Monikos teistä av.mammoista osaa keittää
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:34"]
Varmaan muuten aika monikin keittää, koska sitä kaupoista aina löytyy?
[/quote]
Kahvipannu, millä saa kuumaa, hyvää kahvia: http://fi.wikipedia.org/wiki/Perkolaattori
Perkolaattorilla kahvinsa valmistavat käyttävät myös pannujauhatusta.
[/quote]
Mikä on perkolaattori?
[/quote]
Minä käytän myös keittimessä pannujauhatusta, tulee mielestäni parempaa.
Varsinaisesti pannussa en keittele, mutta mukissa suoraan kuppi kerrallaan kyllä, kiehuvaa vettä, porot, ja annan laskeutua.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:48"]
Osaan, mummon reseptin mukaan. Lauantaina illalla pestään kahvipannu. Sunnuntaina aamulla pannuun pannaan vettä, joka kuumennetaan kiehuvaksi, lisätään kahvinporoja ja annetaan kiehua 5 minuuttia. Sitten kahvi saa seistä ja selvitä hetken. Juomisen jälkeen pannua ei tyhjennetä, vaan seuraavalla kahvihetkellä lisätään vettä ja poroja ja keitetään taas. Näin jatketaan, kunnes poroja on niin paljon, että keittäminen käy vaikeaksi. Sitten on taas pakko pestä pannu ja aloittaa alusta.
[/quote]
Tota vois muuten soveltaa varmaan ihan suodatinkahviinkin? Vähän lisää kahvia edellisen pussin joukkoon, kyllä siitä varmaan hönkää irtois toiseenkiin pannulliseen?
[/quote]
Voi, meillä mies ja teini keittää noin kahvia itselleen. Jos koko porukka juo, niin sitten pitää ottaa uusi suodatinpussi. Mies tykkää vahvasta kahvista, mutta vanhoihin poroihin se ei lisää kuin pari mitallista kahvijauhoa, joten kyllä niistä vanhoistakin kahvinporoista jotain vielä irtoaa.
Kyllä. Meillä ei ole tavallista kahvinkeitintä, ja mies valmistaa erikoiskahvinsa kuppi kerrallaan. Sukujuhlissa keitän kahvia ison kattilallisen kerralla ihan sujuvasti. Lapsena kotona katselin, kun äiti keitti pannukahvia pari kertaa päivässä.
No vaikka silmät kiinni. Keitän joka päivä 2-3 kertaa. Suodatinkahvi närästää ja on useimmiten aika pahaa. Pannukahvi on hyvää. Kaksi keitintä pölyttyy kaapissa.
Tottakai osaa:) Mä aloin juomaan keitinkahvia vasta 36v:nä 18 vuotta sitten kun mies ei ymmärtänyt hyvän päälle. Ja jo vuosia sitten palattu entiseen koska keitetään espressot mutteripannulla.
Osaan kyllä ja minusta se on paljon parempaa. Varsinkin nuotiolla keitetty :)
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:56"]
En ymmärrä kysymystä, mitä osaamista siinä on?
Kyllä osaan useammallakin eri tavalla riippuen olosuhteista: kotikeittiössä, nuotiolla metsässä, autossa ...
[/quote]
No vaikka tietää kuinka paljon poroja vesimäärään laitetaan, kuinka kauan keitetään jos keitetään ollenkaan, kuinka pitkään annetaan hautua... Kyllä kaikki varmaan saa jonkinlaista mustaa litkua aikaiseksi kun annetaan pannu, porot ja vettä, mutta hyvää kahvia ei kyllä ihan jokainen osaa tehdä.
Kyllä 13 taisi vähän houria. Olen 50-luvun lapsia ja meilläkin mamma keitti porojen päälle toisinaan sumpit, mutta kyllä pannu joka päivä pestiin. Eikä meillä ainakaa keitetty kahvia porojen lissämisen jälkeen viittä minuuttia, vaan annettiin kuohahtaa pari kertaa ja siirrettiin pannu hellan reunalle selviämään. Ennen tarjoamista kaadettiin nokasta porot pois eli kaadettiin kupillinen ja se takaisin pannuun ja toistettiin vielä kerran. Sitten kahvi olikin kirkasta ja hyvää. Moni ei antanut kahvin selvitä, vaan joi / juotti sameaa poroista kahvia, joka ei maistunut kuin kitkerältä.
Luulen osaavani, lapsena piti keittää monet kerrat.
Minun mummini opetti, että ihan lopuksi, nokan selvittämisen jälkeen lirautetaan pikku tilkka kylmää vettä pannuun.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:33"]
Eikö sekin yhdessä vaiheessa julistettu vaaralliseksi?
[/quote]
Kaikkihan on vaarallista jos eu:lta kysytään...
Ap:lle: Osaan kyllä. Osaan monia muitakin ns. häviäviä taitoja.
Entäs pullapitkon letitys, monellako pötköllä onnistuu?
Minä keitän joka päivä, on parempaa ku suodatinkahvi. Ja ikää 23v.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:48"]
Osaan, mummon reseptin mukaan. Lauantaina illalla pestään kahvipannu. Sunnuntaina aamulla pannuun pannaan vettä, joka kuumennetaan kiehuvaksi, lisätään kahvinporoja ja annetaan kiehua 5 minuuttia. Sitten kahvi saa seistä ja selvitä hetken. Juomisen jälkeen pannua ei tyhjennetä, vaan seuraavalla kahvihetkellä lisätään vettä ja poroja ja keitetään taas. Näin jatketaan, kunnes poroja on niin paljon, että keittäminen käy vaikeaksi. Sitten on taas pakko pestä pannu ja aloittaa alusta.
[/quote]
Kahvia ei tule missään tapauksessa keittää. Uuttumiselle sopiva lämpötila on 94 astetta tai alle.
Keitän aina maalla pannukahvit! Tulee hyvää Juhla-Mokasta:)
Jeps, ja mulla on kahvimylly myös, ihana kun jauhaa pavut itse, tuoksu on ihana ja takuulla saa tuoretta kahvia.