Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sossu maksaa meille melkein kuukauden myöhässä, mitä tehdä?

Vierailija
20.01.2014 |

Olemme työssäkäyviä mutta pienipalkkaisia ja sossu ei maksa meille ennen kun näkevät palkkalaskelmat jotka tulevat kuukauden alussa ja määrä aina vaihtelee. Ongelmana on että rahaa tarvittaisiin kuun alussa ennen kun palkkalaskelmat tulevat ja tilillä ei ole koskaan rahaa vuokran maksamiseen. Meillä ole mitään mistä lainata. Ainoa mahdollisuus on ollut vuokran noin 20 päivää myöhässä maksaminen ja vuokranantaja alkaa ymmärrettävästi hermostua. En halua menettää asuntoamme. Käymme molemmat kursseilla iltaisin että saisimme joskus parempipalkkaiset työpaikat mutta miten selviämme siihen asti?

Onko sossun toiminta mielestänne asiallista? Eivät siis halua arvioida palkkaa ja korjata määrää myöhemmin. Onko vinkkejä? Tässäkin kuussa on vuokra vieläkin maksamatta.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 08:08"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 08:04"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 07:40"]

Olisiko se edes mahdollista maksaa etukäteen esim. seuraavan kuun vuokra, kun on tilipäivä? Se voisi olla välitavoite säästämiseen, eli nyt olisi ihan pakko vaan yrittää säästää muutama kuukausi. Karsia kaikki ylimääräinen vähäksi aikaa, kuten täällä on neuvottu. Kun vuokra on maksettu, tiedätte tasan tarkkaan paljonko on rahaa loppukuukaudelle. Ymmärrän, että pienillä tuloilla talous menee helposti miinukselle, jos tulee jokin yllättävä isompi menoerä tai jos on  jo valmiiksi velkaantunut.

[/quote]

Tuo olisi tosiaan hyvä tavoite ja yritetään. Olin jotenkin ymmärtänyt että toimeentulosta saa säästää tai se voidaan laskea tuloksi? Vai olenko väärässä?

ap

[/quote]

tarkoitin että EI saa säästää

ap

[/quote]

Kyllä aina saa säästää. Itse säästän ns. sukanvarteen. Se, mitä rahaa on tilillä, on vain "osatotuus".

Vierailija
42/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, myös pullonkeruulla voi kerryttää sitä pottia, jolla saa sen yhden kuun vuokran kasaan. Älä viitsi saivarrella.

[/quote]

Valtava potti tuleekin. Ja hyvät on apajat tuolta lumen alta etsiä. Ap:llä on tietysti yöllä aikaa etsiä tätä "pelti- ja muovikultaa" tien poskista. Eihän työssäkäyvän tarvitse välttämättä nukkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 08:10"]

Kuinka suuri se teidän vuokra sitten on,jos kahden ihmisen palkka  ei riitä sitä maksamaan,varsinkin kun asumistuki tulee päälle??

[/quote]

Vuokra on kohtuuvuokra alueellamme sossunkin mielestä. Eivät huomioisi kokonaan menona jos ei olisi.

ap

Vierailija
44/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen teidän lapsenne on?

Vierailija
45/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 08:24"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 08:04"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 07:40"]

Olisiko se edes mahdollista maksaa etukäteen esim. seuraavan kuun vuokra, kun on tilipäivä? Se voisi olla välitavoite säästämiseen, eli nyt olisi ihan pakko vaan yrittää säästää muutama kuukausi. Karsia kaikki ylimääräinen vähäksi aikaa, kuten täällä on neuvottu. Kun vuokra on maksettu, tiedätte tasan tarkkaan paljonko on rahaa loppukuukaudelle. Ymmärrän, että pienillä tuloilla talous menee helposti miinukselle, jos tulee jokin yllättävä isompi menoerä tai jos on  jo valmiiksi velkaantunut.

[/quote]

Tuo olisi tosiaan hyvä tavoite ja yritetään. Olin jotenkin ymmärtänyt että toimeentulosta saa säästää tai se voidaan laskea tuloksi? Vai olenko väärässä?

ap

[/quote]

tarkoitin että EI saa säästää

ap

[/quote]

Kyllä aina saa säästää. Itse säästän ns. sukanvarteen. Se, mitä rahaa on tilillä, on vain "osatotuus".

[/quote]

Miten säästää sukanvarten jos se kuitenkin pitää laittaa tilille ja maksaa sillä vuokra?

Vierailija
46/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miten säästää sukanvarten jos se kuitenkin pitää laittaa tilille ja maksaa sillä vuokra?

[/quote]

Ehkä sitä ei laiteta tilille, vaan sillä ostetaan ruokaa!!!!!!!!!

Vierailija
47/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatte palkan niin maksakaa heti vuokra ja saatte varmaan asumistukea. En ymmärrä

Vierailija
48/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 08:34"]

[/quote]

[/quote]

Ehkä sitä ei laiteta tilille, vaan sillä ostetaan ruokaa!!!!!!!!!

[/quote]

Nimenomaan. Kotona olevaa kassaa kerrytetään, sillä maksetaan ruokaostoksia ja "juoksevia" menoja. Virallinen maskuliikenne tililtä. Organisointikysymys.

Vierailija
49/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa sukan varteenkaan ei voi säästää. Vaikka maksaisi pankin tiskillä sen, täytyy kuitti laittaa hakemuksen mukaan ja sitten ihmetellään mistä "ylimääräinen" raha on tullut. Vaikka se olisi omista jo tuloiksi huomioiduista rahoista säästetty. Paras tapa ratkaista asia, on keskustella sosiaalityöntekijän kanssa. Itse olisin omien asikkaideni kanssa joustanut.

T: entinen sos.tt

Vierailija
50/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi neuvotella vuokra-asioista vuoranantajan kanssa?

Vierailija
51/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 08:41"]

Itseasiassa sukan varteenkaan ei voi säästää. Vaikka maksaisi pankin tiskillä sen, täytyy kuitti laittaa hakemuksen mukaan ja sitten ihmetellään mistä "ylimääräinen" raha on tullut. Vaikka se olisi omista jo tuloiksi huomioiduista rahoista säästetty. Paras tapa ratkaista asia, on keskustella sosiaalityöntekijän kanssa. Itse olisin omien asikkaideni kanssa joustanut.

[/quote]

Niihän te luulette, että sosiaalitoimiston asiakkaat ovat täysin naru kaulassa, pieni nykäisy taas ja voitte puuttua joka asiaan. Teidän toiminta on silkkaa mielivaltaa ja idiotismia, josta kuvaava esimerkki on tapaus, jossa tyyppi alkoi kaupitella 500 euron maskusitoumusta huutonetissä. Eli kyllä teitä huijataan mennen tullen ja vielä siinä välissäkin. Laskette varmaan näkkileipäpaketin siivutkin asiakkailta.

Vierailija
52/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haette harkinnanvaraista toimeentulotukea että saatte talouden pyörimään. Tähän on mahdollisuus. Kertaluonteista.

Jäi kyllä kiinnostamaan miten vähän palkkaa saatte kun tilanne on tuo.

Itselläni menee vuokranantajalle suoraan asumistuki ja loput maksan milloin on rahapäivä. Ansiosidonnainen päiväraha neljän viikon välein. Järjestely on sopinut vuokranantajalle.

Vierailija
53/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmisillä ei enää rahat riitä mihinkään, ei omatoimisesti vaan aina huudetaan jotain sossua apuun..kun ei sossu sitä ja tätä?

Toki, elinkustannukset ovat nousseet ja kaikki on kallista.

Jos ihminen haluaa niin kyllä pärjää. Itse olen naimisissa, lapset jo poissa joten heihin ei kulu, mutta hyvin selvittiin kun oli lapsetkin kotona. Elettiin ihan hyvin senttejä laskematta, ei saatu tukiaisia edes asumistukea ei haettu.

No nyt olen pitänyt oikein pihistysvuotta ja pistänyt menot minimiin.

Asumme omassa velattomassa vanhassa talossa joten lainaa ei ole. Saan tonnin eläkettä ja maksan kaiken puoliksi puolison kanssa, öljyn, sähkön, vakuutukset, roskat yms. Ajelen vanhalla autolla, isoja remontteja ei tehdä vain pakolliset.

Joka päivä tehdään ruokaa, syödään hyvin. Katson tarjoukset ja niiden mukaan mennään. Ostan kaikki vaatteet kirpparilta, kampaajaa en tarvitse, pitkät hiukset vaan ponnarilla. Niveaa nassuun ja halpiskaupasta pesuaineet yms.

Lehtiä en tilaa, tatskat eikä tekoripset ei kiinnosta, baareissa en notku, toki viiniä ruokapöydässä kyllä. Vieraita kyllä käy ja heille hyvät tarjoilut, myös kaksi koiraa ruokitaan hyvin.

Osamaksulla ei osteta mitään, säästöä vaan jos auto uusintaan tms.

Olin ennen kova tuhlaamaan mutta olen tosi tyytyväinen kun saanut menot vähenemään tosi paljon. Kyllä jatkuva rahattomuus on aika usein ihan ihmisen omaa huolimattomuutta.

Ja kyllä, olen siinä asemassa että jos hätä tulisi niin mies auttaa mutta ei ole tarvinnut pyytää! Olen tosi tyytyväinen. En ole tarkkaan laskenut mutta olen melkein puolittanut ruokakulumme järkeistämällä ja silti syödään hyvin.

Vierailija
54/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saatte asumistukea 200€, palkkanne on yhteensä n.1800€/kk. Mihin se raha menee?

Vierailija
55/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko ap ne teidän palkat on,ja kuinka paljon vuokra?

Vierailija
56/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna olisin yhteydessä vuokranantajaan ja kertoisin että  saatte rahaa vasta 20pv. ja siksi maksut myöhästyy. Luulisi vuokranantajan pystyvän muuttamaan maksupäivää kun sen rehellisesti kertoo.

Vierailija
57/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oli. Itse pienipalkkaisessa duunissa, oli meillä sellainen pikkujuttu että palkka tuli kahdessa osassa. 1.pv ja 15pv. Olin tosiaan osa -aikaisena ja tein kaikki tunnit mitä vdin sain. Käytännössä sossun rahat tulivat kiukauden myöhässä, eli joko elin täysin ilman mitään tai maksoin vuokran myöhässä. No, sairastuin ja tämä johti sitten asunnon irtisanomiseen kun vuokranmaksu viivästyi kahtena peräkkäisenä kkna kun kaikki rahat menivät lääkkeisiin.

Vierailija
58/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opiskeleva yh. Lapsia 3. Tuloina opintotuki, minimielarit ja lapsilisat (ja asumistuki). Ei autoa, vaan kuljettiin paljon jalkaisin, linja-autolla ja junalla. Aina maksoin kaikki laskut ajallaan ja sain laitettua jemmaankin, jotta saatiin sohvia ym. Ja luxuksena salijasenyys.

En voi kuin kauhistella, kuinka ihmiset vaativat mahdottomia tullakseen toimeen. Ja ihan huvin vuoksi laskin, paljonko olisi saatu sossusta rahaa noilla tuloilla. En muista summaa, mutta reippaasti oltiin toimeentulorajan alla. 

Se on valinnoista kiinni, kuinka rahansa kuluttaa. 

Kun menin tyoelamaan, olin ihan hamillani, kuinka paljon sita rahaa olikaan kaytossa. Helposti sai kuukaudessa tonninkin jemmaan vajaan parin tonnin palkasta. Onneksi on aloitettu niin alhaalta, ettei ole tottunut leveaan olemiseen :)

Vierailija
59/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän tuossa sinun kuviossasi ole mitään muuta vikaa, kuin se, että vuokrasi laahaa jäljessä. Soskua on ihan turha syyttää. Sinulla tulee palkka 5 pvä, josta periaatteessa sinun täytyisi maksaa vuokra. Mutta koska elätte kädestä suuhun niin kaikki menee johonkin muuhun, varmaankin ihan tavalliseen elämään, en moralisoi.

Sinulla on 2 vaihtoehtoa: Voit maksaa vuokraa etukäteen, vaikka osissa. Jollakin keinolla. Keksit sen kyllä, kunhan lakkaat ensin syyttämästä sossua. Jos säästäminen ei onnistu sossun takia, niin maksa vuokrananantajalle vuokraa etukäteen vaikka neljässä osassa tms. sovi hänen ja sossun kanssa tästä. Jossakin vaiheessa olet tilanteessa, jossa olet maksanut vuokran etukäteen ja kun palkkasi tulee, voit käyttää sitä elämiseen ja laskujen maksuun.

2.vaihtoehto: sovit vuokranantajan kanssa, että vuokra tulee aina 20 pvä vasta. Eli joka kuu sen kk:n vuokra vasta loppukuussa. Näin asiasta sopimalla et turhaan joudu harmittelemaan ja aiheuttamaan vuokranantajasi kanssa eripuraa. Tiesithän, että jo 2 vuokraa myöhässä sovitusta oikeuttaa purkamaan vuokrasopimuksen? En halua pelotella, mutta koti ja vuokranmaksu on vain niin tärkeä, ettei sitä pidä vähätellä.

Vierailija
60/83 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 09:02"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 08:41"]

[/quote]

Niihän te luulette, että sosiaalitoimiston asiakkaat ovat täysin naru kaulassa, pieni nykäisy taas ja voitte puuttua joka asiaan. Teidän toiminta on silkkaa mielivaltaa ja idiotismia, josta kuvaava esimerkki on tapaus, jossa tyyppi alkoi kaupitella 500 euron maskusitoumusta huutonetissä. Eli kyllä teitä huijataan mennen tullen ja vielä siinä välissäkin. Laskette varmaan näkkileipäpaketin siivutkin asiakkailta.

[/quote]

Vaikka ihminen olisi vähävarainen kuten ap, en ymmärrä miksi hänen olisi pakko vain alistua sossun pompoteltavaksi. Säästäminen on keino päästä huonosta jamasta ylöspäin, parempaan oman elämän hallintaan. Sossuhan kusettaa juuri niin, ettei toimeentulotukea saava voi koskaan olla varma, että saa tuen ja saa sen ajallaan. Sen, että tuki on näin epävarmaa, on tarkoitus ilmeisesti jatkuvasti muistuttaa, että älä tuudittaudu tähän apuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi