämunastasikin. Melkein pitäisi olla tunnettu vuokralainen tiedossa ennen kuin alkaisin tuohon.

Vierailija
7/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi sijoitusasunto ja haluan myydä sen. Argh niitä vuokralaisia.

Vierailija
8/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeita koska pienillä summilla (alle 5 milj) et saa kunnolla hajautusta kiinteistömarkkinoilla.

Osakkeet ovat tosi helppoja. Yksi huippunero tekoäly-koneoppimis-tilastotiede matemaatikko kaveri kirjoitti minulle ohjelman joka havaitsee kun suurempi notkahdus on tulossa ja se käskee silloin tyhjentämään salkun ja shorttamaan. Sen avulla olen tienannut tänä vuonna yli 300% tuottoa pääomalle (120% ilman vipua). Js tuo ihan muutaman tunnin työllä vaan.

Eli tuon avulla voin ostaa kaikenlaisia faang + tesla + amd + nvidia pelipapereita korkealla riskillä koska tiedän että kun tulee notkahdus, tienaan silloinkin shorteilla.

Vierailija
9/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin ainakin aluksi osakkeita.

1. Ei tarvetta sijoituslainalle eikä siihen liittyviä riskejä.

2. Ei ylimääräisiä kuluja remonteista, tyhjillään olevasta asunnosta johon ei löydy vuokralaista tms.

3. Osakkeet on helppo myydä koska tahansa, jos rahalle tulee yllättävää tarvetta tai haluaa muuten vaan luopua leikistä.

Vierailija
10/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeiden ostaminen suuressa mittakaavassa juuri nyt kun kupla on pulleimmillaan on kyllä ihan älytön idea.

Vierailija
11/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sijoitusasuntoa voi miettiä siinä mielessä, että ostaa asunnon nyt, laittaa vuokralle ja antaa vuokralaisen lyhentää lainaa. Sitten jossain vaiheessa asunto on maksettu ja sulla on noin 200 000 kiinni asunnossa, eli tuon verran rahaa tilillä, jos laina on lyhennetty pois. Ei sitä tarvitse niin ajatella että saisit joka kuukausi voittoa (vuokra - lainan lyhennys)?

Vierailija
12/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakkeita koska pienillä summilla (alle 5 milj) et saa kunnolla hajautusta kiinteistömarkkinoilla.

Osakkeet ovat tosi helppoja. Yksi huippunero tekoäly-koneoppimis-tilastotiede matemaatikko kaveri kirjoitti minulle ohjelman joka havaitsee kun suurempi notkahdus on tulossa ja se käskee silloin tyhjentämään salkun ja shorttamaan. Sen avulla olen tienannut tänä vuonna yli 300% tuottoa pääomalle (120% ilman vipua). Js tuo ihan muutaman tunnin työllä vaan.

Eli tuon avulla voin ostaa kaikenlaisia faang + tesla + amd + nvidia pelipapereita korkealla riskillä koska tiedän että kun tulee notkahdus, tienaan silloinkin shorteilla.

Hehee... Kirjoitti sinulle ohjelman, eikä ajatellut käyttää sitä itse...

Vierailija
13/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeisiin tai rahastoihin. Asuntosijoittaminen on ehkä riskisintä sijoittamista mitä on.

Vierailija
14/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kannattaa ostaa osakkeita,nousuvaraa on vielä ainakin 40%. Velalla.

Vierailija
15/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakkeiden ostaminen suuressa mittakaavassa juuri nyt kun kupla on pulleimmillaan on kyllä ihan älytön idea.

Osakkeissa onkin se hyvä puoli, että kaikkia ei tarvitse ostaa kerralla.... Eikä asunnotkaan ihan alennusmyynnissä ole.... Nousua takana 25 vuotta...

http://www.stat.fi/til/ashi/2020/06/ashi_2020_06_2020-07-31_kuv_005_fi…

Vierailija
16/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnosta saat tuottoa kuukausittain plus arvonnousun kuittaat sitten kun myyt. Mulla on kolme, velkavivulla vaan liikkeelle.

Vierailija
17/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hankit yhden sijoitusasunnon, niin sinulla on kaikki munat samassa korissa. Riski on selvästi isompi kuin silloin, jos hajautat sijoitukset monen eri toimialalla toimivan firman osakkeisiin. Myös asunto voi menettää ison osan arvostaan, ainakin jos se ei ole hyvässä taloyhtiössä Helsingin keskustassa. Siellä taas asunnot ovat nykyisin niin kalliita, että tuottoa sijoitukselle on vaikea saada ennen kuin myy asunnon.

Vierailija
18/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sijoitusasuntoa voi miettiä siinä mielessä, että ostaa asunnon nyt, laittaa vuokralle ja antaa vuokralaisen lyhentää lainaa. Sitten jossain vaiheessa asunto on maksettu ja sulla on noin 200 000 kiinni asunnossa, eli tuon verran rahaa tilillä, jos laina on lyhennetty pois. Ei sitä tarvitse niin ajatella että saisit joka kuukausi voittoa (vuokra - lainan lyhennys)?

Voi, mutta tuossa on riskinsä, koska asunnon on sijaittava juuri oikeassa paikassa että sen arvo pysyy tai kasvaa, lisäksi se on hankalampi muuttaa käteiseksi nopeasti. Varsinkin jos se on vuokrattu. Pörssissä tuotto on pitkällä aikavälillä varmaa ja säästöt voi milloin tahansa realisoida. Johonkin 7 % tuottoon pääsee jo vähäriskisillä rahastoilla, joita ei tarvitse seurata mitenkään. Eikä tarvitse stressata miten vuokralainen omaisuuttasi kohtelee.

Vierailija
19/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnosta saat tuottoa kuukausittain plus arvonnousun kuittaat sitten kun myyt. Mulla on kolme, velkavivulla vaan liikkeelle.

Se on tuottoa vain jos rahaa tulee enemmän mitä lainaan ja vastikkeeseen menee. Lisäksi aina on se riski että vuokralainen jättääkin vuokran maksamatta, etkä saa niitä millään perittyä tai pistää kämpän palasiksi ja joudut tekemään 10 000 euron remontin. Äkkiä menee ne tuotot siinä.

Vierailija
20/39 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama pätee halutessasi myös osakkeisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi