Miksi suomalaisäidit jää asumaan sairaalaan sen jälkeen kun vauva syntyy?
Tuli vaan mieleen, kuin luin uutisen Zara Phillipsistä, joka sentään on kuningatar Elisabetin tyttärentytär. Synnytti pienen vauvan tänä aamuna - ja lähti vauvoineen kotiin sairaalasta samana päivänä.
Miksihän Suomessa äitejä ja vauvoja pidetään sairaalassa päiväkausia synnytyksen jälkeen? Jos kerran Englannissa edes kuninkaallisia ei pidetä sairaalassa niin pitkään.
Onko tämä taas sitä suomalaista ylihuolehtivaisuutta vai mitä?
Nimim. Synnytysten jälkeen 5pv ja 3 pv sairaalassa ollut (enkä oikein tajua itsekään miksi noin kauan, vauvatkin olivat terveitä ja täysin ok, samoin minä)
Kommentit (75)
Joo, mäkin palstailen täältä sairaala-asumuksestani. Vauva on jo koulussa, mutta täällä on niin kiva sisustustyyli, tykkään skandinaavisesta valkoisesta, asun täällä mielelläni. Lähellä keskustaa ja asunnon neliöhinta ei paha.
Samaa olen ihmetellyt. Esikoisesta jouduin olemaan neljä päivää sairaalassa. Vauva oli kunnossa ja synnytys oli mennyt oppikirjojen mukaan. Turhauttavaa maata turhanpanttina sairaalassa, jossa ei saanut edes kunnolla nukuttua huonetoverien takia (tai heidän vauvojensa takia kun joku huusi koko ajan).
Tokasta lapsesta en ollut kuin vuorokauden ja lähdin saman tien kun sain luvan. Tuossakin oli puoli vuorokautta liikaa...
Kyllä nykyään pyritään mahd. lyhyisiin hoitoaikoihin jo kustannussyistä.
Nimim. marraskuussa tehtiin sektio keskiviikkoiltana ja kotiin päästiin lauantaina :)
Niillä on kotisairaanhoito. Meillä pääsee kotiin kun hoitaja näkee vauvasta tulleen pissaa ja kakka eikä ole keltaisuutta tai muuta vaivaa. Vois siis päästä seuraavanakin päivänä. Voi päästä kotiin vaivaisenakin mutta sitten pitää käydä joka päivä sairaalassa vauvaa näyttämässä ja se on turhaa ruljanssia.
Ei siellä ketään huvikseen pidetä.
Mä olin 8 päivää, mutta olin sen verran repaleina sektion jälkeen. Olisin päässyt kotiin sunnuntaina, mutta sain olla sen yhden yön, kun lapsi pääsi kotiin vasta maanantaina, eli 8. päivänä.
ystäväni Britanniassa synnytti aamulla ja illall kotiin. Tosin siellä "distric nurse" tuli sit seuraavina päivinä joka päivä kotiin katsomaan, että kaikki oli ok.
Suomessa halutaan ottaa varman päälle.
EIpä se maitokaan aina heti nouse, joten on hyvä että edes imetys pääsee jotenkin käyntiin. Prinsenssat tuskin imettää
Missä ihmeessä saa jäädä asumaan.Minut on passitettu kotiin jokaisesta synnytyksestä heti,kun on lääkäri tarkistanut lapsen. Eli jos maanantai-iltana olen synnyttänyt, keskiviikkona ennen puoltapäivää on heivattu ulos. Ja perjantaina on jo pitänyt tulla näyttämään keltaista lasta sairaalaan 47km päähän itse omalla autolla, kun sairaalaan ei saanut jäädä.
Olisin varsinkin esikoisen aikaan ollut mielellään siihen asti,kun tsekattiin se keltaisuus ja samalla olisi katsottu,että imetys lähtee käyntiin ja käyty vauvanhoidon perusasioita lävitse.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 15:21"]
No mitäpä luulet, oiskohan näillä prinsessoilla sun muilla siellä kotona kaarti henkilökuntaa yms...auttamassa kun vaan pikkuisen sormiaan napsauttaa...
Ja lääkärit, hoitajat yms.valmiudessa kellon ympäri jos jotain tulee ongelmia...
[/quote]
Mutta miksi just suomalaisäideille tulee niitä ongelmia?! Hätävarjelun liioittelua, sanon minä. Ei muissakaan maissa asuta sairaalassa kuin hotellissa. Esimerkiksi Hollannissa iso osa lapsista syntyy kotona, eikä sielläkään ole palvelijoita hoitamassa kotia ja vauvaa... Tai sitten siellä on tosi paljon prinsessoja :D :D :D
Taitaa olla mammoille arka aihe!
ap
Se on (mamma), joka toista haukkuu!
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 15:29"]
No mitäpä luulet, oiskohan näillä prinsessoilla sun muilla siellä kotona kaarti henkilökuntaa yms...auttamassa kun vaan pikkuisen sormiaan napsauttaa...
Ja lääkärit, hoitajat yms.valmiudessa kellon ympäri jos jotain tulee ongelmia...
[/quote]
Mutta miksi just suomalaisäideille tulee niitä ongelmia?! Hätävarjelun liioittelua, sanon minä. Ei muissakaan maissa asuta sairaalassa kuin hotellissa. Esimerkiksi Hollannissa iso osa lapsista syntyy kotona, eikä sielläkään ole palvelijoita hoitamassa kotia ja vauvaa... Tai sitten siellä on tosi paljon prinsessoja :D :D :D
ap
[/quote]
Hollannissakin taitaa hoitaja käydä katsomassa alkupäivinä joka päivä, että kaikki sujuu.
Arka paikka on taitaa itselläsi, kun näin lapsellisesti täällä provoat.
Siellä Hollannissa myös lapset laitetaan tarhaan 3 kk iässä. Turha mammoja haukkua siitä, mikä on maassa tapana. Ei multa ainakaan kysytty, haluanko odottaa lähtötarkastukseen sairaalassa vai menenkö kotiin. Sairaalassa makuutettiin 2-3 yötä ja lasku perässä. Kiitti moi.
Molempien vauvojen kanssa oon ollut sairaalassa vain 2 vrk. Helsingissä kukaan ei makaa synnärillä, jos kaikki normaalisti.
Vaikka poliklininen synnytys on Alankomaissa rutiinijuttu, on jatkohoito kotona järjestetty aina. Tämä lieneekin suurin ero näiden kahden maan välillä ja syy poliklinisen synnytyksen yleisyyteen Hollannisa.
Sairaalasta palatessa kotiin saapuu kraamvrouw, eli oma hoitaja lapsivuodeajalle. Tämä hoitaja opastaa tuoreita vanhempia vauvan hoidossa ja syöttämisessä. Hän avustaa myös äitiä ja huolehtii hygieniasta. Oma hoitaja tekee myös kevyitä kodinhoitotöitä, jotta vanhemmat voivat keskittyä omaan ja vauvan hyvinvointiin. Tehtäviin kuuluvat myös vauvan kehityksen ja terveyden seuranta ensimmäisten päivien aikana. Oma hoitaja on käytössä noin viikon ajan kokopäiväisesti.
Lapsivuodeajalle tarkoitetussa tarvikepaketissa on kaikenlaisia hygieniatuotteita. Muun muassa muovisia lakanoita, sideharsolappuja, desinfiointiaineita ja, kauhistuksen kanahäkki, jättikokoisia terveyssiteitä. Sain tämän kaiken kotiin toimitettuna viikko sitten.
Paketin sisältöä tutkiessa ajatus sairaalan vuodepaikasta edes pariksi päiväksi alkoi kummasti kiinnostamaan. Vaikka moni vannookin kodin lämmön tarjoaman tuttuuden ja mukavuuden nimeen, omissa mielikuvissani steriili sairaalaympäristö on silti rauhoittavampi.
Mulle tehtiin englannissa kiireellinen sektio. Kaikki meni hyvin ja kotiuduimme 48h vauvan syntymän jälkeen. Kätilö kävi sitten kotona muuutaman kerran ja tikitkin tultiin poistamaan kotiin. Mieluummin olin kotona kuin sairaalassa. Kotiin tuli pyynnöstä myös imetystukihenkilö, kun vauva ei osannut alkuun imeä ollenkaan.
Ja mikään tästä ei maksanut pennin pyörylää. Päinvastoin, sain vakuutuksesta yllätyksekseni £200 kun "jouduin" leikkaukseen.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 15:29"]
[/quote]
ap
[/quote]
Suomessa halutaan tarkkailla mahdollisten komplikaatioiden varalta :D:D Täällä on myös pitemmät välimatkat, meilläkin on sairaalaan lähes 100 km matkaa :D :D Suomessakin on kuitekin mahdollisuus synnyttää polikliinisesti, jos ei ole ensi- tai riskisynnyttäjä, silloin lapsi pitää viedä tietyn ajan kuluttua lastenlääkärin tarkastukseen :D:D:D Suomessa taitaa olla pienemmät äiti- ja lapsikuolleisuusluvut kuin noissa mainitsemissasi maissa :D:D:D
Onko sekin nyt huono asia, että halutaan ottaa varman päälle ja taata äidin ja vauvan turvallisuus? Kun ei hoideta, niin valitetaan. Kun hoidetaan, niin valitetaan.
Monet asiat paljastuu vasta, kun lapsen elimistö sopeutuu kohdunulkopuoliseen elämään. Eli esimerkiksi tietyt vakavat sairaudet tai esimerkiksi osa sydänvioista, jonka takia se lastenlääkärin tarkastus on usein siinä noin 3 vuorokauden iässä.
Varsinkaan ensisynnyttäjän on hankala arvioida, onko lapsi keltainen ja tarvitsisiko valohoitoa. Mites vauvan sokerit, ettei verensokerit heittelehdi?
Supistuuko synnyttäjän kohtu normaaliksi, tuleeko tulehduksia jne.
Miten imettäminen lähtee käyntiin?
Jos Suomessa olisi parempi kotisairaanhoito tai saatavilla terveyssisar joka kotiin, voitaisiin näitä juttuja paremmin hoitaa. Mutta ei.
Ei Suomessakaan turhaan makuuteta, mutta ainakin nykyään tuntuu turvallisemmalta olla se hetki siellä sairaalassa, että voidaan varmistaa, että lapsella on kaikki kunnossa,.
Noilla prinsessoilla on varmasti kotonaan hoitajat ja lääkäri käy kotikäynnillä, kuten jo mainittu. Lisäksi saavat kotonaan olla yksityisemmin. Peruspirkon jälkivuodot ei paljoa keltaista lehdistöä kiinnosta, prinsessojen vastaavasta en olisi yhtä varma. yh.