Aion hakea opiskelemaan sellaiseen paikkaan, johon valitaan 1% hakijoista.
En oikeasti tajua, miten vaikeaa voi olla päästä opiskelemaan! Noin 1000 hakijaa, joista noin 10 otetaan sisään.
Pieniä paineita taas pääsykoepäiviin :(
Alaa en kerro, halusin vain kertoa tämän mykistävän faktan.
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 17:24"]
Niinpä. Aina jotkut pääsevät. On vain niin älyttömän stressaavaa valmistautua pitkään ja antaa sitten kerralla kaikkensa. Siihen päivään kun osuu joku huono fiilis tai asiat eivät mene putkeen, siirtyy pääsykokeet taas vuodella eteenpäin.
ap
[/quote]
Jos kyseessä olisi teatterikorkea ja näyttelijälinja, niin minusta siinä on se hyvä puoli, että suurella todennäköisyydellä jos heti ekassa vaiheessa putoaa niin hommasta ei tule jatkossakaan mitään- eihän sinne kaikki lahjakkaat ekalla kerralla pääse mutta käsittääkseni suurin osa kuitenkin myöhempiin vaiheisiin, jossa sitten kerrotaan missä mahdollisesti mätti. Jos taas on täysin lahjaton, niin tietääpähän olla haaskaamatta aikaansa johonkin mitä ei vain osaa. Toki jos vaikka jännittää hirveästi ja on täysin lukossa niin voi hyväkin pudota heti, kaipa ne sinne melko rohkeaa porukkaa haluaa, mutta ainakin kun itse sata vuotta sitten pyrin (ja putosin heti) niin kanssani meni paljon sakkia jotka oli koko ikänsä harrastaneet teatteria ja olivat ihan varmoja että se on heidän paikkansa ja minäkin näin ettei ne oikeasti omanneet minkäänlaisia näyttelijänlahjoja. Kuten en itsekään..
tsemppiiiii
Ja kannattaa varmuuden vuoksi hakea muuallekkin ja aloittaa opiskelu (mikätahansa) muualla, ja hakea seur.vuonna uudelleen, jos ei ekalla kerralla tärppää....
Aina ne jotkut sinne pääsevät. Minä olen päässyt opiskelemaan alaa, jonne pääsi vain 2% hakijoista. Hakijoita oli vähän alle 1000.
Pääsykokeisiin ei välttämättä tule 1000 hakijaa, muista se.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 17:45"]
tsemppiiiii
Ja kannattaa varmuuden vuoksi hakea muuallekkin ja aloittaa opiskelu (mikätahansa) muualla, ja hakea seur.vuonna uudelleen, jos ei ekalla kerralla tärppää....
[/quote]
En hae muualle. Minulla on vakituinen työpaikka ja olen alanvaihtaja. Olen tyytyväinen omaan työhöni, mutta lähtisin salamana, jos saisin opiskelupaikan tuolta.
ap
Teatterikoulutuksiin yleensä on hakijoita n. tuhatkunta, eli lykkyä tykö...
Kannattaa olla realisti. Voi olla että ei ole edellytyksiä ollenkaan pyrkiä edes sille alalle mihin haluat. Esim matematiikka laaja tietenkin, kemia, fysiikka ja biologia ja jos on ollut lukion ajan 9-10 ja kirjoittaa ällää ja eetä niin hyvät mahikset päästä lääketieteelliseen ja aalto yliopiston DIppi linjalle niistä johonkin.
Lykkyä tykö, kaverini haki ja pääsi tuollaiseen. Arvaan ehkä alan, kun menee niin lähelle, mutta olen lojaali enkä kerro. Kaveri oli viimeinen valittu, eli tiukoille meni. Alalla on kyllä työllisyys% lähellä sataa.
No tavallaan tossa ei ole paineita, koska hyvin suurella todennäköisyydellä ei tule valituksi. Mutta toki parhaansa kannattaa tehdä. Tsemppiä ap!
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 17:12"]
Kyllä sinne kuitenkin joku pääsee, miksei se voisi olla AP?
[/quote]
Niinpä. Aina jotkut pääsevät. On vain niin älyttömän stressaavaa valmistautua pitkään ja antaa sitten kerralla kaikkensa. Siihen päivään kun osuu joku huono fiilis tai asiat eivät mene putkeen, siirtyy pääsykokeet taas vuodella eteenpäin.
ap
Kysymys ei voi olla juuri mistään muusta kuin teatterikorkeakoulusta tai elokuvaohjauksesta taikissa. Linkissä on helpoimmat ja vaikeimmat yliopistojen hakukohteet 2012: http://yle.fi/uutiset/abiturientti_katso_alat_joille_paaset_helpoimmin_ja_vaikeimmin/6536298