Helpottavia vinkkejä housujen lyhennykseen kaivataan
Minulle on tosi vaikea mitata, minkämittaiset housunlahkeista pitäisi tehdä. Vanhoista housuista on vaikea mitata ja olen sitäpaitsi lyhentänyt melkein kaikki vanhat housut liian pitkiksi. Onko teillä jotain kikkoja, mitä käytätte lyhentämisessä?
Kommentit (5)
Itse ainakin mittaan lyhennettävän määrän sovittamalla. Taitan housun lahkeen merkiksi ja leveämmissä malleissa laitan nuppineulalla kiinni.
onnistuu yksinkin. mallaat sopivat kengät jalassa, taitat lahkeet ja kiinnität nuppineuloilla, sitten silität taitoksen Täsä vaiheessa voi tarkistaa, että tulee sama pituus kumpaankin). tässä vaiheessa voi vielä sovittaa uudelleen, jos haluaa varmistua että on oikea pituus. kangashousuja voi lyhentää helposti silitysnauhan avulla.
Yleensä, kun lahkeensuun ja lattian väliin jää sentti (takana, kantapään kohdalla), lahje on sopivan mittainen.
Tätä ennen (mikäli on ihan uudet housut kyseessä) kyykkäilen ja pyllistelen vähän, koska venyessään muotoihin housut tietenkin lyhenevät vähän. Myös kutistumisvara on hyvä ottaa huomioon. Mieluummin hiukan liian pitkät kuin pätkät.
Ja pese housut ainakin kerran, ennen kuin lyhennät!
Mun äiti. Laitan housut jalkaan ja nousen sohvapöydälle seisomaan. Äiti taittaa lahkeet ja laittaa nuppineuloilla kiinni.
Lahkeen pitää melkein hipaista lattiaa, sitten se on sopivan kokoinen.