Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hätäkaste ja nimenanto - en tajua

Vierailija
16.01.2014 |

Jos/kun nimenanto ei liity kasteeseen, miksi lapsi kastetaan hätätilanteessa? Sehän on seurakuntaan littymistä varten. Luin edellisen keskustelun tiimoilta, ettei jo kuolleelle lapselle voi antaa nimeä. Miten se nimenanto siis menee, jos ei itse kuulu kirkkoon, eikä halua lasta kastettavan, mutta haluaa kuitenkin lapselle nimen ennen kuolemaa. Ei kai se kaste ole ainoa tapa, kun siinä ei nimeä edes anneta. En tajua, voiko joku asiasta tietävä kertoa?

Ja tiedän kyllä miten nimenanto menee jos lapsi voi hyvin, kuului kirkkoon tai ei.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:24"]

No ei vaadi kastetta, nimen voi antaa ilman kastetoimitusta.

[/quote]

Mutta kysymykseni onkin että miten. Jos hätäkasteessa riittää, että joku kirkkoon kuuluva kastaa, ja se tapahtuu minuuteissa, miten lapsi saa nimen,  jos ei hätäkasteta? Toimitetaan paperit maistraattiin viikon päästä? Tämä on ihan ääriesimerkki, mutta periaatteessa haluan tietää. Jos lapsi elää minuutteja, miten hän saa nimen ilman hätäkastetta? Ap.

Vierailija
22/30 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska luterilaisen kirkon virallisen opin mukaan kaste pelastaa, jokainen kastettu pääsee automaattisesti taivaaseen. Siksi on kiire avata taivaan portit lapselle pelastusautomaatti kasteen avulla. Kastamattomana kuollut ihminen joutuu kirkon opin mukaan helvettiin. Usko ei siis merkitse mitään, vain kaste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:36"]

Koska luterilaisen kirkon virallisen opin mukaan kaste pelastaa, jokainen kastettu pääsee automaattisesti taivaaseen. Siksi on kiire avata taivaan portit lapselle pelastusautomaatti kasteen avulla. Kastamattomana kuollut ihminen joutuu kirkon opin mukaan helvettiin. Usko ei siis merkitse mitään, vain kaste.

[/quote]

Meille opetettiin rippikoulussa kyllä vähän toisin...

Vierailija
24/30 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:30"]

Lapsi voidaan nimetä kahdella tavalla.

1. Kasteen (yhtä lailla hätäkasteen) yhteydessä, jolloin lapsi liitetään seurakunnan jäseneksi.

2. Maistraatissa ilmoittamalla hänet väestörekisteriin.

Väestörekisteriin ilmoittaminen kestää parhaimmillaankin muutaman tunnin (jos viet paperit henkilökohtaisesti ja ne käsitellään heti). Yleensä pari viikkoa. Eli  jos lapsen eliniän ennuste on muutamia tunteja, niin kastaminen on ainoa tapa antaa lapselle "virallinen" nimi.

[/quote]

Kiitos tästä! Mutta miten voi olla niin, että lapsi jää ilman nimeä, jos ei kasteta? Kun ei ne ole edes yhteydessä toisiinsa, tai ovat, mutta niin, että ensin pitää olla nimi, että voi kastaa, mutta sehän on vaan pidempi projekti näin päin. Ja kun nimenanto ei ole mikään virallinen toimitus, miksi vanhemmat ei saa antaa nimeä vaikka sitten sen saman kätilön kautta joka voi kastaakin, jos ei riitä että itse sanovat että lapsen nimi on tämä. Todella outoa, miten lapset voivat olla näin eriarvoisessa asemassa. 

Vierailija
25/30 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:32"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:24"]

No ei vaadi kastetta, nimen voi antaa ilman kastetoimitusta.

[/quote]

Mutta kysymykseni onkin että miten. Jos hätäkasteessa riittää, että joku kirkkoon kuuluva kastaa, ja se tapahtuu minuuteissa, miten lapsi saa nimen,  jos ei hätäkasteta? Toimitetaan paperit maistraattiin viikon päästä? Tämä on ihan ääriesimerkki, mutta periaatteessa haluan tietää. Jos lapsi elää minuutteja, miten hän saa nimen ilman hätäkastetta? Ap.

[/quote]

Se on aivan sama, saako lapsi virallisesti nimen ennen kuolemaansa vai sen jälkeen. Vanhemmat voivat epävirallisesti päättää antaa lapselle nimen ja paperit voi lapsen kuoltua toimittaa maistraattiin, jolloin lapsi kirjataan virallisesti olemassa olleeksi ja kuolleeksi Suomen kansalaiseksi nimellä N.N.

Vierailija
26/30 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:37"]

[/quote]

[/quote]

Olen itse opettanut rippikouluissa kasteen sakramentista mainitsemallani tavalla ja minulla on sille kirkkoherramme hyväksyntä.

Vierailija
27/30 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No periaatteessahan sinä voit antaa lapsellesi nimen sen muutaman tunnin aikana, mutta uskon että maistraatti ei rekisteröi kuolleen lapsen nimeä vaikka toimittaisit paperit myöhemmin? Vai rekisteröikö?

Lapsi voi taas saada hätäkasteen, jolloin vanhemmat antavat lapselle samalla nimen. Lapsen nimi viedään kirkon kirjoihin, joissa se käytännössä on heti kastamishetkellä, jolloin nimi annetaan koska lapsi toivotetaan tällä nimellä seurankuntaan tervetulleeksi. Kirkko vie lapsen nimen kirkon kirjoihin, josta se ilmoittaa sen maistraatille. Hätäkaste vastaa siis samaa asiaa kuin se, että veisit paperin itse maistraattiin hyväksyttäväksi, mutta koska pappi on paikalla heti ja nyt ja hyväksyy nimen, on nimi annettu aikaisemmin kuin se olisi maistraatissa.

Vierailija
28/30 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:37"]

[/quote]

[/quote]

Olen itse opettanut rippikouluissa kasteen sakramentista mainitsemallani tavalla ja minulla on sille kirkkoherramme hyväksyntä.

[/quote]

Epäilemättä...

Vierailija
29/30 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähitulevaisuudessa pitäisi jokaiselle syntyvälle lapselle saada henkilötunnus samantien syntymästä. Haluttaessa samalla voidaan myös ilmoittaa nimi samalle henkilötunnukselle. 

Vierailija
30/30 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:43"]No periaatteessahan sinä voit antaa lapsellesi nimen sen muutaman tunnin aikana, mutta uskon että maistraatti ei rekisteröi kuolleen lapsen nimeä vaikka toimittaisit paperit myöhemmin? Vai rekisteröikö?

Lapsi voi taas saada hätäkasteen, jolloin vanhemmat antavat lapselle samalla nimen. Lapsen nimi viedään kirkon kirjoihin, joissa se käytännössä on heti kastamishetkellä, jolloin nimi annetaan koska lapsi toivotetaan tällä nimellä seurankuntaan tervetulleeksi. Kirkko vie lapsen nimen kirkon kirjoihin, josta se ilmoittaa sen maistraatille. Hätäkaste vastaa siis samaa asiaa kuin se, että veisit paperin itse maistraattiin hyväksyttäväksi, mutta koska pappi on paikalla heti ja nyt ja hyväksyy nimen, on nimi annettu aikaisemmin kuin se olisi maistraatissa.

[/quote]

Hätäkasteen suorittaa yleensä kätilö, ei pappi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi